Toukokuussa 2018 vaihtui auto Ford Mondeo Trend 2.0 TDCi 150hv man 5d malliin. Nyt reilussa 8 kuukaudessa tullut 32tkm mittariin. Tarkistin vanhoista kuvista ja auton bruttohinnaksi oli antanut Fordin nettisivut noin 34500€. Lisävarusteina vetokoukku, visibility pack (automaattiset pyyhkijät, ajovalo automatiikka (;D), automaattiset pitkät sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili) sekä sporttipenkit. Muutenkin Trend sattui tuohon aikaan olemaan varsin hyvin varusteltu. Oikeastaan webasto, led-valot sekä avaimeton käyttö ovat ainoat mitä jäi kaipaamaan. Hurjat 0,25€/kk jäi kuukausi leasingrajaan varaa joten ilman on pärjättävä. Samoin automaattivaihteisto olisi dieseliin aina kiva. Onneksi kilsat tulevat pääasiassa ruuhka paikkojen ulkopuolelta ja vieläpä maantiellä.
Ajotietokoneen tiedot seuraavat. Kertaakaan nollaamatta. Jos jossain välissä nollaa automaattisesti niin sitten nollaa. Keskinopeus 49km/h, keskikulutus 5,3L/ 100km. Tunteja en muista mutta riittävästi. Kesällä ajotietokoneen kulutus oli pitkään 5,2l/100km. Nyt suksiboksin ja talven myötä vähän noussut. Mielestäni pienellä menee joka tapauksessa, vaikka ajotietokone valehtelisi yhden litrankin 100km kohden. Hybridi veisi melko varmasti enemmän. Auton kotipaikka Espoo ja pääasiallinen liikumisalue Helsinki-Länsi-Uusimaa.
Plussat:
-
Ajettavuus
- Hiljaisuus
- Ajoasento & tilat
- Juuri ja juuri riittävä teho
- Viattomuus
- Leasingin helppous, pitkä toimintasäde
- ulkonäkö varauksin
Miinukset:
- Auton viihdejärjestelmä
- sisätilojen viimeistely
- ulkonäkö varauksin
- Maavara
- Fordin laadunvarmistus tehtaalla
Ajettavuus & Hiljaisuus:
Ford Mondeo on yksinkertaisesti todella hyvä ajettava kaikissa olosuhteissa. Oli sitten alla kuiva moottoritie tai luminen mutkapätkä menee Mondeo todella eleettömästi. Huonoon keliinkään lähteminen ei pahemmin tällä autolla stressaa. En yhtään ihmettele että näitä tulee vastaan maanteillä varsin paljon. Eleettömyys kuvaa autoa parhaiten, kaikkialla voi ajaa varsin reipasta kyytiä rennon letkeästi. Ainoastaan kaupunkiin annan pienen miinuksen kankeudesta. Omassa autossa on kohtuullinen rengastus mikä vaan parantaa ominaisuuksia Suomen heikoilla teillä. Menee hiljaisesti ja mukavasti, kuitenkin tunnokkaasti. Ero edelliseen Aurikseen hurja, Mx-5:seen itse asiassa yllättävän pieni.
Ajoasento & tilat:
Sporttipenkit ovat itselleni hyvät. Kaikille ei varmasti sovi mutta minulle sopii, mikä onkin mukavaa vähintää pari tuntia autossa istuvalle. Iso auto, isot tilat. Hyvin mahdutaan tyttöystävän kanssa kahdestaan. Joulu reissusta asti ollut boksi katolla ja nyt ei tarvi suksiluukkuakaan turhaan käyttää. Riittäisi varmaan perheellisellekkin, me ollaan saatu kaikkea turhaakin mukaan.
Teho:
Kaksilitrainen diesel on mielestäni minimi tähän autoon. Raskas kuorma tekee autosta vähän tahmean mutta toistaiseksi olen selvitty. Rekkoja saan maakunta kierroksella ohittaa sen, minkä jaksan ja tällä on joten kuten kerennyt. 1,5l diesel ei tähän mielestäni riitä. Sporttisuutta ei kyllä löydy yhtään mutta ohi pääsee.
Viattomuus:
Tämä ei ole enää itsestään selvää. Mondeo toiminut moitteettomasti. Ei vian vikaa. Laadunvalvonnan piikkiin parit jutut, niistä myöhemmin. Kolegoiden autot ovat olleet korjaamoilla, tämä ei. Plussat siitä.
Leasingin helppous & toimintasäde:
Se on aina plussaa, jos ei tarvitse usein tankata. Shellin palvelumestaria nähdään noin tuhannen kilsan välein. Keskimäärin kerta viikkoon siis. Kahvikulut Shellillä pysyvät kurissa.
Ulkonäkö varauksin:
Perusmuotoilu hyvää. Väri (Blazer Blue) kesällä ehkä vähän huti, talvella harmaudessa ja pimeydessä ihan jees. Kesärenkaat peltivanteilla -> kesällä auto karun näköinen. Onneksi ajaessa ei peltivanteita pölykapseleineen näe, vaan päinvastoin keveyden ja pienehkön koon (16) tuoma ajettavuuden paraneminen auttaa kestämään rumat vanteet. Pienten vanteiden/ renkaiden takia Ford on mielestäni hiljainen.
Auton viihdejärjestelmä:
Tämä on kyllä vanhanaikainen vaikka kosketusnäyttö onkin. Helppo käyttää, mutta modernempia toteutuksia on olemassa. Navigaattorin kartat olivat myös ikivanhat, nyt huollossa päivitetty ja paljon parempi. Mulle riittää, it-nörttien suosittelen tutustumaan ennen ostoa.
Sisätilojen viimeistely
Ei ole Audien, volkkareiden eikä ehkä Skodankaan tasolla. Listat parissa kohtaa vähän vinksallaan, kovamuovia sielä täällä ja ehkä isoimpana koelauta näyttää vähän siltä että olisi keskitetty päin honkia. Matkustajan puolella oveen on huomattavasti isompi väli kuin toisella puolella. Itse en muoveja ja sisustaa hiplaile mutta joillekkin nämä ovat tärkeitä asioita, miinus tähän osioon. En jaksa kuitenkaan mennä edellä mainituista valittaamaan, ettei vaan ala mistään resonoimaan tai pitämään muuta meteliä, nyt ei tule mitään säröääniä.
Maavara
Pieni maavara, pitkä akseliväli ja etuhelma aika kaukana etuakselin etupuolella. Raapii jatkuvasti jostain nurkasta, varsinkin talvella. Vielä on pysynyt muovit mukana, siltäosin laadukas. Etupuskin alahelma raapii kesällä välillä jopa hiekkateiden heitoissa. Jos tämän omistaisi pitäisi kyllä ajaa välillä todella varovasti. Suomeen tarvitsisi kyllä korotetun alustan.
Laadunvarmistus
Takavalon kiinnike oli valon ulkopuolella, sisustan kasaus, todella vanhat kartat navigaattorissa. Kaikki nämä olisi voinut vaikka olla kunnossa ennen auton luovutusta. Jos tämän omistaisi niin olisin tiukempi näiden kanssa, nyt en stressaa. Ei haittaa työkalun käyttöä.
Yhteenveto:
Todella tyytyväinen olen ollut autoon. Itselleni auton tärkein ominaisuus on hyvä ajettavuus ja tässä se on omaan makuuni kunnossa. Kestän helposti yllä mainitut heikkoudet kunhan minulle tärkeät osa-alueet (ajettavuus ja kuljettajan penkki) ovat kunnossa. Täydellinen ei tämäkään ole mutta hinta-laatu suhteen osalta enemmän kuin kunnossa. Sain mielestäni paremman auton, mitä kollegat saavat nyt tilattua (uusi focus litraisella ecoboostilla). Mikäli nyt ostaisin omalla rahalla autoa vastaavaan käyttöön, olisi neliveto automaatti diesel Mondeo todella korkealla listalla.
PS. Facelifti hybridi farkku voi nousta yllättävän suosituksi työsuhdeautoksi. Muut mallit saattaa monilla karata nykyään liian kalliiksi.