autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Naiset ratissa, kuinka poikkeaa miehistä  (Luettu 25351 kertaa)

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
Vs: Naiset ratissa, kuinka poikkeaa miehistä
« Vastaus #40 : 14.01.2015 23:34 »
Vuodesta toiseen jaksan ihmetellä sitä, että miten monta känkkäränkkää vältettäisiin sillä, jos ukot suostuisivat ostamaan perheen käyttöautoksi automaatin. Miksi ihmeessä on väkisin pakko ostaa aina se manuaali, jos on selvästi tiedossa, että naisväki ei siitä pidä.

Itselläni ei onneksi ole tätä tilannetta, Rouva on ehdottomasti manuaaliaskin kannalla :)  :)

Sitten on se toinen kysymys: Pitäisikö tieten tahtoen ostaa arkikäyttöön auto, jonka kilsoista itse ajat yli 97% ja jossa on jo valmiiksi perusteellista v***tusta aiheuttava varustus - hankkisitko itse sellaisen?
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #41 : 14.01.2015 23:39 »

Itselläni ei onneksi ole tätä tilannetta, Rouva on ehdottomasti manuaaliaskin kannalla :)  :)
Sama täällä. Kerran on rouva lyhyen matkan ajanut tolla mun kulkineella joka automaatti. Ei tullut ahaaelämystä eikä toiveita manuaalin vaihdosta automaattiin...

Poissa jf

• Klassikkoainesta
« Vastaus #42 : 14.01.2015 23:43 »
Sitten on se toinen kysymys: Pitäisikö tieten tahtoen ostaa arkikäyttöön auto, jonka kilsoista itse ajat yli 97% ja jossa on jo valmiiksi perusteellista v***tusta aiheuttava varustus - hankkisitko itse sellaisen?
Sehän riippuu ihan siitä kuinka paljon pitää piparista! Toiset enempi toiset vähempi. Minä olen pikkuauto kuski, mutta se nyt ei sovi perheelliselle, joten tykkään jälkikasvun ulosmuuttoon asti isoista autoista ja ajan aina kun mahdollista tuolla pienemmällä... ;)

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
« Vastaus #43 : 14.01.2015 23:52 »
Sehän riippuu ihan siitä kuinka paljon pitää piparista! Toiset enempi toiset vähempi. Minä olen pikkuauto kuski, mutta se nyt ei sovi perheelliselle, joten tykkään jälkikasvun ulosmuuttoon asti isoista autoista ja ajan aina kun mahdollista tuolla pienemmällä... ;)

Jaa, joululeivonnaisten ja jalattomien voimansiirtolinjan välinen assosiaatio on mielenkiintoista - mitäköhän Freud olisi tästä todennut jos olisi elänyt ajassamme... ::) No jos tämä olisi perheessä nk. issue, pitäisi sitten hankkia toinen ajokki, jonka parkkipaikka olisi kadun varressa.

Eikä leipomisessakaan ole mitään pahaa, päinvastoin ;)
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #44 : 15.01.2015 00:25 »

Sama täällä ja tuon seurauksena rouva ajaa omallaan ja minä omallani. Huoltoon hän ei tosin omaansa vie ja siitähän aina riittää kommenttia, jos minä olen vienyt rouvan auton (vaikka sinne huoltoon) ja hän joutuu automaatilla ajamaan. On kuulemma niin hirveän vaikea ajettava., kun... siihen se sitten aina loppuukin, koskaan ei sitä vaikeuden aiheuttajaa ole vielä selvinnyt. Paras on, että kun ei kuulemma itse saa päättää milloin vaihdetaan, vaan auto sellaiset asiat päättää hänen puolestaan.

Poissa HAL9000

• Sisäänajettu
  • *
  • Skoda Octavia III Combi Elegance
« Vastaus #45 : 15.01.2015 10:10 »
Hmmm... Kyllä itsekin noin joudun Mustangilla hidastetöyssyt ajamaan. Ne kun pitää ylittää todella hiljaa ellei halua rikkoa iskareitaan. Ja jos nuo haluaisi mennä pelkällä jarrun ja kaasun avulla, niin jossain vaiheessa kierrokset tippuu niin alas, että alkaa hirveä kenguruloikinta kun moottori alkaa vääntää vastaan. Kytkimen ja kaasun avulla kun noista pääsee nätisti yli.

Niin, meillä siis tuo jarrutus aika usein on aika voimallista tuon esteen aikana. Parastahan jos esteen ylittäisi ilman vetoa tai jarrutusta.

Mutta kyllä tuo ero meillä syntyy lähinnä siitä että autoilun aikana suoritettavat toimenpiteet ovat toisella osapuolella selkeästi harjoittelemalla tai muuten opittuja. Ne ikään kuin eivät tule luonnostaan. Palaan vielä tuohon kytkin-, kaasu-, jarru-koordinaatioon. On opittu että liikkeelle lähdetään antamalla vähän kaasua ja sitten lasketaan kytkintä varovasti ylös. Samaten vaihtamiseen tarvitaan kaasun nosto, kytkimen alas painaminen, uusi vaihde silmään, kytkin ylös ja uudestaan kaasun painaminen. Näinhän se tehdään, mutta siinä ei ole mitään tuntumaa, se on tapahtumaketju joka toistetaan aina samanlaisena, ilman mitään hienosäätöä.

Oikeastaan vähän sama liittyy esim. ajamiseen liukkaalla. Jos todetaan että on liukasta, ajetaan sitten varmuuden vuoksi niin hiljaa, että liukkauden vaikutukset minimoituu. Mitään sellaista sisäänrakennettua tuntumaa siihen kuinka liukasta on, tai missä menee turvallinen raja ei ole olemassa. Ohittaminen on myös toimenpide johon tulee suhtautua varoen ja kunnioituksella. Jos mahdollista, odotetaan seuraavaa varalaskupaikkaa ja silloinkin ohitus tapahtuu jotenkin korostetun varovaisesti.

Tavallaanhan tämä on oikein ja turvallista. Emäntä ei koskaan aja ylinopeutta, ajaa aina varovasti ja takuulla kelin mukaan. Silti väitän että esim. oma äitini tuntee olonsa turvallisemmaksi minun kyydissäni, vaikka ajan huomattavasti reippaammin.

Toistan vielä että automaatin myötä tämä autoilu helpottuu merkittävästi. Myös minulle tulee luottavaisempi olo, kun tiedän että kaikki se hankala "miehinen renklaaminen" poistuu ja ihminen saa taas keskittyä kahdella kädellä ohjaamiseen ja kahteen polkimeen.
Se on selvästikin budjetti – siinä on paljon numeroita.

- George W. Bush

Poissa Kettu

« Vastaus #46 : 15.01.2015 10:23 »
^Ihan pikku vinkki vainen, jos meinaat automaattivaihteisen antaa ajoon.
Ensimmäiset tilanteet tulevat olemaan nenä tuulilasissa pysähdyksiä.
Risteykseen tultaessa kun sitä kytkintä haetaan ja osutaan jarrupolkimeen samalla voimalla, kuin kytkimeen ennen.
Kannattaa siis heti opettaa kuvainnollisesti istumaan sen vasemman jalan päällä,
ettei se vahingossakaan osallistu toimintaan.

Ns. vasemman jalan jarrutusta lienee kuvauksesi perusteella turha yrittää opettaa.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Karvis

« Vastaus #47 : 15.01.2015 11:59 »
^Ihan pikku vinkki vainen, jos meinaat automaattivaihteisen antaa ajoon.
Ensimmäiset tilanteet tulevat olemaan nenä tuulilasissa pysähdyksiä.
Risteykseen tultaessa kun sitä kytkintä haetaan ja osutaan jarrupolkimeen samalla voimalla, kuin kytkimeen ennen.
Kannattaa siis heti opettaa kuvainnollisesti istumaan sen vasemman jalan päällä,
ettei se vahingossakaan osallistu toimintaan.

Ns. vasemman jalan jarrutusta lienee kuvauksesi perusteella turha yrittää opettaa.

Minä ihan yllätyin kun emäntä suostui lopulta kokeilemaan automaattia, hän jos joku on huono ja arka kuski mutta automaatin kanssa ei tullut yhtään ainutta kahden jalan jarrutusta. Toki muistutin aina välillä että "vasenta jalkaa ei sitten ole", mutta olin erittäin positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin hän ajoi ensikertalaiseksi automaatilla. Säädettiin hänelle kuskin penkkiin jopa oma muistipaikka että on seuraavalla kerralla kaikki kerralla kohdallaan, no sitä seuraavaa kertaa ei ole vielä tullut :P
« Viimeksi muokattu: 15.01.2015 12:09 kirjoittanut Karvis »
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #48 : 15.01.2015 12:03 »
^Sama juttu meillä, sen yhden kerran kun rouva kokeili. Ei tullut yhtään tökäsytystä ja muutenkin sujui aika jouheasti ekakertalaiseksi. Pitää antaa rouvan ajaa vähän enemmän kun tulee paremmat kelit. Pitääkin toiseen avaimeen laittaa rouvalle penkin ja peilien säädöt muistiin

Poissa völvöxc60

• Klassikko
« Vastaus #49 : 15.01.2015 12:23 »
Meilläkään ei emäntä tykkää ajaa automaatilla, ja käyttää vakkaria :o
Kuulema pitää itse ajaa autoa, eikä automatiikan hoitaa..
Naisen logiikkaa sanoisin minä ::)

Poissa Jysky

« Vastaus #50 : 15.01.2015 12:40 »
Meillä kyllä etukäteisuhkailuista huolimatta tykkää automaatista ja säikähtää kun alan puhuun manuaali Scoutista. Vakkari ei kiinnosta kun tosi pitkillä matkoilla jokin etappi.
Ateca TDI 4drive

Poissa tuRboman

« Vastaus #51 : 15.01.2015 12:57 »
Minä olen ilmeisesti aika poikkeus. Nautin istua vaimon kyydissä. Toki joskus kun oma nuppi on kireänä, niin se voi olla tuskaa. Mutta muuten tykkään. Rouva ajaa rauhassa ja järkevästi. Itse en osaa moista. EI koskaan provosoidu mistään. Aivan täysin "tunteeton" tapahtumille. Ottaa sen mikä tulee ja toimii sen mukaan. Ei matele, eikä aja ylinopeutta. Ohittaa jos on tarve. Osaa ajaa perille, kun navin käyttö näkyy olevan lähes käden jatke.
Hyyyvin usein istahdan taakse tytön kanssa ja vain nautin menosta sekä hyvästä musasta jos on tarjolla.

Eli poikkeaa meillä ainakin siinä, ettei juuri koskaan hermostu. Ja jos hermostuu, niin se ilmenee jonkinlaisena tuhahduksena, että "no, hmph". Polttoainetta kuluu vaimolla aina vähemmän kuin mulla, jos minä en erityisesti yritä säästää. Yhtä nopeasti perille, jos ei rouva jopa nopeammin. Osaa suunnitella reitit perille paremmin kuin minä. Ei turhia koukkuja ajattelemattomuuttaan.

Ainoastaan huonoissa ja haastavissa olosuhteissa, jos auto on jossain metsässä ja tie on huono/ei ole tietä niin koen (?! ) olevani varmempi kuski. Ehkä siksi, ettei vaimo koskaan halua ajaa tuollaisiin paikkoihin.

Ja as-vaunua rouva ei halua vetää.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #52 : 15.01.2015 13:28 »
Mites tää nainen ajjoo autoa?

http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2015011419021680_fd.shtml

Halusin nähhä kyllä..

Poissa Kettu

« Vastaus #53 : 15.01.2015 13:33 »
Turvatyynyt omasta takaa.
Tuossa ei vain ole järjen hiventäkään, kuten ei monissa muissakaan naisten kauneusihannejutuissa.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #54 : 15.01.2015 14:33 »

No jos autolla ei käytännössä ajaisi kukaan muu kuin minä, niin toki silloin speksaisin auton täysin omien mieltymysten mukaan. Mutta jos ja kun meidän perheen autoilla ajavat molemmat vanhemmista, niin kuuntelen kyllä vaimonkin mielipidettä näissä hankinnoissa.

Sehän riippuu ihan siitä kuinka paljon pitää piparista! Toiset enempi toiset vähempi.

Mä tykkään piparista ja vaikka olenkin nelikymppinen, niin en ole vielä seniili :) Jotenkin minulla on muutaman vuosikymmenen kokemuksella sellainen kokemusperäinen tietämys, että piparinleivontaan pääsee osalliseksi paljon useammin, kun ottaa vaimonkin mielipiteet arjessa huomioon.

Poissa HAL9000

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #55 : 15.01.2015 14:57 »
Kyllä meillä odotellaan tuota automaattia kieli pitkällä. Elämänsä ensimmäinen auto omassa käytössään on rouvalla ollut tämän tyyppinen: .
Varmaan ollut lysti näky kun tuollaiset 160cm sulka päässä näiden laivojen ruorissa sompailee... Sittemmin tottui myös Superbiin joka oli automaatti, tai no DSG-automaatti. Nyt pitäisi päivänä minä hyvänsä pihaan putkahtaa DSG:llä varustettu auto.

- George W. Bush

Poissa jf

• Klassikkoainesta
« Vastaus #56 : 15.01.2015 15:06 »
Mä tykkään piparista ja vaikka olenkin nelikymppinen, niin en ole vielä seniili :) Jotenkin minulla on muutaman vuosikymmenen kokemuksella sellainen kokemusperäinen tietämys, että piparinleivontaan pääsee osalliseksi paljon useammin, kun ottaa vaimonkin mielipiteet arjessa huomioon.
Tästä olen kuullut pari eri versioita ja tässä niistä sellaiset kirjoittamiskelpoiset:
"Avioliitossa on parempi olla väärässä kuin ilman" 90-vee sotaveteraanin ohje aikanaan.

"Veivaamisen määrä on perheessä vakio joten veivaanko vaihteita vai jotain muuta?" kysymyksen esitti miehelleen inan teräväkielinen nainen autokaupassa (pikkuisen kiire tuli kulman taakse repeämään).

Poissa Vaarivanhus

• Legenda
« Vastaus #57 : 15.01.2015 15:11 »
"Veivaamisen määrä on perheessä vakio joten veivaanko vaihteita vai jotain muuta?" kysymyksen esitti miehelleen inan teräväkielinen nainen autokaupassa (pikkuisen kiire tuli kulman taakse repeämään).
Onneksi emännällä ei ole ajokorttia.  :D

Poissa HAL9000

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #58 : 15.01.2015 15:17 »
"Avioliitossa on parempi olla väärässä kuin ilman" 90-vee sotaveteraanin ohje aikanaan.

"Huutonaurua"...!

- George W. Bush

Poissa Oculus

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #59 : 15.01.2015 16:37 »
Onneksi emännällä ei ole ajokorttia.  :D

Samaan tunteeseen olen tässä päätynyt näitä lukiessani  ::)