autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Naiset ratissa, kuinka poikkeaa miehistä  (Luettu 25347 kertaa)

Makkis

• Vieras
Laatu tuolla epäili että Skulan Possun riskut johtuu vaimon käytöstä, jonka innoittamana avasin tämän keskustelun. Eli, kuinka eri tavalla nainen suhtautuu autoiluun / autoon / liikenteeseen kuin mies.

Omaa kokemusta on viimeisen kuukauden ajalta, koska olen fillaroinut paljon duunimatkoja, kiitos upean kevään. Auto on siis ollut vaimon käytössä pääosin, onneksi siinä nyt ei kurttuja ole, mutta joitain havaintoja:

- puhelu töihin, "tämä auto ei lähde käyntiin" ja siitä alkanut keskustelu, yrittääkö edes, ei, antaako mitään herjaa, ei, no, älä soita hinuria, tulen katsomaan. Menin autoon, tärähti heti käyntiin. Demosin ainakin 5 kertaa, ei mitään ongelmia. Pyysin vaimoa näyttämään, ei saanut käyntiin. Maxidotissa luki ISOLLA paina kytkin pohjaan tai en käynnisty... ei sitten painanut. En tiedä, minulla tuo on selkäytimessä että aina käynnistäessä on kytkin pohjassa, mutta vaimo ei tunnu edes ymmärtävän vaikka auto käskee...

- lähdettiin mummolaan vajaan 100 kilsan päähän. En ollut ajanut autolla varsin viikkoon. Päästiin 5 km ja pling, bensaa enää 50 km. Sanoin, että käännös ja tankkaamaan. Miksi???? No perkele siksi kun bensa ei riitä edes perille saati takaisin ja tuon mummolan perähikiän 50 km säteellä ei ole bensa-asemia. Onneksi olin kyydissä, muuten olisi lähdetty jerryn kanssa RäSä häkemaan. Kysyin että miksi ihmeessä mittareita ei voi katsoa kun vaimo kalkatti että ihan paska auto kun vasta viime hetkellä hälyyttää. Ei mennyt jakeluun, että voi reagoida asioihin aikaisemmin.

Nuo on vasta arjen alkua, meidän vaimo ajaa tosi hyvin. Minua ei pelota kyydissä pätkääkään.

NOOOOT!

Pelottaa!! Ei ennakoi, on saanut pariinkin kertaan RäSän turvatsydeemit aktvoitumaan. Itsellä ei kantti kestä edes tietoisesti testata noita. Vituttaa, kiihdyttää silleen "painaa kaasua hitaasti" moodissa ja kone huutaa ja bensaa kuluu, kun ei uskalla polkaista laakista poljinvasteen yli.

SILTI, ajaa radalla ihan täyspainoisesti minun tahtiin vaikka luojalle kiitos vielä kymmenyksillä takana pysyy.

Poissa Eskoop

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
Vs: Naiset ratissa, kuinka poikkeaa miehistä
« Vastaus #1 : 25.04.2014 17:50 »
Muuten ihan OK mennyt emännänkin ajot, kerran raapassu peruuttaessa taloyhtiön parkkipaikalla naapurin autoa ja kerran peruutettu betoporsas kumoon, vetokoukku pelasti tässä vahingoilta.

Ehkä semmonen auton ulottuvuuksien hahmottaminen on vähän haasteellista, ja tilannenopeus on välillä ihan päin helvettiä esim talvella risteyksiin tultaessa.

Poissa focceristi

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #2 : 25.04.2014 17:56 »
No vihdoin uusi aihe! Meillä vaimo ei tykkää ajaa kun olen kyydissä? Kuulemma neuvon, vahtaan ja vittuilen ::) Ymmärrän kyllä että ajaa mieluiten yksin vaikka tykkään "ystävällisesti opastaa"! Luotan 100% kyllä emäntään tuossa autoilussa. Pottuilin kerran pari viikkoa kun ajoi wetterin huoltoon kun ei sähköikkunaa saanut kiinni? Oli painanut vaan napin keskeltä kun piti reunasta... Itse olen arveluttavampi kuski ja tunnustankin sen! N. 95% ajan ajoista itse. Välillä ois kiva vaan istua vieressä ja maisemia vahdata mut kun ei niin ei. Tänään ei aja kumpikaan ja otan ööliä ja lähen kebabille, kävellen!
Harmaja-06 Trend Sportback Montikka.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #3 : 25.04.2014 18:48 »
Vaimo kun ajaa, niin keskikulutus on kaksi litraa alhaisempi :)

Dieselillä kun vaimo ajoi pitkää siivua, niin piti aina itse ajaessa muistaa polkea sitä oikein kunnolla, että paikat vähän aukesivat. Melkoinen sienipilvi takaa pöllähti, kun normilämpöistä mottia polkaisi ekan kerran täydellä kaasulla ykköseltä ylöspäin :D

Poissa Skriko1

• Klassikkoainesta
« Vastaus #4 : 25.04.2014 19:54 »
Minulla oli aikoinaan Toyota Corolla Coupe jossa oli Ardigin bensalämmitin. Meidän piti lähteä aamulla töihin ja akku oli tyhjentynyt lämmittimen vuoksi. Silloinen poikaystäväni pyysi naapurin mieheltä virtaa. Tuli sisälle ja sanoi ettei käynnisty. Menin ulos katsomaan ja nämä insinöörinhyväkkäät olivat laittaneet meidän auton miinuskaapelin muoviseen maskiin. Otin kaapelin irti ja laitoin sen kiinni auton lokasuojan ruuviin ja starttasin auton käyntiin. Näitä miesten hölmöilyjä on minulla muistissa kirjan verran, renkaanvaihdoista, dieselin tankkauksesta moniin muihin.

Poissa tuRboman

« Vastaus #5 : 25.04.2014 22:40 »
Repesin kun luin Makkiksen vaimon kytkinsekoilusta. Meidän ex diesel Subaru jätti myös pari kertaa rouvalla starttaamatta. Komannella kerralla olin vänkärinä ja pääsin livenä näkemään tilanteen. Kytkin unohtui painaa... :)
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
« Vastaus #6 : 25.04.2014 23:46 »
Joskus aikaisemmin olisin voinut todeta että naiset tekevät tyhmiä virheitä liikenteessä, mutta miehet vaarallisia. Nykyään ovat naiset tasa-arvoisia noissa jälkimmäisissäkin - valitettavasti :-\
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Arska F

• Vieras
« Vastaus #7 : 06.05.2014 11:53 »
Ei pelota ::)
Hyvin toi ajaa, ainoot asiat, mitkä hieman hirvittää rouvan kyydissä on tunne, että putoaa ojaan (vetää aivan reunassa, siis käytännössä pientareella...)ja toisena se, että missä vaiheessa reissua joutuu itse siirtymään ratin ja penkin väliin, kun muijalta lähtee kortti ;D
Eli kenkä on aivan tolkuttoman raskas,  rajotus +20 km/h... Jospa sitä Siperia jossain vaiheessa opettaa?? On toi kyllä asettunu viimesen puolentoista vuoden aikana reilusti, enää ei ehkä ihan joka siirtymällä tarvii (hienovaraisesti) muistuttaa kortinlähdön mahdollisuudesta... Ehkäpä silläkin on jotain osuutta asiaan, kun esittelin rouvalle sakkolaskurin, että paljon tulee maksettavaa jos...

Poissa Petri M

« Vastaus #8 : 06.05.2014 13:21 »
Meillä rouva ajelee n.20tkm vuoteen. Yksi parkkikolhu on historiassa, eikä muutenkaan ajossa moitittavaa ole.

Tuo yllä mainittu kytkinunohdus käynnistettäessä on meilläkin kerran sattunut.

Tosin itsekin ihmettelin joskus 5 min miks en saa avainta pois virtalukosta. Dsg vipu oli D asennossa.
VW Passat 2.0 TDI DSG 2012
Renault Traffic Dci 115 2017
VW Golf 1,6 farmari 2001 2kpl

Paikalla Jysky

« Vastaus #9 : 06.05.2014 15:30 »
Meillä emäntä ajelee työpäivisin työmatkansa- 10 km moottoriliikennetietä ja muitakin asioitaan toimittelee ihan sujuvasti.

Olen ollut ihan luottavainen eikä ole tarvinnut jännittää kyydissä maantiellä.
Eilen oikeastaan ensimmäisiä kertoja olin kaupungissa kyydissä kun minut noudettiin silmälääkäristä ja illemmalla vielä  palasimme cityyn elokuviin. Se rauhallinen ajo oli poissa ja jonkinasteista hermostumista ajamiseen havaittavissa. Teknisesti meni hyvin, mutta tuntui ettei ollut valmista suunnitelmaa mistä etsitään parkkipaikkaa ymv ja siitä seurasi joitakin äkkinäisiä ryhmittymisiä ja poukkoilua. Saattoi olla kyl osansa siinä että minullakin oli tarkka mielipide mihin kannattaa viedä parkkiin- ja sitä kyl osin kyseltiinkin neuvoja- niin neuvoin....
Ateca TDI 4drive

Makkis

• Vieras
« Vastaus #10 : 06.05.2014 17:15 »
Naisetkin näköjään oppii, oltiin lauantaina ihan kauppareissulle menossa kun piti käydä huoltiksella sijaitsevasta pikapankista nostamassa lapsille käteistä palkaksi puiden pinoamisesta, niin puoliso tuumasi että eiköhän tankata samalla. Viisari näytti neljännestä. Olin tyytyväinen ja tankkasin.

Ehkä kuitenkin, ainakin jos itseeni vertaan, tuon meidän vaimon suurin ero minuun ajaessa on se, että hän "elää hetkessä" ja toimii sen mukaisesti. Itse taas elän sekunnin edellä hetkeä eli toimin "ennen tilanteen syntymistä" ja tästä erosta tulee tuo ennakoiva ajo. Ja, varmaan se kymmenys minun eduksi myös radalla.

En tiedä sitten minne katse osuu, siitäkö se ero tulee?

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #11 : 07.05.2014 06:23 »
Omien havaintojen mukaan suurin osa naisista ajaa hyvin ja oikeastaan turvallisemmin kuin miehet kun ei tarvitse näyttää. Sitten on ne joiden annetaan ajaa vain kuin perheen pää ei ole lain edellyttämässä ajokunnossa. Tuo ilmiö näkyy varsin hyvin kun kesäsunnuntaisin ajelee mökiltä kohti kaupunkia  ::)

Sen olen viime vuosina alkanut huomaamaan, että myös naisilla tuo kaasujalka nykyään painaa. Viime viikolla minut painostettiin keski-ikäisen rouvan toimesta moottoritien oikealle kaistalle nopeasti rekan ohituksen jälkeen, vaikka omassa mittarissanikin oli maksumääräykseen oikeuttavat lukemat. Rouva ajoi siinä vauhdissa Priuksen niin lähelle ettei keskipeilistä näkynyt enää ajovaloja  :o

Siitä se sitten jatkoi seuraavan hiillostamista. Eikä ole ainoa tapaus.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2014 06:27 kirjoittanut Trollsten »

Poissa JakeS

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #12 : 07.05.2014 08:20 »
Omien havaintojen mukaan suurin osa naisista ajaa hyvin ja oikeastaan turvallisemmin kuin miehet kun ei tarvitse näyttää. Sitten on ne joiden annetaan ajaa vain kuin perheen pää ei ole lain edellyttämässä ajokunnossa. Tuo ilmiö näkyy varsin hyvin kun kesäsunnuntaisin ajelee mökiltä kohti kaupunkia  ::)

Rouva selkeästi seisoo selkäsi takana tätä kirjoittaessasi  ;D
Bmw, Ooppeli ja Voortti

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #13 : 07.05.2014 10:37 »
Ehei  :)

Poissa jf

• Klassikkoainesta
« Vastaus #14 : 07.05.2014 15:25 »
Viime viikolla minut painostettiin keski-ikäisen rouvan toimesta moottoritien oikealle kaistalle nopeasti rekan ohituksen jälkeen, vaikka omassa mittarissanikin oli maksumääräykseen oikeuttavat lukemat. Rouva ajoi siinä vauhdissa Priuksen niin lähelle ettei keskipeilistä näkynyt enää ajovaloja  :o
Jos olisit arvioinut 30-kymppiseksi ja se olisi mennyt oikealta ohi olisi se ollut minun puoliskoni...   ::)
Onneksi Prius ei näytä keskinopeutta, se kun tuppaa olemaan PALJON!

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #15 : 07.05.2014 18:34 »
Kerro rouvallesi että siitä rekan rinnalta on paha väistää mihinkään, vaikka ajaisi kuinka lähelle edellä menevän perää  :P

Poissa jf

• Klassikkoainesta
« Vastaus #16 : 07.05.2014 19:00 »
Kerro rouvallesi että siitä rekan rinnalta on paha väistää mihinkään, vaikka ajaisi kuinka lähelle edellä menevän perää  :P
Juu, viimeksi taisi kysyä Audi liikkeen toimarilta, jos lisävarusteena saisi raketteja tai singon...  :o

Poissa _Mikko_

• Uudenkarhea
« Vastaus #17 : 08.05.2014 06:41 »
Melko vauhdikasta meilläkin on juu tuo emännän ajaminen. Ei sikäli, suht reippaasti sitä itsekin välillä tulee mentyä, mutta sillä erolla että toinen meistä keräilee pikavoittoja ja toinen ei. Minulle siis niitä ei ole kertynyt.

Mutta auton käsittelyssä emäntä persee useammat miehet 6-0. Peräkärryn peruuttelussa ei ongelmaa. Viimeksi kun olin pidempään reissussa niin oli itse vaihtanut (ei siis vaihdattanut) omaan kulkineeseensa kesäkumit. Ex olikin sit ihan eri juttu, ei mitään holttia ja hahmotuskykyä..

Mut onhan noita onnettomia miehiehiäkin ja paljon. Tästä tulikin mieleen talvella näkynyt suomen surkein kuski - sarja, aivan mahtavaa viihdettä  8)

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #18 : 01.11.2014 16:04 »
No tämmöistä jälkeä teki tänään tuossa pari tuntia sitten nainen liikenteessä.. Tuossa ihan oman kodin nurkalla.. Jäken miittiläisistä osa muistannee paikan  ;D

Tuli tuolta vasemmalta, liekö kännykässä puhellut, vai grillin herkut olleet mielessä.. Mutta jäljistä näkee että on käynyt hemmetion hyvä tuuri ettei valauttanut Fordin S-Maxia isommin ojaan, ja sillai jälki olis ollu karmeempaa..

Nyt meni keulasta oikealta puolelta lokarit, sisälokari meni kerälle kokonaan renkaan ympäri ja makasi tiellä.. Ajamalla se kuitenkin tuosta jatkoi Poliisi visiitin jälkeen matkaansa...

Poissa skt1

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Kia Optima
« Vastaus #19 : 01.11.2014 16:28 »
Meillä vaimo ajaa 1-2 kertaa vuodessa :o Uudenvuoden ensimmäinen päivä on "perinteinen" ajopäivä kun isäntä istuu vieressä ja potee vuoden vaihtumisesta aiheutunutta olotilaa.
Vuoden välein kun ajaa, niin onhan tuo ajotuntuma ehkä vähän kateissa, mutta aina ollaan perille ehjänä päästy ;D