https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Daciasta

Olipa erittäin virkistävä sunnuntai, sain ajaa kaverin tuliterää Dacia Logan MCV Stepway autoa! Autossa oli myös automaatti eli tuo Easy R -robottivaihteisto, josta hän minua hieman etukäteen varoittelikin. En oikein tiennyt mitä odottaa. Auto oli tavallaan vaihteistoa lukuun ottamatta parempi kuin odotin. Vaihteisto oli aivan hirveä.

Plussaa
+ maavara
+ Ei niin äänekäs kuin pelkäsin. Alla kitkat Continental CVC6. Ajomelu on tasapainoinen, mikään yksittäinen komponentti ei käy hermoon.
+ Jousitus yllättävän ok! Pientä tärinää tulee läpi koko ajan, mutta normaalit heitot ja huono tien pinta menee jopa miellyttävästi. Käsittelykyky loppuu heti kun isompaa ilmaantuu, sitten kolisee.

Miinusta
- Tahmea ja epämääräinen ohjaus
- Automaatti
- altis tuulelle ja huojunnalle

Hintaluokan huomioiden ei oikein voi paljosta moittia. Tilaa on todella paljon. Sisustus on muovia mutta erittäin käytännöllisen oloinen. Jos jotain toivoo, niin etäisyyden säätöä rattiin. Sen jälkeen ajoasento ei olisi huono.
 
Näin ohimennen vilkaisin Dacia tarjonnan netistä. Ei pahemmin ole käytettyjä tarjolla.
Sandero mallia kun nyt katselin tarkemmin niin vissiin 0,9l 3cyl noissa? Onko niissä nyt viimeisin clion moottori?
Voisi ihan piruuttaan käydä koeajamassa Sandero Stepwayn, mutta ei ole paljoa täällä suunnalla uutena edes tarjolla.
 
Kennedy sanoi:
Näin ohimennen vilkaisin Dacia tarjonnan netistä. Ei pahemmin ole käytettyjä tarjolla.
Sandero mallia kun nyt katselin tarkemmin niin vissiin 0,9l 3cyl noissa? Onko niissä nyt viimeisin clion moottori?
Voisi ihan piruuttaan käydä koeajamassa Sandero Stepwayn, mutta ei ole paljoa täällä suunnalla uutena edes tarjolla.

Eikös tuo sama moottori ole. Meillähän oli silloin todella lähellä että Golf plussan tilalle olisin ostanut uuden Dacia Sandero Stepwayn tuolla Easy-R vaihteistolla. Todella edullinen auto siihen nähden mitä rahalla saa. Ajamaan en minäkään stepwayta koskaan päässyt mutta halliautossa istuskelin ja totesin että asiallinen laitos on kyllä.
Easy-R vaihteistoa testasin Lodgylla. Ei aiheuttanut pahemmin näppylöitä sekään vaihteisto. Olis menny.

Auton tarpeelle vaan tuli sitten kiire ja maasta ei löytynyt yhtään Stepwayta sopivilla varusteilla joten tämä sitten jäi.
 
Urlaub sanoi:
Daciat pitävät hintansa myös ällistyttävän hyvin.

Nettiauton halvin Duster maksaa 9.900 euroa ja vain kaksi yksilöä tarjolla alle 10 tonnin. Se on todella hyvin 5 vuotta vanhoilta ja ~100 tkm ajettuina, kun uutena nämä 1,6-litraiset vajaavetoiset ovat maksaneet 16 tonnia!
Saman oli huomannut 4x4 Maailma lehtikin "Euroopassa myytiin viime vuonna 146682 uutta Dusteria, mikä on uusi ennätys. Duster myös pitää arvonsa harvinaisen hyvin ja Dusterin omistajat ovat myös hyvin merkkiuskollisia." Uudessa 4x4 Maailman numerossa on hyvin tehty 6-sivun koeajojuttu diesel Dusterista.
 
Käyttökokemusta omasta -18 mallin Logan MCV:stä.

Hyvää :
+kulutus maantienopeuksissa
+robottivaihteistoksi etevä, parempi kuin PSA tai Opel
+moottori mitoitettu juuri sopivasti, ei liikaa, eikä liian vähän
+ohjaamo erittäin toimiva, vakkari jne toimivat kaikki järkevästi
+yleinen laatuvaikutelma on hyvä, ovet menevät vaivatta kiinni jne. Ainoastaan etuovien sisäkahvat nirisevät muovisesti kuumalla säällä kun ovea vetää kiinni
+sisätilojen runsaus ulkomittoihin nähden
+++++ OMINAISUUKSIIN NÄHDEN HALPA

Huonoa :
-meteli 120km/h alueella
-vaappuva meno mutkissa
-alustan kova pompotus nopeushidasteissa jne
-ratin säädöstä puuttuu etäisyyden säätö
-puuttuu android auto ja apple carplay
-penkkien ristiseläntuet puuttuvat! tämä puute tekee selälle kipeätä pidemmillä reissuilla
-törmäysturvallisuus

Tiivistettynä, jos ostaa uutta autoa niin Dacia tarjoaa rahalle erittäin paljon vastinetta.
Bensankulutus on meillä ollut 5,2L/100km 4500km matkalla, aikaisemmin EU-yhdistetty oli 4,9 ja nyt WLTP-aikana laskennallinen yhdistetty on 5,5L/100km eli pääsee kyllä tuon alle jos ei aja moottoritienopeuksia. Voin suositella tätä autoa esimerkiksi kakkosautoksi tai korvaamaan jokin vanha, turvaton auto.
 
Kiinnitin huomiota että Treen katukuvassa näkee yllättävän usein Sandero stepwayta. Myös Dusteria olen pari kertaa katsonut että mikäs noin hyvän näköinen pikkucittari tuossa. Jopa yksi vanhakoppainen kiinnitti huomiota positiivisesti, tässä tapauksessa normaalia leveämmät renkaat täyttivät leveät lokasuojanpullistukset asiallisesti.

Lodgyä tms. perinteisempiä malleja ei juurikaan ole näkynyt.
 
Bigsteriä odotellessa uunista tulee kuitenkin uusi Sandero ja sen Steppari-serkku. Ajettelin, että jos tuo 1.0 M6 olisi edes suht. hyvä ajolleen, niin ei varmaan kovin pahasti takkiin tulisi, jos sillä ajaisi sen 3 vuotta / 60tkm, ja katselisi sitten uudelleen, että onko sähköautomarkkina jo kehittynyt. Alle 15ke hintana edelleen. Onhan tuo jonkin verran Clioa halvempi kuitenkin. Ensiesittely maaliskuussa täällä. Onkos kukaan vaivautunut tätä autoluokkaa tarkemmin tutkimaan..?
 
gudmund sanoi:
Bigsteriä odotellessa uunista tulee kuitenkin uusi Sandero ja sen Steppari-serkku. Ajettelin, että jos tuo 1.0 M6 olisi edes suht. hyvä ajolleen, niin ei varmaan kovin pahasti takkiin tulisi, jos sillä ajaisi sen 3 vuotta / 60tkm, ja katselisi sitten uudelleen, että onko sähköautomarkkina jo kehittynyt. Alle 15ke hintana edelleen. Onhan tuo jonkin verran Clioa halvempi kuitenkin. Ensiesittely maaliskuussa täällä. Onkos kukaan vaivautunut tätä autoluokkaa tarkemmin tutkimaan..?

Arvonlasku on todella rajua alkuun, osta suoraan pari vuotta vanha niin sillä erotuksella maksaa jo aika isot remontit jos osuu tuulettimeen.
 
Totta, voi olla että tuo niiaa aluksi aika vahvasti. Ehkä lopuksikin. Tuo vanha malli ei kyllä toisaalta kiinnosta niinkään, tuntuisi että tässä uudessa versiossa on useampi asia juuri sen oleellisen napsun verran paremmin.
 
Arvonlasku ei todellisuudessa voi olla montaa tonnia ja tuo uusi malli on aivan eri tason laite vanhaan nähden.
 
Koivari sanoi:
Arvonlasku ei todellisuudessa voi olla montaa tonnia ja tuo uusi malli on aivan eri tason laite vanhaan nähden.
Ja maksimissaan alle 15 tonnia. Jonka lähes jokainen auto laskee kun ajetaan liikkeestä ulos.
 
Luulisi että tuo 5v takuukin auttaa hiukan pitämään arvoa yllä ekat vuodet. Harmi ettei tuota oranssia väriä ilmeisesti saa normimalliin. Ajettavuus, penkki, valot ja melutaso. Tuskin kannattaa ihan nelosia odottaa testiajolta.
 
Omasta Loganista katosi vuodessa 4ke arvosta joka on prosenteissa 25. Ei siinä tosin korkealta putoa kun lähtöhintakin sopivan matala.
 
"Uusi edullinen Dacia floppasi pahasti kolaritestissä – kuvat kertovat paljon"

https://www.is.fi/autot/art-2000007919267.html

25aee82c831c433f9a9f02cb7385c205.jpg.webp
 
Onkohan tuossa kyseessä kolariturvallisuuden heikentyminen edelliseen sukupolveen verrattuna vai arvosteluasteikon tiukentuminen?
Vanha sai neljä tähteä ja farmariversio Logan MCV kolme tähteä.
 
Patteri sanoi:
Onkohan tuossa kyseessä kolariturvallisuuden heikentyminen edelliseen sukupolveen verrattuna vai arvosteluasteikon tiukentuminen?
Vanha sai neljä tähteä ja farmariversio Logan MCV kolme tähteä.

Kolme asiaa vaikuttaa: arvosteluasteikko on tiukentunut useampaan kertaan, avustimien puutteesta lähtee paljon pisteitä ja kojelaudan rakenteet ovat ilmeisen epäonnistuneet jalkavammojen suojaamiseksi
 
Uudelle automallille surkea tulos. Ajattelisi, että tingitään muusta, mutta viimeisenä turvallisuudesta. Sinänsä nuo Daciat näyttäytyy ihan järkipeleinä, mutta tuo on huono kohta säästää.
 
otj sanoi:
Uudelle automallille surkea tulos. Ajattelisi, että tingitään muusta, mutta viimeisenä turvallisuudesta. Sinänsä nuo Daciat näyttäytyy ihan järkipeleinä, mutta tuo on huono kohta säästää.
Halpuus selittyy tosiaankin avustimien puutteesta, joita ei joku vuosi sitten ollut missään vehkeessä.