autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyotan moottoreiden luotettavuus  (Luettu 556 kertaa)

Poissa Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2976
Toyotan moottoreiden luotettavuus
« : 01.04.2021 11:27 »
Katselin tuossa yhden YouTube-videon, jossa purettiin 2,5 litrainen 2AR-FE -kone, joka on käytössä edelleen jonakin versiona Toyotissa mm. Rav4 ja Rav4 Hybrid (hybridissä vain yhdellä VVT-i:llä, eri nokalla ja eri männillä) jne. Yllätyksekseni tuossa koneessa ei ole mitään ihmeellistä tai oikeastaan selittävää syytä, miksi se on luotettava. Osa toteutuksesta on jopa vanhahtavaa ja ainakaan tuon purkuvideon pohjalta tuossa koneessa ei ole edes suorasuihkutusta, vaan epäsuorasuihkutus, joskin hyvin lähelle imuventtiiliä.

Ilmeisesti koneen luotettavuus syntyy siitä, että ei tehdä mitään normaalista poikkeavaa, vaan käytetään tunnettuja toimivia ratkaisuja.

Poissa Foxit

Vs: Toyotan moottoreiden luotettavuus
« Vastaus #1 : 01.04.2021 11:49 »
Sepä se, sopii hyvin heidän filosofiaansa. Linkkaan tämän videon tähän joka tuli jo ilmi toisessa ketjussa kun sopii tähän aiheeseen:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=4E793WS72aU" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=4E793WS72aU</a>

Positiivisena pidetty luoetettavuus ja negatiivisina puolina sitten kankeita muutokset toteuttaminen tuotekehityksessä, pahimmillaan samaa osaa kun käytetään vielä kaikissa mahdollissa firman tuotteissa. Ydinajatuksena kuitenkin luotettavuus ennen suorituskykyä. Tämäkin taitaa olla nykyisin muuttumaan päin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa yason

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Toyotan moottoreiden luotettavuus
« Vastaus #2 : 01.04.2021 13:10 »
Ydinajatuksena kuitenkin luotettavuus ennen suorituskykyä. Tämäkin taitaa olla nykyisin muuttumaan päin.
Suorituskykyähän saa luotettavaankin moottoriin iskutilavuutta lisäämällä. Nykyisin tosin helpommin lisäämällä sähkömoottoreita voimalinjaan avuksi.

Poissa Taky

Vs: Toyotan moottoreiden luotettavuus
« Vastaus #3 : 01.04.2021 15:09 »
Ilmeisesti koneen luotettavuus syntyy siitä, että ei tehdä mitään normaalista poikkeavaa, vaan käytetään tunnettuja toimivia ratkaisuja.

Eikös tuo päde liki kaikkeen tekniikkaan ja softaankin?
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1577
Vs: Toyotan moottoreiden luotettavuus
« Vastaus #4 : 01.04.2021 15:18 »
Katselin tuossa yhden YouTube-videon, jossa purettiin 2,5 litrainen 2AR-FE -kone, joka on käytössä edelleen jonakin versiona Toyotissa mm. Rav4 ja Rav4 Hybrid (hybridissä vain yhdellä VVT-i:llä, eri nokalla ja eri männillä) jne. Yllätyksekseni tuossa koneessa ei ole mitään ihmeellistä tai oikeastaan selittävää syytä, miksi se on luotettava. Osa toteutuksesta on jopa vanhahtavaa ja ainakaan tuon purkuvideon pohjalta tuossa koneessa ei ole edes suorasuihkutusta, vaan epäsuorasuihkutus, joskin hyvin lähelle imuventtiiliä.

Ilmeisesti koneen luotettavuus syntyy siitä, että ei tehdä mitään normaalista poikkeavaa, vaan käytetään tunnettuja toimivia ratkaisuja.

Niin, miksi vanhahtava tarkoittaisi epäluotettavaa ja uusi toimivaa ja luotettavaa. Oma käsitykseni ainakin konsernipeleistä ovat muovanneet käsityksen, että mitä enemmän tehdään uusia radikaaleja ratkaisuja, varmana pääset pajalle.