https://tummennuskalvot.fi/

Hallitunkki

35 vuotta kesti entinen kiinalainen vihreä hallitunkki, maksoi silloin 230 mk, hoiti 3-4 auton kausivaihdot  ja muut korjaukset. Tilalle ostin 99 €uron MTX AUTOMOTIVE RACING HALLITUNKKI 1,5 TN, halpiksista en niin välittänyt ja Bahcokin tehdään nykyään kiinassa. Vuoden käytön jälkeen en ole moitittavaa löytänyt omissa nostotehtävissä.
 
drago sanoi:
35 vuotta kesti entinen kiinalainen vihreä hallitunkki, maksoi silloin 230 mk, hoiti 3-4 auton kausivaihdot  ja muut korjaukset. Tilalle ostin 99 €uron MTX AUTOMOTIVE RACING HALLITUNKKI 1,5 TN, halpiksista en niin välittänyt ja Bahcokin tehdään nykyään kiinassa. Vuoden käytön jälkeen en ole moitittavaa löytänyt omissa nostotehtävissä.

Onko tuo etuosassa oleva "rulla" minkälainen? Puhtaalla tallin lattialla varmaan pyörii hienosti, mutta kuinkas vähän huonommissa olosuhteissa, kun on hiekkaa/pieniä kiviä jne?

Olin jo ostamassa tuota Bachoa, mutta taidan päätyä tälläiseen. Kuitenkin hintaeroa tuplat. Vaikea tietysti tarkemmin sanoa, että mistä hintaero johtuu, mutta varmasti näissä ihan laadullisiakin eroja on...ehkä...täytyy melkein käydä hypistelemässä...

Näitä vastaaviahan löytyy meganex, torin, biltema jne nimellä. Ja heti kun nimi on Bacho, BGS, jne niin hinta alkaa kakkosella.
 
Kyselin tuossa aikaisemmin hyvää hallitunkkia ja loppujen lopuksi päädyin sitten 99e tunkkiin, eli Motonetin omalla brändillä myytävään MTX Automotiven Racing tunkkiin, mitä ilmeisesti myydään monella eri nimellä ostopaikasta riippuen.

Karkealla tasolla vaikuttaa vastaavan Bachon kopiolta, eli Bachohan on täysin alumiinitunkki, niin tämä on ulkoa alumiininen, mutta pumppu+nostomekanismi on terästä.

Ainakin ensi käyttökokemusten perusteella ihan riittävä normikäyttöön, ajan kanssa näkee sitten paremmin, että kuinka tuo todellisuudessa kestää..
 
jnf sanoi:
Kyselin tuossa aikaisemmin hyvää hallitunkkia ja loppujen lopuksi päädyin sitten 99e tunkkiin, eli Motonetin omalla brändillä myytävään MTX Automotiven Racing tunkkiin, mitä ilmeisesti myydään monella eri nimellä ostopaikasta riippuen.

Karkealla tasolla vaikuttaa vastaavan Bachon kopiolta, eli Bachohan on täysin alumiinitunkki, niin tämä on ulkoa alumiininen, mutta pumppu+nostomekanismi on terästä.

Ainakin ensi käyttökokemusten perusteella ihan riittävä normikäyttöön, ajan kanssa näkee sitten paremmin, että kuinka tuo todellisuudessa kestää..
Minulla ollut tämä parivuotta.... ihan ok, mutta runko on hieman turhan vetelä, pitaa nostaa ihan suoraan muuten alkaa runko taipumaan sivusuunnassa, kun on suorat levyt ilman minkäänlaista pokkausta, palautuu toki, mutta säästetty väärässä paikassa, nostovarsi on tukeva.
 
jaris sanoi:
Minulla ollut tämä parivuotta.... ihan ok, mutta runko on hieman turhan vetelä, pitaa nostaa ihan suoraan muuten alkaa runko taipumaan sivusuunnassa, kun on suorat levyt ilman minkäänlaista pokkausta, palautuu toki, mutta säästetty väärässä paikassa, nostovarsi on tukeva.

Kuvailemasi kertoo siitä että suorien levyjen väliin ei ole asennettu ”ohjuriputkea” yhdistämään levyt, jonka läpi akseli kulkee. Eli levyissä on vain reikä joiden läpi akseli kulkee paljaana ja tästä johtuen pääsee taipumaan, eli suunnitteluvirhe enemmän.
 
Tuli hallitunkki mieleen kun käväisin tallissa ja potkaisin crokseilla.
Tämmöisellä menty 10+ vuotta, valintaperusteet oli ”ei yhtään muoviosaa” kahvan kädensija pl. Käsittely on aina hellää, ikinä en käännä sulkuventtiiliä kuin sormin kiinni ja auki, eli en käytä tuon varren päässä olevaa ”hahloa” koska sillä pitkässä juoksussa saa venttiilin kulumaan rikki. Ei matalin (10cm) eikä kevyin, mutta aika patarautaa.

 
jnf sanoi:
Haaveissa siintää edelleen Bachon alutunkki, mutta ei ole vielä raaskinut ostaa:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/807568/Bahco-BH1A1500-hallitunkki-ALU-15-tn

Minulla on ollut tuollainen nyt parisen vuotta. Tyytyväinen olen ollut.

Vaihdan renkaat autokatoksessa laatoituksen päällä eli en autotallissa.

Itselle merkitsi tuo tunkin paino verrattuna teräksiseen, kun siirtelen sitä varastosta pihalle sekä auton ympärillä. Vähän pohdin tuota kantavuutta, mutta onhan auton painosta puolet ainakin renkailla.
 
^Sama juttu täällä, parisen vuotta ollut Bahcon 1,5t alumiinirunkoinen tunkki käytössä. Melko pienet varsinkin nuo "takapyörät" tunkissa ovat, mutta kyllä niillä on pärjäillyt ainakin tasaisella tallin betonilattialla.

Tunkin käpälän alkuperäinen "pehmike" on ohuen sorttinen, olemme käyttäneet sen kaverina erillistä kovakumista tehtyä JackPadia.

Hieman arvelutti, onko tunkki riittävän järeä isompien kärryjen renkaanvaihtoon, mutta kyllä tuon kanssa saatiin Kodiaqinkin nurkat kivuttomasti nousemaan.
 
Tunkin keveys on suurin plussa. Sitä kykenee tällainen rapistunut rautalangan varjokin vähäisillä voimillaan siirtelemään.  :)
 
Juuri tuolla samalla Bahcolla on omakin auto nostettu nyt jo 4 kertaa. Todella hyvä käyttökokemus. Siihen tunkin omaan käpälään menee bemarin nosto-adapteri nätisti ja pitävästi. Auto nousee nopeasti ja auton voi laskea tasaisesti. Liikkuu hyvin myös tuossa pihan kivetyksellä, helppo kantaa ja heilutella. Ei tule mieleen mitään pahaa sanottavaa.

edit: eritoten, kun vilkaiseekin renkaanvaihdon hintaa pk-seudulla ja työn jälkeä, niin hemmetin hyvä investointi.
 
Olisikohan tuo täsmälleen samanlainen mitä itsellä, merkki ja väri on ainakin sama ja hintaluokka. Ei valittamista, erittäin tukeva laite, jos jotain miinusta niin kohtuu painava jos joutuu kantelemaan enempi esim. varastoon tms. mutta menee tuo kuitenkin.

Tosin siinä mielessä olen huono arvioimaan että muista hallitunkeista on vähänlaisesti kokemusta. Tätä uskallan siitä huolimatta suositella.
 
rosso sanoi:
Onko raatilaisilla kokemuksia tästä tunkista.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/807599/Bahco-BH1EU2250-hallitunkki-225-tn

Tarvitsisin laadukkaan tunkin ja tämä vaikuttaa edulliselta. Mutta on se hyvä?

On hyvä. Parempaa en osaa kuvitella renkaiden kausivaihtoon, tällä nousee kevyesti ja turvallisesti yli 2 t  omamassasen auton kulmat. Painoa löytyy, joten päivittäin tunkkia käyttävä saattaa valita hieman kevyemmän. Hintalaatusuhde 10.
 
Varmaan ihan hyvä tunkki, joskin painava. Ei Bahcolta ihan sutta ja sekundaa yleensä tule.

Itse katselin Motonetissa käydessäni silmät kiiluen tuollaista. Vähän kalliimpi mutta olisi kätevä kuljetella, kun painoa on vain vajaa 13 kg. Toisaalta ei tuo hintakaan niin mahdoton ole, kun tunkki on kuitenkin pitkäaikaisempi investointi. Ostaa kerralla mieleisen, niin uutta ei ihan äkkiä ole tarvetta katsella.
 
Itse hommasin jokunen vuosi sitten tuon isoveikan, 3tn version kun sen sai sopivasti tarjouksesta n. 170e ja sen verran oli jo banaania otsassa noiden 20e marketti-rimpuloiden kanssa pulaamisesta - ja ihan soiva peli on ollut, mutta oliko jo liian hyvä kun nyt lähisukulaisetkin ajelee meille renkaitaan vaihtelemaan ;D
 
Minulla on tuollainen halvista halvin eli noin 20 euroa maksanut rimpula. Sillä kyllä nostaa, mutta auton alle sitä ei kovin syvälle voi viedä, koska nostovivun mekanismi on niin väljä ettei minkäänlainen nosto onnistu mikäli vipu jää auton alle. Vipu vaan kolisee auton pohjaan. Haaveet siitä että nostaisi kerralla koko auton takapään ylös, on siksi pakko unohtaa.

Iso ja pitkä hallitunkki tietenkin ratkaisisi ongelman, tai sitten sellainen, jossa väljää ei ole ja pienelläkin liikkeellä saa aikaan noston.

Niin se on että kun halvan ostaa, niin halvan saa. Mutta kyllä tuollakin pystyy, vaihdoin perjantaina Passatin takalaakerin tuon kanssa, mihin tärväytyi ensikertalaisella noin 50 minuuttia.
 
rosso sanoi:
Onko raatilaisilla kokemuksia tästä tunkista.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/807599/Bahco-BH1EU2250-hallitunkki-225-tn

Tarvitsisin laadukkaan tunkin ja tämä vaikuttaa edulliselta. Mutta on se hyvä?
Kiinalaisia tunkkeja saa halvemmallakin,  ilman bahcon leimaa.
Lueskelin aikani nettikeskusteluja, totesin bahcoja vaihdellun takuuseen vuosien varrella aika paljon.
Lopulta menin paikalliseen fixuksen liikkeeseen, tilasin ac:n d20q,  rahaa meni huomattavasti enemmän ja takuuseen sitä ei tarvitse korjauttaa.

Mikään ei v*tuta niin paljoa kun syksyllä pimeällä pihalla halpa öljyä valuva hallitunkin romu.
 
Mullakin on tuo 2.5-tonninen aloitusviestin värkin isoveli, hankin sen lähinnä Hiacea varten, samalla sitten menee nuo pienemmät vehkeet parilla pumppauksella melkein kyljelleen. Hemmetin hyvä vehjes ! Jos se on oranssi ja Bahco, ei voi mennä paljon metsään.
 
Juhosson sanoi:
Varmaan ihan hyvä tunkki, joskin painava. Ei Bahcolta ihan sutta ja sekundaa yleensä tule.

Itse katselin Motonetissa käydessäni silmät kiiluen tuollaista. Vähän kalliimpi mutta olisi kätevä kuljetella, kun painoa on vain vajaa 13 kg. Toisaalta ei tuo hintakaan niin mahdoton ole, kun tunkki on kuitenkin pitkäaikaisempi investointi. Ostaa kerralla mieleisen, niin uutta ei ihan äkkiä ole tarvetta katsella.

Tuota mallia katselin itsekin mutta nostokorkeus ei riitä. Itselläni pitää olla tuo 425mm vähintään.
 
Itseltäni löytyy tuo Bilteman 99€ nykyisin maksava tunkki. 2,5 tonnia nostaa ja mikä parasta, niin se on matala jos vaikka puhjennutta eturengasta vaihtaa. 8,5 cm matalimmillaan. 13 cm tunkilla on aikamoista kikkailua. Painoa sikamaiset 36 kg mutta tuolla saa jo kaksi rengasta ylös joten liikuttelutarvetta on vähemmän.
 
Mullakin ollut tuollainen halvimmista halvin kahdenkympin tunkki 15v. Toinen taitaa olla menossa. On tosiaan väljä tuo vipu ettei sitä syvälle laiteta auton alle, mutta ihan on renkaanvaihdot ja alustaremontteja tehty niillä ja hintansa haukkuneet.
 
JakeS sanoi:
Itseltäni löytyy tuo Bilteman 99€ nykyisin maksava tunkki. 2,5 tonnia nostaa ja mikä parasta, niin se on matala jos vaikka puhjennutta eturengasta vaihtaa. 8,5 cm matalimmillaan. 13 cm tunkilla on aikamoista kikkailua. Painoa sikamaiset 36 kg mutta tuolla saa jo kaksi rengasta ylös joten liikuttelutarvetta on vähemmän.
Itse hommasin viikonloppuna Biltemasta tuon 1,5 tonnin matalan tunkin. Valintaan syynä tuo alin nostokorkeus 85mm ja tunkin keveys 14,7 kg. Vielä en ehtinyt testaamaan.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/nostotyokalut/tunkit/nosturi-alumiiniaterasta-15-tonnia-2000038345