autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Volvo XC40 T5 TwE Business R-Design koeajo  (Luettu 542 kertaa)

Poissa the-Rane

XC40 T5 TwE Business R-Design on Volvon uusi ladattava SUV, joka tuli koeajettua tällä kertaa. Kovin paljon ei ole omaa kokemusta Volvoista, joten tämä oli erittäin mielenkiintoinen koeajo. Auto oli yön yli ajossa, niin saimme siitä hyvän kuvan ja pääsimme testaamaan sitä kunnolla.
Odotukset Volvosta olivat korkealla, kun ajelin noutamaan sitä Lahdesta. Sain ennen koeajoa opastuksen auton järjestelmiin, mikä oli hyvä, koska uusista Volvoista ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta. Auton akku oli täysi, kun lähdin paluumatkalle kohti Espoota.

Moottoritielle päästyäni oli ensimmäinen huomio, että eipä ole XC40 niin hiljainen mitä oletin.
Alusta oli myös sellainen, että kaikki epätasaisuudet tuntuivat. Auton sähkösäätöisestä penkistä sai hyvin mieleisen ajoasennon, mutta selkä ei tykännyt jostain syystä penkistä. Toinen asia, mikä kävi heti moottoritielle kiihdyttäessä selville, oli moottorin kolmipyttyisyys, sillä kone piti aika pörinän kiihdytettäessä. Paukkuja koneessa kyllä oli, teknisten tietojen mukaan 7,3 sekuntia nollasta sataan. Auto lähti 80 km/h nopeudesta ohituksiin hetken miettimisen jälkeen tosi rivakasti.

Volvon automaattivaihteisto toimi kuin unelma, ilman mitään nykimisiä. Samoin adaptiivinen vakionopeussäädin ei ollut yhtään hermoheikko muista tiellä liikkujista, vaan toiminta oli todella jouheaa. Pilot Assist piti auton hyvin kaistan keskellä. Ensin sain auton kummallisesti kiemurtelemaan, kun yritin ajaa lähellä oikeaa reunaviivaa, mutta tajuttuani, että järjestelmä haluaa pitää auton kaistan keskellä, pääsimme ajolinjoista yhteisymmärrykseen.

Volvon digimittaristossa oli perinteisen näköiset mittarit ja navigaattorin näyttö tuli myös kuljettajan eteen. Itse keskinäyttö oli ensivilkaisulta painajainen valikoiden suhteen, mutta loppujen lopuksi se osoittautui helppokäyttöiseksi. Energian ja polttoaineen kulutuksen suhteen sai taas tuijotella pylväsdiagrammeja, joista en itse oikein pidä.

Lämpötilan säätö ja penkinlämmittimet säädetiin myös kosketusnäytöstä. Säädöt toimivat hyvin, kuten yleensäkin auton tekniikka. Ainoa mitä en meinannut saada toimimaan, oli takaluukun avaus ja sulkeminen jalkaa heiluttamalla. Tovin harjoittelua illalla parkkipaikalla, niin sekin alkoi sujumaan.

Kulutuslukemat kiinnostavat, joten tässä jotain lukemia, mitä auto antoi. Lähdin moottoritielle akku täynnä. Akku näytti 40 km ajomatkaa lähtiessä. Ajoin hybridiajotilassa koko koeajon. 50 km ajettuni kulutus oli 3,4 l/100 km. 72 km kohdalla kulutus oli 4,0 l/100 km. Matkan päätepisteessä 122 km päässä kulutusmittari näytti 4,5 litran lukemaa. Matka oli pääasiassa 100 km/h tietä.

Laitoin auton lataukseen Fortumin 22 kW laturiin ja auto ilmoitti latausajaksi hieman vajaat kolme tuntia. Akun ollessa täysi, kävimme ajamassa sen tarkoituksella täysin tyhjäksi. Ajoimme 42,2 km lenkin, jonka lopuksi kulutusmittari näytti 2,0 l/100 km kulutusta.

Seuraavana aamuna oli +4 asteen lämpötila ja lähdimme tarkoituksella matkaan täysin tyhjällä akulla, sillä en omaa kotilatausmahdollisuutta vielä ja kulutus tyhjällä akulla kiinnostaa kovasti.

Lähdimme ajamaan Espoosta Kehä kolmosta Lahteen. 20 km ajon jälkeen kulutus oli 7,1 l/100 km.
54 km kohdalla kulutus oli 6,3 l/100 km. Perillä Lahdessa 122 km päässä auto ilmoitti kulutukseksi tasan 6,0 litraa sadalle. Katsoin nopeuden GPS:llä ja pyrin ajamaan todellista nopeutta, eli suurin osa matkasta 100 km/h nopeudella.

Tilojen suhteen XC40 yllätti, sillä oletin ne pienemmiksi. Taakse mahtui yllättävän hyvin ja takakontti olisi ainakin meidän käyttöömme riittävän tilava. Takakontissa oli säilytystilaa myös varsinaisen pohjan alla.

Volvosta jäi sellainen fiilis, että teknisesti huipputuote, mutta ajomukavuus ei ollut ihan niin hyvä kuin oletin sen olevan.
- Ilman elämää ei ole tarinaa - http://www.rutinoff.net -

Poissa ZimKörk

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 47
Vs: Volvo XC40 T5 TwE Business R-Design koeajo
« Vastaus #1 : 15.11.2020 16:11 »
R-Design on jäykkä, kova ja meluisa urheilualusta. Kokeile Inscription versiota.

Poissa the-Rane

Vs: Volvo XC40 T5 TwE Business R-Design koeajo
« Vastaus #2 : 15.11.2020 16:23 »
R-Design on jäykkä, kova ja meluisa urheilualusta. Kokeile Inscription versiota.

Tämä tuli tosiaan huomattua ihan perstuntumalla.
- Ilman elämää ei ole tarinaa - http://www.rutinoff.net -