autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Subaru Outback 2015 ->  (Luettu 165358 kertaa)

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1060 : 25.11.2019 20:25 »
Niin, sullahan se oli jo korotus!! Mites tämä oli päässyt unohtumaan. Oletko rengastusta laittanut isommaksi, niinkuin taisit suunnitella?
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Aktiini

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1061 : 25.11.2019 22:23 »
Niin, sullahan se oli jo korotus!! Mites tämä oli päässyt unohtumaan. Oletko rengastusta laittanut isommaksi, niinkuin taisit suunnitella?

Renkaat oli kyllä viittä vaille vaihtua. Sitten tuli YT:t ja samanpäivän iltana soitteli ostaja, että pitäs heti saada ne alle myymäänsä autoon, kun rattaat oli ollu silloin tovin aikaa Torissa myynnissä. No eipä siinä hetkessä sitten tuntunut enää ykkösprioriteetiltä laittaa satalappusia pinoon 5mm korotuksen takia...  ;D Mutta isompiin ne tulee vaihtumaan vielä, viimeistään sitten renkaanvaihdon yhteydessä.  ;)

Poissa Juippi84

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 11
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1062 : 26.11.2019 21:37 »
Bongasin jo ketjusta! On hieno!
Mitä korotus teki ajettavuudelle? Vai tekikö mitään? Alkoiko tärisemään kuten jossain on tehnyt?
Onko kuvissa 225/65/17 renkaat? Onko tuo Ridge? Vuosimalli?

Poissa Aktiini

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1063 : 27.11.2019 13:11 »
Bongasin jo ketjusta! On hieno!
Mitä korotus teki ajettavuudelle? Vai tekikö mitään? Alkoiko tärisemään kuten jossain on tehnyt?
Onko kuvissa 225/65/17 renkaat? Onko tuo Ridge? Vuosimalli?

Tuo 3cm on vielä sen verta "vähän" ettei kyllä ajettavuussa kyennyt havainnoimaan mitään ajettavuuden heikennyksiä eikä kyllä täristänytkään ole. Ainoa negatiivinen puoli on, että rattaat näyttää pieneltä ja tuo takapään rengas tykkää tulla eteenpäin, jota niillä parempien korosettien apurungon korotuksilla taas korjataan. Katotaan kilsojen myötä alkaako esim. vetarit ottaan aiemmin kipiää. Muutenkin uskon, että melko harva katsuri tuon verta huomaa. Ja tuommosenahan se pitäs vähintään tehtaalta lähtä kuten Ameriikan serkut lähtee.

Ihan orkkis rattaat kuvassa ja -18vm Active.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019 13:14 kirjoittanut Aktiini »

Poissa Subbeman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1064 : 04.12.2019 01:03 »
Siinäpä Juipille inspiraatiota miltä 30mm näyttää ja vielä Oak Brownissa jossei ole tullut vanhoja säikeitä luettua läpi!  ;D ;D

Mikä korotussarja tuo aktiinin laittama on. Sillä siis nousi sen 3 cm. Sekin voisi riittää minulle, jos vaikka ei vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin juurikaan? Onko sama rakenneidea kuin siin 2":n kitissä, vähemmän senttejä vain -vai onko merkittävästi erilainen. Mietin vain niitä mahdollisia tutina- ym. riskejä...

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1065 : 04.12.2019 10:15 »
Jos vastaan Aktiinin puolesta. Tämä sarja kyseessä:
https://www.ebay.co.uk/itm/162363381846
Itsekin tätä miettinyt toiseksi vaihtoehdoksi, jos Eibach jousia en sitten hanki.
Tiedän olevani erittäin allerginen millekään tärinälle, ja vaihteston tukeen vahvike täytyy olla heti hyllyssä, josko sille olisi tarvetta.
Nuo palat kun suihkauttaa kilikolilla mustaksi ennen asennusta niin tarkkana saa suikkalakki olla, että huomaa.
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Subbeman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1066 : 04.12.2019 22:01 »
Jos vastaan Aktiinin puolesta. Tämä sarja kyseessä:
https://www.ebay.co.uk/itm/162363381846
Itsekin tätä miettinyt toiseksi vaihtoehdoksi, jos Eibach jousia en sitten hanki.
Tiedän olevani erittäin allerginen millekään tärinälle, ja vaihteston tukeen vahvike täytyy olla heti hyllyssä, josko sille olisi tarvetta.
Nuo palat kun suihkauttaa kilikolilla mustaksi ennen asennusta niin tarkkana saa suikkalakki olla, että huomaa.


Kiitos tuRboman! Tuon laitatankin. Kyllä se vajaa 25 cm riittää maavaraksi ja voisi kuvitella ettei ole niin iso riski vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin kuin sillä 2":n kitillä tehden. Mullahan on nyt 21,5 cm maavara, kun laitoin 235X18X60 talvirengastuksen alle...

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1067 : 04.12.2019 22:29 »
Lainaus
Kyllä se vajaa 25 cm riittää maavaraksi

Kyllä. Se riittää mihin 25cm riittää  ;) Jostain vielä kunnollinen alleajosuoja, ettei etupuskurin alahuuli mene menojaan jos keskipalteen heinä/risukossa ole joku kanto piilossa!! Voin myöntää, että tuo kyseinen sarja on jo ollut liipasimella useamman kerran. Siksi mulla tuo linkkikin oli kirjanmerkeissä odottamassa  ;D

Eihän tuo luetun mukaan vaikuta ajo-ominaisuuksiin perstuntumalla mitenkään. Painopiste nousee, mutta kun kerta melkein käytännössä koko alustaa nostetaan niin jousituksen toiminta pysyy aikalailla ennallaan. Vielä kesärenkaiksi jotku todella massiiviset BF Goodrichin AT mollukat niin kyllä pääsee ja syvälle suohon!  :-X
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Subbeman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1068 : 04.12.2019 23:49 »
Kyllä. Se riittää mihin 25cm riittää  ;) Jostain vielä kunnollinen alleajosuoja, ettei etupuskurin alahuuli mene menojaan jos keskipalteen heinä/risukossa ole joku kanto piilossa!! Voin myöntää, että tuo kyseinen sarja on jo ollut liipasimella useamman kerran. Siksi mulla tuo linkkikin oli kirjanmerkeissä odottamassa  ;D

Eihän tuo luetun mukaan vaikuta ajo-ominaisuuksiin perstuntumalla mitenkään. Painopiste nousee, mutta kun kerta melkein käytännössä koko alustaa nostetaan niin jousituksen toiminta pysyy aikalailla ennallaan. Vielä kesärenkaiksi jotku todella massiiviset BF Goodrichin AT mollukat niin kyllä pääsee ja syvälle suohon!  :-X

Juurikin niin. Tuon maavaran myötä olen pääsemässä lopulliseen tavoitteeseeni.

-Ensimmäinen Subaruni  (vm -09 2.0 Forre) oli ajoltaan yllättävänkin hyvä, mutta aikaa myöten se onneton CVT-vaihteiston välitys ja tehoton moottori alkoi jurppiin. Pienikin mäkinyppylä tai ohitus niin kierrokset tapissa. Melua kyllä piisasi vaan takapuolituntumalla mitäään kiihtymistä ei tapahtunu. Nelivetotekniikka tuossa myös tuotti pettymyksen ja soittelinkin sen puutteista Subarulle. Mallissa ei ollut vielä x-mode -toimintoa ja sain sen useankin kerran aika pahasti kiinni sellaisissa tilanteissa joista nykyinen kulkine ei olisi ollut millänsäkään. Kyllä senkin kanssa jotenkin pärjäsi, kun lopulta ymmärsin alkaa käyttämään jarrupoljinta ja kaasua yhtäaikaa, joka taitava kun oli niin teki saman kuin uudemmissa x-mode toiminnallisuus (jarruta sutivaa pyörää jolloin voimaa siirtyy ei sutivalle pyörälle). Siis kaasua ja jarrua yhtäaikaa.. ::)

- Toisessa Subarussani, vm -13 2.0 Forre, oli jo x-mode (sen takia uusin mallia), ja sillä pääsi jo etenemään maastossa ja lumessa jopa sillä tasolla mitä olin odottanutkin, eli joissakin tilanteissa jopa kaikki kulmat saattoi sutia yhtäaikaisesti  :). Mutta se iso mutta -ja pettymys, oli maantien ajo-ominaisuudet jotka meni sen sileän tien korin ja alustan jäykistyksen myötä. Suorastaan kelvoton ajettava. Kotihallituskin moitti että "miten tämä onkin tällainen yhenlainen pomppuheikki ja koko ajan saa ohjata, se vanha oli paljon parempi!". Käytin aurauskulmien säädössä, uusin renkaat -ei vaikutusta. Ja se vaihteisto ja teho. Teho oli ennallaan, eli sama nuhapumppu, mutta vaihteisto oli aavistuksen verran parempi, ei aivan niin suorilla heittänyt ylikierroksille ja vähän jo tuntui huutamisen ohella jo takapuolituntumassa etenemistäkin. Mutta surkea yhdistelmä edelleen. :-X

- Tämä kolmas Subaruni (MY19 Outback) on tosi lähellä sitä mitä on ollut alunperin odotuksia. Aivan älyttömän hyvä cvt-vaiheisto (kiihtyy järkevillä kierroksilla) ja tehoakin löytyy nyt vähän kiperämpiikin ohituksiin (enemmänkin edelleen saisi olla, mutta tällä jo pärjää). Aivan ok maantielläkin jopa minun makuun, ajo-ominaisuuksiltaan paras Subaruista aivan ehdottomasti tähän mennessä. Ei tämäkään mikään loistoauto ole vielä ajoltaan, mutta jo aika lähellä tavallisen 2-vetoisen saksalaisen pikkuauton tasoa. Joka tapauksessa hyvä kun huomioi korkeuden ja maasto-ominaisuuksiin painotuksen. Lisäksi huomattavasti hiljaisempi kuin aiemmat mallit -ja kulutukseltaan myös jonkin verran pienempi. Viime mökkireissulla pääsin jo kunnollaan testaamaan 4-vetoakin. Oli mökkitielle kertynyt paakkuuntunutta lunta sen parikymmentä senttiä, paikoitellen osittain ylikin. Testasin ja hain oikein tarkoituksellakin pahimpia paikkoja, mutta jumittamaan en saanut vaikka välillä meinasi jo pohjakin alkaa kantamaan kun oli lähes 30 senttiä lunta joka ei ollut tosiaankaan mitään hötyä. x-mode päälle ja luistonesto pois niin joissakin kohti kakki neljä kulmaa suti hienosti ja voimaa riitti. Kerran jäin kiinni vaikka kaikki pyörät suti. Siitä selvisin muutamalla taakse- eteen heijauksella ja ratin kääntelyllä -ja taas mentiin. Siistiä. Jotakin tässä tuntui vielä paremmalta, tehokkaammalta ja "purevammalta" kuin -13 mallin Forressa. Olisiko isommalla teholla vaikutusta?

Tähän kun vielä laitatan tuon korotuksen niin -avot! 8) ;D Hyvä Subbe! :D

Poissa Karvis

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1069 : 31.12.2019 19:11 »
Käytiin lasten kanssa katsomassa ilotulista ja väenpaljouden vuoksi ajoin hankeen parkkiin, vieressä oli Outback myös hangessa. Lähtiessä minä ajoin pois ja subaru jäi jäkimään tyhjää pelkällä takasella, siinä pois jonotellessa seurasin sitä tetsaamista ja ei se perhana lähtenyt ajamalla pois.
Onko näissä oikeasti tuollanen leluneliveto vai miten se on toteutettu, automaatissa se ei ilmeisesti ole jatkuvavetoista lajia?
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1070 : 31.12.2019 19:25 »
Automaatin kera ei voi pelkkä takapää sutia. Jatkuva keskivisko periaatteessa kyllä. Paha sanoa miksei liikkunut? Kuski ei tajunnut ottaa sutimisen estoa pois? Se kyllä tappaa menon. X-mode päällä se lähtee pois kyllä, tai sallii sutimista joka nurkasta. Mutta kuten sanottu: monilevykytkin nelikoita nämä automaatit. Onneksi silti kohtuu toimivia.
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Karvis

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1071 : 31.12.2019 19:51 »
Automaatin kera ei voi pelkkä takapää sutia. Jatkuva keskivisko periaatteessa kyllä. Paha sanoa miksei liikkunut? Kuski ei tajunnut ottaa sutimisen estoa pois? Se kyllä tappaa menon. X-mode päällä se lähtee pois kyllä, tai sallii sutimista joka nurkasta. Mutta kuten sanottu: monilevykytkin nelikoita nämä automaatit. Onneksi silti kohtuu toimivia.

Minustakin näytti tosi erikoiselta, takarengas veti sutia mutta etunen ei tehnyt yhtään mitään, aivan kuin olisi takavetoinen ollut. Jotain pitohärpäkettä se yritti työntää takarenkaan alle.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Aktiini

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1072 : 31.12.2019 20:56 »
Ajattelin että mikäs sen mukavempi uudenvuoden aattona kuin lukia taas pari viestiä Outback-ketjusta. Mutta mitä minä sainkaan, hirveää vihapuhetta ettei kulkisi!?!? ;D ;D ;D

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1073 : 31.12.2019 22:18 »
Kuvassa 2010-2014 mallin OB. Siinä ei ole 'jarrulukkoja' juuri nimeksikään, eikä mitään moodeja. Emk jos ristiin sutii, niin silloin sutii. Mutta siinäkään ei voi takapyörä pyöriä tyhjää, ilman että edessä toinen pyörii vähintään yhtä paljon.
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Karvis

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1074 : 31.12.2019 22:37 »
Kuvassa 2010-2014 mallin OB. Siinä ei ole 'jarrulukkoja' juuri nimeksikään, eikä mitään moodeja. Emk jos ristiin sutii, niin silloin sutii. Mutta siinäkään ei voi takapyörä pyöriä tyhjää, ilman että edessä toinen pyörii vähintään yhtä paljon.

Joo mie en noita malliversioita tunne, saattaa olla että toinen etunen pyöri mukana mutta en nähnyt sinne toiselle puolelle. Ihmeteltiin vaan miehissä kun oli luulo että subet olisi sen verran kiinteävetoisia ettei tuollaista ristikkäistä 2-veto tilannetta voi tulla, mutta aina oppii uutta.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1075 : 07.01.2020 20:36 »
Tässä videolla
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=-33WA_IEUUk" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=-33WA_IEUUk</a>

suunnilleen seitsemän minuutin kohdalta löytyy saman näköistä hommaa kuin mulla mökiltä lähtö useamman kerran.
Hyvin näkee miten kaikki pyörät sutii ja homma tavallaan toimii. Tuolla toisessa topicissa kumminkin nurisin asiasta kun auto lähtee muljuamaan sivusuunnassa. Ja jos tie on kupera sekä kapea, niin saa olla tarkkana ettei mennä ojan puolelle.

Auttaisko tässä esim dingdongpingpongin vinkkaamat BF Goodrichin AT renkaat? Saisko niillä ohjattavuutta parannettua tuollaisessa hieman upottavassa ja möyhentyneessä lumessa? Kun tämä tilanne meillä toistuu jatkossakin joka talvi ( mökki on mäen alla, tie on kapea ja siinä on mutkat just jyrkimmissä kohdin ) niin esim renkaista saatava apu ei olis pahitteeksi. Ok, aina voi aurauttaa jne mutta ei se ensimmäisenä tule mieleen kun olet aamulla lähdössä kylille ruokaa hakemaan ja yöllä on satanut vaikkapa räntää/kosteaa lunta reilusti vanhan lumen päälle.
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Subbeman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1076 : 10.01.2020 07:09 »
Minustakin näytti tosi erikoiselta, takarengas veti sutia mutta etunen ei tehnyt yhtään mitään, aivan kuin olisi takavetoinen ollut. Jotain pitohärpäkettä se yritti työntää takarenkaan alle.

Hmm..., minulle tutuksi tullut tilanne -Subaru Forester 2009 kanssa nimittäin. Siinä siis ei ollut sitä Xmodea, josta tuossa yhteenvedossani kirjoitin. Ristikkäiset kulmat (esim. eessä vasen, takana oik) vaan suti ja takana pitävällä pohjalla oleva kulma ei yrittänytkään. Ja jos koetti panna luistonestoa päälle, vielä vähemmän pääsi mihinkään. Ainoa pätevä konsti oli luistonesto pois päällä ja samanaikainen jarrun ja kaasun käyttö. Sillä pääsi lähes samaan suorituskykyyn hangessa kuin uudemmissa olevilla xmode -malleilla, mutta huomattavan työläämpää kuskille ja vaati myös taitoa ettei painanut jarrua liikaa tai liian vähän samaan aikaan kun kaasua.

Xmode hoitaa siis juurikin tuon, mutta automaattisesti -ja tietokoneen älyllä ja nopeudella reagoiden. Eli siirtää vääntöä sutivilta pyöriltä ei sutiville ja hakee tasapainoa niin, että yleensä lopulta kaikki kulmat sutii samanaikaisesti. Mutta tässäkin tulee uskoa se, että luistonesto pitää olla pois päältä, se kyllä "tappaa" tehokkaasti menon ja lopulta kuumuttaa järjestelmän niin että lopulta mikään pyörä ei pyöri - niin kuin siinä kuuluisassa TM-testissä.

Outbackissa oli vielä tuossa mallissa juurikin sama tekniikka kuin siinä vanhemmassa Foresterissani. Ja tuosta juurikin selvitin. JOS kuski olisi älynnyt pitää toista jalkaa jarrulla ja toista kaasulla, pinteestä olisi päässyt eikä mattoja olisi todellakaan tarvinnut! Pääsyy, miksi vaihdoin uudempaan Foresteriin, eli siihen -13 malliin oli se, että nolotti jäädä kiinni tuollaisessa tilanteessa. Foresteriin tuli vm-13:een  xmode-toiminto, Outbackiin 2015.

Ja pääsyy siihen, että vaihdoin tähän uuteen Outbackiini tuosta -13 mallin Foresterista, jonka "leikkineliveto" -systeemi siis kepitti kaikki muut SUV:it mennen tullen ja palatessa tosi tilanteissakin, oli siis sen kelvottomat maantien ajo-ominaisuudet, jotka onnistuttiin pilaamaan alustan jäykistyksen yhteydessä. Lisäksi sen automaatin välityksissä oltiin mielestni epäonnistuttu (vähänkin kun kiihdytit heitti kierrokset tappiin) ja tehoahan tuosta puuttui, sen kanssa tuli vähän "nuhapumppumainen" olo...

Outbackin ajo-ominaisuuksiin, vaihteiston toimintaan ja tehooon olen tyytyväinen. Olen ajanut nyt n. 5:ssä kuukaudessa 20.000 km.

Olen testannut myös tosiolosuhteissa off-road -ominaisuuksia yli 3 km pitkällä auraamattomalla mökkitiepätkällänikin sekä 30-40 sentin vasta sataneessa pulverilumessa kuin myös 25-30 sentin kosteassa, osittain painuneessa vanhemmassa lumessa - ja neliveto on  aivan täysin sitä mitä alunperin sen oletin olevankin (mitä ei ollut -09 Forre). Kaikki kulmat sutii ainakin minulla. Todella hyvä.

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1077 : 10.01.2020 08:19 »
Kaikki kulmat sutii ainakin minulla. Todella hyvä.

Näinhän se toimii, kuten tuossa videolla edellä. Ja tähän tilanteeseen juurikin koetin miettiä apuja renkaista. kun siinä tilanteessa, että kaikki renkaat sutii, ollaan jo jossain määrin hävitty peli, riippuen paikasta. Eli sutiminen aina kaivaa kuoppaa ja sutivalla renkaalla on huono ohjata. Jotenka oisko se sohjoisella lumella toimiva ratkaisu joku tuollainen karkeakuvioinen AT rengas?

Ja vielä tähän edellisen mallin X-moden puuttumiseen. Oikeastaan muissa tilanteissa en kokenut sitä ongelmaksi kuin asuntovaunun kanssa peruutellessa ja jos alusta oli jotain mistä ei pitoa oikein löytynyt. Tilanteista selvis kun otti hieman eteenpäin, ja uusiksi taaksepäin. Mutta jos tämä ei olis mahdollista niin kyllä sen kiinni ois saanut. Varmaankin juuri siitä, että sutivia renkaita ei tarpeeksi jarruteltu ja onnistui sutimaan esim märälle nurmelle koloa renkaan alle. Mutta kuten sanottua, ei tämä koskaan ongelmaksi saakka päässyt.

Toki tällä nykyiselläkin olen saanut aikaiseksi tilanteen omalla takapihalla, että jäätikön päällä en saanut asuntovaunua nousemaan puulavan päälle ( vaunua säilytetään kestopuulavalla jonka alla on karheaa sepeliä ja se on ympäröivää maata hieman ylempänä ).
Ja kumminkin autoa vaihtamalla -> 06 Forester, sain sen vaunun siihen? Oliko kyse enemmän renkaista vaiko vetotavasta, paha mennä sanomaan? Molemmat autot suti aivan hermvottomasti, mutta toinen sai vaunun nousemaan. Tosin tottakai, renkaat ei olleet just samoissa kohdissa kun yritin. Mistä lie kyse? Täälläkin kirjoitin aiheesta.
 
« Viimeksi muokattu: 10.01.2020 08:22 kirjoittanut tuRboman »
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4109
Vs: Subaru Outback 2015 -&gt;
« Vastaus #1078 : 10.01.2020 12:14 »
Olisiko noissa harvoin ilmenevissä erikoistilanteissa suuri "häpeä" värkätä lumiketjut alle? Eihän niitä varmaan joka viikko jaksaisi, mutta kerran-pari talveen, jos sillä välttää jatkuvasti epämukavammilla(?) renkailla ajon.

Poissa tuRboman

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1079 : 13.01.2020 12:17 »
Edottomastihan se ei olisi mikään häpeä! Laiskalle vain tuntuu hieman nihkeältä. Kun miettii vaikkapa, että on juuri perheellä ajanut 3-4h autolla ja pari kilsaa ennen perille pääsyä iskä alkaakin väsätä ketjuja renkaille  ;D

Mutta pointti ymmärretty toki. Olisihan ne ketjut ehdottomasti sellainen hätävara, ja hyvä olla mukana aina.
Toisessa topicissa oli puhetta, että korvais perinteiset talvirenkaat AT renkain, ja siellähän oli mm @dingdongpingpong toimesta kehuttu AT renkaat hyviksi ajaa.

Eilen sain aikalailla täysin päinvastaista kommenttia. Kaverilla on CRV kakkosautona ja BF Goodrichit alla kesää-talvea. Kertoi, että kyllä niillä pärjää kun vain kylillä pyörii. Mutta ei kuulemma harkitsisikaan niitä perheen pääasialliseen kulkineeseen talvirenkaiksi. Toiminta talvella kuin loppuunajetuissa talvirenkaissa joista on nastat irronneet  :-X

Edit: lisäsin kuvan kaverin komeasta Hondasta
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"