autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Subaru Outback 2015 ->  (Luettu 153201 kertaa)

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13406
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1060 : 25.11.2019 20:25 »
Niin, sullahan se oli jo korotus!! Mites tämä oli päässyt unohtumaan. Oletko rengastusta laittanut isommaksi, niinkuin taisit suunnitella?
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 96
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1061 : 25.11.2019 22:23 »
Niin, sullahan se oli jo korotus!! Mites tämä oli päässyt unohtumaan. Oletko rengastusta laittanut isommaksi, niinkuin taisit suunnitella?

Renkaat oli kyllä viittä vaille vaihtua. Sitten tuli YT:t ja samanpäivän iltana soitteli ostaja, että pitäs heti saada ne alle myymäänsä autoon, kun rattaat oli ollu silloin tovin aikaa Torissa myynnissä. No eipä siinä hetkessä sitten tuntunut enää ykkösprioriteetiltä laittaa satalappusia pinoon 5mm korotuksen takia...  ;D Mutta isompiin ne tulee vaihtumaan vielä, viimeistään sitten renkaanvaihdon yhteydessä.  ;)

Poissa Juippi84

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 7
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1062 : 26.11.2019 21:37 »
Bongasin jo ketjusta! On hieno!
Mitä korotus teki ajettavuudelle? Vai tekikö mitään? Alkoiko tärisemään kuten jossain on tehnyt?
Onko kuvissa 225/65/17 renkaat? Onko tuo Ridge? Vuosimalli?

Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 96
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1063 : 27.11.2019 13:11 »
Bongasin jo ketjusta! On hieno!
Mitä korotus teki ajettavuudelle? Vai tekikö mitään? Alkoiko tärisemään kuten jossain on tehnyt?
Onko kuvissa 225/65/17 renkaat? Onko tuo Ridge? Vuosimalli?

Tuo 3cm on vielä sen verta "vähän" ettei kyllä ajettavuussa kyennyt havainnoimaan mitään ajettavuuden heikennyksiä eikä kyllä täristänytkään ole. Ainoa negatiivinen puoli on, että rattaat näyttää pieneltä ja tuo takapään rengas tykkää tulla eteenpäin, jota niillä parempien korosettien apurungon korotuksilla taas korjataan. Katotaan kilsojen myötä alkaako esim. vetarit ottaan aiemmin kipiää. Muutenkin uskon, että melko harva katsuri tuon verta huomaa. Ja tuommosenahan se pitäs vähintään tehtaalta lähtä kuten Ameriikan serkut lähtee.

Ihan orkkis rattaat kuvassa ja -18vm Active.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019 13:14 kirjoittanut Aktiini »

Poissa Subbeman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 31
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1064 : 04.12.2019 01:03 »
Siinäpä Juipille inspiraatiota miltä 30mm näyttää ja vielä Oak Brownissa jossei ole tullut vanhoja säikeitä luettua läpi!  ;D ;D

Mikä korotussarja tuo aktiinin laittama on. Sillä siis nousi sen 3 cm. Sekin voisi riittää minulle, jos vaikka ei vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin juurikaan? Onko sama rakenneidea kuin siin 2":n kitissä, vähemmän senttejä vain -vai onko merkittävästi erilainen. Mietin vain niitä mahdollisia tutina- ym. riskejä...

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13406
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1065 : 04.12.2019 10:15 »
Jos vastaan Aktiinin puolesta. Tämä sarja kyseessä:
https://www.ebay.co.uk/itm/162363381846
Itsekin tätä miettinyt toiseksi vaihtoehdoksi, jos Eibach jousia en sitten hanki.
Tiedän olevani erittäin allerginen millekään tärinälle, ja vaihteston tukeen vahvike täytyy olla heti hyllyssä, josko sille olisi tarvetta.
Nuo palat kun suihkauttaa kilikolilla mustaksi ennen asennusta niin tarkkana saa suikkalakki olla, että huomaa.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Subbeman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 31
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1066 : 04.12.2019 22:01 »
Jos vastaan Aktiinin puolesta. Tämä sarja kyseessä:
https://www.ebay.co.uk/itm/162363381846
Itsekin tätä miettinyt toiseksi vaihtoehdoksi, jos Eibach jousia en sitten hanki.
Tiedän olevani erittäin allerginen millekään tärinälle, ja vaihteston tukeen vahvike täytyy olla heti hyllyssä, josko sille olisi tarvetta.
Nuo palat kun suihkauttaa kilikolilla mustaksi ennen asennusta niin tarkkana saa suikkalakki olla, että huomaa.


Kiitos tuRboman! Tuon laitatankin. Kyllä se vajaa 25 cm riittää maavaraksi ja voisi kuvitella ettei ole niin iso riski vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin kuin sillä 2":n kitillä tehden. Mullahan on nyt 21,5 cm maavara, kun laitoin 235X18X60 talvirengastuksen alle...

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13406
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1067 : 04.12.2019 22:29 »
Lainaus
Kyllä se vajaa 25 cm riittää maavaraksi

Kyllä. Se riittää mihin 25cm riittää  ;) Jostain vielä kunnollinen alleajosuoja, ettei etupuskurin alahuuli mene menojaan jos keskipalteen heinä/risukossa ole joku kanto piilossa!! Voin myöntää, että tuo kyseinen sarja on jo ollut liipasimella useamman kerran. Siksi mulla tuo linkkikin oli kirjanmerkeissä odottamassa  ;D

Eihän tuo luetun mukaan vaikuta ajo-ominaisuuksiin perstuntumalla mitenkään. Painopiste nousee, mutta kun kerta melkein käytännössä koko alustaa nostetaan niin jousituksen toiminta pysyy aikalailla ennallaan. Vielä kesärenkaiksi jotku todella massiiviset BF Goodrichin AT mollukat niin kyllä pääsee ja syvälle suohon!  :-X
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Subbeman

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 31
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #1068 : 04.12.2019 23:49 »
Kyllä. Se riittää mihin 25cm riittää  ;) Jostain vielä kunnollinen alleajosuoja, ettei etupuskurin alahuuli mene menojaan jos keskipalteen heinä/risukossa ole joku kanto piilossa!! Voin myöntää, että tuo kyseinen sarja on jo ollut liipasimella useamman kerran. Siksi mulla tuo linkkikin oli kirjanmerkeissä odottamassa  ;D

Eihän tuo luetun mukaan vaikuta ajo-ominaisuuksiin perstuntumalla mitenkään. Painopiste nousee, mutta kun kerta melkein käytännössä koko alustaa nostetaan niin jousituksen toiminta pysyy aikalailla ennallaan. Vielä kesärenkaiksi jotku todella massiiviset BF Goodrichin AT mollukat niin kyllä pääsee ja syvälle suohon!  :-X

Juurikin niin. Tuon maavaran myötä olen pääsemässä lopulliseen tavoitteeseeni.

-Ensimmäinen Subaruni  (vm -09 2.0 Forre) oli ajoltaan yllättävänkin hyvä, mutta aikaa myöten se onneton CVT-vaihteiston välitys ja tehoton moottori alkoi jurppiin. Pienikin mäkinyppylä tai ohitus niin kierrokset tapissa. Melua kyllä piisasi vaan takapuolituntumalla mitäään kiihtymistä ei tapahtunu. Nelivetotekniikka tuossa myös tuotti pettymyksen ja soittelinkin sen puutteista Subarulle. Mallissa ei ollut vielä x-mode -toimintoa ja sain sen useankin kerran aika pahasti kiinni sellaisissa tilanteissa joista nykyinen kulkine ei olisi ollut millänsäkään. Kyllä senkin kanssa jotenkin pärjäsi, kun lopulta ymmärsin alkaa käyttämään jarrupoljinta ja kaasua yhtäaikaa, joka taitava kun oli niin teki saman kuin uudemmissa x-mode toiminnallisuus (jarruta sutivaa pyörää jolloin voimaa siirtyy ei sutivalle pyörälle). Siis kaasua ja jarrua yhtäaikaa.. ::)

- Toisessa Subarussani, vm -13 2.0 Forre, oli jo x-mode (sen takia uusin mallia), ja sillä pääsi jo etenemään maastossa ja lumessa jopa sillä tasolla mitä olin odottanutkin, eli joissakin tilanteissa jopa kaikki kulmat saattoi sutia yhtäaikaisesti  :). Mutta se iso mutta -ja pettymys, oli maantien ajo-ominaisuudet jotka meni sen sileän tien korin ja alustan jäykistyksen myötä. Suorastaan kelvoton ajettava. Kotihallituskin moitti että "miten tämä onkin tällainen yhenlainen pomppuheikki ja koko ajan saa ohjata, se vanha oli paljon parempi!". Käytin aurauskulmien säädössä, uusin renkaat -ei vaikutusta. Ja se vaihteisto ja teho. Teho oli ennallaan, eli sama nuhapumppu, mutta vaihteisto oli aavistuksen verran parempi, ei aivan niin suorilla heittänyt ylikierroksille ja vähän jo tuntui huutamisen ohella jo takapuolituntumassa etenemistäkin. Mutta surkea yhdistelmä edelleen. :-X

- Tämä kolmas Subaruni (MY19 Outback) on tosi lähellä sitä mitä on ollut alunperin odotuksia. Aivan älyttömän hyvä cvt-vaiheisto (kiihtyy järkevillä kierroksilla) ja tehoakin löytyy nyt vähän kiperämpiikin ohituksiin (enemmänkin edelleen saisi olla, mutta tällä jo pärjää). Aivan ok maantielläkin jopa minun makuun, ajo-ominaisuuksiltaan paras Subaruista aivan ehdottomasti tähän mennessä. Ei tämäkään mikään loistoauto ole vielä ajoltaan, mutta jo aika lähellä tavallisen 2-vetoisen saksalaisen pikkuauton tasoa. Joka tapauksessa hyvä kun huomioi korkeuden ja maasto-ominaisuuksiin painotuksen. Lisäksi huomattavasti hiljaisempi kuin aiemmat mallit -ja kulutukseltaan myös jonkin verran pienempi. Viime mökkireissulla pääsin jo kunnollaan testaamaan 4-vetoakin. Oli mökkitielle kertynyt paakkuuntunutta lunta sen parikymmentä senttiä, paikoitellen osittain ylikin. Testasin ja hain oikein tarkoituksellakin pahimpia paikkoja, mutta jumittamaan en saanut vaikka välillä meinasi jo pohjakin alkaa kantamaan kun oli lähes 30 senttiä lunta joka ei ollut tosiaankaan mitään hötyä. x-mode päälle ja luistonesto pois niin joissakin kohti kakki neljä kulmaa suti hienosti ja voimaa riitti. Kerran jäin kiinni vaikka kaikki pyörät suti. Siitä selvisin muutamalla taakse- eteen heijauksella ja ratin kääntelyllä -ja taas mentiin. Siistiä. Jotakin tässä tuntui vielä paremmalta, tehokkaammalta ja "purevammalta" kuin -13 mallin Forressa. Olisiko isommalla teholla vaikutusta?

Tähän kun vielä laitatan tuon korotuksen niin -avot! 8) ;D Hyvä Subbe! :D