https://yliteippaus.fi/

Subaru Outback 5th gen (2015-2020)

Bawuka sanoi:
Tyyppihyväksynnän perään taitaa olla turha kysellä ?

Ei valmistajalla yllättäen tätä ollut kysyttäessä antaa  ;D Vaan katsastukseen on niin pitkä aika ettei meinaa laskutaito riittää ja ei "kokemattomaan" silmään tuo nyt ei välttämättä vielä ala pistämään. Ainahan sitä voi sitten hankkia sen 2" seikkailuautosarjan Ameriikasta jos tuntuu, että tyyppihyväksyntiä pitäisi alkaa saamaan.  8) Palat tuli vielä maalattua mustaksi niin ei pistä konehuoneestakaan silmään niin helpolla enää.

Vaan itse toteutukseen. Turbomanin mietintöjen ja takaraivosta löytyneen muistijäljen pohjilta jossa SubaruForumilla vastaavilla paloilla oli toteutettu korotus hyvien kokemuksien kera niin innostuin projektiin. Ja täytyy sanoa, että kannatti! Kyllä vetää suupieliä ylöspäin aina kun autoa kattoo ja siihen nousee! Ajo-ominaisuuksien ei voi kyllä sanoa muuttuneen oikeastaan ollenkaan.

Asennus tosiaan otti sen 4,5h ja parin interweb-videon ja servicemanualin lukasemisen jäljiltä asennus meni periaatteessa ihan ok vaikka ei oo hirveenä tullu autoja rapattua. Käytin myös suuntauksessa ja olin itse mukana niin camberit ja casterit oli ihan speksissään kun eessä katteli camberpultin asennon ja takana teki momenttiin vedot auton ollessa omalla painollaan. Aurauskulmissa oli takana haritusta 4mm total ja edessä 3mm tasavirheillä molemmin puolin. Nyt rokkaa. Seuraavaksi pohjapanssarit paikoilleen niin pääsee siihen entistä pahempaan paikkaan kiinni.  ;D




 
Itse rengastukseen tuo 225/70-17 on aika harvinainen, mutta esim Michelinin Latitude Crossia saa kyseisessä koossa. Muistelin myös nähneeni Cross Climatea. Näistähän on positiivisia kokemuksia olleen aavistuksen maastokyvykkäämpiä karkeammalla kuviolla muttei kuitenkaan AllTerraineja millä ei haluta ajaa yli 80 eikä uskalla yli 100:aa.  :D

Kovin paljon sinne kaariin ei etupäässä jää tilaa niin käytännössä tuo 225/70-17 vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta tuoden sen reilun sentin eikä tarvetta käyttää offsettiä.
 
Tuon tyylinen kohtuullinen korotus on kyllä hyvän näköinen, ei mene vielä väkisin tehdyn off roaderin puolelle.
 
Näyttäisi uuteen Outback:iin tulleen muutama uusi ulkoväri tarjolle. Itseäni kiinnostaisi näistä etenkin tuo Wilderness Green. Sopivasti väriä, mutta ei taida herkästi vielä pöly ja lika erottua.
 
Jep. Tuollaista vihreää voisi itsekin harkitä mikäli olisi autoa hankkimassa. Aikoinaan , siis vuosi sitten, olin kiinnostunut myös ruskeasta, jota ei sitten tainnut tulla Suomeen tarjolle.
 
Mulla ehkä eniten pidättelee se ettei papereita ole. Mun tuurilla se on eka katsastus kun narahtaa. Ja se siitä sitten. Ihan niinkuin Foresterin sävytetyt etusivut. Ex omistaja selvinnyt ongelmitta ja mulla narahti toisella kerralla. Kiva oli raapia lähes sävyttömiä kalvoja sitten pois. Ei haluttais samaa toistaa Outbackillä.
 
tuRboman sanoi:
Mulla ehkä eniten pidättelee se ettei papereita ole. Mun tuurilla se on eka katsastus kun narahtaa. Ja se siitä sitten. Ihan niinkuin Foresterin sävytetyt etusivut. Ex omistaja selvinnyt ongelmitta ja mulla narahti toisella kerralla. Kiva oli raapia lähes sävyttömiä kalvoja sitten pois. Ei haluttais samaa toistaa Outbackillä.

Oishan ne toki hyvä olla, ei siinä mitään. Josse siitä on vain kiinni niin Subtle-Solutions, Rallitek ja AnderssonDesignilta saa ainakin kans 1" koropalaa. Näistä jos kyselisi niin luulisi jonkun Jenkkipajan tarjoavan myös papereita näille. Ja on varmasti muitakin kohtuu virallisen näköstä pajaa ja palaa.
 
tuRboman sanoi:
Pienenä sivukommenttina; meillä ajetaan varmaan 95% ajasta S-modella. Se vain on niin paljon kivempi jatkuvasti.

Ei jumalauta.  :D Kaveri alko eile puheleen, lastuahan se Outbäkkikin huutas. No tuli sitten samantein tämä kommentti mieleen. No siinä sitten ekaa kertaa auton omistusaikana kokeileen ees koko ominaisuutta  :rolleyes:

Varmaan tulee olemaan jatkossa 95% ajosta aina valittuna, koska tuntuu se vaan niin paljon kivemmalta  ;D
 
Juuri noin!! [emoji23]
Ainoastaan pitkässä siivussa ilman merkittävää kuormaa, laitan Intelligence moodille kun se laskee kierroksia tietyissä tilanteissa. Muuten aina Sport.
 
partsi sanoi:
Näyttäisi uuteen Outback:iin tulleen muutama uusi ulkoväri tarjolle. Itseäni kiinnostaisi näistä etenkin tuo Wilderness Green. Sopivasti väriä, mutta ei taida herkästi vielä pöly ja lika erottua.

Noita vihreitä oli saatavilla jo viime syksynä. Laakkonen jakeli niitä jonkinlaisen läjän kampanjaluonteisesti. Väristä ei otettu edes metallivärin hintaa  :D
 
reneto sanoi:
Noita vihreitä oli saatavilla jo viime syksynä. Laakkonen jakeli niitä jonkinlaisen läjän kampanjaluonteisesti. Väristä ei otettu edes metallivärin hintaa  :D

Tuon yksilön tuttu osti, kuva on lokakuulta. Tykkään väristä.
 

Liitteet

  • 0.jpg
    0.jpg
    66,9 KB · Katsottu: 331
reneto sanoi:
Noita vihreitä oli saatavilla jo viime syksynä. Laakkonen jakeli niitä jonkinlaisen läjän kampanjaluonteisesti. Väristä ei otettu edes metallivärin hintaa  :D

Näin oli. Olisi ollut omakin valinta vaan ei saanut kuin Laakkoselta ja auton hintakin kertaluokkaa eri kuin Rinta-Juipilta.
 
Aktiini sanoi:
Näin oli. Olisi ollut omakin valinta vaan ei saanut kuin Laakkoselta ja auton hintakin kertaluokkaa eri kuin Rinta-Juipilta.

Niinkö? Minusta syksyn tarjous, muistaakseni 37t€ ja muutama satku päälle vaikutti aika messevältä. Väliraha vaihdokin kanssa se on tietysti, mikä ratkaisee..
 
reneto sanoi:
Niinkö? Minusta syksyn tarjous, muistaakseni 37t€ ja muutama satku päälle vaikutti aika messevältä. Väliraha vaihdokin kanssa se on tietysti, mikä ratkaisee..

Vaikea alkaa väitteleen kun ei ole itsellä ainakaan dokumentaatiota tallessa.  :D Lisäksi Laakkosen rahoitusvaihtoehdot on ainakin minulle tarjouksia pyytäessä heikot. Autolle tuli hintaa ~40500€ 1,7% todellisella vuosikorolla, kaksilla renkailla, lämppäreillä, kumimatot, lokasuojan levikkeet, takakontin muovimatto, koiraverkko, vetokoukku ja roiskeläpät. Pidin kyllä hyvänä hintana kun vertaa aiempien ja tämänkin vuoden hintaa. Ja vanha meni vaihdossa melko linjassa muihin tarjouksiin. Niin ja ensihuolto 15tkm kuuluu.
 
Aktiini sanoi:
Vaikea alkaa väitteleen kun ei ole itsellä ainakaan dokumentaatiota tallessa.  :D Lisäksi Laakkosen rahoitusvaihtoehdot on ainakin minulle tarjouksia pyytäessä heikot. Autolle tuli hintaa ~40500€ 1,7% todellisella vuosikorolla, kaksilla renkailla, lämppäreillä, kumimatot, lokasuojan levikkeet, takakontin muovimatto, koiraverkko, vetokoukku ja roiskeläpät. Pidin kyllä hyvänä hintana kun vertaa aiempien ja tämänkin vuoden hintaa. Ja vanha meni vaihdossa melko linjassa muihin tarjouksiin. Niin ja ensihuolto 15tkm kuuluu.
Mielestäni erittäin kohtuullinen hinta varusteineen, kun vertaa mitä muilta valmistajilta samaan rahaan saisi.
 
Sydän sanoo kyllä mutta pää ei. Nykyiseen käyttööni liian iso ja arvokas ylläpidettävä mutta sielu on eri mieltä🤔
 
Jeps, ei Outback mikään halpa ylläpidettävä ole. Vaikka Subarun varaosat kalliita
, en kuitenkaan usko, että merkittävää eroa mihinkään nelivetoiseen autoon. Pidän harvaa  huoltoverkosto isompana haittana.

Nyt reilu puoli vuotta takana Outbackillä. Talvirengassatsissa ollut  TPMS- anturivika ollut ainoa todellinen vika.  Tykkään autosta kovasti. Tässä autossa on sydäntä.

Iso koko tekee autosta kömpelön ahtailla parkkipaikoilla ja vaati pitkään tottumista.  Toisaalta erinomainen näkyvyys ja vaihteisto tekee autosta mukavan ajettavan ruuhkaliikenteessä.

Automaattinen pysäytystoiminta on antanut varoituksen kolme kertaa. Jalka on ollut jo jarrulla ja pysäytys ei aktivoitunut. On kyllä hyvä turvavaruste. Toinen hyvä on takaliikevaroitin. Todella hyvä peruutettaessa parkkiruudusta ja hyvä lisä piha-alueella, jossa lapset pyöräilee edes takas.
 
jarkko_h sanoi:
Jeps, ei Outback mikään halpa ylläpidettävä ole. Vaikka Subarun varaosat kalliita
, en kuitenkaan usko, että merkittävää eroa mihinkään nelivetoiseen autoon. Pidän harvaa  huoltoverkosto isompana haittana.

Nyt reilu puoli vuotta takana Outbackillä. Talvirengassatsissa ollut  TPMS- anturivika ollut ainoa todellinen vika.  Tykkään autosta kovasti. Tässä autossa on sydäntä.

Iso koko tekee autosta kömpelön ahtailla parkkipaikoilla ja vaati pitkään tottumista.  Toisaalta erinomainen näkyvyys ja vaihteisto tekee autosta mukavan ajettavan ruuhkaliikenteessä.

Automaattinen pysäytystoiminta on antanut varoituksen kolme kertaa. Jalka on ollut jo jarrulla ja pysäytys ei aktivoitunut. On kyllä hyvä turvavaruste. Toinen hyvä on takaliikevaroitin. Todella hyvä peruutettaessa parkkiruudusta ja hyvä lisä piha-alueella, jossa lapset pyöräilee edes takas.

Ei ole täälläkään ole kyllä kaduttanu tippaakaan. Tarkempaa kerrontaa aiemmilta sivuilta.

Harvemmin sitä taloudellisuuksilla autonhankintaa perusteleekaan vaan tuli tuossa 5 vuotta ajettua parilla Nissanilla joilla ikää 3-5v niin ei niilläkään päässy alle 3000€/ vuosi arvonalenema+korjauskulut vaikka ostettu suunnilleen puoleen rahaa vs uusi. Antoi insinöörin logiikalla oikeutuksen uuden ostoon  :rolleyes:
 
Katselin Herttoniemen Laakkoselta omalle autolle 45000km huollon hintaa, ja pisti silmään vaihteistoöljyn vaihtohinta 412e. Soittelinpa sitten Laakkosen huoltoneuvojalle, ja tiedustelin tehdäänkö CVT-vaihteiston öljynvaihto valuttamalla vai huuhtelemalla. Hänen mukaan vaihto tehdään huuhtelemalla ja koko öljymäärä vaihtuu, mikä tietysti on hyvä. Pisti tietysti miettimään, missä vaiheessa tämä olisi fiksua teettää, tulee kumminkin myös asuntovaunun vetoa n.5000km vuodessa. Mitä mieltä subarun omistajat, kallis vai halpa öljynvaihto?
 
Eikös tuo ole huuhteluvaihdolle aika normi hinta. 13 litraa kumminkin menee jo öljyä pelkästään ja sekin on aika arvokasta. 
 
Tuo on huuhteluvaihdolle ok hinta, jos tulee Subarun öljyt.

Itse en uskaltaisi käyttää tarvikeöljyjä. Jos vaihtoehtona huuhtelu tarvikeöljyin tai lorotusvaihto subarun öljyin, teettäisin jälkimmäisen.
 
jarkko_h sanoi:
Tuo on huuhteluvaihdolle ok hinta, jos tulee Subarun öljyt.

Itse en uskaltaisi käyttää tarvikeöljyjä. Jos vaihtoehtona huuhtelu tarvikeöljyin tai lorotusvaihto subarun öljyin, teettäisin jälkimmäisen.
Eiköhän ne Laakkosella käytä subarun omaa öljyä, tämä täytyy vielä varmistaa. Ovat kuulemma hommanneet jonkun kalliin puoleisen laitteen, että saadaan öljyt vaihdettua huuhtelemalla.