autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Subaru Outback 2015 ->  (Luettu 127733 kertaa)

Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #760 : 10.01.2019 20:41 »
Kyllä mielestäni lohkolämmitinkin auttaa hitusen vaihteistoa. Lohkolämmittimen jäljiltä konehuoneen ilma lämmennyt 10...15 astetta ja moottorin pinnat enemmän. Ero silti webastoon iso.

Aika helppo tuo säteilylämmitin olisi mielestäni lisätä vaihteistoon. Harkitsen lisäämistä ensi talvena..

Onko Jarkolla/ Turbomanilla minkälaisia kokemuksia vastaavista asennuksista lohkolämppärin lisänä ja meinasitko Jarkko itse asennella?

Paikalla tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12083
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #761 : 11.01.2019 08:36 »
Eipä ole kokemusta tällaisesta. Mutta kyllähän se rakenteluksi menee. Valmista plug-n-play lämmitintä tarkoitukseen ei löydy. Mutta esim Defan mallistossa on useita selkeänmuotoisia lätkiä jollaisen saa varmasti kiinnitetyksi jollain pannalla tai muuten.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Profilointi

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #762 : 11.01.2019 09:28 »
Tosta navista. Mulla auto ostettu 2017 syksyllä, mutta auton vuosimalli lienee 2016. Olen päivittänyt karttoja itse mikrosd korttiin, joka on navin oikeassa yläkulmassa. Ohjelma https://subaru-eu-mapupdate.naviextras.com/shop/portal/downloads

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 344
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #763 : 19.01.2019 19:36 »
Sylsyllä hommattu 2018 Outback pelannut moitteetta lukuunottamatta aikaisemmin mainittua suosikkien katoamista ja yhtä TPMS -anturin hajoamista. Anturi rikki mukana tulleessa talvirengassatsissa.


TPMS -anturi saatu nyt vihdoin kuntoon. Vaati yhteensä neljä käyntiä Laakkosella. Kolme käynneiatä täyden kesärengassatsin kanssa. Kerran auto luovutettiin korjattuna ja tarkastettuna. Saman tein huomasin että tarkastus oli tehty hutiloiden ja ei muuta kuin . takaisin Laakkoselle. Tämän jälkeen auto pajalla vielä kaksi päivää että saivat vian oikeasti korjattua. Renkaassa oleva anturi oli rikki ja rikkinäistä anturia ei osattu paikantaa..

Luotto Laakkoseen ja Subaru Nordikiin kykyyn kouluttaa jälkimarkkinointia sai kyllä kolauksen. Palvelu oli erittäin ystävällistä ja asiallista. Sijausauto tuli, töpeksimistä pahoiteltiin....  Tämän töpeksimisen jälkeen  ainakin osaavat jatkossa vaihtaa TPMS -antureita. En vielä ihan varma uskaltaako tuolla käyttää edes öljynvaihdossa. Ehkä menisi jos vaatii etu- ja jälkikäteen näyttämään mitä nesteitä lisäävät.


---
En ole vielä.tarkastanut naarmuttivatko vanteet renkaiden aukaisussa ja onko momentit kunnossa..
« Viimeksi muokattu: 19.01.2019 19:49 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Gulf

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 28
  • Toyota LC
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #764 : 24.01.2019 19:49 »
Outbackista kuulemma tulossa päivitetty malli maaliskuussa jälleenmyyjille, onko jollakin tarkempaa tietoa muutoksista?

Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #765 : 24.01.2019 20:35 »
2019 on periaattessa ihan välivuosi kun my2018 tuli facelifti olemassa olevaan korimalliin. Subaru.comin kuvista ja esittelyistä ei mitään muutoksia saa selville. Muutenkin kun varustetasot (esim eyesight kuuluu vakiona perusversioon ja 2019 se jossain päin muuttuu vakioksi perusversioon) muuttuu maittain, ei nuista helposti saa vertailtua.

All in all, sanon ettei mitään vähääkään merkityksellistä ;D
« Viimeksi muokattu: 24.01.2019 20:43 kirjoittanut Aktiini »

Paikalla tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12083
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #766 : 24.01.2019 20:40 »
Jenkeissä nähtäneen tänävuonna jo kokonaan uusi painos Outbackistä. Joten en kyllä kovin isoja muutoksia usko nähtävän nykyisessä. Varustelua ja bling blingiä lisää korkeintaan, uskoisin.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #767 : 24.01.2019 20:45 »
Nytkun kertaalleen katto niin haineväantenni tekee näköjään comebäkin  ;D

https://www.tucsonsubaru.com/model-updates/2019-subaru-outback-whats-new.htm

Paikalla tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12083
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #768 : 24.01.2019 20:52 »
Aina kun on kyse jenkkiversiosta, saa suhtautua yksittäisiin varusteisiin suurella varauksella. Varusteluissa yms on yllättävänkin isoja eroja Subaru Of American tuotoksissa vs JPN tuotanto.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 344
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #769 : 27.01.2019 10:32 »
Mainittakoon että nyt on TPMS -anturit toimineet moitteetta ja renkaissa pysyneet paineet hyvin ja vanteita käsitelty asiallisesti. Eli ehkä tuonne Laakkoselle uskaltaa vielä mennä  ;D

Laitoin paineiksi 2,5 Bar eteen ja 2,4 taakse. Sisähallissa paineet menee 0,1 ylös ja ulkona kovalla pakkasella ajossa noin 0,1 alas.

Kertaakaan TPMs -anturit ei ole valitellut painevaihteluista ajettaessa sisähalliin tai hallista ulos pakkaseen. Olen käyttänyt herkkyyden perusasetusta. Herkkyyttä voi säätää hansikaslokerossa olevasta napista. Ei ole ollut vielä tarvetta. Aika näyttää tämän TPMS -systeemin luotettavuuden. Kieltämättä mukava kun voi tarkastaa paineet mittaristosta.

---
Mutta itse autoon. Tää on hieno peli talvella. Menee rotvallien ja sohjovallien yli eleettömästi. Eleettömyyys huonolla kelillä hämää helposti nostamaan vauhtia. Fakta on että eleettömyys ei auta jarrutuksissa eikä nokkakolareissa, joten keliä syytä tunnustella välillä jarruilla. Folksam -raportti kertoo kiistatta että nelivetoautoilla ajetaan lujemmin ja kolaroidaan useammin. Uskon tämän ja tämä nelivedon hämäävyys pitää ottaa huomioon ajossa. Jos ajaa muun liikennevirran mukana ja tarkkailee liukkautta, lienee neliveto turvallisempi.

Ergonomiaan tottuminen on kestänyt puoli vuotta. Voi sanoa että nyt istuu mainiosti.

Peräkontin käytettävyyttä paransi oleellisesti Subaru -mallinen kokoontaitettava "kori". Siihen saa kauppakassit pystyyn. Parempi kuin mikään kassikoukku kun salaatit ja yrtit ei puristu pussin suussa  :P

--
Pojalle ostin oman Forresterin. Outbackiä ei löytynyt vitriinistä.  Ehkä päivitys pian Outbackkiin.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2019 10:46 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #770 : 10.02.2019 19:15 »
Nuihin lootan lämpöasioihin liittyen tullu seurailtua nuita lämpötilojen kehittymistä Icarin OBD2-lukijalla ja ActiveOBD softalla. Yrittänyt hakia, että missä kohdassa se alkaa toimia taas "normaalisti" vaan sehän pirulainen ei ole suoraan mihinkään lämpötilarajaan riippuvainen vaan ottaa huomioon myös kabiinin lämmitystarpeen. Tätä voi testata joko alhaisemmalla lt:llä tai ottamalla puhaltimen kokonaan pois käytöstä.

5km työmatkalla ei saa CVT lämpöä nousemaan yli 30. Moottoriöljy ja jäähdytinneste pääsee noin 70 samassa ajassa, tosin onhan tilavuuksissakin suuri ero ja etumatkaa lohkolämmittimen jäljiltä 10/20-astetta. Pumpullinen 1000W letkulämmitin antaisi myös varmaan paremman lopputuloksen kuin lohko...? ???

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 344
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #771 : 10.02.2019 19:43 »
100-200 W säteilytin riittäisi cvt:lle. Uskon että talvikulutus tippuisi talvikauden pätkäajossa litran verran.

Rav4 sähköinen vaihteisto on kyllä talvikaudella kulutuksen puolesta pätevä kampe.

--
Edelleen tyytyväinen autoon. Aika paljon on saanut tänä talvena kahlata paksussa sohjossa.


Paikalla tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12083
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #772 : 01.03.2019 15:39 »
No niin, nyt on yksi ( ainakin ) foorumilainen toteuttanut minunkin spekuloiman jutun, eli Outbackin korotuksen. Nimimerkki Aktiinin itänaapurin puolelta hankittu 30mm korotus sarja kustansi tulleineen kaikkineen n.210€. Onhan siinä hintaa neljälle koneistetulle palikalle. Mutta lopputulos on kyllä vakuuttava!
Asennus eteen suoraviivaista ja taakse hieman konstikkaampaa.
Nyt auto kyllä suorastaa huutaa isompaa rengastusta.

Tämä samainen korotussarja on nyt kyllä vahvasti harkinnassa. Ainiastaan tämä rengastusjuttu mietityttää. Kun pitäis löytää korkeampi, mutta ei leveämpää profiilia.

Parit kuvat asennuksesta, ohjeista ja itse korotuspaloista. Kiitos kuvista ja infosta Aktiini!
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Paikalla tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12083
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Bawuka

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #774 : 01.03.2019 16:09 »
Tyyppihyväksynnän perään taitaa olla turha kysellä ?
-18 MB A200 A Progressive

Paikalla tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12083
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #775 : 01.03.2019 16:12 »
No ei kannata kysellä kyllä. Nämä on näitä...
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa ihaa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 647
  • Subaru Levorg
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #776 : 01.03.2019 16:26 »
Miehekkään näköinen korotus. 👍🏻

Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #777 : 01.03.2019 16:42 »
Tyyppihyväksynnän perään taitaa olla turha kysellä ?

Ei valmistajalla yllättäen tätä ollut kysyttäessä antaa  ;D Vaan katsastukseen on niin pitkä aika ettei meinaa laskutaito riittää ja ei "kokemattomaan" silmään tuo nyt ei välttämättä vielä ala pistämään. Ainahan sitä voi sitten hankkia sen 2" seikkailuautosarjan Ameriikasta jos tuntuu, että tyyppihyväksyntiä pitäisi alkaa saamaan.  8) Palat tuli vielä maalattua mustaksi niin ei pistä konehuoneestakaan silmään niin helpolla enää.

Vaan itse toteutukseen. Turbomanin mietintöjen ja takaraivosta löytyneen muistijäljen pohjilta jossa SubaruForumilla vastaavilla paloilla oli toteutettu korotus hyvien kokemuksien kera niin innostuin projektiin. Ja täytyy sanoa, että kannatti! Kyllä vetää suupieliä ylöspäin aina kun autoa kattoo ja siihen nousee! Ajo-ominaisuuksien ei voi kyllä sanoa muuttuneen oikeastaan ollenkaan.

Asennus tosiaan otti sen 4,5h ja parin interweb-videon ja servicemanualin lukasemisen jäljiltä asennus meni periaatteessa ihan ok vaikka ei oo hirveenä tullu autoja rapattua. Käytin myös suuntauksessa ja olin itse mukana niin camberit ja casterit oli ihan speksissään kun eessä katteli camberpultin asennon ja takana teki momenttiin vedot auton ollessa omalla painollaan. Aurauskulmissa oli takana haritusta 4mm total ja edessä 3mm tasavirheillä molemmin puolin. Nyt rokkaa. Seuraavaksi pohjapanssarit paikoilleen niin pääsee siihen entistä pahempaan paikkaan kiinni.  ;D





Poissa Aktiini

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #778 : 01.03.2019 16:54 »
Itse rengastukseen tuo 225/70-17 on aika harvinainen, mutta esim Michelinin Latitude Crossia saa kyseisessä koossa. Muistelin myös nähneeni Cross Climatea. Näistähän on positiivisia kokemuksia olleen aavistuksen maastokyvykkäämpiä karkeammalla kuviolla muttei kuitenkaan AllTerraineja millä ei haluta ajaa yli 80 eikä uskalla yli 100:aa.  :D

Kovin paljon sinne kaariin ei etupäässä jää tilaa niin käytännössä tuo 225/70-17 vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta tuoden sen reilun sentin eikä tarvetta käyttää offsettiä.

Poissa partsi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 34
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #779 : 04.03.2019 19:51 »
Tuon tyylinen kohtuullinen korotus on kyllä hyvän näköinen, ei mene vielä väkisin tehdyn off roaderin puolelle.