autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Subaru Outback 2015 ->  (Luettu 130281 kertaa)

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #720 : 07.11.2018 22:35 »
Pääkaupunkiseudulla tuosta hauskuudesta ei juuri hyötyä. Täällä liikennevirrat niin hitaita ja rampit pitkiä että minua parempi, hyvin liikennevirran luleva puikkomies pärjäisi vaikka 1200 ladalla.. Jos olisi paljon lyhyitä ramppeja 120 km/h virtaan tai paljon ohittelutarvetta olisi s täälläkin varmaan aina päällä. Uskoisin että itelläkin pohjoisen matkareissuilla tulee tuota s-moodia käytettyä. Ihan ku on hauskempi ohitella.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2018 22:45 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa partsi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 41
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #721 : 08.11.2018 17:15 »
Sama juttu meillä, pääkaupunkiseudulla asutaan niin suurin osa ajoa I-moodilla, sillä vaan on niin hyvä ruuhkissa rullailla menemään. Kesä aikaan sitten asuntovaunun kanssa mennään S valittuna.

Poissa Saktom

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #722 : 11.11.2018 15:14 »
Itselläkin Outbackissa kitkarenkaat. Olen ollut huomaavinani, että lisääntynyt kitka näkyy kulutuksessa. Kelit ovat kuitenkin vielä lämpöiset. Onko kukaan kanssakuski tehnyt samanlaista huomiota?

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #723 : 23.11.2018 21:54 »
Saktom, vielä ei tarpeeksi itsellä tietoa kitkojen vaikutuksesta. Kuluvalla tankillisella pelkästään pätkäajoa/kaupunkiajoa. Pisin yksittäinen matka vain 14 km. Mielenkiintoista nähdä kuinka ylös kulutus nousee.

Laitoin eteen vag -maisen maskipeiton. Noita asentaessa huomasin, että alaritilässä on kaihdin forester e-boxerin tapaan. Eli auto pitää kaihdinta kiinni kylmällä. Laitoin kuitenkin maskisuojan myls alas. Imeepähän kaihdin vähän vähemmän suolanastajyrsinpölyä.

Paikalla JiiJii71

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #724 : 07.12.2018 22:27 »
Ei se Outbäkki ihan täydellinen kuitenkaan ole. ::)

<a href="https://youtu.be/aJJAP1jE6mM" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/aJJAP1jE6mM</a>
In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
Baby, I was afraid before - But I'm not afraid...

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #725 : 19.12.2018 23:11 »
Joo ei oo, mu melkein :)  videoon semmoinen oikaisu, että täysikokoinen vararengas menee heittämällä ainakin 2018 malliin.

Virossa Virukeskuksessa oli esillä 2018 mallin Subaru Outback Diesel. Aika erikoista. Onkohan jämäerä?

Sylsyllä hommattu 2018 Outback pelannut moitteetta lukuunottamatta aikaisemmin mainittua suosikkien katoamista ja yhtä TPMS -anturin hajoamista. Anturi rikki mukana tulleessa talvirengassatsissa. Muuta ei ole ollut. Ei nitinöitä, ei natinoita. Todella hyvälaatuisen oloinen ollakseen vain 40k€ kiesi.

Vaihteisto, neliveto ja mainio näkyvyys parasta antia.
.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2018 23:15 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Saktom

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #726 : 20.12.2018 07:21 »
Minulla on 30 tkm huolto tulossa. Täytynee kysellä päivitystä tuohon mankkaan.

Tuulilasin vaihtokin on kohta edessä. Pari viikkoa sitten korjautin yhden napsun ja nyt viime viikonloppuna tuli uusi ihan lasin reunaan a- pilarin viereen. Halkesihan se noin 15 cm matkalta. Halkeama on suht alhaalla apukuskin puolella. Porautin sen ja saa nähdä pysyykö tuossa vai pitääkö lasi vaihtaa saman tein.

Kaikki lasivauriot ovat tulleet valtateillä missä ei hiekoiteta. Etäisyyttä edellä ajavaan on ollut vähintäänkin riittävästi. Pitäisikö ajaa puskurissa kiinni, jotta kivet napsuisivat keulaan.

Varmaan nämä talvirenkaat poimivat kesärenkata paremmin tien pinnassa olevat kivenmurut ja paiskovat ne ilmaan. Sitten on tietysti nastat, joita on ilma sakeanaan, prkl. Ja niiden määräkin per rengas taitaa olla kasvussa.

Poissa vakio

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1760
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #727 : 20.12.2018 10:39 »
Varmaan nämä talvirenkaat poimivat kesärenkata paremmin tien pinnassa olevat kivenmurut ja paiskovat ne ilmaan. Sitten on tietysti nastat, joita on ilma sakeanaan, prkl. Ja niiden määräkin per rengas taitaa olla kasvussa.

Kyllä ne ikkunaan ja keulaan lentelevät kappaleet ovat enimmäkseen talvirenkaiden pehmeiden lamellien väliin jääneitä kiviä.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury A/T 5P -15
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09
KTM 250 EXC TPI -18, Kawasaki KX 250 -90

Poissa Saktom

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #728 : 20.12.2018 21:49 »
Joo. Varmaan noin. Nyt varmistui, että lasi menee vaihtoon. Pamahti taas kivi lasiin. Nyt se halkesi keskeltä poikittain. Tsiisus.

Juke

  • Vieras
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #729 : 20.12.2018 21:59 »
Joo. Varmaan noin. Nyt varmistui, että lasi menee vaihtoon. Pamahti taas kivi lasiin. Nyt se halkesi keskeltä poikittain. Tsiisus.
Eu teki hyvän päätöksen kun poisti roiskeläpät. Varsinkin pikkukinnereissä takaa on puolet renkaista näkyvissä puskurin alapuolelta, ja avot, siitä sitten....

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #730 : 06.01.2019 18:18 »
Itselläkin Outbackissa kitkarenkaat. Olen ollut huomaavinani, että lisääntynyt kitka näkyy kulutuksessa. Kelit ovat kuitenkin vielä lämpöiset. Onko kukaan kanssakuski tehnyt samanlaista huomiota?

Vähän samanlaisia huomioita Nokia R3 SUVeilla. Näppituntumalla 0,3...0,5 litraa lisää.. Seuranta-aika tosin ehkä liian lyhyt kunnon johtopäätöksiin. Laitan päivitystä viimeistään keväällä kelien lämmettyä.

Laitoin maskisuojan ylös ja alas, vaikka tässä on alhaalla syylärissä lämmön mukaan toimiva suljin. Pätkäajoa tulee niin paljon, että ajattelin olevan jotain hyötyä erillisestä maskisuojasta. Tuntuu että lämmöt nousee suojan kanssa 5...10 km pätkissä nopeammin ylös. 0-kelissä talvimoottoritienopeuksissa pitkällä siivulla öljylämmöt nousee maskin kanssa 105...110 asteen tietämille. Ilman maskia lämmöt tasan 10 astetta viileämpänä. Vesilämmöt kojelaudan mittarin mukaan molemmissa.tapauksissa ok. Onko tuo 110 astetta liikaa? Olen varalta ottanut maskin 0 lämmöillä ja pitkillä reissuilla pois. Onkohan poisotto turhaa?
« Viimeksi muokattu: 06.01.2019 18:24 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12346
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #731 : 07.01.2019 09:22 »
0-kelissä talvimoottoritienopeuksissa pitkällä siivulla öljylämmöt nousee maskin kanssa 105...110 asteen tietämille. Ilman maskia lämmöt tasan 10 astetta viileämpänä. Vesilämmöt kojelaudan mittarin mukaan molemmissa.tapauksissa ok. Onko tuo 110 astetta liikaa? Olen varalta ottanut maskin 0 lämmöillä ja pitkillä reissuilla pois. Onkohan poisotto turhaa?

En osaa sanoa onko liikaa, mutta samoissa lukemissa liikutaan kesällä 1500kg koukun nokassa. Joten aika korkea on lämpötila.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Saktom

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #732 : 07.01.2019 18:57 »
Juu. Minäkin sanoisin, että llikutaan kesähelteen motarilämmöissä.

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #733 : 07.01.2019 22:58 »
Kiitos,  pidän jatkossakin varalta nollakelillä pidemmillä yli 20 km motarisiivuilla suojat pois. Suojat päälle vasta yli 5...10 asteen pakkasen. Pätkäajossa suojat paikalla myös nollakelissä niin ehtii ölpät lämmetä tarpeeksi kosteuden poistumista varten. 10 km pätkäajossa öljyt ehtivät lämmetä suojan kanssa 80  asteen paikkeelle.

Poissa jarkko_h

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #734 : 08.01.2019 06:28 »
Jenkkisivustoilta löytyi tieto tehtaan antamasta max öljylämmöille. 248 F / 120 C. Öljyt itsessään kestäisivät enemmän. Lisäksi keskustelufoorumilla mainittuna optimi lähellä 100C..Tämä jotta kosteus poistuu tehokkasti öljystä. Pitkillä siivuilla mennään lähelle optimia ilman maskisuojia.
 

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12346
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 -&gt;
« Vastaus #735 : 08.01.2019 08:47 »
Kyllä se tuonne liki sataa kipuaa, vaikka ois kylmäkin. Muistelisin, että tännekin taisin johonkin topicciin kirjoittaa aiheesta. -28C kelissä vielä nousee maantievauhdissa 90-95C lukemiin ilman suojia. Sitäkin olen seurannut miten webasto nostaa lämmöt ja kyllä se melko paljon nopeuttaa jos lähtiessä aina muistaa lämmittää väh vartin. Se on hyvin pian jo yli 60C kun täysin kylmästä kestää monta kilometriä, että pääsee edes asteikolle. Oliko se jotain 40C mistä alkaa vasta näyttää öljyn lämmöt. Ja tarkoitan tässä pakkaskelejä.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Rusakko

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 2
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #736 : 08.01.2019 19:53 »
Morjes,

Pientä poltetta olisi 2015 tai nuorempaa ja selvästi alle 100 tkm ajettua Outbackiä kohtaan. Bensa CVT kiinnostaa enemmän, vaikka vuosiajot liikkuvat 23-25 tkm nurkilla. Varustetaso Summit, kun ainakin sähkötakaluukku ja navi mielessä. Koluttu on tämä ketju ja "Autotallista" käyttäjän tuRboman koko Outback-elämänkerta tähän päivään asti. Sen verran on käpy sekaisin, että en muista mitä mistäkin on kerrottu, mutta voisko joku tai mieluiten mahdollisimman moni vastata ao. kysymyksiin?

1. audiojärjestelmä: Summitissa taisi olla Harman Kardonin setti. Löytyykö näistä (tai Ridge tai Base) popeista usb-paikka muistitikulle tai jonkinlainen langaton systeemi miten voisi musiikkia kuunnella esim kännykän kautta (Bluetooth audio tjsp)?
Äänenlaatu kuulemma vähän keskinkertainen, mutta pelastaisiko kaiutinelementtien vaihto? Sen voisin tehdä, jos se auttaisi, mutta mitään järeitä hifisettejä en suosi.

2. päivävalojen toiminta: jostain jäi mieleen, että takavaloja ei saa etupäivävalojen kanssa edes koodaamalla palamaan. Takavalot saisivat palaa, jos moottori käy.

3. TPMS-järjestelmän pois koodaus: jos ne on ja toimii, niin ok, mutta yhtään paristonvaihtokulua en halua. Onnistuuko koodaamalla pois? Aivan kuin jostain olisin lukenut, että ihan alkupään tuotantoversioista ei saisi pois. Jos, niin missä se raja on?

4. Pysäköintitutkat/-kamera eteen ja taakse: olikos se niin, että kamera on takana ja EyeSight toimii etututkana? Eli ei perinteisiä nappiantureita etu- ja takapuskurissa lainkaan.

5. Onko pitkissä valoissa kaukovaloautomatiikka?

6. Navigointijärjestelmä: onnistuuko karttojen päivitys "taloyhtiönparkkipaikalla"-menetelmällä veloituksetta? Hälyttääkö kameratolpista ja päivittyykö samalla kun kartat päivittyy?

7. l/100km: vuosiajomäärä tosiaan sen 23-25 tkm, joten kulutuksella on merkitystä. Dieselistä (6,5 l/100km) olisin luopumassa ja tavoittelen Outbackilta n. 8 l/100km kulutusta ympärivuotisessa suhaamisessa.
Ajot seuraavasti:
-pk-seudulla kehillä suhaamista 30 %
-kaupunkiajoa 5-10 %
-120 km/h motaria 20%
-80-100km/h maanteitä n. 40 %
Aika vähän pätkäajoa, etenkään kylmällä koneella.

Onko tavoitteeni saavutettavissa?

8. olikohan näissä ratti- tai tuulilasilämmitystä?

9. Webasto/Eber: tämä olisi hyvä, mutta ehdottomasti oltava kaukosäädin kunnon kantamalla tai joku kännykkäzydemi. Riittäisi ihan on/off-periaatteella. Lisäksi lämppärin ohjaus pitää olla täysin käyttäjän ohjattavissa. Ei siis mitään, että lähtee automaattisesti päälle ja sammuu kun huvittaa (jos sammuu).

10. Ruostuminen: tarkoitus omistaa jonnekin 150-200 tkm asti, joten ehtiikö hitsaamaan tai paikkailemaan kuplivaa maalipintaa tai muuta rapsakkaa? Ei ole korroosion kestävyys Subarun valtti, mutta harkitsen ruostesuojausta, jos se on aivan must

Pahoittelut jos kyselen jo vanhoja...  :)

Yritän päästä koeajolle lähipäivinä arvioidakseni moottori-cvt:n toimintaa, ajettavuutta ja tiloja, ja siihen käy Summitin sijaan myös Base tai Ridge.


 

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12346
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #737 : 09.01.2019 09:46 »
1. audiojärjestelmä: Summitissa taisi olla Harman Kardonin setti. Löytyykö näistä (tai Ridge tai Base) popeista usb-paikka muistitikulle tai jonkinlainen langaton systeemi miten voisi musiikkia kuunnella esim kännykän kautta (Bluetooth audio tjsp)?
Äänenlaatu kuulemma vähän keskinkertainen, mutta pelastaisiko kaiutinelementtien vaihto? Sen voisin tehdä, jos se auttaisi, mutta mitään järeitä hifisettejä en suosi.

Base & Ridge MY2015: löytyy paikka USB:lle ja bluetooth liitäntä myös. Eli saa kyllä kuuluville. Ja äänentoisto on vaatimatonta, mutta omin korvin kuultuna pelkillä kajareiden vaihdolla saa ihmeitä aikaan. Tätä vain en ole itse saanut tehtyä, vaikka se onkin "listalla". Jotenkin vain tyytynyt nykytilanteeseen. Kuuluu ja toimii, mutta ei mitään hifiä.

2. päivävalojen toiminta: jostain jäi mieleen, että takavaloja ei saa etupäivävalojen kanssa edes koodaamalla palamaan. Takavalot saisivat palaa, jos moottori käy.

Merkkarilla väittävät, ettei saa koodatuksi. Mun ratkaisu -> ajovalot päällä aina. Tässä on Ledit, ne ei vie virtaa eikä kulu sen kummemmin. Niissä ennemmin hajoaa elektroniikka jos on hajotakseen, ja sekin todennäköisemmin tärinästä/kosteudesta yms. Joten valot päälle vaan!

3. TPMS-järjestelmän pois koodaus: jos ne on ja toimii, niin ok, mutta yhtään paristonvaihtokulua en halua. Onnistuuko koodaamalla pois? Aivan kuin jostain olisin lukenut, että ihan alkupään tuotantoversioista ei saisi pois. Jos, niin missä se raja on?

Mun alkupään 2015 mallista sai pois ja ihan merkkarilla.

4. Pysäköintitutkat/-kamera eteen ja taakse: olikos se niin, että kamera on takana ja EyeSight toimii etututkana? Eli ei perinteisiä nappiantureita etu- ja takapuskurissa lainkaan.

2018 mallissa takakameraa käytetään esim risteävän liikenteen valvontaan. Muuten täytyy olla erilliset anturit ( lisävaruste) jos haluaa piipitystyä. Eyesight kyttää vain ns vain kolareita. Ei se pysäytä jos ryömität liikennemerkkiin keulan kiinni. Takakamera on hyvälaatuinen.

5. Onko pitkissä valoissa kaukovaloautomatiikka?

Ei. 2018 malllista en nyt muista.

6. Navigointijärjestelmä: onnistuuko karttojen päivitys "taloyhtiönparkkipaikalla"-menetelmällä veloituksetta? Hälyttääkö kameratolpista ja päivittyykö samalla kun kartat päivittyy?

Ei hajuakaan  :-X

7. l/100km: vuosiajomäärä tosiaan sen 23-25 tkm, joten kulutuksella on merkitystä. Dieselistä (6,5 l/100km) olisin luopumassa ja tavoittelen Outbackilta n. 8 l/100km kulutusta ympärivuotisessa suhaamisessa.
Ajot seuraavasti:
-pk-seudulla kehillä suhaamista 30 %
-kaupunkiajoa 5-10 %
-120 km/h motaria 20%
-80-100km/h maanteitä n. 40 %
Aika vähän pätkäajoa, etenkään kylmällä koneella.
Onko tavoitteeni saavutettavissa?

Uskoisin, että saat varautua n. 8.0-8.6 litran todelliseen kulutukseen riippuen mitä kyseisellä tankillisella tapahtuu. Kylmä ja pätkäajo on automaatti-bensanelikolle myrkkyä -> webasto...

8. olikohan näissä ratti- tai tuulilasilämmitystä?

Tuulillasin alareunassa pyyhkijöiden lepopaikan lämmitys. 2018 ratinlämmitys.

9. Webasto/Eber: tämä olisi hyvä, mutta ehdottomasti oltava kaukosäädin kunnon kantamalla tai joku kännykkäzydemi. Riittäisi ihan on/off-periaatteella. Lisäksi lämppärin ohjaus pitää olla täysin käyttäjän ohjattavissa. Ei siis mitään, että lähtee automaattisesti päälle ja sammuu kun huvittaa (jos sammuu).

Jälkiasenteinen varuste, joten ihan siitä kiinni mitä ostaja on halunnut. En usko, että kukaan näihin bensamalleihin mitään anturitoimintoja on ostanut/ostaa. Perinteisellä kaukosäätimellä kantama max 500m ( tämä mulla käytössä, on hyvä. Napista päälle ja toisesta pois. Käy 30min ) ja toinen mahdollisuus on telemokkula joka yltää kaikkialta. Hintaa en tiedä.
Ja toki sen kellokytkimen moni asennuttaa.

10. Ruostuminen: tarkoitus omistaa jonnekin 150-200 tkm asti, joten ehtiikö hitsaamaan tai paikkailemaan kuplivaa maalipintaa tai muuta rapsakkaa? Ei ole korroosion kestävyys Subarun valtti, mutta harkitsen ruostesuojausta, jos se on aivan must

No ei varmasti joudu hitsaamaan noilla kilsoilla. Mun 13v Forester on huonommin suojattu, eikä vielä tässä iässä 170tkm ajettuna tarvi kyllä mig kädessä ympärillä pyöriä, mitä nyt pakoputkea hieman. Saat unohtaa sen suojauksen jos ei halua autoa yli 15 vuotiaaksi pitää. Pesua vain säännöllisesti. Ei nämä käsiin ruostu!

Ei muuta kuin koeajolle. Ota joku hieman kalliimpi vertailukohteeksi ja käyt back to back ajelulla. Kannattaa! Ja btw, vielä näkyy löytyvän kamppisautojakin, eli uusi n. 38k€.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Rusakko

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 2
Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #738 : 09.01.2019 19:40 »
Kävin sitten koeajamassa Summitin 2.5 CVT:nä. Alle laitoin jatkokommentit (sori vähän sekavasta viestistä).

1. audiojärjestelmä: Summitissa taisi olla Harman Kardonin setti. Löytyykö näistä (tai Ridge tai Base) popeista usb-paikka muistitikulle tai jonkinlainen langaton systeemi miten voisi musiikkia kuunnella esim kännykän kautta (Bluetooth audio tjsp)?
Äänenlaatu kuulemma vähän keskinkertainen, mutta pelastaisiko kaiutinelementtien vaihto? Sen voisin tehdä, jos se auttaisi, mutta mitään järeitä hifisettejä en suosi.

Base & Ridge MY2015: löytyy paikka USB:lle ja bluetooth liitäntä myös. Eli saa kyllä kuuluville. Ja äänentoisto on vaatimatonta, mutta omin korvin kuultuna pelkillä kajareiden vaihdolla saa ihmeitä aikaan. Tätä vain en ole itse saanut tehtyä, vaikka se onkin "listalla". Jotenkin vain tyytynyt nykytilanteeseen. Kuuluu ja toimii, mutta ei mitään hifiä.

---> Harman Kardonin setti oli kyllä varsin vaatimaton äänenlaadun osalta. Suorastaan pettymys. Taajuuskorjain ei auttanut mitään.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
2. päivävalojen toiminta: jostain jäi mieleen, että takavaloja ei saa etupäivävalojen kanssa edes koodaamalla palamaan. Takavalot saisivat palaa, jos moottori käy.

Merkkarilla väittävät, ettei saa koodatuksi. Mun ratkaisu -> ajovalot päällä aina. Tässä on Ledit, ne ei vie virtaa eikä kulu sen kummemmin. Niissä ennemmin hajoaa elektroniikka jos on hajotakseen, ja sekin todennäköisemmin tärinästä/kosteudesta yms. Joten valot päälle vaan!

---> En viisastunut koeajolla yhtään toimintalogiikasta, mutta muutoin lähivalot olivat varsin kelpoiset. Pitkiä en edes kokeillut.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
3. TPMS-järjestelmän pois koodaus: jos ne on ja toimii, niin ok, mutta yhtään paristonvaihtokulua en halua. Onnistuuko koodaamalla pois? Aivan kuin jostain olisin lukenut, että ihan alkupään tuotantoversioista ei saisi pois. Jos, niin missä se raja on?

Mun alkupään 2015 mallista sai pois ja ihan merkkarilla.

---> Ok, no toivoa vaan sitten sopii, että mahdollisesta omastanikin.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
4. Pysäköintitutkat/-kamera eteen ja taakse: olikos se niin, että kamera on takana ja EyeSight toimii etututkana? Eli ei perinteisiä nappiantureita etu- ja takapuskurissa lainkaan.

2018 mallissa takakameraa käytetään esim risteävän liikenteen valvontaan. Muuten täytyy olla erilliset anturit ( lisävaruste) jos haluaa piipitystyä. Eyesight kyttää vain ns vain kolareita. Ei se pysäytä jos ryömität liikennemerkkiin keulan kiinni. Takakamera on hyvälaatuinen.

---> kamera oli kyllä kätevä. Tutkiin kun on tottunut, niin jäin kaipaamaan sitä eteen. Ehkä sitä oppis olemaan ilmankin.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
5. Onko pitkissä valoissa kaukovaloautomatiikka?

Ei. 2018 malllista en nyt muista.

---> ok, olis kyllä kiva toiminto, jos vaan käytännössä toimii. Kaikissa autoissa ei toimi.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
6. Navigointijärjestelmä: onnistuuko karttojen päivitys "taloyhtiönparkkipaikalla"-menetelmällä veloituksetta? Hälyttääkö kameratolpista ja päivittyykö samalla kun kartat päivittyy?

Ei hajuakaan 

---> tästä en tänään viisastunut. Aika rouhea navin kuva, mutta kai sillä pärjäis. Erillis TomTom toki olis pätevä edelleen.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
7. l/100km: vuosiajomäärä tosiaan sen 23-25 tkm, joten kulutuksella on merkitystä. Dieselistä (6,5 l/100km) olisin luopumassa ja tavoittelen Outbackilta n. 8 l/100km kulutusta ympärivuotisessa suhaamisessa.
Ajot seuraavasti:
-pk-seudulla kehillä suhaamista 30 %
-kaupunkiajoa 5-10 %
-120 km/h motaria 20%
-80-100km/h maanteitä n. 40 %
Aika vähän pätkäajoa, etenkään kylmällä koneella.
Onko tavoitteeni saavutettavissa?

Uskoisin, että saat varautua n. 8.0-8.6 litran todelliseen kulutukseen riippuen mitä kyseisellä tankillisella tapahtuu. Kylmä ja pätkäajo on automaatti-bensanelikolle myrkkyä -> webasto...

---> Tykkäsin kyllä CVT:stä. Yllätyin jopa hieman. Pisteet sille! Moottori vaikutti myös yllättävän vahvalta bensavapariksi, mutta vaati kyllä kierroksia reilummin ja sitten rupesi kuulumaan melkoinen rähinä :) Vähän raastavan kuuloista menoa, eikä kovin hiljainen reilusti yli 4000 rpm:n ja siellä se kulkupuoli vasta on. Normaaliajossa ja perusohituksissa hieno paketti. Mahtaisikohan kulutus jäädä edes alle yhdeksän... täytyy vielä makustella. Ai niin, X-mode on kyllä pätevän oloinen.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
8. olikohan näissä ratti- tai tuulilasilämmitystä?

Tuulillasin alareunassa pyyhkijöiden lepopaikan lämmitys. 2018 ratinlämmitys.

---> Tuulilasin alareunan lämmitys vois kyllä toimia. Hyvä!

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
9. Webasto/Eber: tämä olisi hyvä, mutta ehdottomasti oltava kaukosäädin kunnon kantamalla tai joku kännykkäzydemi. Riittäisi ihan on/off-periaatteella. Lisäksi lämppärin ohjaus pitää olla täysin käyttäjän ohjattavissa. Ei siis mitään, että lähtee automaattisesti päälle ja sammuu kun huvittaa (jos sammuu).

Jälkiasenteinen varuste, joten ihan siitä kiinni mitä ostaja on halunnut. En usko, että kukaan näihin bensamalleihin mitään anturitoimintoja on ostanut/ostaa. Perinteisellä kaukosäätimellä kantama max 500m ( tämä mulla käytössä, on hyvä. Napista päälle ja toisesta pois. Käy 30min ) ja toinen mahdollisuus on telemokkula joka yltää kaikkialta. Hintaa en tiedä.
Ja toki sen kellokytkimen moni asennuttaa.


---> Juu. Lohkolämmitys noissa onneksi vielä kunnon vesitilalämmitin, eikä paistinpannu. Mutta olishan se Webasto kyllä kätsy.

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - eilen kello 19:53
10. Ruostuminen: tarkoitus omistaa jonnekin 150-200 tkm asti, joten ehtiikö hitsaamaan tai paikkailemaan kuplivaa maalipintaa tai muuta rapsakkaa? Ei ole korroosion kestävyys Subarun valtti, mutta harkitsen ruostesuojausta, jos se on aivan must

No ei varmasti joudu hitsaamaan noilla kilsoilla. Mun 13v Forester on huonommin suojattu, eikä vielä tässä iässä 170tkm ajettuna tarvi kyllä mig kädessä ympärillä pyöriä, mitä nyt pakoputkea hieman. Saat unohtaa sen suojauksen jos ei halua autoa yli 15 vuotiaaksi pitää. Pesua vain säännöllisesti. Ei nämä käsiin ruostu!

---> Joo, no kyllähän pirssejä tulee pestyä etenkin suola-aikaan, mutta ruostesuojaukseen soisi kaikkien valmistajien edes vähän enemmän satsata. Suomen markkina-alueella tuskin merkitystä, mutta suolataanhan sitä muuallakin.

Ei muuta kuin koeajolle. Ota joku hieman kalliimpi vertailukohteeksi ja käyt back to back ajelulla. Kannattaa! Ja btw, vielä näkyy löytyvän kamppisautojakin, eli uusi n. 38k€.

---> uusia saisi tosiaan 38 k€, mutta joutuis kyllä vähän varustelemaan, joten helposti menee +40 k€.

Mutta joo, laitan kyllä harkintaan. Jollain tavalla habitus vakuutti, sillä monella osa-alueella ei kärkeen kyllä ylletä. Joku Outbackissa kuumottaa...  :)

Poissa Saktom

Vs: Subaru Outback 2015 ->
« Vastaus #739 : 09.01.2019 21:01 »
2018 mallissa on kaukovaloautomatiikka. Jossakin mun jutuissa sitä mielestäni kommentoin. Ei aukoton ole sekään, mutta ihan ok.

Olivatko ledit tosiaan jo 2015 mallissa? Tämäpä oli uutta tietoa.