Lomareissun aikana oli aikaa lueskella mm. lentokoneessa istuksiessa, tässä tuoreimmat männä viikolta.
Gabriel Garcia Marquez: Haaksirikkoisen tarina
Tositapahtumiin perustuva kirja myrskyssä sotalaivalta pudonneesta sotilaasta, jonka koettelemuksia käydään läpi varsin napakasti: väljää tekstiä 135 sivun verran. Muttamutta, tarina oli kiinnostava ja kirjoitettu niin, että on lainattava vanhaa kuvausta: ei malttanut laskea kirjaa kädestään. Marquez on aiemminkin osoittanut osaavansa verevän tekstin kirjoittamisen, eli sikäli tämä ei ollut suuri yllätys.
Pisteitä 4-/5
Agustin Burroughs: Juoksee saksien kanssa
Tämäkin omakohtaisiin kokemuksiin perustuva kirja oli vahva lukukokemus. Ei välttämättä niinmiellyttävä ja positiivinen kaiken aikaa, mutta hyvin rakennettu ja kerrottu tarina, joka innosti lukemaan eteenpäin. Tuollainen lapsuus ja murrosikäisyys eivät käy kateeksi ja vielä rohkeampaa on tuosta ajasta kirjoittaa. Kaiken outouden keskellä tässä oli itsellä vähän sellainen Ei stna -mielikuva kaiken aikaa, eli suosittelen kaikille, joita pieni rosoisuus innostaa.
Pisteitä 4/5.
Jack Kerouac: Satori Pariisissa
Tämäkin oli sattumalta omaerämäkerrallinen pienteos (vain 110 sivua), käsitellen Kerouacin matkaa Ranskaan tonkimaan omia sukujuuriaan.
Jos nuo kaksi edellistä innostivat ja kiinnostivat, niin tämä ei; suuri osa sisällöstä oli ranskankielen nyansseilla pelleilemistä, joka ei ainakaan minua kiinnosta tippaakaan. Varsinaista juonta ei ollut nimeksikään: pari päivää resuamista Pariisissa ja muualla Ranskassa milloin pöhnässä, milloin sitä hankkimassa.
Ei ollut miun juttuin lainkaan, siksi pisteitä 1/5.