autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: ID.4  (Luettu 62054 kertaa)

Poissa PaVelski

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 299
  • XC90 T8, Renault Zoe
Vs: ID.4
« Vastaus #560 : 23.02.2021 10:34 »
Just joku kirjoitti Fabon Sähkisnytissä, miten oli hiihtolomaruuhkan keskellä ajellut ID.4 77kWh:lla Helsingistä Rukalle. Kokonaismatka-ajaksi tuli 17 tuntia, kun latureilla oli jonoa ja kaikki laturit eivät toimineet.

Saa olla melkoisesti pioneerihenkeä ja taistelutahtoa, jotta tuolla tavalla jaksaa perheen kanssa ajella.

Me kun lähdetään Vantaalta klo 06 perjantaina ajeleen polttiksella Rukalle, niin ehditään perjantain iltamäkeen & mökille saunomaan ilman mitään stressiä tai kiirettä. Useamman kerran tämä tehty.
Tämähän se on pullon kaulana vielä nyt. Arkena Tampere-Jyväskylä-Oulu välillä latauspisteet seisovat tyhjillään.

Poissa VW:t

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 174
Vs: ID.4
« Vastaus #561 : 23.02.2021 10:37 »
Tämä sähköautoilu on harjoitteluvaiheessa ja nyt kerätään vasta kokemuksia. Sitten kun markkinoille tulee seuraavan sukupolven akut ja muistakin sähköautoiluun liittyvistä asioista tulee riittävästi kokemusta, voi alkaa nauttimaan taas autoilusta. Toki kuluttaja on paras koekaniini ja mitä enemmän näitä ostetaan, sitä nopeammin tulee tietotaitoa ja hinnat laskevat.

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4907
Vs: ID.4
« Vastaus #562 : 23.02.2021 10:38 »
Jyväskylästä pohjoiseen aika huonosti on kyllä latauspaikkoja muutenkin.

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11133
Vs: ID.4
« Vastaus #563 : 23.02.2021 10:49 »
Kolmonen siis varmaan oli kyseessä.

Juurikin näin. Ajatuskatkos :P

Poissa Marko_K

Vs: ID.4
« Vastaus #564 : 23.02.2021 11:01 »
Just joku kirjoitti Fabon Sähkisnytissä, miten oli hiihtolomaruuhkan keskellä ajellut ID.4 77kWh:lla Helsingistä Rukalle. Kokonaismatka-ajaksi tuli 17 tuntia, kun latureilla oli jonoa ja kaikki laturit eivät toimineet.

Itse mallintelin eilen huvikseni vastaavaa matkaa, koska kiinnosti tietää miten tuo matka menee polttiksella silloin kun kuski itse ei tiedä osallistuvansa "ihmiskokeeseen", vaan ajaa ihan omaa tahtiaan ja pitää taukonsa silloin kun huvittaa.

Poika siis lähti viiden kaverinsa kanssa Uudeltamaalta kohti Rukaa aamukuudelta. Katolla täysleveä suksiboksi ja auto suht täynnä tavaraa.

Verrokiksi valitsin ID.4 77kWh:n "A Better Route Plannerin" -palvelusta, se nyt kuitenkin on suht vastaava tilava auto, olkoonkin ettei siihen olisi kuutta ihmistä mahtunut.

Junnupoppoo näytti pysähtyvän ensimmäistä kertaa Mikkelissä luultavimmin aamupalalle, oli paikallaan noin 20 min. Seuraavan kerran tauko osui Iisalmeen jossa veikkaan nautitun lounaan, auto seisoi noin 40 min. Tämän jälkeen taukoja ei pidetty.

Perillä olivat klo 16:45 eli matkaan kului 10 tuntia ja kolme varttia, josta ajamiseen 9:45.

ABRP taas ehdotti reittiä Oulun kautta -- 20 km lisämatkaa, mutta eipä tuo lie haittaa. Stopeiksi ehdotti 8 minuuttia Karistossa, 41 minsaa Jyväskylässä, 30 minsaa Pihtiputaalla ja 50 minsaa Oulussa. Kokonaisaika 12 tuntia 51 minsaa. Kaksi tuntia pidempään olisi mennyt, kaksi ylimääräistä taukoa. Ei nyt ihan mahdoton.

Mutta, se iso MUTTA: keskikulutukseksi ABRP ilmoitti 25,7 kWh/100 km. Sattumalta tuo on täsmälleen sama lukema, joka minulla kului ID.3:lla omalla koeajollani valtatien testireitillä -- ilman suksiboksia, ilman kuutta matkustajaa. En siis hetkeäkään usko, että isompi ID.4 isommalla kuormalla tuolla kulutuksella kulkisi.

Mutta kun tuota kulutusta voi tuolla työkalussa twiikata, pyysin siihen peruskulutukseen noin +10% till. Näillä numeroilla ABRP arvioi kokonaiskeksikulutukseksi 27,6 ja Rukalle kestävän 13:47 -- edelleen neljällä paussilla, mutta Oulusta Rukalle 247 kilsan matkalla maksiminoputena olisi saanut pitää 70 km/h. Ajoaikaa 11:21, latailua 2:25.

---

Ihan mielenkiintoinen tulos.

Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11133
Vs: ID.4
« Vastaus #565 : 23.02.2021 11:07 »
Lainaus
ABRP taas ehdotti reittiä Oulun kautta -- 20 km lisämatkaa, mutta eipä tuo lie haittaa. Stopeiksi ehdotti 8 minuuttia Karistossa, 41 minsaa Jyväskylässä, 30 minsaa Pihtiputaalla ja 50 minsaa Oulussa. Kokonaisaika 12 tuntia 51 minsaa. Kaksi tuntia pidempään olisi mennyt, kaksi ylimääräistä taukoa. Ei nyt ihan mahdoton.

Mä olen usein tehnyt sellaista vertailua, että ottanut Fabosta jonkun matkakertomuksen vaikka pohjoisen reissusta ja syöttänyt sen sitten ABRP:hen. Ja katsonut, että menevätkö synkassa. Optimikeleillä ollaan varsin lähellä, mutta ei kuitenkaan samassa, latausajat ovat pidemmät. Mutta vaikeammassa kelissä heittoa tuleekin sitten enemmän, varsinkin kylmässä. Todelliset latausajat ovat selvästi pidemmät kuin ABRP ehdottaa. Vaikka olen laittanut ABRP:n spekseihin vastaavat olosuhteet.

Poissa Volvo67

Vs: ID.4
« Vastaus #566 : 23.02.2021 11:19 »
On teillä harrastukset.
Volvo V40 t2 aut. 2019.Ex Volvo Xc40 Inc Awd D4 Ex.Volvo V60 2014,Ex Mitsubishi Asx 1,6 M instyle navi -12, Ex Mitsubishi L200 Magnum 2009, Ex. Skoda Octavia Elegance -09,Ex. Volvo V50 -05,  ex. Volvo S40 -01 ja 1999, Ex. Ford Ranger -01, Ex Peugeot 406 -1997, Ex Vw golf 1,6 1990,

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11133
Vs: ID.4
« Vastaus #567 : 23.02.2021 11:20 »
On teillä harrastukset.

Toiset kerää postimerkkejä ja toiset ovat kiinnostuneita tekniikasta. Onneksi saa itse valita, mitä harrastaa ;)

Poissa ConD

Vs: ID.4
« Vastaus #568 : 23.02.2021 11:31 »
Mutta asiaan...

ID.4:n mallisivulla on ollut hetken lippu "jätä yhteystietosi, pidämme sinut ajan tasalla NELIVETOISEN ID.4 tilanteesta..."

Onko joku tuota täkyä tarttunut käyttämään? Enyaq toki antoi suuntaviivoja mitä nelikon kanssa on tulossa, mutta Suomeksi nelikosta ei ole vielä tuon enempää juuri hiiskuttu.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Kale

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4352
Vs: ID.4
« Vastaus #569 : 23.02.2021 11:46 »
Ei sähkis ole vaihtoehto jos siellä Lapissa pitää yhtenään PKS:ltä ravata. Mutta jos kerran vuoteen niin sitten en näkisi ongelmana. Voihan sitä reissua varten myös vuokrata tai lainata polttiksen jos ei lentokone ole vaihtoehto.

Meillä ei joka vuosi Lapissa käydä niin sähkis on kyllä hyvä vaihtoehto.

Poissa Marko_K

Vs: ID.4
« Vastaus #570 : 23.02.2021 11:57 »
Ei sähkis ole vaihtoehto jos siellä Lapissa pitää yhtenään PKS:ltä ravata. Mutta jos kerran vuoteen niin sitten en näkisi ongelmana.

Jep. Ja niitä varten on kuitenkin tuo iso disukka pihassa.

Itseäni nää kiinnostaa sen takia, että saisi itselleen millaista joustavuutta tarvitaan, jos aikoisi duuninsa hoitaa Oulun eteläpuolisessa Suomessa.
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa ePa

Vs: ID.4
« Vastaus #571 : 23.02.2021 12:24 »
Oulusta Rukalle 247 kilsan matkalla maksiminoputena olisi saanut pitää 70 km/h. Ajoaikaa 11:21, latailua 2:25.

---

Ihan mielenkiintoinen tulos.

Tuo 70km/h onkin tuolla välillä tosi kiva kun on satasen rajoitus kesät talvet. Onneksi on pitkät suorat niin pääsee ohi.

Poissa Taky

Vs: ID.4
« Vastaus #572 : 23.02.2021 15:02 »
Nyt taidat kyllä höpöttää. ;D
Olet monesti tänne laitellut kulutusasiaa joten kulutus on varmasti kiinnostava asia.

Kuten mainitsin "tarkemmin", auton mittaristolla näyttämät piirtyvät verkkokalvolle, tarkoitin että olisi logeja kaivellut ja tarkemmin analysoinut.

Toki sen verran että ne mitä alkuun oli suunnitelmissa = päivän ajot onnistuu yhdella latauksella aina - ja näin on tapahtunut.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Paikalla ihaa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2097
  • Kia Optima SW PHEV -19
Vs: ID.4
« Vastaus #573 : 23.02.2021 15:04 »
Kuten mainitsin "tarkemmin", auton mittaristolla näyttämät piirtyvät verkkokalvolle, tarkoitin että olisi logeja kaivellut ja tarkemmin analysoinut.

Jos et ole nollannut sitä ajotietokoneen lukemaa, sehän näyttää sen pitkältä ajalta jolloin saa jo aika selkeän kuvan Niron sähkönkulutuksesta.
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa Taky

Vs: ID.4
« Vastaus #574 : 23.02.2021 15:05 »
Se että lataus "ei maksa mitään" ja "autoilu on ilmaista" on myös yhdenlainen myytti ja sen hiffaaminen itsellä nyt alustavasti hyydytti ID4 vaihtoinnon.

Toki "" merkkien välissä, mutta muuten en päässyt jyvälle mikä sen hyydytti?
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa ConD

Vs: ID.4
« Vastaus #575 : 23.02.2021 15:22 »
Toki "" merkkien välissä, mutta muuten en päässyt jyvälle mikä sen hyydytti?
Se, että vaihtamalla nykyinen krematorio "ilmaisella sähköllä" ajettavaan autoon nimellisellä 500-600€/kk veloituksella ei ollut mitään järkeä vallitsevassa tilanteessa.

Okei, voisin aivan hyvin ladata autoa kotona tallissa. Ei ongelma, ajoprofiili olisi pääasiassa hyvinkin sähkäriä tukeva, nykyduunit suosii vuokrapeliä tai muita kulkuneuvoja. Ei ongelmaa. Mutta kun miksi mun pitäisi nyt sit uusi auto ostaa ja maksaa siitä yhtäkkiä satoja euroja kuussa sitten enemmän? Mitä sillä saisin "lisää"?

Eli isossa kuvassa en saanut täsmäämään euroja oikein päässäni. Toisaalta tässä on isosti tosiaan se, että ominaisuudet ei riitä siihen että pääsisi täysin muutaman muuttujan aiheuttamaan mahdolliseen tarvetilaan. Tämä vaatii ihan täysin vaan päätöksiä tässä päässä näyttöä, mutta siihen liittyy esimerkiksi mahdollisuus uretaanikoppiin ja sen kiskomiseen...

Jos tuon vetomiesasian voisi unohtaa, antaa anteeksi tällä hetkellä vallitsevan malliston vetotapapuutteen (vain takaveto tarjolla ID4:ssa), niin sittenhän tässä alkaa olla 55k€ hintaluokassa aika osuva peli tarjolla mukavasti varusteltuna. Se että nelikko on tulossa, sen hintaa ei vielä tiedä on sellainen asia mikä hillitsee. Jos minulla nyt olisikin tulossa takaveto-ID4 ja nelikko "järkirahaan" tulisi saataville, voisi olla ketutus tasoa "orava jolla on pähkinä jäässä". Tämän vuoksi jäitä sisältävä hattu meni päähän tuossa taannoin ja vaihtohousut viikattiin kaappiin.

Kuten aiemmin jo sanoin VW mallistossa oikeastaan mikään muu malli ei kiinnosta kuten ID3 ja ID4, molemmat omalla tavallaan. Jos utrsukoppihaaveet heittäisi hiiteen, voisi jopa ID3 olla ok vaihtoehto.

Mutta silti... takaraivoon jäisi varmasti myös se jyskyttämään "Miks piru sää sen kolmelitraisen dieselin, oikean nelivedon ja mukavat kyydit menit vaihtamaan pois?". Nää on fiilisjuttuja... ainaki 50/60%:sti...
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3243
  • Volvo V60 T8 R-Design
Vs: ID.4
« Vastaus #576 : 23.02.2021 20:01 »
Ei liity mitenkään tähän ketjuun, mutta kun tuossa aikaisemmin oli keskustelua kulutuksesta.

Tesla Model S 85D 2015 vuodessa 21 000 ja kulutus kokoajalta 22,3 kWh/100 km. Nopeus aina kun mahdollista rajoitus + 10-15 kmh.

Poissa Taky

Vs: ID.4
« Vastaus #577 : 24.02.2021 09:17 »
Espoosta löytyy jo....

Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa jopo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 206
  • Superb iV Combi L&K
Vs: ID.4
« Vastaus #578 : 24.02.2021 18:29 »
Täällä aikaisemmin mietittiin jotta löytyykö peruutuskameraan pesuri. Löytyy.
BL tsekkaus on menossa livenä, joten en tiedä pitääkö aika jälkeenpäin, mutta kohdassa 43:40 (noin) on pesuria.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=xvkoVf0buqc" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=xvkoVf0buqc</a>
Tulossa: ID.4 1st Max 77 kWh
Ajossa Superb iV Combi L&K

Poissa Taky

Vs: ID.4
« Vastaus #579 : 25.02.2021 08:33 »
ID.4 rengaskoista ollut juttua, näin tarjoilee Trafi omani kohdalla hyväksyitynä.


Akseli 1
Rengaskoko   Vannekoko   Offset   Kuormitustunnus ja nopeusluokka   Rengaslaji
235/45R21   8.5JX21   40.0   100T   tyyppihyväksytty
235/55R19   8.0JX19   45.0   101T   tyyppihyväksytty
235/50R20   8.0JX20   45.0   100T   tyyppihyväksytty

Akseli 2
Rengaskoko   Vannekoko   Offset   Kuormitustunnus ja nopeusluokka   Rengaslaji
235/55R19   8.0JX19   45.0   101T   tyyppihyväksytty
235/50R20   8.0JX20   45.0   100T   tyyppihyväksytty
235/45R21   8.5JX21   40.0   100T   tyyppihyväksytty
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen