Just joku kirjoitti Fabon Sähkisnytissä, miten oli hiihtolomaruuhkan keskellä ajellut ID.4 77kWh:lla Helsingistä Rukalle. Kokonaismatka-ajaksi tuli 17 tuntia, kun latureilla oli jonoa ja kaikki laturit eivät toimineet.
Itse mallintelin eilen huvikseni vastaavaa matkaa, koska kiinnosti tietää miten tuo matka menee polttiksella silloin kun kuski itse ei tiedä osallistuvansa "ihmiskokeeseen", vaan ajaa ihan omaa tahtiaan ja pitää taukonsa silloin kun huvittaa.
Poika siis lähti viiden kaverinsa kanssa Uudeltamaalta kohti Rukaa aamukuudelta. Katolla täysleveä suksiboksi ja auto suht täynnä tavaraa.
Verrokiksi valitsin ID.4 77kWh:n "A Better Route Plannerin" -palvelusta, se nyt kuitenkin on suht vastaava tilava auto, olkoonkin ettei siihen olisi kuutta ihmistä mahtunut.
Junnupoppoo näytti pysähtyvän ensimmäistä kertaa Mikkelissä luultavimmin aamupalalle, oli paikallaan noin 20 min. Seuraavan kerran tauko osui Iisalmeen jossa veikkaan nautitun lounaan, auto seisoi noin 40 min. Tämän jälkeen taukoja ei pidetty.
Perillä olivat klo 16:45 eli matkaan kului 10 tuntia ja kolme varttia, josta ajamiseen 9:45.
ABRP taas ehdotti reittiä Oulun kautta -- 20 km lisämatkaa, mutta eipä tuo lie haittaa. Stopeiksi ehdotti 8 minuuttia Karistossa, 41 minsaa Jyväskylässä, 30 minsaa Pihtiputaalla ja 50 minsaa Oulussa. Kokonaisaika 12 tuntia 51 minsaa. Kaksi tuntia pidempään olisi mennyt, kaksi ylimääräistä taukoa. Ei nyt ihan mahdoton.
Mutta, se iso MUTTA: keskikulutukseksi ABRP ilmoitti 25,7 kWh/100 km. Sattumalta tuo on täsmälleen sama lukema, joka minulla kului ID.3:lla omalla koeajollani valtatien testireitillä -- ilman suksiboksia, ilman kuutta matkustajaa. En siis hetkeäkään usko, että isompi ID.4 isommalla kuormalla tuolla kulutuksella kulkisi.
Mutta kun tuota kulutusta voi tuolla työkalussa twiikata, pyysin siihen peruskulutukseen noin +10% till. Näillä numeroilla ABRP arvioi kokonaiskeksikulutukseksi 27,6 ja Rukalle kestävän 13:47 -- edelleen neljällä paussilla, mutta Oulusta Rukalle 247 kilsan matkalla maksiminoputena olisi saanut pitää 70 km/h. Ajoaikaa 11:21, latailua 2:25.
---
Ihan mielenkiintoinen tulos.