autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 287152 kertaa)

Poissa ePa

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3660 : 28.07.2020 09:40 »
SRAMin Eagleen maksaa laadullisesti melkoisen kehno GX-pakka ja -ketju noin 210€, parempitasoiset sitten 330€ alkaen...

Shimanoon olen harkinnut vaihtavani, niiden 12-vaihteisesta on kuulunut paljon hyvää.
Mulla sama visio.

Tuo Eagle ei toimi niin hyvin kuin toivoisi. Toki silläkin pärjää, mutta ehkä pari naksua on tultu kehityksessä taaksepäin pyöräilemättöminä vuosinani.

Mielestäni ostin hyvän pyörän, mutta en näköjään tarpeeksi.
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3661 : 28.07.2020 09:48 »
Eaglen ongelma on mun mielestä sen ihan mahdoton herkkyys lähes kaikelle -- kaikki pitää olla säädöissä just eikä melkein ja esimerkiksi B-tensionin säätö on aivan naurettavan tarkkaa puuhaa, jotta homma rokkaa. Toki silloin kun se ON niissä säädöissään, se on tosi hyvä.

Pari kaveria on nyt ajellut Shimanon 12-vaihteisilla ja palaute on ollut ihan samansuuntaista kuin testeissäkin -- paljon toimintavarmempi, ei haittaa vaikka ei olisi täsmälleen säädöissään. Maadtovehkeissä kun rasitus on kovaa, helposti joku korvake tai häkki sen verran saa osumaa että on aavistuksen vino, eikä ole kiva jos vaihteistoa pitää koko ajan olla justeeraamassa.

Itsellä on tarjous pöydällä konversiosta Shimanoon ja houkuttaisi kokeilla. 12-vaihteinen XT (pakka, vipu, vaihtaja, ketju), Microspline konversio DT Swissin napaan ja OneUpin eturatas yhteensä noin 400€. Ainoa miinus tuossa on hieman suurempi massa, mutta silti kiinnostaisi kokeilla.
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6491
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3662 : 28.07.2020 10:10 »
Mulla on maasturissa ollut putkeen jo kahdesti Sram:in 3 X 8 speed. ja se toimii hienosti, nyt noissa kahdessa viimeisessä kotiimme tulleessa pyörässä on Sram Red 2 X 10-vaihteisto ja ainakin se avokin Canyon tuntuu pitävän melkoista pauketta vaihtaessa samalla kun oma Shimppa vaihtaa sujuvasti/äänettömästi kuin aave. Sram:in takarattaasta lähtenyt jopa piikkejä ...  ::)

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 434
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3663 : 28.07.2020 10:13 »
Eaglen ongelma on mun mielestä sen ihan mahdoton herkkyys lähes kaikelle -- kaikki pitää olla säädöissä just eikä melkein ja esimerkiksi B-tensionin säätö on aivan naurettavan tarkkaa puuhaa, jotta homma rokkaa. Toki silloin kun se ON niissä säädöissään, se on tosi hyvä.

Pari kaveria on nyt ajellut Shimanon 12-vaihteisilla ja palaute on ollut ihan samansuuntaista kuin testeissäkin -- paljon toimintavarmempi, ei haittaa vaikka ei olisi täsmälleen säädöissään. Maadtovehkeissä kun rasitus on kovaa, helposti joku korvake tai häkki sen verran saa osumaa että on aavistuksen vino, eikä ole kiva jos vaihteistoa pitää koko ajan olla justeeraamassa.

Itsellä on tarjous pöydällä konversiosta Shimanoon ja houkuttaisi kokeilla. 12-vaihteinen XT (pakka, vipu, vaihtaja, ketju), Microspline konversio DT Swissin napaan ja OneUpin eturatas yhteensä noin 400€. Ainoa miinus tuossa on hieman suurempi massa, mutta silti kiinnostaisi kokeilla.

Miksi ei Sramin 1X11? Ei tuntuisi olevan niin ronkeli säädöistä tai osumista...mutta toisaalta ei ole kyllä kuskikaan 😁
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3664 : 28.07.2020 10:24 »
Miksi ei Sramin 1X11? Ei tuntuisi olevan niin ronkeli säädöistä tai osumista...mutta toisaalta ei ole kyllä kuskikaan 😁

Joo, noita oli ennen ja se toimi hyvin. Mutta kun on tottunut laajaan välitysalueeseen niin ei tee mieli pakittaa historiaan.
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3665 : 28.07.2020 10:26 »
Mulla on maasturissa ollut putkeen jo kahdesti Sram:in 3 X 8 speed. ja se toimii hienos

Minä en kyllä enää etuvaihtajaan palaisi. Eagle on puhdasta juhlaa verrattuna niihin  ;D
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Poissa googleismyfriend

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 646
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3666 : 28.07.2020 11:00 »
Joo, noita oli ennen ja se toimi hyvin. Mutta kun on tottunut laajaan välitysalueeseen niin ei tee mieli pakittaa historiaan.

Itselläni on SRAMIn X0 1x11 ja takapakkana e13 trs plus. Näin on yhdistetty 1x11 sramin helppokäyttöisyys ja laaja välitysalue. Tämä paketti tuli pyörän mukana, enkä rehellisesti sanottuna siirry 1x12 tämän takia. Huonona puolena on hikoilua aiheuttava takapakan hinta, se on sen 250 ekee. Toki on se laadukaskin, kestänyt jo 3 vuotta eikä loppua näy. Aiemmat pakat kesti yhden kesän.

Se on totta että maastossa ketjut kuluu nopeasti. Ei siihen oikein mikään auta. Esimerkiksi enskatyyppisessä ajossa monesti poljetaan vain hetkittäin mutta aina täysillä voimilla. Ne vaan venyyyy.

Kyllähän se toinen vannesetti kutkuttelisi, mutta siihen se tonni menee. Toinen vaihtoehto olisi odottaa niin kauan, että nykyiset kehät olisi vaihtokunnossa ja kasaisi uuden hiilikuitusetin vanhoille navoille. Saisi yhden huippusetin. Edelleen jäisi tuo rengasjumppa. Itse siis ajan kaikki ajot yhdellä pyörällä, joten siksi tuo rengasjumppaa saattaa olla tiedossa melkein joka viikko. Vähän kehtuuttaa.

Edit: Noista Sramin vaihtajista vielä, tuntuu että ne kestää kolhuja paremmin kuin shimanon vastaavat. Aiemmin meni minulla shimpan vaihtajia 1-3 per kesä (SLX), joskin viimeisin (XT) kesti niin kauan kunnes möin edellisen pyöräni pois. Tuo X0 on ottanut jo monta osumaa, mutten ole havainnut sen toiminnassa mitään puutteita. Ei ole koskaan kestänyt takavaihtaja noin kauaa.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2020 11:05 kirjoittanut googleismyfriend »

Poissa chr

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 675
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3667 : 28.07.2020 11:05 »
Mulla on maasturissa ollut putkeen jo kahdesti Sram:in 3 X 8 speed.

Sinulla on Toni ihan eri vuosituhannen vekottimet. 3x8 oli maastureissa muotia 90-luvun puolivälin jälkeen.

T: Juho

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6491
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3668 : 28.07.2020 11:37 »
Sinulla on Toni ihan eri vuosituhannen vekottimet. 3x8 oli maastureissa muotia 90-luvun puolivälin jälkeen.

T: Juho

Juu niin onkin  8)  , yritin vain kommentoida että on ne Sram:itkin joskus toimineet   :)

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4148
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3669 : 28.07.2020 15:48 »
Kyllä kai ne hinnakkaammat Sramitkin toimivat luotettavasti. Omat kokemukset ovat 11s Gx:stä ja Nx Eaglesta. Toimi uutena mutta ei kestä juuri mitään hittiä kun vaihtaja on jo ulkona säädöistä. Vrt. Shimano (10s Xt) jonka huomasi osuneen johonkin vasta siinä vaiheessa kun ykköselle vaihtaessa vaihtaja alkoi räpättämään pinnoihin.

Ko. Shimano-setin alkuperäinen vaihtaja ja pakka ovat viidettä vuotta käytössä alennettuna maasturista kippurasarvi-beatteriin. En moiti kulutuskestoakaan.

Poissa ePa

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3670 : 28.07.2020 17:56 »
Mullaki on Sram XO tuossa postipyörässä ja Rival kippurasarvessa ja molemmissa homma toiminu kuten kuuluukin ja ajattelin luottaa edelleen merkkiin mutta välillähä edistys ottaa askelia taaksekin päin. Onneksi on melko pieniä murheita ja niiden kanssa pärjää taikka pääsee eroon.

Mistäs MarkoKoolla oli osista hyvä setti tarjolla? Pitänee tilata vastaava.
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3671 : 31.07.2020 14:50 »
Mistäs MarkoKoolla oli osista hyvä setti tarjolla? Pitänee tilata vastaava.

Ihan paikallisesta pyöräliikkeestä (Sporthammer). Edukkaammaksi tuli kuin Saksasta tilata, Suomen Shimano-maahantuoja sai laskettu oikein hyvän paketi. Tänään itse tilasin XT pakan, vaihtajan ja vivun, XTR ketjun. Lisäksi mulla tulee Microspline vapari DT Swiss 240s napaan ja samalla 54t ratchet vanhan 18t:n tilalle. Eturattaaksi Oneupin 32t, koska Shimpan ratas ei käy SRAmin kampiin eikä SRAMin ratas ole ihan 100% yhteensopiva Shimpan ketjun kaa.
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4148
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3672 : eilen kello 21:39 »
Käyttöentisöin kummitytön äidin nuorisopyörän seuraavan sukupolven käyttöön. Yllättävän hyvässä kunnossa tuo oli säilynyt. Toki maalissa oli jotain kolhuja, mutta muuten kaikki oli kiillotusta vaille siistiä. Satulan ja tupit vaihdoin uusiin ja retkahtaneen jalan tilalle kaivelin omista romuista jonkun paremman joskin vääränvärisen ja mallisen.

Pari hankintaa pitäisi vielä tehdä: Torpedo-vaihdevaijeri ja uudet renkaat. Viimeksimainittu ei ole aivan markettikamaa, koska rengaskoko on "se vanha" 26-tuumainen eikä 559-maasturikokoa. Myöhemmin se sama 584-millinen on ristitty 27,5":ksi :D Renkaita siis näennäisesti saa, mutta mistä löytää a) tarpeeksi kapeat b) valkosivuiset tai edes tanwallit. Mustat ei käy. Kai niitä jostain, en ole vielä etsinyt.

Omasta mielestä tuo kasarin lopun Tunturi on merkkinsä parasta kautta. Johtuen varmaan siitä että ne olivat silloin uusia kun merkki kiinnosti :) Itsehän olin junnuna vahvasti Tunturimies eikä Helkama tullut kyseeseen. Aikakaudelleen ominaisia merkkiyksityiskohtia tuossa on kromihaarukka, tyylikäs tarakka, muoviketjusuoja sekä tietenkin tarroitus. Funktionaalinen uutuus silloin oli ohjaustangon tasalle nostettu etuheijastin-valoyhdistelmä. Muut tuossa on tallella mutta heijastinjuttu on hajonnut vuosikymmeniä sitten ja renkaaseen hankaava dynamovalo nyt vain on menneisyyttä. Jos se heijastin olisi ollut ehjä, niin olisihan siihen hehkuvalon koppaan väsännyt vaikka patteriledivalon, mutta nyt jouduin heittämään rikkinäiset osat pois. Nuo detaljit tulivat Tunturi-mallistoon käyttöön joskus kasarin puolivälissä. Runko lienee sama "retkipyörä" VIP mikä oli ollut jo vuosikymmenen alussa, samaten kaikki liikkuvat osat.

Aika kamalahan tuo on nykymittapuulla ajaa, hirmu korkea ja lyhyt, ja järkyn pitkät välitykset mitä ei yhtään auta aikuiselle liian lyhyet kammet. En kylläkään arvoi tätä pelkästään omilla aikuisen mitoillani, vaan raskauden totesi myös pyörän ikäkohderyhmän edustaja. Pyörän saaja on vielä hieman lyhyempi, ja on siinä ja siinä onko satula alimmassa asennossakaan vielä tarpeeksi alhaalla. No kasvunvaraahan lasten pyörässä aina on oltava...



Kuvasta huomasin että yhden yksityiskohdan poistin: Rungon mutkan kohdalla oli alkujaan valkoinen haitarimuovi maalipinnan suojana. Se oli hieman rikki joten otin pois, mutta oli se tehtävänsä täyttänyt, alta paljastunut maalipinta kiillottui Fareclalla jynssäämällä.