autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 292650 kertaa)

Poissa tuRboman

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3620 : 29.06.2020 23:09 »
laitahan joku kuva sitte! Konat on kyllä komeita. Varmasti hyvän valinnan teit
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3621 : 29.06.2020 23:16 »
Jep, hienon pelin sait! Mä näin just kuvat vuoden 2021 Kona Sutra LTD:n väristä ja on ihan

Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4234
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3622 : 30.06.2020 09:54 »
Intensiivisen Googlettamisen ja hyvin pikaisten tyypistysten seurauksena kalkkiviivoilla on Canyon Grail AL 7.0 SL ja Kona Rove NRB. Ehkä jonkinlaisena mustana hevosena myös Whyte Glencoe.

Ostoshan oli jo tehty, joten onnea uudelle pyörälle.

Vuosi sitten TM:n GG-vertailussa oli mm. ylläolevat Canyon, Whyte sekä Konasta teräsrunkoinen Rove ST. Vaikka vertailut ovat mitä ovat ja jokainen ajaa vain omalla pyörällään, niin juttu oli mielestäni mielenkiintoinen ja monipuolinen, kiinnittäen huomiota myös näkymättömämpiin seikkoihin kuin osaspekseihin. Kuvaavaa valikoimasi laadukkuudesta on, että lopputulos oli top3 osalta juuri Canyon, Kona ja Whyte loppuarvosanoilla 9,6-9,3. Loput osanottajat jäivät sitten 7,x -lukemiin. Canyon tasaisin, Kona mukavin ja Whyte maasturimaisuudellaan innostavin. Eipä noiden välillä valitessa pieleen voine mennä.

Oma valintani pelkän merkin perusteella saattaisi olla noista juuri Whyte. Pienehkö brittimerkki jonka suunnittelussa on huomioitu saarivaltion ankeat sääolosuhteet. Mutta tietty muutkin seikat vaikuttavat kuin merkki, tämäntyyppisessä pyörässä paljonkin.

Katsoinpa nyt vielä isolta näytöltä Rove NRB:n kuvan. Voi että on kaunis maalaus.

Kävin muutama päivä sitten urbaanilenkillä jossa välillä päädyin kuitenkin kippurasarvella kansanpuiston metsäpoluille. Juurien lyödessä 38mm renkaiden läpi vanteelle aloin taas miettimään, että olisiko pulleissa 650b-kiekoissa sittenkin järkeä, vaikka rullaavuutta tämäntyyppisessä pyörässä ensisijaisesti painottaisin. Ei leveydessä mitään haittaa sinällään ole vaan päinvastoin, kunhan vain ulkohalkaisija säilyy ja renkaan rakenne ei hukkaa energiaa.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2439
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3623 : 30.06.2020 16:27 »
Ostoshan oli jo tehty, joten onnea uudelle pyörälle.

Kiitoksia! Ja joo, tietyn pisteen kun pähkäilyssään ylittää, paluuta ei ole kuin kassan kautta!

Vuosi sitten TM:n GG-vertailussa oli mm. ylläolevat Canyon, Whyte sekä Konasta teräsrunkoinen Rove ST. Vaikka vertailut ovat mitä ovat ja jokainen ajaa vain omalla pyörällään, niin juttu oli mielestäni mielenkiintoinen ja monipuolinen, kiinnittäen huomiota myös näkymättömämpiin seikkoihin kuin osaspekseihin. Kuvaavaa valikoimasi laadukkuudesta on, että lopputulos oli top3 osalta juuri Canyon, Kona ja Whyte loppuarvosanoilla 9,6-9,3. Loput osanottajat jäivät sitten 7,x -lukemiin. Canyon tasaisin, Kona mukavin ja Whyte maasturimaisuudellaan innostavin. Eipä noiden välillä valitessa pieleen voine mennä.

Huomasin, että Canyon oli tuon vertailun voittanut, mutta kun en ole tilaaja, en päässyt koko juttua lukemaan. Mukavuus on ehkä se eniten tärkeä ominaisuus itselle, joten siltä osin osui hyvin maaliin.

Kävin muutama päivä sitten urbaanilenkillä jossa välillä päädyin kuitenkin kippurasarvella kansanpuiston metsäpoluille. Juurien lyödessä 38mm renkaiden läpi vanteelle aloin taas miettimään, että olisiko pulleissa 650b-kiekoissa sittenkin järkeä, vaikka rullaavuutta tämäntyyppisessä pyörässä ensisijaisesti painottaisin. Ei leveydessä mitään haittaa sinällään ole vaan päinvastoin, kunhan vain ulkohalkaisija säilyy ja renkaan rakenne ei hukkaa energiaa.

Kävin eilen heittämässä nopean 20 km sateen hieman tauottua. Kona oli tosi mukava ajaa ja 56 sentin runkokoko aikaisemman 54 sijaan tuntui oikealta ratkaisulta. Ajoasento tuntui erinomaiselta suoraan paketista. 47mm renkaat oli tosi mukavat, mutta rullasivat yllättävän paljon huonommin verrattuna aikaisemman cyclocrossarin 35 millisiin. Täytyy vielä kokeilla lisätä hieman rengaspaineita. Sramin 1x11 voimansiirto toimi napakasti, mutta välitykset loppuu jopa yllättävän nopeasti kesken. Kevyessä päässä sen sijaan riittää, ei tarvitse jyrkässäkään mäessä nousta seisomaan, jos ei huvita. Tämä on toki täysin odotettua käyttötarkoitus ja 1x välitykset huomioiden, eikä aiheuta omassa käytössä ongelmia. Ero välityksissä aikaisemman fillarin maantievälityksiin on kuitenkin huomattavan iso. Polkimiksi tuli Deore XT sarjan kaksipuoliset. Suorastaan huomiota herättävän hyvä grippi ihan peruslenkkareilla ajaen ja plussaa myös polkimien isosta koosta.

Ensipuraisulla oikein tyytyväinen valintaan, kovasti polttelee saada lisää kilometrejä alle! Ulkonäkö jaksaa lämmittää, väriä on aika vaikea saada kameralla vangittua, mutta se vaihtelee valon mukaan hyvin tumman ruskeasta melkein viininpunaiseen. Täytyy yrittää saada vielä parempi kuva kun aurinko joskus näyttäytyy!

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3624 : 10.07.2020 22:52 »
^ Näin tuollaisen Konan livenä tänään liikenteessä, omistaja oli ekalla lenkillä uudella pyörällä. On se vaan nätti — livenä vielä paljon kauniimpi kuin kuvissa.
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa ePa

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3625 : 11.07.2020 09:30 »
Samoja havaintoja myös Sramin 1x12 välityksistä. Raskain pää loppuu kesken ja kevyt pää näille leveyksille liian kevyt. Vaihdoinkin eteen 2 piikkiä isomman etusen niin vähän muuttui, ehkä jopa paremmaksi.


Minkäslaisia kuralokariratkaisuja on 29”lle tarjolla? Onko kaikki yhtä rimpuloita kuin ennenkin? Ajattelin tuolla uudella ajella työmatkat kesät/talvet niin jotaki rapakaarta kaipailisi.
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964; https://www.instagram.com/epan_911/

Poissa justindr

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3626 : 14.07.2020 07:09 »
Minkäslaisia kuralokariratkaisuja on 29”lle tarjolla? Onko kaikki yhtä rimpuloita kuin ennenkin? Ajattelin tuolla uudella ajella työmatkat kesät/talvet niin jotaki rapakaarta kaipailisi.


Itsellä on 27,5"+ maasturiin menossa testiin mucky nutz lokarit. eteen ja taakse. Olen allerginen niille kauhean kokoisille satulaputkeen kiinnitettäville lokareille ulkonäkösyistä. Toivon että ainakin persauksen tuo takalokari suojaa, vittumainen kun on aina alimpia housuja myöten persaus märkä kun on oikein märkää. Muuten se rapa ei niin haittaa kun on vaihtokamppeet töissä mukana.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4234
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3627 : 14.07.2020 10:29 »
Tuollainen assaveri suojaa juuri sen välin mitä satulan ja repun välistä hanuria pilkottaa. Eli hyvällä tuurilla riittää.

Etuläppä estää lähinnä naaman/silmien roiskeet, ei yhtään enempää.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4234
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3628 : 14.07.2020 11:07 »
Minkäslaisia kuralokariratkaisuja on 29"lle tarjolla? Onko kaikki yhtä rimpuloita kuin ennenkin? Ajattelin tuolla uudella ajella työmatkat kesät/talvet niin jotaki rapakaarta kaipailisi.


Minkälainen pyörä olikaan kyseessä, maasturi (HT- vai täpäri) vai katupyörä?

Täpäreihin vissiin ainoat muotipoliisin hyväksymät lokarit tekee https://www.themudhugger.co.uk/ Jäykkäperässä toiminee viittaamasi rimpulat.

Katupyörään on ihan ok kiinnittää kunnon aisalliset pitkät suojat, esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500222/FIRST-GEAR-lokasuojat-28-RST-tupla-aisat , ja jos ei kiinnikkeitä ole rungossa niin kaikenkiinnittäjät biltemasta https://www.biltema.fi/rakentaminen/sahkoasennustarvikkeet/asennustarvikkeet/kumipaallysteinen-kiristin-2-kpl-2000016460

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3629 : 14.07.2020 11:10 »
Täpäreihin vissiin ainoat muotipoliisin hyväksymät lokarit tekee https://www.themudhugger.co.uk/ Jäykkäperässä toiminee viittaamasi rimpulat.


Mun silmään jo nuokin näyttävät jostain joposta revityiltä ja raja kulkee tuollaisten Mucky Nutzien tasolla. Ei mulla tosin niitäkään ole ollut vuosiin kiinni.  ;D
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 A -18 | Peugeot Kisbee -19

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa mabe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 477
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3630 : 14.07.2020 21:56 »
Katupyörään mielummin sitten kunnon retkikaaret.
Vaikka pelagolta.. https://www.pelagobicycles.com/shop/components/fenders/pelago-aluminium-fenders-700c-45-mm.html
Tuohon mahtuu 35mm kumi ainakin sisään.
Kapeampi malli on myös johon käy katukumit ehkä 28-32 paikkeille asti.

Meillä on hopeiset pelagossa ja mustat cubessa. Lähes tarpeeksi pitkä ettei takana tulevakaan kuraannu.

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 442
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3631 : 16.07.2020 21:35 »

Minkäslaisia kuralokariratkaisuja on 29”lle tarjolla? Onko kaikki yhtä rimpuloita kuin ennenkin? Ajattelin tuolla uudella ajella työmatkat kesät/talvet niin jotaki rapakaarta kaipailisi.


Hyvät kurikset. Olen lopettanut jo kauan sitten laskemasta kuinka paljon rahaa on uponnut tuohon lokareiden välttämiseen. Vaikka työmatkahybrideissä ei ole mitään vikaa, niin toimivat lokasuojat tekevät pyörästä, kuin pyörästä sen näköisen 😁

Noi Ass saverit on mielestäni ihan homeopatiaa, ellei laita kilpapyörään sitä metrin leveetä lärpäkettä. Silloinkin vain pieni pala molempia kankkuja pysyy vähän kuivempana kuin kaikki muut osat.

Noista etuhaarukan sisäpuolelle laitettavista lärpäkkeistä on sen sijaan hyötyä siinä mielessä, että ne vähentää merkittävästi lärviin lentävän mössön määrää.

Sellaiset löytyy täpäristä, sekä cyclosta.

Esimerkiksi tuollaiset:

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/440/716381/mucky-nutz-mini-face-fender-black

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/440/716382/mucky-nutz-face-fender-black-red


« Viimeksi muokattu: 16.07.2020 21:41 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa ePa

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3632 : 16.07.2020 22:06 »
Minkälainen pyörä olikaan kyseessä, maasturi (HT- vai täpäri) vai katupyörä?

Täpäreihin vissiin ainoat muotipoliisin hyväksymät lokarit tekee https://www.themudhugger.co.uk/ Jäykkäperässä toiminee viittaamasi rimpulat.

Katupyörään on ihan ok kiinnittää kunnon aisalliset pitkät suojat, esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500222/FIRST-GEAR-lokasuojat-28-RST-tupla-aisat , ja jos ei kiinnikkeitä ole rungossa niin kaikenkiinnittäjät biltemasta https://www.biltema.fi/rakentaminen/sahkoasennustarvikkeet/asennustarvikkeet/kumipaallysteinen-kiristin-2-kpl-2000016460

Pöörä on 29” ht.

Kurahousuthan ne tehokkaimmat on. Sitte vaa pitäs löytää hyvät semmoset.
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964; https://www.instagram.com/epan_911/

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 442
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3633 : 16.07.2020 23:53 »
Pöörä on 29” ht.

Kurahousuthan ne tehokkaimmat on. Sitte vaa pitäs löytää hyvät semmoset.

Enduralla on ihan hyviä ja kohtalaisesti hengittäviä Sadehousuja, takkeja ja shortseja. Kovin pitkäikäisiä nuo eivät aikakaan minun käytössäni ole olleet, mutta ei kyllä muidenkaan merkkien sadevaatteetkaan.

Hengittävyyteen kannattaa panostaa, yleensä sen mukana tulee muutkin ominaisuudet.
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4234
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3634 : 17.07.2020 13:10 »
Mulla on jotkut MT 500 sprayshortsit. Eivät ole kurahousut vaan hanuri kastuu jos ajaa märässä.

Poissa lao

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1747
  • V60 T8
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3635 : 17.07.2020 13:32 »
Tässä on tullut nyt ajettua pyörällä lenkkejä Pirkanmaalla ja juuri tulin Pyhäjärven kierrokselta 35 km. Hienoa huomata kuinka nopeasti kunto nousee, kun lähtee aivan nollasta rapakuntoisena keskivartalolihavana pyöräilemään hieman useammin.

Alla on joku muutaman satasen hydripyörä ja ihan tavalliset yleisrenkaat, mutta ei todellakaan ole tällä tasolla nyt välineurheilua, vaan parasta on liikunta.

Kyllä muuten maisemat näyttävät pyörän selästä paljon paremmilta kuin auton tai moottoripyörän selästä. Eikä tee muuten yhtään pahaa asenteiden suhteen pyöräilijät vs. autoilijat, kaikki sopii tielle ja yhteispelillä mennään :)

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 442
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3636 : 17.07.2020 23:07 »
Mulla on jotkut MT 500 sprayshortsit. Eivät ole kurahousut vaan hanuri kastuu jos ajaa märässä.


Toi spray malli ei taida olla täysin hedenpitävä. Mulla on nämä

https://www.endurasport.com/MT500-Waterproof-Short/p/bE8084

Ja pitää veden ihan hyvin ulkopuolella, mutta hanuri kastuu selkää pitkin valuvasta hiestä kummiski 😁
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa ePa

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3637 : 18.07.2020 07:51 »
Onkos noita Enduran rättejä missää kivijalassa myynnissä kotimaassa?
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964; https://www.instagram.com/epan_911/

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 442
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3638 : 18.07.2020 09:05 »
Ainakin varuste.net ja larunpyörä Helsingissä.
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa ePa

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3639 : 18.07.2020 09:49 »
Ainakin varuste.net ja larunpyörä Helsingissä.
Näköjää.

Pitkä matka lähteä kokeilemaan, mutta täytyy laittaa ohjelmistoon, kun ison kirkon suunnassa piipahtaa.
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964; https://www.instagram.com/epan_911/