autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 279078 kertaa)

Poissa Kale

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3586
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3320 : 02.12.2019 22:28 »
Nyt Canyonilla on jotain tarjouksia mutta ei valitettavasti tuosta ääliö:n haluamasta mallista. Ilmaiset postit olisi kuitenkin tarjolla sekä -20% tarjous valituista tarvikkeista.

Tänään olis -10% kaikista outlet pyöristä

jaberg

  • Vieras
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3321 : 06.12.2019 20:51 »
Tänään kääntyvä auto oli ajaa mun yli pyörätien jatkeella. Sain pysäytettyä ja jäin seuraamaan kuskin epävakaata pysäköintiä kerrostalon pihalla. Päätin jututtaa kuljettajaa ja viinallehan se haisi. Soitto 112, pakoyrityksen esto ja poliisi haki talteen. Ei ajo-oikeutta ja törkeät lukemat. En yleensä vasikoi, mutta tästä vedin herneen nenään

Poissa dosetti

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3674
  • VW Polo 2020
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3322 : 06.12.2019 20:53 »
Tänään kääntyvä auto oli ajaa mun yli pyörätien jatkeella. Sain pysäytettyä ja jäin seuraamaan kuskin epävakaata pysäköintiä kerrostalon pihalla. Päätin jututtaa kuljettajaa ja viinallehan se haisi. Soitto 112, pakoyrityksen esto ja poliisi haki talteen. Ei ajo-oikeutta ja törkeät lukemat. En yleensä vasikoi, mutta tästä vedin herneen nenään

Hienoa, hyvin tehty. Toivottavasti ei aja pitkään aikaan tuo kuski.

Poissa ääliö

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2162
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3323 : 17.12.2019 16:43 »
Pyöräkuumetta vielä ilmassa pakkasia odotellessa   ::)

Millaisia kokemuksia: mahtuuko 28 mm rengas ongelmitta pyörimään 105 tai Ultegra vannejarrujen kanssa? Vissiinkin osa renkaista on hiukan ylimittaisia, eli 28-milliselle on mitattu jopa 31 mm leveyttä.

Poissa TurboKoo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 351
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3324 : 17.12.2019 17:22 »
Riippuu hiukan puhutko viimeisimmistä vai aiemmista. Näissä viimeisissä R7000 ja R8000 on renkaan maksimikoko 28mm ja renkaan todellinen koko tosiaan vaihtelee vanteen leveyden mukaan. Tuo 28mm joka annetaan jarruilla tarkoittaa, että ympärille jää lakisääteiset millit. Aika usein myös runko rupeaa vastustelemaan kun mennään vannejarrullisessa pyörässä yli 28 millin.

Poissa ääliö

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2162
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3325 : 17.12.2019 17:26 »
Riippuu hiukan puhutko viimeisimmistä vai aiemmista. Näissä viimeisissä R7000 ja R8000 on renkaan maksimikoko 28mm ja renkaan todellinen koko tosiaan vaihtelee vanteen leveyden mukaan. Tuo 28mm joka annetaan jarruilla tarkoittaa, että ympärille jää lakisääteiset millit. Aika usein myös runko rupeaa vastustelemaan kun mennään vannejarrullisessa pyörässä yli 28 millin.
Jep, nimen omaan noista 7000- ja 8000- malleista olisi kyse. Kiinnostaisi hinnan ja painon perusteella vannejarru enemmän kuin levy, mutta kaikessa on aina kääntöpuolensa. Taustalla tässä on se, että osa ajosta tulee muualla kuin asvaltilla, siksi 25 mm ei oikein riittäisi.

Poissa TurboKoo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 351
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3326 : 17.12.2019 20:59 »
Mielestäni silloin kannattaa kyllä levyt laittaa ja pyöräyttää riittävän leveille vanteille suosiolla 35-40mm renkaat. Niin paljon mukavammat sorateillä.
Laitoin omaan Cannondale Topstone carboniin Terrenen nastat 38mm alle niin kylläpä oli mukavaa menoa aiemmin alla olleiden  Xerxesien (30mm) jälkeen.

Poissa ääliö

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2162
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3327 : 18.12.2019 10:16 »
Minulla on nykyisessä Cyclocrossissa kaksi rengasparia: 23- ja 35-milliset. Ajattelin kuitenkin päivittää pyörän kevyeen hiilikuitumalliin ja laittaa Cyclon myyntiin (tilat ja budjetti ei riitä kahteen pyörään). Tuumasin, että minun tarpeisiini riittäisi 30-millinen rengas, kun en aivan tällaisen sadekelin mukaisille soraliejuteille ajatellut lähteä. Eli tästä lähtökohdasta sopiva malli olisi tosiaan jokin levyjarrullinen ns. hinnat alkaen hiilikuitumalli (esimerkiksi Canyonin Endurace CF SL 7.0 tai Rosen Team Four Disc 105).


Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 426
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3328 : 18.12.2019 14:07 »
Jos vain budjetti taipuu ja sopiva malli löytyy, niin levyjarrut ehdottomasti ihan turvallisuudenkin puolesta. Varsinkin sadekelillä jarrutusteho on aivan eri luokkaa.
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa TurboKoo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 351
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3329 : 18.12.2019 14:37 »
Miten esimerkiksi Cannondale Synapse Carbon

https://www.cannondale.com/en/bikes/road/endurance/synapse-carbon/synapse-carbon-disc-105/2019?sku=c12319m6044

Löytyy tilaa 32mm renkaille ja on kuitenkin maantiepyörä hiukan rennommalla geometrialla.

Poissa ääliö

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2162
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3330 : 18.12.2019 16:45 »
Miten esimerkiksi Cannondale Synapse Carbon

https://www.cannondale.com/en/bikes/road/endurance/synapse-carbon/synapse-carbon-disc-105/2019?sku=c12319m6044

Löytyy tilaa 32mm renkaille ja on kuitenkin maantiepyörä hiukan rennommalla geometrialla.

Just mun värini tuolla linkin takana  8) Mikähän tuossa lisää painoa noin paljon, että viisari heilahtaa jo 9,4 kg kohdille?

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 426
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3331 : 18.12.2019 17:44 »
Runko näyttäisi painavan 1100g ja haarukka 367g. Ei mielestäni mitenkään erityisen painavia. Pikku jutuista kertyy painoa...Tuosta kun päivittää kiekot ja kumit, niin on jo alle 9kg. 🙂
« Viimeksi muokattu: 18.12.2019 17:51 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 426
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3332 : 18.12.2019 18:07 »
Ensiasennus putkiosissa on monesti pelivaraa jos alkaa grammoja viilaamaan. Ne joutuu mahdollisesti muutenkin vaihtamaan itselle sopiviksi. Hinta vaan monesti on se euron per gramma 😁
« Viimeksi muokattu: 18.12.2019 18:10 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2019
Renault Megane Tce 2018

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4039
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3333 : 01.01.2020 11:21 »
Viimeistä lenkkiä myöten pyöräilyvuosi 2019 paketissa. Yhteenvetoa ja hajahuomioita:

Ärsyttävästi ketju putosi pari vaihdetta alas päin kun kevyimmällä vaihteella pyöritteli taakse päin. ...
 
Nyt täällä olis ylimääräinen GoatLink hyllyn perällä 😁




Nyt sama pala on täällä Dudessa ja toimii ok. Toimivuuden ilmeisesti takaa hieman liian sisällä oleva ketjulinja, jolloin ketju on mummovaihteilla suoremmassa kuin "oikealla" mitalla. Yllättävänä asiana ilmestyi runtatessa dieselmäinen sivuääni 11-42-kymppipakan 8. lehdellä. Johtuu siitä että 7. lehti on eri kokoinen kuin aiemmassa 11-36 -pakassa, ja ketjun kylki hankaa tuohon seitsemänteen lehteen. Shimanon ketjuun verrattuna KMC:n ketjulla äänihaitta oli jo siedettävä, joten sellaiseksi sai tällä erää jäädä. Juuri nyt on päällä talvirengasjumppa tubelessturauksineen.



Nakamura-hybridin geenit rikastuivat jälleen perimällä Duden käytetyn voimansiirron, kaikki pakkaa, vaihtajaa ja vipua myöten. Upgrade silti, koska aiempi ilmaiseksi saatu 8v pakka suti pikkurattailla kun nämä kamat olivat taas aivan toimivia. Kyllä minä mielestäni puhdistinkin ne ennen asennusta, ehkä kuva on jo käytön jälkeen. Tärväyksen täydentää Alista kympillä tilattu SNAIL-nw-ovaaliratas 34t-koossa ruuvattuna jonkun niitatun halpiskammen keskirattaan (hampaat rälläköity pois) kylkeen  :P Upgrade tämäkin, aiempi 3x-ratas oli taipuvainen ketjun tiputteluun ilman etuvaihtajaa. Kertaakaan ei ole tipahtanut päivityksen jälkeen. Ovaalius nyt ei tunnu juuri mitenkään hyödyksi toisin kuin maastossa jossa ero on aivan selvä. Ehkä rieskan isompi koko vaikuttaa, ehkä pielessä oleva ajoitus. Tällä perusteella seuraava voi olla taas pyöreäkin, mutta kokoa pitää tiputtaa 32-hampaiseen, koska nykyisellä 34t:llä 11-36-pakan pisintä vaihdetta ei tule käytettyä koskaan kun taas jyrkimmissä mäissä lyhyin ei aivan riitä. Toimivuudeltaan paketti on ollut epämääräisyydestään huolimatta hyvä, ja XT-vaihtaja on kolhittunakin selkeästi täsmällisempi kuin Altus tms. mitä  tuossa sattui aiemmin olemaan.

Väärinpyöräilystä kohti ortodoksisempaa. Spessu-täpäri on myyty nyt pois. Minulla on mielikuva, että alle kaksivuotias pyörä on ihan kuranttia kauppatavaraa rahallisessakin mielessä, ja kun en ollut tähän pyörään täysin tyytyväinen, niin kesällä oli jo varmuus että kesälle 2020 hankitaan sen tilalle jotain muuta. Pyörä kävi odotetun hyvin kaupaksi ja uuden speksaus on käynnissä. Itseasiassa ennätin jo tilata yhden, mutta kauppa peruuntui joten joudun miettimään uudestaan. Selvää kuitenkin on, että 29" lyhytjoustoinen täysjousto "modernilla geometrialla". Lisäksi pyörä saisi merkiltään olla hohdokas, sellainen jota ei jokaisella ole. Traililuokassa uutuuksia riittää, mutta ulkomaalaisten arvioiden seuraamista häiritsee maaston erilaisuus. Videot ja varmaan sitä myöten koko arvio tehdään näyttävyyssyistä alamäissä, mutta ei sellaisia alamäkiä meillä eikä koko Suomessa ole että minun kannattaisi pyörääni sitä varten ostaa. XC:stä jalostettu "downcountry"-kategoria kuulostaisi minun korvaani oikeimmalta, mutta niissä ei geo ole päässyt vielä niihin mittasuhteisiin jotka mahtuisivat raameihini. Eikä valikoimakaan tuossa nichessä ole kovin kummoinen. Eli trailivehkeistä pitää löytää, mutta polkemistehokas sellainen. Omat koeajelutkin ovat melko turhia, koska niissä pystyn raakaamaan pois ainoastaan täysin mahdottomat, mutta pikkuerot alkaisivat tuntua vasta pidemmässä käytössä. Onneksi kesään on vielä aikaa, mutta saatavuus ja toimitusajat täytyy pitää mielessä eikä jäädä laiskottemaan, jos meinaa huhtikuussa uudella ajaa.

Niin, ajamisesta. Vuonna 2019 ajoin enemmän kuin koskaan. Jopa niin, että mielestäni huomaan sen jo kunnon kohoamisena. Sellainen sivuhuomio tuossa kuitenkin on, ettei varsinaisesti kestävyyttä ole tullut lisää, koska pidemmillä (yli 2h) lenkeillä edelleen tipun nopeampien vauhdista. Tuota lyhyemmät kuitenkin sujuvat helpommin, koska käytännössä koskaan ei enää ole fiilistä että mennään täysillä. Päinvastoin, vuodesta toiseen samantasoisena pysynyt "kevyt" porukkaviikkolenkkini on minulle jo niin kevyttä että syke ei tahdo pysyä edes pk-alueella. Tämä oli hämmentävä havainto, koska en koskaan ole pitänyt itseäni varsinaisesti hyväkuntoisena.

Lisääntyneistä kilometreistä ja tunneista on kiittäminen tuota "ilmaista" Nakamuraa ja sen mahdollistamaa työmatkapyöräilyä. Eihän se ole kuin 2x8km päivässä, mutta kai se sitten sekin vaikuttaa. Välitön vaikutus on ainakin huomattavissa: Jos en käy pyörällä töissä, olen aivan poikki toimistotyöpäivän jälkeen. Mutta jos spurttaan pyörällä kotiin, olo on varsin pirteä. Niinpä pyöräilystä seuraava pakollinen varustesähläys ja suihkuttelu kuittaantuu ajansäästönä siitä kun ei tarvitse nukkua päiväunia.

Kilometrejä statsit näyttää kertyneen 3400 ja tunteja reipas 300. Molemmissa on aiempiin vuosiin verrattuna nousua, kilsat reilusti yli tuplaantuneet 2016-2018 -tasosta, ja tunneissakin yli 100h lisää parhaimpaan aiempaan vuoteen. Sitten tuossa samalla rivillä näkyy vielä "TRIMP", mikä on pysynyt vuodesta toiseen samana. Tämä on mielenkiintoinen havainto, koska tuo lukema lasketaan "aika x keskisyke" -kaavalla. Näinollen siis vaikka aikaa on rajusti lisätty tulon pysyessä samana, tarkoittaa se että harjoitus on ollut paljon kevyempää kuin aiemmin. Peruskestävyysharjoittelun ohjeenahan on aina että paljon kevyttä? No tässä sitä on, ja ehkä lopputulema selittää kokemustani yhteislenkkien helpottumisesta.

Sanoinko harjoitus? En missään kohtaa tietoisesti harjoitellut, vaan kaikki on tullut seurauksena siitä että olen halunnut ajaa :) Ok, kesän kilometrikisan aikana tunnustan polkeneeni tavoitteellisesti yhden 100km jotta saisin sopivan tasaluvun kasaan, ja se oli aivan tyhmän tuntuista.

Poissa Auris

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2807
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3334 : 01.01.2020 11:39 »
. Selvää kuitenkin on, että 29" lyhytjoustoinen täysjousto "modernilla geometrialla". Lisäksi pyörä saisi merkiltään olla hohdokas, sellainen jota ei jokaisella ole. Traililuokassa uutuuksia riittää, mutta ulkomaalaisten arvioiden seuraamista häiritsee maaston erilaisuus. Videot ja varmaan sitä myöten koko arvio tehdään näyttävyyssyistä alamäissä, mutta ei sellaisia alamäkiä meillä eikä koko Suomessa ole että minun kannattaisi pyörääni sitä varten ostaa. XC:stä jalostettu "downcountry"-kategoria kuulostaisi minun korvaani oikeimmalta, mutta niissä ei geo ole päässyt vielä niihin mittasuhteisiin jotka mahtuisivat raameihini. Eikä valikoimakaan tuossa nichessä ole kovin kummoinen. Eli trailivehkeistä pitää löytää, mutta polkemistehokas sellainen.
Noissa ulkomaisissa arvosteluissa itseäni häiritsee sekin, että ne tehdään aina rakennetuissa bike parkeissa mikä on luonnollista, koska jokamiehen oikeuksia ei ole. Niinpä reitit on aika tavalla erilaisia kuin Suomen kivikot ja juurakot. Tästä johtuen esim. alhaalla roikkuvasta keskiöstä ei ole juurikaan kuin etua, kun taas Suomessa se muodostuu ongelmaksi kampien kolistessa jatkuvasti.

Oman "downcountry"-pyöräni olen jalostanut yhden Jyväskylän seudulla toimivan puljun 110-mallista. Nokalla notkuu 130mm Pike ja keskiö ei ole liian alhaalla niin kuin monissa varsinkin jenkkikilpailijoissa. Polkemistehokaskin tuo on joskin joitakin saattaa paino häiritä, mutta minusta pyörän muut ominaisuudet kumoaa sen aiheuttaman "haitan". Ei se kuitenkaan mikään ankkuri ole.

Norco ja Orbea olisivat myös valmistajia joiden valikoimaa kannattaisi tsekkailla.
Autostadium - Köyhät kyykkyyn

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4039
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3335 : 01.01.2020 17:21 »
Noilta merkeiltä uusi Optic C2 ja Occam M30 ovat olleetkin jo mielenkiinnon kohteena. Orbean saisi Suomessa jopa ihan koeajoon, joskin Bikeshopin koeajobuildi on budjetin yli menevä M-LTD. Samaten Santa Cruz Tallboy 4:ää päässee ennenpitkää kokeilemaan. Merkin arvo on tiedetty, mutta tällaista väkisin-individualistia häiritsee että se on täälläpäin todella yleinen :P

Polessa ajatuksena vastustaa lähinnä se (kuviteltu) paino. Muutenhan siinä olisi paljon oikein, mm. tilaa renkaille. Hyvä kuulla jos siinä ei polkimet kolise kiviin helpolla. Ongelma oli ihan havaittavasti todellinen Spessussani. Se vaati jopa pientä ajotavan sopeuttamista, mutta aina sillointällöin joku havaitsematta jäänyt murikka antoi yllättävän tällin. Yhtä Evolinkiä olen hyvin lyhyesti kokeillut, ja olihan se kovin erilainen kuin muut. Pitäisi vaan ottaa pidemmälle lenkille jotta saisi tietyt seikat tarkistettua. Näitäkin on täällä paikallisilla niin että koeajot varmasti järjestyy.

Huomasin muuten tuossa aiemmassa statsitarkastelussani kysymyksen että miten kuormituksen lasku koko vuoden lenkeistä toimii jos syketietoa ei ole saatavilla. En ole vaivautunut työmatkoilta mittaamaan.
 

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4039
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3336 : 01.01.2020 17:56 »
Kyllähän tuosta näköjään rakentaa 12.x-kiloisen. Demopyörälle mainittu 14.7 kg on liikaa, mutta jotain tuolta väliltä voisin minäkin hyvin hyväksyä.

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2017/05/19/pole-evolink-110-rakentelu/

Poissa Auris

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2807
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3337 : 01.01.2020 18:09 »
Pitkä pyörä vaatii omanlaisensa rytmityksen ehkä olen jo tottunut siihen ja ehdottomasti tiheä takanapa. Itsellä DTSwissin 36t Ratchet. Minulla oli brittityylinen ht kesällä ja siinä kammet kolisi jatkuvasti. Polessa ei. Ehkä tottumiskysymys. Oma painaa jotain 13.5kg. Ei ole häirinnyt.

Vuoden 2020 tavotteista eka saavutettu, kun onnistuin SyöteMTB:hen saamaan tiketin. Vuoden ajotkin tuli korkattua 4h lenkillä päivemmällä.
Autostadium - Köyhät kyykkyyn

Poissa tuRboman

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3338 : 15.01.2020 07:38 »
Toissailtana ( tai tarkemmin yöhön se meni ) nastoitin Trek läskipyörästä 4.8" JumboJim renkaat. Eilen pääsin koeajolle. Ja oli kyllä melkoinen elämys, minkälaisen pidon tuollainen leveä rengas matalalla paineella saa jäätiköllä.
En laittanut renkaita täyteen vaan isoimmat nappulat periaatteessa kolmessa rivissä.

Tässä pikku pätkä muhkuraista ja jäistä polkua rapinan saattelemana.
<a href="https://youtu.be/sRoCdk2Fr4w" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/sRoCdk2Fr4w</a>
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa dosetti

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3674
  • VW Polo 2020
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3339 : 15.01.2020 07:47 »
On varmasti nastaläskillä pitoa jos tavis ice spikerillakin on. Miten nastoitit?