autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 249623 kertaa)

Poissa mabe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 218
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3100 : 12.06.2019 12:06 »
Pyöriä on monenlaisia Jabergin tapauksessa.

Työmatkan ajeluun, jos on tarve kuskata tavaraa (työkone, vaatteita, jotain) välillä ja tarvitaan lokarit ja valot tms niin itse ostaisin Pelagon Stavangerin (commuter-versiona). https://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-commuter.html

Itsellä on käytännössä sitä vastaava laite, esittelypyöränä ollut Stavanger, nahkasatulalla, shimano105 osasarjalla, bb7road jarruilla ja kaksin tarakoin.

Kotimainen, terästä, dynamovalot niin aina on valoa kun tarvitaan (sensorilla pelaava etuvalo tarvittaessa niin sytyttää tunneleissa itse jne). Kelvot osat, kohtalaisen nopea, ei ole omassa käytössä ollut parin tonnin jälkeen moksiskaan, yhdet ketjut ajettu pilalle, nyt kiertää kaksi ketjua vuorotellen.

Muitakin vaihtoehtoja on ja paljon, gravelpyörä sliksein, maantiepyörä, cyclo, jne.

Minulla käytössä kaksi pyörää:
Pelago stavanger kaikkeen yleisajoon
Bianchi aika-ajopyörä jolla tänään ajoin töihin.
Pelago on 32km matkassa pyörälaukuilla 80-90min vehje, bianchi tänään kovaa ajettuna 65min tykki. 

Pelagolla on ihan jees ajaa sateessakin kun on kunnon kaaret, kantaa valtavasti kuormaa tarakoilla, menee maantiekisapyörästä kun riisuu kaaret ja tarakat pois ja muutenkin yleispyöränä hyvä vehje.

Poissa jaberg

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 259
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3101 : 12.06.2019 12:41 »
Kiitos mabe vinkeistä, Stavanger commuter olisi aika spot on, toki hirvittäisi jättää parkkiin edes hetkeksi päiväkodin, Malmin ärrän yms eteen. Pitää piipahtaa Kalevankadun liikkeessä
XC90 D5 -08, ex X5 3.0d -05

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 322
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3102 : 13.06.2019 09:38 »
Kiitos mabe vinkeistä, Stavanger commuter olisi aika spot on, toki hirvittäisi jättää parkkiin edes hetkeksi päiväkodin, Malmin ärrän yms eteen. Pitää piipahtaa Kalevankadun liikkeessä



Tuossa on hinta-laatu mielestäni hyvin kohdillaan. Puhdas rival voimansiirto ja hydrauliset levyjarrut. Kippurasarveksi lepposa ajoasento, nielee 42mm kumin ja rungossa kiinnityspisteitä vaikka mille 😁

Tuossa hintaluokassa oikeastaan ainoa miinus on painavat kiekot.


https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRDSLR1/planet-x-london-road-sl-rival-1
« Viimeksi muokattu: 13.06.2019 09:43 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2138
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3103 : 13.06.2019 09:47 »

Tuossa on hinta-laatu mielestäni hyvin kohdillaan. Puhdas rival voimansiirto ja hydrauliset levyjarrut. Kippurasarveksi lepposa ajoasento, nielee 42mm kumin ja rungossa kiinnityspisteitä vaikka mille 😁

Tuossa hintaluokassa oikeastaan ainoa miinus on painavat kiekot.


https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRDSLR1/planet-x-london-road-sl-rival-1


Kieltämättä näyttäisi todella fiksulta peliltä. Ihan harmittaa ettei itse voi ajella kippuratangolla, tuohon hintaan on vaikea laittaa paremmaksi.

Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.

Poissa lowbero

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 73
  • Charging and discharging until it ends
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3104 : 13.06.2019 17:54 »
Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.

Ostin edelliseen jäykkäperäiseen mtb fillariin tuommoisen ICE V8 hissitolpan.
https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/tuotteet/18251/Hissitolpat/

Se toimi ja kesti hyvin sen aikaa kun mulla se pyörä oli eli muistaakseni about 2v. Se mikä tuossa hissitolpassa kiinnitti alussa vähän huomiota, niin siinä on semmoinen pieni sivusuuntainen klappi satulassa.

Nykyisen e-mtb pyörän mukana tuli hissitolppa joka on Syncros valmistajan joku malli ja siinä on samanlainen pieni sivusuuntainen klappi. Tuo ei haittaa mua kun en ajaessa mitään klappia tunne. Ylös-alas suunnassa ei kummassakaan ole yhtään klappia.

Tuossa ICE V8 tolpassa on korkeussäädössä kaksi eri korkeutta. Sen korkeussäätö ei ole portaaton kuten tuon Syncroksen on. Fillariosa ainakin mainostaa että reikiä voi porailla lisää mutta mä pärjäsin noilla kahdella eri korkeussäätö -asetuksella hyvin (tai oikeastaan kolmella eri korkeusasennolla kun ylimmän ns perusasennon laskee mukaan).

Itseasiassa välillä tuntui jopa paremmalta nuo pykälät kun tiesi aina mille korkeudelle se tulee tippumaan. Nyt portaattomassa korkeus asettuu maastorynkytyksessä joskus vähän mihin sattuu menemään ja sitten jos ei osu edes sinnepäin, niin joutuu säätämään edestakaisin. Molemmissa hyvät puolet ja molempiin totuin.

Mulla ei ole kokemusta kuin noista kahdesta mallista. Tuo Syncros taitaa olla kanssa edullisemmasta päästä joten kalliimmista ei ole kokemusta.

Joka tapauksessa maastopyöräily -touhuihin tuli lisää iloa noista hissitolpista ja must-have juttuja mulle jatkossakin.

Poissa Auris

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 300
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3105 : 13.06.2019 18:58 »
Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.
Brand-X on toistaiseksi toiminut aivan hyvin.

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 322
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3106 : 13.06.2019 19:39 »
Kieltämättä näyttäisi todella fiksulta peliltä. Ihan harmittaa ettei itse voi ajella kippuratangolla, tuohon hintaan on vaikea laittaa paremmaksi.

Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.


Ostin juuri Brand X ascend hissitolpan. Taisi olla ~140€. Kohtuu painoinen, liikkuu smootisti ja eikä tunnu isompaa klappia satulassa. Vaikuttaisi ihan soivalta peliltä hintaisekseen. Käyttö-ominaisuudet ei juurikaan eroa Pro:n koryakkiin mikä oli edellisessä pyörässä. Kestävyydestä ei ole tosin vielä faktaa. 😁 Noi kaasupatruunalla toimivat tolpat on sinänsä ihan fiksuja...ei tarvitse kalliita huoltoja miettiä. Jos löytyy vielä semmoinen malli mihin tuon patruunan saa varaosana. Googletuksen perusteella tuohon BX:n tolppaan saisi.

Esimerkiksi rockshokin reverbe:en kuuluisi tehdä 125€ huolto vuosittain, eikä tuo sen paremmalta tuntunut kuin bx:n tolppa.

Mikä sen kippuratangon sulkee pois? Ei tuossa hirveätä droppia ole jakkaran ja tangon välillä. 🙂
« Viimeksi muokattu: 13.06.2019 19:43 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2138
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3107 : 13.06.2019 20:04 »
Joo, voisi jotain tollasta edullista sitten kokeilla. Ainakaan tässä rungossa ei ole sisäistä kaapelointia, joten taitaa tuo Brand X jäädä sitten pois. Merkki on tuttu muista osista, varsin edullisia ja ihan toimivia juttuja.

Tuo droppi ei saa olla droppi vaan askentti ;)

Poissa Auris

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 300
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3108 : 13.06.2019 20:23 »
https://www.wiggle.co.uk/brand-x-ascend-ii-105mm-125mm-dropper-seatpost/

Brand-X:stä on myös ulkoiselle vaijerille oleva versio.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3577
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3109 : 15.06.2019 18:41 »
Hei taas. Tarina jatkuu:

Pyörä onnistui oikeastaan niin hyvin, että käyttötarkoituksen huomioiden aloin jo katsella miten tästä saisi kippurasarvisen. Droppitangon haalinee jostain halvalla, mutta jarruvivut integroiduilla vaihdetoiminnoilla ovat tässä tapauksessa maksuhalukkuuteeni nähden liian kalliit. Suoratankoisen triggeri taas jää jonnekin ergonomialtaan kehnoon paikkaan.


Tämä pantiin käytäntöön ja droppikamat tilaten Planet-X:ltä. Pyörän täydellisen epäortodoksiseen olemukseen On-One Midge -tanko olisi ollut juuri pikantin hävytön, mutta rohkeus ei riittänyt ja valitsin monta astetta miedomman Brian:in. V-jarrujen vetosuhteelle sopivat Tektron kahvat löytyivät samasta paikasta, ja otinpa mukaan myös in-line -lisäkahvat lasten kanssa rullailua varten. Edullisesti kaikki. Tankonauhan väristä oli selvä mieltymys, mutta tilausvaiheessa sitä ei sitten ollutkaan ja valittiin kiireessä joku sinnepäin. Tuloksen näkee kuvasta.

Tärväyksen täydentää mtb-vaihtajavivun asemointi, johon keksin sattumalta ihan kelvollisen ratkaisun hyllystä löytyneistä osista. Ylöspäin vaihtaminen (tärkeää TMT:ssa) on jopa helppoa, alaspäin hieman kinkkisempää. Stemmiä on tarkoitus kokeilla vielä matalampaa ja lyhyempää, ja jarrukahvojen asemointi ei mennyt ehkä kerrasta nappiin kun ovat lyhytsormiselle kovin kaukana dropeilta ajaessa. Mutta hupuiltahan tuota useimmiten ajetaan.

Ihan hyvä tulikin, vaikka itse kehun. Fillarifoorumin tietäjien mukaan suoratankoisesta ei kannata tehdä kippurasarvea ties mistä syystä. En tiedä sitä syytä, enkä koe tuloksessa mitään ongelmaa. Tai koen, kaikenlaisilla tangoilla puutuvat kämmeneni puutuvat myös tällä, ja staattisessa tieajossa vielä maasturointia nopeammin. Mutta onpa otevaihtoehtoja tilanteen helpottamiseen. Polkemisasento on oleellisesti tehokkaampi, ja nyt tällä tekee mieli tempoa selkeästi kovempaa kuin aiemmin. Tai ajella sähköpyörien perässä ehkä hivenen taloudellisemmin. Olen jopa omasta halusta käynyt ajelemassa pari lenkkiä vapaa-ajalla tien laitaa. Yllättävästi siinäkin on nyt vieno tenho kun vauhtia sai päälle. Tämän kokemuksen perusteella voisin ihan ostaa oikean asianmukaisen uuden konkelin tähän hommaan, mutta varasto on täynnä, enkä halua säilyttää juurikaan arvokkaampaa pyörää pihalla.

Mainitsemani keskiöksi epäilemäni epämääräinen ääntely loppui satulatolpan rasvauksella & kiristyksellä. Sen sijaan eturatas on alkanut oirehtia tiputtaen ketjun kohtuullisen herkästi. Ainoa putkipantainen etuvaihtajani ei sopinut tähän runkoon, joten pitää keksiä joku muu ohjuri. Tai sitten hommata nw-ratas ja väkästellä se jollakin patentilla niittihalpiskampiin kiinni. Samalla voisi tietenkin kokeilla ovaalia myös tiekäytössä, vaikkei sille niin tarvetta tunnu olevan. Kitkajarrullinen takavaihtaja auttaisi töysyistä irtoamisiin, mutta ei pienimmillä vaihteilla taaksepäin pyöräyttämisestä tapahtuvaan irtoamiseen. Ratkaisu on hautumassa.