https://tummennuskalvot.fi/

Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi

Pyöriä on monenlaisia Jabergin tapauksessa.

Työmatkan ajeluun, jos on tarve kuskata tavaraa (työkone, vaatteita, jotain) välillä ja tarvitaan lokarit ja valot tms niin itse ostaisin Pelagon Stavangerin (commuter-versiona). https://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-commuter.html

Itsellä on käytännössä sitä vastaava laite, esittelypyöränä ollut Stavanger, nahkasatulalla, shimano105 osasarjalla, bb7road jarruilla ja kaksin tarakoin.

Kotimainen, terästä, dynamovalot niin aina on valoa kun tarvitaan (sensorilla pelaava etuvalo tarvittaessa niin sytyttää tunneleissa itse jne). Kelvot osat, kohtalaisen nopea, ei ole omassa käytössä ollut parin tonnin jälkeen moksiskaan, yhdet ketjut ajettu pilalle, nyt kiertää kaksi ketjua vuorotellen.

Muitakin vaihtoehtoja on ja paljon, gravelpyörä sliksein, maantiepyörä, cyclo, jne.

Minulla käytössä kaksi pyörää:
Pelago stavanger kaikkeen yleisajoon
Bianchi aika-ajopyörä jolla tänään ajoin töihin.
Pelago on 32km matkassa pyörälaukuilla 80-90min vehje, bianchi tänään kovaa ajettuna 65min tykki. 

Pelagolla on ihan jees ajaa sateessakin kun on kunnon kaaret, kantaa valtavasti kuormaa tarakoilla, menee maantiekisapyörästä kun riisuu kaaret ja tarakat pois ja muutenkin yleispyöränä hyvä vehje.
 
Kiitos mabe vinkeistä, Stavanger commuter olisi aika spot on, toki hirvittäisi jättää parkkiin edes hetkeksi päiväkodin, Malmin ärrän yms eteen. Pitää piipahtaa Kalevankadun liikkeessä
 
jaberg sanoi:
Kiitos mabe vinkeistä, Stavanger commuter olisi aika spot on, toki hirvittäisi jättää parkkiin edes hetkeksi päiväkodin, Malmin ärrän yms eteen. Pitää piipahtaa Kalevankadun liikkeessä


Tuossa on hinta-laatu mielestäni hyvin kohdillaan. Puhdas rival voimansiirto ja hydrauliset levyjarrut. Kippurasarveksi lepposa ajoasento, nielee 42mm kumin ja rungossa kiinnityspisteitä vaikka mille 😁

Tuossa hintaluokassa oikeastaan ainoa miinus on painavat kiekot.


https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRDSLR1/planet-x-london-road-sl-rival-1
 
lemmentalja sanoi:
Tuossa on hinta-laatu mielestäni hyvin kohdillaan. Puhdas rival voimansiirto ja hydrauliset levyjarrut. Kippurasarveksi lepposa ajoasento, nielee 42mm kumin ja rungossa kiinnityspisteitä vaikka mille 😁

Tuossa hintaluokassa oikeastaan ainoa miinus on painavat kiekot.


https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRDSLR1/planet-x-london-road-sl-rival-1

Kieltämättä näyttäisi todella fiksulta peliltä. Ihan harmittaa ettei itse voi ajella kippuratangolla, tuohon hintaan on vaikea laittaa paremmaksi.

Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.
 
dosetti sanoi:
Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.
Ostin edelliseen jäykkäperäiseen mtb fillariin tuommoisen ICE V8 hissitolpan.
https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/tuotteet/18251/Hissitolpat/

Se toimi ja kesti hyvin sen aikaa kun mulla se pyörä oli eli muistaakseni about 2v. Se mikä tuossa hissitolpassa kiinnitti alussa vähän huomiota, niin siinä on semmoinen pieni sivusuuntainen klappi satulassa.

Nykyisen e-mtb pyörän mukana tuli hissitolppa joka on Syncros valmistajan joku malli ja siinä on samanlainen pieni sivusuuntainen klappi. Tuo ei haittaa mua kun en ajaessa mitään klappia tunne. Ylös-alas suunnassa ei kummassakaan ole yhtään klappia.

Tuossa ICE V8 tolpassa on korkeussäädössä kaksi eri korkeutta. Sen korkeussäätö ei ole portaaton kuten tuon Syncroksen on. Fillariosa ainakin mainostaa että reikiä voi porailla lisää mutta mä pärjäsin noilla kahdella eri korkeussäätö -asetuksella hyvin (tai oikeastaan kolmella eri korkeusasennolla kun ylimmän ns perusasennon laskee mukaan).

Itseasiassa välillä tuntui jopa paremmalta nuo pykälät kun tiesi aina mille korkeudelle se tulee tippumaan. Nyt portaattomassa korkeus asettuu maastorynkytyksessä joskus vähän mihin sattuu menemään ja sitten jos ei osu edes sinnepäin, niin joutuu säätämään edestakaisin. Molemmissa hyvät puolet ja molempiin totuin.

Mulla ei ole kokemusta kuin noista kahdesta mallista. Tuo Syncros taitaa olla kanssa edullisemmasta päästä joten kalliimmista ei ole kokemusta.

Joka tapauksessa maastopyöräily -touhuihin tuli lisää iloa noista hissitolpista ja must-have juttuja mulle jatkossakin.
 
dosetti sanoi:
Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.
Brand-X on toistaiseksi toiminut aivan hyvin.
 
dosetti sanoi:
Kieltämättä näyttäisi todella fiksulta peliltä. Ihan harmittaa ettei itse voi ajella kippuratangolla, tuohon hintaan on vaikea laittaa paremmaksi.

Onkos teillä kokemusta halvimman hintaluokan hissitolpista? Saako satasella sutta vai sekundaa? Se on max. budjetti.


Ostin juuri Brand X ascend hissitolpan. Taisi olla ~140€. Kohtuu painoinen, liikkuu smootisti ja eikä tunnu isompaa klappia satulassa. Vaikuttaisi ihan soivalta peliltä hintaisekseen. Käyttö-ominaisuudet ei juurikaan eroa Pro:n koryakkiin mikä oli edellisessä pyörässä. Kestävyydestä ei ole tosin vielä faktaa. 😁 Noi kaasupatruunalla toimivat tolpat on sinänsä ihan fiksuja...ei tarvitse kalliita huoltoja miettiä. Jos löytyy vielä semmoinen malli mihin tuon patruunan saa varaosana. Googletuksen perusteella tuohon BX:n tolppaan saisi.

Esimerkiksi rockshokin reverbe:en kuuluisi tehdä 125€ huolto vuosittain, eikä tuo sen paremmalta tuntunut kuin bx:n tolppa.

Mikä sen kippuratangon sulkee pois? Ei tuossa hirveätä droppia ole jakkaran ja tangon välillä. 🙂
 
Joo, voisi jotain tollasta edullista sitten kokeilla. Ainakaan tässä rungossa ei ole sisäistä kaapelointia, joten taitaa tuo Brand X jäädä sitten pois. Merkki on tuttu muista osista, varsin edullisia ja ihan toimivia juttuja.

Tuo droppi ei saa olla droppi vaan askentti ;)
 
Hei taas. Tarina jatkuu:

tai sanoi:
Pyörä onnistui oikeastaan niin hyvin, että käyttötarkoituksen huomioiden aloin jo katsella miten tästä saisi kippurasarvisen. Droppitangon haalinee jostain halvalla, mutta jarruvivut integroiduilla vaihdetoiminnoilla ovat tässä tapauksessa maksuhalukkuuteeni nähden liian kalliit. Suoratankoisen triggeri taas jää jonnekin ergonomialtaan kehnoon paikkaan.

Tämä pantiin käytäntöön ja droppikamat tilaten Planet-X:ltä. Pyörän täydellisen epäortodoksiseen olemukseen On-One Midge -tanko olisi ollut juuri pikantin hävytön, mutta rohkeus ei riittänyt ja valitsin monta astetta miedomman Brian:in. V-jarrujen vetosuhteelle sopivat Tektron kahvat löytyivät samasta paikasta, ja otinpa mukaan myös in-line -lisäkahvat lasten kanssa rullailua varten. Edullisesti kaikki. Tankonauhan väristä oli selvä mieltymys, mutta tilausvaiheessa sitä ei sitten ollutkaan ja valittiin kiireessä joku sinnepäin. Tuloksen näkee kuvasta.

Tärväyksen täydentää mtb-vaihtajavivun asemointi, johon keksin sattumalta ihan kelvollisen ratkaisun hyllystä löytyneistä osista. Ylöspäin vaihtaminen (tärkeää TMT:ssa) on jopa helppoa, alaspäin hieman kinkkisempää. Stemmiä on tarkoitus kokeilla vielä matalampaa ja lyhyempää, ja jarrukahvojen asemointi ei mennyt ehkä kerrasta nappiin kun ovat lyhytsormiselle kovin kaukana dropeilta ajaessa. Mutta hupuiltahan tuota useimmiten ajetaan.

Ihan hyvä tulikin, vaikka itse kehun. Fillarifoorumin tietäjien mukaan suoratankoisesta ei kannata tehdä kippurasarvea ties mistä syystä. En tiedä sitä syytä, enkä koe tuloksessa mitään ongelmaa. Tai koen, kaikenlaisilla tangoilla puutuvat kämmeneni puutuvat myös tällä, ja staattisessa tieajossa vielä maasturointia nopeammin. Mutta onpa otevaihtoehtoja tilanteen helpottamiseen. Polkemisasento on oleellisesti tehokkaampi, ja nyt tällä tekee mieli tempoa selkeästi kovempaa kuin aiemmin. Tai ajella sähköpyörien perässä ehkä hivenen taloudellisemmin. Olen jopa omasta halusta käynyt ajelemassa pari lenkkiä vapaa-ajalla tien laitaa. Yllättävästi siinäkin on nyt vieno tenho kun vauhtia sai päälle. Tämän kokemuksen perusteella voisin ihan ostaa oikean asianmukaisen uuden konkelin tähän hommaan, mutta varasto on täynnä, enkä halua säilyttää juurikaan arvokkaampaa pyörää pihalla.

Mainitsemani keskiöksi epäilemäni epämääräinen ääntely loppui satulatolpan rasvauksella & kiristyksellä. Sen sijaan eturatas on alkanut oirehtia tiputtaen ketjun kohtuullisen herkästi. Ainoa putkipantainen etuvaihtajani ei sopinut tähän runkoon, joten pitää keksiä joku muu ohjuri. Tai sitten hommata nw-ratas ja väkästellä se jollakin patentilla niittihalpiskampiin kiinni. Samalla voisi tietenkin kokeilla ovaalia myös tiekäytössä, vaikkei sille niin tarvetta tunnu olevan. Kitkajarrullinen takavaihtaja auttaisi töysyistä irtoamisiin, mutta ei pienimmillä vaihteilla taaksepäin pyöräyttämisestä tapahtuvaan irtoamiseen. Ratkaisu on hautumassa.

qnxYDvn.jpg
 
Tuli eilen ulkoilutettua Cannondalea pidempi lenkki. Ja nyt sain vakio vastauksen kyselyyn, kuinka kaukana meidän mökki on -> se on ihan pyörämatkan päässä.
Polkaisin nimittäin mökille Juhannuksen viettoon. 255.3km jäi trippiin kun stoppasin mökin pihaan. Ja matkalle mahtui monenlaista. Ajoaikaa kului 9h1min. Ja tämän lisäksi 2 ruokataukoa sekä lyhyempiä pissa jne taukoja. Kokonaisaika hieman yli 10h.
Hyviä kirittäjiä löytyi väliltä: paarmat. Pitkillä metsätaipaleilla paarmoja oli niin hirveästi, että ei pystynyt ollenkaan pysähtyyn kun ne kävi kimppuun. Ja Ukkohallan liepeillä jyrkimmissä nousuissakin vauhti hidastui niin, että pääsivät vauhdissakin naamalle!
Utajärvi/Puolanka välillä oli 22km matkalla pätkittäin kuorittu asfaltti pois, joten maantiepyörän 25mm kumeilla meinas olla hyvät vibat ajella! Toki loppumatkasta piti tulla myös soratietä. Mutta olipa voittajafiili kun sai mökinpihassa hyvävoimaisena juosta suoraan järveen hikiset ajokamat päällä [emoji16]

Nyt on hyvä Fiilis! [emoji106]
 
Rouva tuskailee 3.7km duuni matkaa kun kesällä huonot bussiyhteydet :(
Ehdotin polkupyörää.... No ihmiselle joka ajaa autolla 500m matkan ....
 
nihu sanoi:
Rouva tuskailee 3.7km duuni matkaa kun kesällä huonot bussiyhteydet :(
Ehdotin polkupyörää.... No ihmiselle joka ajaa autolla 500m matkan ....

Ehdottomuus on aikamoinen rajoite. Pitäisi saada tavaksi asti kokeilla pyörää, sitten saattaa huomata monta muuta asiaa, jotka puoltavat pyörän käyttöä. Itsekin huomasin kun enemmän aloin pyöräilemään, että työmatkan ulkopuolella en juuri autoa tarvitsekaan. Pyörällä pääsee jopa talvellakin ihan hyvin asiointireissut, jotka siis vastaavat tuota rouvasi työmatkaa. Nyt vähän jopa harmittelen, että tarvitsee autoa työmatkaan eikä voi sitä pyörällä ajaa.
 
nihu sanoi:
Rouva tuskailee 3.7km duuni matkaa kun kesällä huonot bussiyhteydet :(
Ehdotin polkupyörää.... No ihmiselle joka ajaa autolla 500m matkan ....
Vesa Keskinen ajaa 70m matkan ;D
Käykää kokeilemassa sähköfillaria.
 
Vaimolla on työmatka 3km ja todella harvakseltaan kulkee pyörällä. Ihmettelen suuresti mutta minkäs teet kun ei kiinnosta. Kaverin vaimolla sama matka. Meni kerran taksilla kun autosta oli akku tyhjä. Tuo on niin lyhyt matka, että itse menisin pyörällä tai kävellen. Miettinyt, että voisi joskus pyörällä käydä töissä tuon 75km mutta jäänyt käymättä. Lähinnä mietityttää kuinka tylsää tuota vanhaa kolmostien vartta on kelata.
 
Kale sanoi:
Vaimolla on työmatka 3km ja todella harvakseltaan kulkee pyörällä. Ihmettelen suuresti mutta minkäs teet kun ei kiinnosta. Kaverin vaimolla sama matka. Meni kerran taksilla kun autosta oli akku tyhjä. Tuo on niin lyhyt matka, että itse menisin pyörällä tai kävellen. Miettinyt, että voisi joskus pyörällä käydä töissä tuon 75km mutta jäänyt käymättä. Lähinnä mietityttää kuinka tylsää tuota vanhaa kolmostien vartta on kelata.
Varmaan monelta 75km työmatka fillarilla jäisi väliin. Autollakaan en tuollaista työmatkaa kulkisi.
Tarkoititko 7,5km :rolleyes:
 
völvöxc60 sanoi:
Varmaan monelta 75km työmatka fillarilla jäisi väliin. Autollakaan en tuollaista työmatkaa kulkisi.
Tarkoititko 7,5km :rolleyes:

Ei, kyllä tarkoitin 75km. Sen verran matkaa on toimistolle. Ei siellä onneksi ihan joka päivä tarvitse käydä. Autolla tuohon menee noin 45 minuuttia. Pyörällä vähintään 3 tuntia, ehkä jopa lähemmäs 4 kun valoissa pitää kuitenkin odotella.
 
Oma 32km työmatkakin on vain harvoin ajettavissa.
Aikaa kuluu kuitenkin 1:20-1:30 väliltä, valoissa pitää seisoa jne.

Aika-ajopyörällä pääsi 1:10 molempiin suuntiin kun kokeilin:
Varusteet autolla töihin, pyörä mukana.
Auto jäi sinne, pyörällä kotiin.
Aamulla taas pyörällä töihin, varusteet odotti töissä.
Illalla autolla kaikki kotiin.

Mutta ei tuota enää ajankulun takia voi päivittäisenä pitää, jos nyt käyttää puolitoista tuntia autossa ja pyörällä käyttää kolme niin loppuu vapaa-ajan tunnit kesken. 
Onnistui kun lapset oli mummolassa ja muuten satunnaisesti.
 
Ekaa kertaa tuli viikonloppuna osallistuttua Tahko MTB:n yösarjaan — mutta ei vikaa!

Kokemus oli aivan erilainen kuin päivän kisalähdöissä. Poluilla upea luonnonrauha, uskomattomat maisemat mäkien huipulta öisille järville, tajuton lintujen konsertti ja kesän tuoksut.

Polku oli nopeassa kunnossa tänä vuonna. Yöllä kylmyys oli yllättävä, lämpötila putosi kylmimmillään kahteen asteeseen, onneksi oli takki matkassa.

c87f0e1ce451fed7112207d2e1f390ed.jpg


Kuva: onevision.fi #tahkomtb2018
 
Ai siellä oli tuollainenkin vaihtoehto? Aika hieno idea ajaa yöllä. Tosin kisa kait sekin silti oli? Vai joku muu ajo??
 
Joo, sama kisarata ajanottoineen tuo on, jopa huollot pelaa yöllä. ”Viralliset” kisalähdöt ajetaan sitten aamulla.

Todella siisti kokemus, tunnelma on 0:00 lähdöllä ihan omansa. Ja se öinen luonto...
 
Nyt on saanut jonkin verran kilometrejä alle tuolla Polen Evolinkillä. Ainakin näin MTB aloittelijalle tuntuu älyttömän hyvälle ja helpolle ajaa. Pyörä on pitkä ja sitä kautta erittäin vakaa ja täysin yllätyksetön. Loivaan keulakulmaan liitettynä tuntuu, että tuo lentää käytännössä minkälaisesta kivipuutarhasta ja juurakosta läpi vain ja riittää, että hieman keventää keulaa ja nauttii matkasta. 131mm takana ja 150 edessä on toistaiseksi riittänyt vallan mainiosti. Pituuden lisäksi poikkeavaa tuossa on jyrkkä istuinputken kulma. Tämä tuntui alkuun oudolle ja yritin sijoitta penkin suhteessa kampiin suhteellisen taakse, mihin olen tottunut muissa pyörissä. Hieman kun tutustuin suunnittelijan ajatuksiin miksi tuo kulma on jyrkkä ja mihin penkki kannattaa sijoittaa, niin kokeilin suositeltua paikkaa jakkaralle...ja se toimii! Asento tuntuu hyvin erilaiselta, kun tuossa melkeinpä istutaan keskiölaakerin päällä, mutta tuon ansiosta sijoitut koko ajan ikään kuin keskelle pyörää. Perä ei kevene, eikä keula irtoa manpinnasta ajoit sitten jakkaralta tai revit putkelta. Kiipeämiskyky tuolla pyörällä on käsittämätön.

Jos jotain negatiivistä pitää kaivaa, niin kevyt pyörähän tuo ei ole, minkä kyllä eilenkin huomasi kun pulkkamäkeä ylös-alas ramppasin...mutta toisaalta se mikä ylös mennessä itketti, niin alas tullessa nauratti 😁

Iso peukku suomalaiselle insinööritaidolle 👍

Ohessa vielä hieman kuva saastetta 😁
 

Liitteet

  • 60D6C54A-06AE-449A-8D0D-055F6B1523C6.jpeg
    60D6C54A-06AE-449A-8D0D-055F6B1523C6.jpeg
    95 KB · Katsottu: 220
Melko härskin näköinen laite! Positiivisessa mielessä siis. Oispa jännä kokeilla jos joskus kohdalle osuisi. Penkin sijoituksesta. Eikös kumminkin polvikulma ole aika määräävä tekijä penkin sijoittelussa. Joten keskiön päällä istuessa pitää asennon olla hyvin etupainoinen jos haluaa ettei polvikulma jää aika tiukaksi?
 
tuRboman sanoi:
Melko härskin näköinen laite! Positiivisessa mielessä siis. Oispa jännä kokeilla jos joskus kohdalle osuisi. Penkin sijoituksesta. Eikös kumminkin polvikulma ole aika määräävä tekijä penkin sijoittelussa. Joten keskiön päällä istuessa pitää asennon olla hyvin etupainoinen jos haluaa ettei polvikulma jää aika tiukaksi?

Vaakasuunnassa satulan suhde keskiöön ei pitäisi vaikuttaa polvikulmaan, jos sen etäisyys keskiöstä on sama kuin mihin on tottunut. Se minkä tuo tekee, niin lantio on enemmän ”auki” ja kun istuu edempänä ja pystyy paremmin käyttämään hanuria ja takareisiä tunkkaamiseen. Reach polessa on aika pitkä, niin vaikka penkki on edessä ei ohjaustanko silti ole polvissa kiinni, eikä ohjaamo tunnu mitenkään ahtaalta. Tuossa kun ohjaustanko on korkealla, niin edessä oleva jakkara ei tuo niinkään painetta käsille...ainakaan omassa kilpapyörässä tuo setuppi ei taas toimisi, vaan siinä penkki saa pysyä omalla paikallaan 😁