autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 247415 kertaa)

Paikalla dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2012
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3060 : 27.04.2019 21:08 »
Saitpa nopeasti paketin Kiinasta. Minulla edessä 36t ja takana 11-36, välitykset mulle 26" täpöjäykässä osui aivan nappiin ja sen reilun 30 menee helposti kun taas toisaalta ei vaihteista ole kiipeäminenkään jäänyt kiinni. Vaihtajana Shimano Zee mediumilla muistaakseni ja sen piti olla juuri tuonne 36t asti. Pari kertaa olen siitä kytkimen putsannut ja rasvannut, muuten toimii hienosti. Laitoin vielä laakeroidut rissapyörät ja vaihtaminen tuntui tarkentuneen varsinkin kevyemmälle vaihtaessa.

Kyllähän nuo puhuu, että saattaa kiinanratas kulua nopeasti, sen huomannee kun ketju alkaa ääntelemään. Itsekin vannon nyt 1x-systeemin puolesta jo viidettä vuotta, on niin paljon siistimpi ja näppärämpi käytännössä. Erikseen jos polkee ihan tosissaan ja on tarkempi noista välityksistä. Kiinanromuista puhuttaessa, tilasin sieltä hiilikuituisen 740mm leveän tangon tuohon omaan parisen viikkoa sitten ja opettelen sillä nyt ajelemaan. Ei siitäkään toistaiseksi pahaa sanottavaa.

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 319
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3061 : 28.04.2019 13:24 »
Saitpa nopeasti paketin Kiinasta. Minulla edessä 36t ja takana 11-36, välitykset mulle 26" täpöjäykässä osui aivan nappiin ja sen reilun 30 menee helposti kun taas toisaalta ei vaihteista ole kiipeäminenkään jäänyt kiinni. Vaihtajana Shimano Zee mediumilla muistaakseni ja sen piti olla juuri tuonne 36t asti. Pari kertaa olen siitä kytkimen putsannut ja rasvannut, muuten toimii hienosti. Laitoin vielä laakeroidut rissapyörät ja vaihtaminen tuntui tarkentuneen varsinkin kevyemmälle vaihtaessa.

Kyllähän nuo puhuu, että saattaa kiinanratas kulua nopeasti, sen huomannee kun ketju alkaa ääntelemään. Itsekin vannon nyt 1x-systeemin puolesta jo viidettä vuotta, on niin paljon siistimpi ja näppärämpi käytännössä. Erikseen jos polkee ihan tosissaan ja on tarkempi noista välityksistä. Kiinanromuista puhuttaessa, tilasin sieltä hiilikuituisen 740mm leveän tangon tuohon omaan parisen viikkoa sitten ja opettelen sillä nyt ajelemaan. Ei siitäkään toistaiseksi pahaa sanottavaa.

Joo, nopeaa toimitusta ihmetelin itsekkin! Saattoi tulla jostain euroopan varastosta, en huomannut kuoresta katsoa...

Se kulutuskestävyys tossa on varmasti yksi syy, miksi ne maksaa 1/4 laaturattaan hinnasta. Cyclossa on sramin 1x voimansiirto ja siinä force 38t eturatas ja se kesti noin 5000km ja nyt alkanut ketju putoilla. Toki tuolla on ajettu ympäri vuoden, kelillä kuin kelillä, niin ihan hyvin tuo on mielestäni kestänyt. Kattoo nyt kokeileeko tuohonkin kiinan ratasta myös...huonommin on vaan tarjolla tuolla 110BCD:llä.
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 319
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3062 : 03.05.2019 09:03 »

Tein tuohon täpäriin köyhän miehen 1X konversion, ettei isot pojat haukkuisi hiekkalaatikolla. 30t ratas eteen ja taakse tuli 11-40t. Kevyin vaihde pysyi identtisenä,  nopeudesta joutui vähän kärsimään, mutta ~30km/h vauhtia tuolla pystyy vielä polkemaan ja se riittää kyllä hyvin. Vaihtajana on 10 speed Xt m786 pitkällä häkillä jonka luvataan taipuvan max 36t pakkaan, mutta taipui tuohon 40 piikkiseenkin. Ainoa ongelma on, että B-ruuvi on melkeinpä tapissa, jolloin kahdella pienimmällä rattaalla saattaa hyppiä kun pistää watteja kampiin. Tuohon toivon goat linkin tuovan ratkaisun. 350g oli painon säästö kokonaisuudessan ja ohjaustankokin siistiytyi hieman 👍

Ärsyttävästi ketju putosi pari vaihdetta alas päin kun kevyimmällä vaihteella pyöritteli taakse päin. Puoli kampikierrosta riitti tähän ja koin sen ongelmaksi tuolla luonnossa. Tuo taitaa olla noiden wide range pakkojen ongelma, kun 11-36 pakalla ei tätä tee, vaikka eturatas ja ketju on samat ja samassa paikassa. Ilmeisesti se asettuu hieman ulommaksi vapaarattaassa. Nyt mennään 30t edessä ja tuo 11-36 takana ja kokeillaan pärjätä ilman ”mummo vaihdetta”. 💪
 
Nyt täällä olis ylimääräinen GoatLink hyllyn perällä 😁
« Viimeksi muokattu: 03.05.2019 09:05 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa mabe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3063 : 03.05.2019 13:06 »
Eilen heräteostoksena tarttui pari pullotelinettä lasten pyöriin:
https://enduro-mtb.com/en/fidlock-bottle-twist-review-magnetic-water-bottle/

Aika kätevälle vaikuttaa, juuri tuo 600ml pullolla varustettu versio varuste.netistä.
Frog 52 vaati vähän luovaa ajattelua ja pari jarrupalaprikkaa taempaan kiinnikkeeseen että sai paikalleen, on meinaan pieni runko. Frog 62 nappasi pullon paikalleen vallan kätevästi.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3572
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3064 : 04.05.2019 14:22 »
Työmatkatempossa ei pärjää kankealla 26"-renkaisella. Aloin kasaamaan projekti-Nakamura-Inseraa. Tämän illan saldo oli lätkiä laatikosta löytyneet rojut toisiinsa kiinni. Näyttää muodostuvan toimiva, joten seuraavaksi pitää käydä ostoksilla. Ajamaan pääsee, kun hommaan vaijereita, ketjun, renkaat ja M5-pultteja. Satulan ja ohjaustangon nappaan siitä vanhasta maasturista. Tavoite on päästä ensin nopeasti ja halvalla kokeilemaan että löytyykö jotakin koko projektin pysäyttäviä katastrofeja, vai tuleeko tästä käyttökelpoinen ajokki.

Sikäli kun koeajo näyttää vihreää valoa, niin sitten pitää ajan kanssa huoltaa navat sun muuta nysväilyä. Ulkonäön viimeistelystä en ole oikein varma; Olisihan se toki kiva tehdä siistiksi, mutta toisaalta rujo ulkoasu kävisi hyvin tällaiseen arkikäyttöön.

Voimansiirroksi löytyi taakse 8spd 11-34-pakka, ja eteen kolmet erilaiset kammet joista valkkasin 24/34-piikkisillä rieskoilla. Jonkunmoinen mahdollisuus olisi selvitä tuolla 34-hampaisella etusella yksistään jolloin ei tarvitsisi ostaa etuvaihtajaa.

Renkaat on vielä arvoitus. Nyt ensialkuun jotkut vitosen gummit, mutta sitten voisi hankkia ajatuksella jotkut hyvät. Koko on 622/700(c?), ja takahaarukassa näyttää ahtaimmillaan olevan 59mm leveyttä. Lokarit pitää mahtua myös. Jäljistä pääätellen takana on joskus ollut liian leveä rengas. Tubelesoinnille en aseta suuria toiveita, mutta ainahan se menoa parantaisi jos se olisi mahdollista.




Tämä valmistui huhtikuun alussa. Kuluja lienee syntynyt tähän mennessä n. 50e, kun helppouden vuoksi hommasin puuttuvat osat uusina. Ajoasentoa olen kokeillut painavalla säätöstemmillä, mutta nyt lienee tiedossa mitat ja voin ostaa kiinteän. Toinen vielä toimenpiteitä vaativa kohde on voimansiirto. Ketju on uusi, mutta takapakan kaksi pienintä lehteä ovat sen verran kuluneet että ketju hyppii. Onneksi niille välityksille ei ole käyttöä muuten kuin alamäissä, joten asialla ei ole kiire. Eturattaista riitti hyvin pelkkä 34t joten etuvaihtajaa ei tarvinnut hankkia edes ohjuriksi. Keskiölaakerista saattaa kuulua jotain ääniä.

Pyörä on ruma kuin mikäkin  ;D Erityisen ylpeä olen sekä Nakamuran että Inseran logoista samassa pyörässä. Kokeilin kyllä tarrojen irtoamista, mutta ovat lakan alla joten saavat jäädä. Keula sopi ihan ongelmitta. Laakeri on joku semi-integroitu, ja olisi ehkä tarkoitus käyttää aheadset-tyyppisen laakerikannen kanssa, mutta haarukassa on kierteet joten niillä kasattiin. Puutteeksi jäi laakerin sääsuojaus, mutta hyllystä löytyi täsmälleen emäputken ulkohalkaisijaan mätsäävä spray-purkin kansi josta suoja syntyi niin tyköistuvasti ettei tuota useimmat edes tajua. Renkaat ovat mukavuuden nimissä Schwalbe Fat Frank 50-622:t, sattuneesta syystä valkoisina  :P

Ajettavuudessa ei mitään ihmeellistä, tavallinen pyörä. Kasatessa runko näytti pitkältä ja matalalta, mutta jalkojen välissä se onkin lyhyt ja korkea. Kyllä tämä on kevyempi ajella töihin kuin edeltänyt 26"-renkainen. Painoa fillarivaa'alla mitattuna on tässä asussa 15,8kg, josta stemmin vaihtamalla lähtee hitunen, mutta ei noilla grammoilla ole tämän kanssa niin väliä. Rullaavuus on noilla renkailla ilman vertailukohtaa ihan ok.

Pyörä onnistui oikeastaan niin hyvin, että käyttötarkoituksen huomioiden aloin jo katsella miten tästä saisi kippurasarvisen. Droppitangon haalinee jostain halvalla, mutta jarruvivut integroiduilla vaihdetoiminnoilla ovat tässä tapauksessa maksuhalukkuuteeni nähden liian kalliit. Suoratankoisen triggeri taas jää jonnekin ergonomialtaan kehnoon paikkaan.


Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3572
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3065 : 04.05.2019 15:08 »

...


Evoluutio 3 valmistui tästäkin huhtikuussa. Kuten lainatussa viestissä pohdin, tästä tehtiin 11-vuotiaalle tyttärelle välivaihe ennen aikuisten pyöriin siirtymistä. 15" maasturirunko 26" renkailla on katukäytössä ihan passeli tämänhetkiseen ajurin mittaan nähden, joten pienellä osien sovittelulla pyörästä saatiin keskenkasvuiselle juuri oikean kokoisen näköinen.

Tällä kertaa teemanani oli tehdä "asiakkaan" suosion saavuttamiseksi pyörästä mahdollisimman siistin näköinen. Tähän päästiin uudella maalipinnalla ja kiiltävillä osilla. Väriksi löydettiin automaalihyllystä keskitumma metalliharmaa, kun ensin oltiin pohdittu neonvärin haalistumista ja helmiäisvärin saatavuutta paukkupullossa. Maaleihin meni yhden turhan valkoiseksi maalaamisen kierroksen takia melkoisen paljon rahaa, mutta lopputulokseen olen kyllä todella tyytyväinen. Toivottavasti maali kestää siistinä.

Uutta pyörää feikkaavan luukin viimeistelyksi valitsin kaikki mahdolliset komponentit kirkkaan alumiinin värisenä. Jarrut olivat samat kuin ennenkin (muistaakseni Biltemasta 10+v sitten), ohjaustanko otettiin vanhasta 24":stä, stemmin osat netistä uusina, satulatolppa orkkis, vanteet orkkikset. "Yllättävin" osavaihto oli ohjainlaakeri. Alkuperäinen oli sinällään laadukas Ritchey, mutta musta ja hieman kulahtanut. Olin saanut varaosiksi Biltsun Yosemite-romuläjän jossa ei enää montaa osaa ollut, mutta bongasin siitä kauniin kiiltävän FSA/Ahead-ohjainlaakerin jonka siirsin Mariniin. Muuten oli kyllä mielenkiintoista verrata markettipyörää merkkipyörään. Biltsun etuhaarukka painoi 1,2kg, Marinin 0,9. Runko (sis. keskiölaakerin) puolestaan oli 3,8 vs. 3,1 kiloa, eli Marin on kilon kevyempi. Molemmat terästä, josta Yosemiten osuus jatkoi paloiksi rälläköitynä matkaansa säilyketölkkitehtaalle.

Jarrukahvat ostin uudet nuorisomitoituksella, ja samaten korvasin alkuperäiset peukkuvaihtimet Shimanon kiertovalitsimella. Etuvaihtajaa tyttö aristeli ja kokeeksi kasattiin ilman. Hyvin riittää välitykset joten 1x7-vaihteisto se siis on. Siisteyden vuoksi ostin uudet renkaatkin. Malliksi valikoitui Continental Contact, joka on joku niin vanha malli ettei sitä enää lähikaupoissa ollut, mutta Saksasta löytyi vielä. Tämä malli juuri siksi, kun samanlainen oli takarenkaana aiemminkin, mistä hyvät kokemukset suhteellisesta keveydestä. Myös ulkoasua keventävä heijastinraita oli tärkeä.

Täysvarustus eli lokarit, jalka, tarakka ja runkolukko ovat tytön omia toiveita, joten sellaiset piti olla vaikka paino kasvoikin 15,3 kiloon.

Suurin muutos alkuperäiseen nähden on kammet. 170-milliset olivat lapselle vielä liian pitkät. Yritin etsiä 160-millisiä, mutta ei ebaysta yms. helpolla löytynyt, joten ostin 152-milliset, joilla ajaminen ainakin omiin jalkoihin tuntui raskaalta. Heti pyörän valmistumisen jälkeen löysin ne 160-milliset, joten pitihän ne vielä vaihtaa. Turhia eturattaita tuli vielä yksi lisää, mutta vastapainoksi saatiin kammetkin kiiltäviksi. Kampien ostoreissu oli myös eräänlainen kulttuurielämys. Kävin lunastamassa ne paikalliselta vanhemmalta herralta joka on vuosikymmeniä tuonut maahan pyöränrunkoja, kasaillut yms. diiilannut alalla. Oikein positiivinen tuttavuus.

Mielestäni lopputulos on todella hieno. Ainoastaan käytetyissä lokareissa ja satulassa näkyy käytönjäljet, mutten pyörä näyttää aivan uudelta vaikka itse sanonkin. Kyllähän siihen rahaa meni parisen sataa, mutta jotenkin se tuntui oikealta sijoitukselta tähän 27-vuotiaaseen "perheenjäseneen" sen sijaan että vanha ratsu olisi pantu metallinkeräykseen ja ostettu uusi. Tämän rakentaminen oli niin kivaa, että teki mieli rakentaa itsellekin joku koristefillari, mutta ei sellaiselle nyt ole käyttöä eikä tilaa. Näidenkin rakentamiseen meni parin viikon vapaa-ajat juuri mieluisimmalta ajoajalta, stressiä pukkasi. Kiireestä johtuen en saanut vihittyä lapsia fillarimekaanikon hommiin pl. renkaanvaihdon opettelu, mutta tärkeämpää oli päästä ajamaan.



Sitten pitäisi siistiä nuoremmalta pieneksi jäänyt Isla myyntikuntoon jaja... On tämä harrastus :)

Poissa Karvis

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3066 : 08.05.2019 20:52 »
Junnulle pitäisi lopultakin ostaa uusi pyörä, käytiin tänään kiertelemässä paikalliset myymiöt ja näyttäisi että hän pystyisi hyvin jo ajamaan 29:llä maasturilla kun ottaa sopevan pienen rungon. Millaisi kokemuksia Giantin pyöristä? Toinen olisi 27,5 Felt mutta osat huonommat ja hintaero vain reilu satkun joten en taida siinä kohtaa säästää.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 319
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3067 : 13.05.2019 18:07 »
Tulipa vähän extempore vaihdettua tuo maasturikin enemmän käyttötarkoituksen mukaiseksi. Tuo XC pyörä ei ollut oikein elementissään näissä kotimaastoissa. Netistä sattui silmään kotimaista pyörätuotantoa, mihin budjetti venyisi. Koeajolla pyörä vakuutti ja mukaanhan se lähti.

Hetken mietin siinä uskaltaako pistää eurot kiinni pienen kotimaisen pajan omaa tuotantoa olevaan pyörään, mutta eipähän ole ”bulkkikamaa” liukuhihnalta. 😁

Ostopäätöstä puolsi vielä se, että pyörä on speksattu sellaisilla palikoilla mitkä omaan käyttöön on riittävät, eikä varustelukierre lähde toivottavasti ihan lapasesta.

Pole:n pyörä on kyseessä ja mallina ensimmäisten joukossa myyntiin tulleita, Laki Kova. Joustoa 140mm takana ja 150mm edessä, keulakulma 65-astetta ja akseliväli 1240mm.

Tarkemmat speksit tässä.

Jarrut: SRAM GUIDE RS F180mm / R180mm
Kammet: SRAM X1
Keula: RockShox Pike RCT3 Solo Air 150mm
Ohjaustanko: Raceface SIXC ¾” RISER 760mm
Vaihtaja: SRAM X01
Satula: Pole “Cheek” Ukko Kokkonen Design
Vaihdevipu: SRAM X1
Iskari: RockShox Monarch Plus RC3
Stemmi: Raceface Atlas 50mm
Kiekot: DT Swiss XM 1501 Spline® One 27.5

Satulatolppana tuossa on rock shock reverb stealth, mutta se vaatisi täyden huollon toimiakseen, niin ostin siihen FRF:n tolpan ja kokeilen sillä nyt alkuun. Nettikeskustelujen perusteella tuo rock shockin tolppa on hyvin epäluotettava.

Kumeina oli Maxxis high roller II, jotka ovat turhan järeät minulle, niin ne vaihtui Ardent exoihin koossa 2.25”


Sopivasti vielä flunssa iski tähän väliin, niin koeajon jälkeen ajot jäänyt vielä tekemättä, mutta polte on suuri 😁



« Viimeksi muokattu: 13.05.2019 18:11 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12334
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3068 : 13.05.2019 23:18 »
No nyt on kova pyörä! Viimesen päälle. Kerrohan lisää kun saat lenkkiä alle. Todella upean oloinen kampe.

...
Meillä paikallisen pyöräseuran toimesta polkaistiin lasten mtb-koulu jälleen liikenteeseen tänään. Hienoa nähdä kuinka monta lasta lähti matkaan ja sitä innostuksen määrää kun muksut saa toteuttaa itseään. Yllättävän reippaasti ihan pienimmätkin pääsivät menemään reiteillä. Ja kehutaan vielä, että aika vastikään talkoilla tehty uusi reittikin toimi varsin hienosti. Jokainen ajoi pätkän läpi kaatumatta ja hymyssä suin. Itse olin vetäjänä paikalla ja illalla kotona sai myhäil tyytyväisyyttä kun homma onnistui. Lapsille ilmainen koulu ja osanotto jälleen hyvä!!
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2789
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3069 : 13.05.2019 23:31 »
Hyvä te. Mun mielestä on hienoa, että talkoohenki elää vielä. Ja paras palkka on iloiset lapset.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12334
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3070 : 13.05.2019 23:46 »
Joo. Aiheesta vois jatkaa, mutta lyhyesti todetaan että kaupungin edustajat tuntuvat tekevön kaikkensa, ettei meidän touhu onnistu. Jos verrataan esim hiihtäjien kohteluun, niin mulla herkistää heti! Kun me ei olla pyydetty käytännössä mitään. Riittävät luvat maankäyttöön on saatu jne. Mutta kun asioita vetkutellaan ja vatuloidaan, on pakko välillä vaan toimia periaatteessa luvatta. Muuten meillä ei ois vieläkään metriäkään uutta polkua jos me aina odotellaan ja toimitaan kuin virkamiehet tahtoo. Siinä meinaa äkkiä loppua talkoohenki ja tunkkien pitämistä suositellaan! No, jokatapauksessa polkua on, ja siinä ajetaan. Merkintöjä ei vielä voi tehdä koska virkamies..

Kunnon kuvia ei vauhdissa saa, mutta siellä ne muksut tulee jonossa perässä. Keli oli kylmä ja sataa tihkutteli, mutta ei se näitä hidasta! Enemmän vaan naurattaa kun rapa lentää
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2789
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3071 : 14.05.2019 09:32 »
Siellä on ilmeisesti joku hiihtomies hoitamassa asioita. Kannattaa mennä paikan päälle ja ottaa asiat esille. Vaikka pyytää mukaan pyöräilemään. Kyllä noihin yleensä keskustelemalla sopu löytyy. Ei ole enää nykyaikaa suosia mitään lajeja ja sellaiset vanhat jäärät mäkeen päättävistä hommista. Meillä ei onneksi lasten harrastuksista ole täällä tarvinut vääntää. Kaikki asit on puhumalla järjestyneet jopa ihmeen helposti. Pitää vain olla aktiivinen.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12334
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3072 : 14.05.2019 10:01 »

Paikanpäällä keskustellen on asioista väännetty kohta pari vuotta. Pikkuhiljaa jutut selkiytyy. En tiedä mikä siinä jarruttaa, mutta nyt kun pyöräseurassa alkaa olla hyvin väkeä paikkakunnan koko huomioiden, alkaa asiat edetä.

Yhtenä pienenä esimerkkinä lähialueiden luontopolku. Siihen talvella ajetaan kelkalla pertsalatu. Mutkainen ja kuoppainen metsäreitti. Siellä käy muutama hiihtäjä talven mittaan. Kevät/kesä/syksy siellä retkeillään, kävellään, juostaan ja pyöräillään. Kymmeniä käyttäjiä ja useita satoja käyttökertoja.
Ollaan koetettu vääntää, että yksi talvi testimielessä ajettaisiin ns monitoimibaana. Toki siinä ei sitten enää ole hyvä hiihtää. Mutta meillä on hankittuna baanahöylä, eli sama kelkkakuski vois tehdä reitin. Käyttäjiä yli kymmenkertainen määrä muutamaan eläkeläishiihtelijään verraten.
Yhtenä perusteena sekin, että hiihtobaanoja ajetaan muutenkin tänne kymmeniä kilometreja ja ne hoidetaan lähes päivittäin. Kun taas monitoimibaana tarvis huomiota vain runsaampien lumisateiden jälkeen, eikä silloinkaan kiire kun läskipyörillä pääsee ja baanaa syntyy. Mutta ei se vaan sovi.
Jälleen vääntö päällä seuraavaksi talveksi. Koetetaan saada juoksijat mukaan tästä vääntämään kun täällä ei ole polkujuoksijoille talvella mitään paikkaa missä vois metsässä juosta. Jos ei itse tee polkuja. Kuten ollaan tähän saakka tehty.

Niin ja edellämainittu luontopolku avattiin pari vuotta takaperin viralliseksi mtb reitiksi. Se on merkattu ja löytyy netistä virallisista mtb reiteistä. Tällähetkellä siinä ei saa talvella ajaa ollenkaan!?! How cool is that??
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Paikalla dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2012
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3073 : 14.05.2019 10:39 »
Maastopyöräily on jokamiehenoikeus. Missä tämmöinen reitti on sallittu ja kielletty, jos vähänkään virallisemmilla sivuilla sallittu niin eipä sitä oikein voi kuin maanomistaja kieltää. Ja siinä tapauksessa pitää ilmoittaa noihin reitti palveluihin se kielletyksi.

Poissa Auris

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 201
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3074 : 14.05.2019 10:42 »
Maastopyöräily on jokamiehenoikeus. Missä tämmöinen reitti on sallittu ja kielletty, jos vähänkään virallisemmilla sivuilla sallittu niin eipä sitä oikein voi kuin maanomistaja kieltää. Ja siinä tapauksessa pitää ilmoittaa noihin reitti palveluihin se kielletyksi.
Latua ei kuitenkaan saa rikkoa ja siitähän oli kyse, että talvella siinä ei saa ajaa, kun siinä menee latu.

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 319
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3075 : 14.05.2019 10:52 »
Joo. Aiheesta vois jatkaa, mutta lyhyesti todetaan että kaupungin edustajat tuntuvat tekevön kaikkensa, ettei meidän touhu onnistu. Jos verrataan esim hiihtäjien kohteluun, niin mulla herkistää heti! Kun me ei olla pyydetty käytännössä mitään. Riittävät luvat maankäyttöön on saatu jne. Mutta kun asioita vetkutellaan ja vatuloidaan, on pakko välillä vaan toimia periaatteessa luvatta. Muuten meillä ei ois vieläkään metriäkään uutta polkua jos me aina odotellaan ja toimitaan kuin virkamiehet tahtoo. Siinä meinaa äkkiä loppua talkoohenki ja tunkkien pitämistä suositellaan! No, jokatapauksessa polkua on, ja siinä ajetaan. Merkintöjä ei vielä voi tehdä koska virkamies..

Kunnon kuvia ei vauhdissa saa, mutta siellä ne muksut tulee jonossa perässä. Keli oli kylmä ja sataa tihkutteli, mutta ei se näitä hidasta! Enemmän vaan naurattaa kun rapa lentää



Hauskan näköistä touhua! Iso peukku tälle!!! 🙂
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2789
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3076 : 15.05.2019 11:38 »
Canyonin Grand Canyon mallisto uudistui ja tilausnappula väpättää. AL SL 8.0 olisi hinnaltaa sopivin mutta siinä on 2 eturatasta kun 7.0:ssa ja 9.0:ssa on vain 1. 7.0:n ja 9.0:n eroina ovat etuhaarukka, vaihdevipu, jarrut, takarattaat, kiekot, renkaat, satula ja satulatolppa. Hintaeroa 600€. Onko 9.0 erotuksen arvoinen? Keula on parempi ja jarrut joista olen mukisematta valmis maksamaan mutta muut mietityttää.

Poissa mabe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3077 : 15.05.2019 13:05 »
Saahan kammet vaihdettua 1x malliin jos sellaista halajaa.. Kyllä ajamattoman kampisetin ja etuvaihtajan aina kaupaksi saa.

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2789
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3078 : 15.05.2019 13:58 »
No kasiin nyt lopulta päädyin ja osia en lähde vaihtelemaan.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12334
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #3079 : 15.05.2019 18:07 »
Sehän on varmasti loistokampe. Nuo erot ei merkkaa mitään jos ei esim kilpailuhommmaa kovin tosisaan suunnittele.
"The journey of a thousand miles begins with one step"