autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 247420 kertaa)

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2013
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2980 : 05.02.2019 16:53 »
se laajentaa yhden vaihteen käyttökelpoista alaa; Samalla vaihteella voi sekä ottaa spurtin että vääntää töppyrän päälle. Pyöreällä joutuisi vaihtamaan kesken kiipeämisen pienemmälle.

Joo, tämä kokemus myös minulla. Enkä ole vielä haittojakaan huomannut, vielä en ole polvikipua ovaalin syyksi laittamassa. Kelit on tänä talvena olleet aikamoisen huonot. Viimeksi tänään piti kelvillä taluttaa hetki pyörää kun ajamalla ei enää päässyt eteenpäin.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3572
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2981 : 16.02.2019 19:25 »


Nyt olen yrittänyt ajaa sisään ajatusta että tekisin tästä tyttärelle seuraavan pyörän, kun alkaisi olla jo oikean kokoinen, mutta ilmeisesti johtuen nykyisestä käytännöllisestä eli vähän kulahtaneesta ulkonäöstä, ei idea ole saanut innostunutta vastaanottoa. Ehkäpä ajan tällä seuraavatkin 25 vuotta :)


Nuorisopyörä tehdään. Tänään purin rungon keskiölaakeria lukuunottamatta tyhjäksi niin että se voidaan maalata jälleen uuteen väriin. 152-millinen kampisetti on jo tilattu. 160-millinen olisi ollut parempi ei nyt ollut tarjolla. 170 irroitettiin, vaihdetaan sitten takaisin jos tulee valitusta liian lyhyistä. Lisäksi on hankittava stemmitarvikkeita, kiertovaihtimet sekä jarrukahvat. Siisteyssyistä meinasin vaihtaa myös etukiekon ruostuneet pinnat uusiin ja kaikki muutkin ruosteiset osat pitää siistiä tai uusia. Pitää tehdä niin siisti laite kuin suinkin mahdollista ettei ainakaan kuluneisuutta tarvitse hävetä. Ja värvätä tytär itse kasaukseen mukaan jos ruuvaamisesta syntyisi parempi sitoutuminen ajopeliin :)

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2982 : 16.02.2019 19:53 »
Vinkkinä: jos pinnoissa ja muissa vastaavissa maalaamattomissa teräsosissa on pintaruostetta, niin alufoliolla hinkkaaminen poistaa ne sekunneissa.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2013
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2983 : 27.02.2019 09:18 »
Kevät tulee sellaista vauhtia, että täytyy jo katsella uusia kesärenkaita. Pikkuisen hankalaa on renkaan valinta kun tubeless-mahdollisuutta ei monesti mainita, edes renkaan specseissä. Olisiko noissa jotain yleisohjetta, joka helpottaisi etsintää?

Pitäisi löytää kevyin ja rullaavin 26" ja leveyttä 2,3-2,4".. Viime kesät X-kingit (2,4") ollu alla ja eipä noista muuten mitään huonoa sanottavaa, mutta vähänkään alemmilla paineilla taittuu alle. X-kingiä saa UST (tubeless?) versiona, mutta painavat 840g ja se kuulostaa aika paljolta..

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2984 : 27.02.2019 09:30 »
Oisin sanonut että Schwalben Rocket Ron eteen ja Thunder Burt, mutta eipä Thunder Burtia enää edes saa kakskutosena...

Takana toimii hyvin myös Racing Ralph, sekin rullaa hyvin.

Eli taakse 26x2.25 Schwalbe Racing Ralph Evolution SnakeSkin TLE, 565g.
Eteen  joko 26x2.25 Racing Ray Evo SS TLE, 565g, tai 26x2.25 Rocket Ron Evo SS TLE, 540g.

Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3572
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2985 : 27.02.2019 12:09 »
Vinkkinä: jos pinnoissa ja muissa vastaavissa maalaamattomissa teräsosissa on pintaruostetta, niin alufoliolla hinkkaaminen poistaa ne sekunneissa.

Kiitos vinkistä. Kokeillaan, mutta epäilen että on jo liian karkeaa ruostetta.

Miksikö ruosteessa? Pyörä kulki joskus suolakelillä 500km peräkoukkutelineessä. Aina oppii

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2013
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2986 : 04.03.2019 14:06 »
Onko normaalia, että tämän talven ajetuissa Schwalbe ice spiker pro evo-renkaissa on halkeamia ulkosyrjällä ja nappuloiden juuressa? Just katselin ja yllätyin  :o Hitsi kun tänne kuvien laittaminen on niin hankalaa, täytyy katsoa josko onnistuis.

Poissa Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2674
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2987 : 04.03.2019 14:11 »
Mulla oli yks nappula irti suoraan paketista. Muuten en tiedä onko normaalia.

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2013
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2988 : 04.03.2019 14:21 »
Mulla oli yks nappula irti suoraan paketista. Muuten en tiedä onko normaalia.

Uskomatonta. Noi näyttää melkein samoilta kuin 15v vanhat Nokian WRC nastarenkaani ennen schwalbeihin siirtymistä - halkeamia täynnä.

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 319
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2989 : 14.03.2019 23:32 »
Huolteleeko porukka iskareita ja keuloja miten aktiivisesti? Lompakkoa ahdistaa, kun teetän vuosihuollot keulalle ja takapumpulle...hintaa tulee 305€ kun keulaan vaihdetaan vielä kuluneet liukuholkit samalla.

Foxin ohjeiden mukaan nuo pitäisi huoltaa 100h/12kk välein ja se olisi aina tuo ~250€/kierros...saman hintaista kun auton ylläpitö  :o
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2013
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2990 : 15.03.2019 09:00 »
Anteeksi jos ei vastaa varsinaisesti kysymykseen, mutta itse siirryin täysjoustosta täysjäykkään nimenomaan noiden huoltojen takia. Tuntui, että pumppuja sai koko ajan olla rasvaamassa ja huoltamassa ja kypsyin siihen touhuun ihan täysin. Toki rajoittaa nyt ajelua.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12337
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2991 : 15.03.2019 13:06 »
Miksikö ruosteessa? Pyörä kulki joskus suolakelillä 500km peräkoukkutelineessä. Aina oppii

Auts!! Tästä aiheesta olen tännekin kirjoittanut joskus. Pahinta mitä pyörälle voi tehdä on "vetää" sitä koukussa suola-aikana. Yhden tytön pyörän pilasin kun katolla oli aikuisten pyörät ja tytön pyörä koukussa. Raahe - Vuokatti - Raahe siivut ajettiin ja jokapaikka ruosteessa parin viikon kuluttua vaikka olin puhdistavinani pyörän jälkeenpäin. Suolamoskat jää siis kaikkiin piilopaikkoihin.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12337
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2992 : 15.03.2019 13:10 »
Foxin ohjeiden mukaan nuo pitäisi huoltaa 100h/12kk välein ja se olisi aina tuo ~250€/kierros...saman hintaista kun auton ylläpitö  :o

Ja jos vertaa €/km kustannuksia huoltojen osalta niin  ::)
Hieman Dosetin kanssa samoilla jäljillä. Huolto on yks pääasia syynä miksi mieluummin fatbike kuin täpäri. Vaikkeivat olekaan ihan vertailukelpoisia.

Mulla oli 26" maasturissa Marzocchin keula. En muista enää mallia. Pakko sitä oli huoltaa aikalailla ohjeen mukaan kun muuten se alkoi pakkasella oirehtia. Piti vaihtaa notkeammat rasvat. Ärsyttävää hommaa purkaa ja puhdistella.

"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 319
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2993 : 15.03.2019 19:54 »
Hullun hommaahan tuo on!  ;D

Jos ei nyt älytön juurakkokkuume iske, niin tuo maasturi saa ajoa sen 2-3h viikkoon, niin kerta vuoteen varmaan riittääkin huoltoväliksi. Mutta miten enemmän ajavat? Noilla kippurasarvilla mulla tulee se ~10h viikkoon, niin sais olla parin kuukauden välein huoltamassa...
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa karhunik

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2994 : 16.03.2019 18:50 »
Kysytäänpäs tätä täältä, ei ihan oma osaaminen näiden kanssa ole parhaalla mahdollisella tasolla. Juniorin kanssa olisi tarkoitus päästä pyöräilemään, ja tänään haettiin sopiva kulkupeli. Ainoastaan väritys ei tulevaa kuskia täysin tyydytä, vähän herättelin ajatusta että jossain välissä tekisin pienen yllärin ja maalaisin tämän toiveita vastaavaan kuosiin.

Maalausta varten katselin, että hyvään lopputulokseen päästäkseen täytyisi pyörää laittaa vähän osiksi. Mitenhän tämmöinen keskiö purkaantuu ja polkimet saisi irroitettua rungosta? Tarvitseeko jotain erikoistyökalua, ja jos niin mitä ja mistä? Pyörä on malliltaan White XC lite 160 jos tuo jollekin kertoo jotain enemmän.


Poissa Petri M

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2995 : 17.03.2019 16:08 »
https://www.nishiki.fi/tuote/fatbike/durango-26-fatbike-2019/

Tuollainen olisi mielessä, onko tuosta amatöörin huviajeluihin?
Lähinnä metsäteitä ja polkuja ajatellen, eikä todellakaan kelloa vastaan.

Hinta vaikuttaisi mukavalta, mutta saako sillä mitään?

Lähetetty minun AUM-L29 laitteesta Tapatalkilla

Audi A6 Avant 2.0 tdi 177hv automaatti
Renault Traffic Dci 115 2017
VW Golf 1,6 farmari 2001

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12337
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2996 : 17.03.2019 16:16 »
No joo. Mulla on aina tänne edullisempaan suuntaan kallellaan mielipiteet, mutta sanoisin, että mainittuun käyttöön: kyllä. Ja vielä jos vanteet sallii sisäkumien poiston, eli tubeless konversion, niin homma muuttuu vielä mukavammaksi. En suoraan näe tuossa mitään sudenkuoppia pl vanteet & navat ( kun en tunne tätä Battle vannetta jne ) mutta esim kumet on todella hyvät ja parhaiten rullaavat käytännössä. Sram perusvaihtaja toimii ja hydrauliset shimanon jarrut takaa myös luotettavaa menoa. Eikä hinta oli paha. Ainahan siihen voi laittaa rahaa enemmän tai koettaa etsiä käytettyä, uutena kalliimpaa pyörää. Kuvittelisin kuitenkin tuon menettevän oikein mainiosti ja jatkossa pieniä komponenttipäivityksiä tekemällä on mahdollisuus parantaa tai keventää.

Ensin ne sisurit ja reilu siivu painoa pois...
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12337
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2997 : 17.03.2019 16:20 »
Kysytäänpäs tätä täältä, ei ihan oma osaaminen näiden kanssa ole parhaalla mahdollisella tasolla. Juniorin kanssa olisi tarkoitus päästä pyöräilemään, ja tänään haettiin sopiva kulkupeli. Ainoastaan väritys ei tulevaa kuskia täysin tyydytä, vähän herättelin ajatusta että jossain välissä tekisin pienen yllärin ja maalaisin tämän toiveita vastaavaan kuosiin.

Maalausta varten katselin, että hyvään lopputulokseen päästäkseen täytyisi pyörää laittaa vähän osiksi. Mitenhän tämmöinen keskiö purkaantuu ja polkimet saisi irroitettua rungosta? Tarvitseeko jotain erikoistyökalua, ja jos niin mitä ja mistä? Pyörä on malliltaan White XC lite 160 jos tuo jollekin kertoo jotain enemmän.


Avaaminen onnistuu myös perustyökaluin. Tuo hahloilla varustettu kiristää laakerin ulko koolin. Sen saa auki jollain tampilla ja vasaralla kopistelemalla. Toki tähän on oma työkalunsa, mutta tosiaan ilmankin onnistuu ihan hyvin. Kammen mutteri toimii lukituksena. Mikäli kyseessä on sellainen ratkaisu kuin samannäköisessä paketissa jonka kummipojan fillariin kunnostin, niin tuolta sisältä paljastuu siis laakerointi joka tulee kampipaketin matkassa ulos.
Samaan hengenvetoon kannattaa varustautua mahdollisesti vaihtamaan rasvat kunnolla pakkasta kestävään, niin ei meno kangistu talvellakaan.
Ei ole rakettitiedettä tuo.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa karhunik

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2998 : 17.03.2019 20:47 »
Kiitokset tuRbolle vinkistä, otin äsken asiakseni ja aika helposti tuo tosiaan purkaantui. Samalla selvisi, että miksi tuossa oli lievä klappi polkiessa, oli toi laakerin kiristävä osa aika väljästi näppikireydellä. Täytyy vähän tuolta sisältä putsailla ja laitella uudet rasvat.

Nyt vaan odotellaan sopivia kelejä, että saa takapihalla suorittaa värinvaihdon :) Maalit on jo tilattu.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12337
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2999 : 17.03.2019 21:50 »
Nyt vaan odotellaan sopivia kelejä, että saa takapihalla suorittaa värinvaihdon :) Maalit on jo tilattu.

Hieno homma. Muista ottaa kuvia ja laittaa niitä meille näytille!
"The journey of a thousand miles begins with one step"