autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 249905 kertaa)

Poissa ConD

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #40 : 14.02.2014 09:58 »
Töihin ja töihin... aamulla auto huoltoon, ja huollosta fillarilla töihin. Käyhän se näinkin, mutta "tapahtumaan" osallistuttu kuitenkin.

Oulun talvipyöräilyä on kaveri käynyt viemässä maailmalle:

http://www.the-village.ru/village/city/transport/138217-intervyu-pekka-tahkola-o-zimnem-velodvizhenii (vain kielitaitoisille :)) )

Mutta kyllä tuossa hyvä idea on - vielä kun saadaan muuallakin Suomessa pyörätieverkosto ja talvikunnossapito kuntoon niin mikäjottei täällä voisi ympäri vuoden fillaroida.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Ribbe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 659
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #41 : 14.02.2014 12:31 »
Töihin ja töihin... aamulla auto huoltoon, ja huollosta fillarilla töihin. Käyhän se näinkin, mutta "tapahtumaan" osallistuttu kuitenkin.

Oulun talvipyöräilyä on kaveri käynyt viemässä maailmalle:

http://www.the-village.ru/village/city/transport/138217-intervyu-pekka-tahkola-o-zimnem-velodvizhenii (vain kielitaitoisille :)) )

Mutta kyllä tuossa hyvä idea on - vielä kun saadaan muuallakin Suomessa pyörätieverkosto ja talvikunnossapito kuntoon niin mikäjottei täällä voisi ympäri vuoden fillaroida.
Täällä oli yllättävän hyvässä kunnossa tiet. Tiedä oli Oulu nyt panostanut tähän päivään ;D. Keskustassa täällä on aika huono liikkua fillarilla, muuten pääsee joka paikkaan helposti. Parin päivän aikana kelit oli vain haastavat, loskaa, räntää ja tänään jo sitten jääti. Maastopyörällä ja nastoilla ei ollut ongelmaa. CX fillarilla olisi voinut olla urat vähän haastavampia. Harmittaa kuitenkin että jouduin Trekin myydä pois tilan takia :-\

Poissa ConD

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #42 : 14.02.2014 12:41 »
..no CX:llä mä ajelin tähän kontinkankaalle tänää. Ihan ok kunnossa nuo tiet oli - paikoin toki oli urautumista...

Maasturissa oli ilman painopiste nastarenkaissa siirtynyt navan kohdalta sen yläpuolelle (ns. tussu kumi), joten piti tuo nopeampi kaivaa mukaan. :)

https://palkki.oulu.fi/~cond/kuvia/genesis_day1/
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Ribbe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 659
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #43 : 20.02.2014 10:01 »
Ei olisi päivän tuotteena oleva maantie fillari pahan hintainen. :)
http://www.bike-discount.de/shop/a102653/sage-7-0.html

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #44 : 20.02.2014 11:40 »
Nyt kun lumet alkavat sulaa, niin pyöräkuume alkaa nostaa päätään. Huvittavaa, ettei tilauksessa oleva auto kiinnostaa juuri lainkaan, tulee sitten kun tulee, mutta pyörää taas tekisi ihan pirusti mieli.

Hakusessa täysjousitettu trail/all-mountain-tyyppinen pyörä, mahdollisimman lyhyellä akselivälillä ja 29" kiekoilla.

Realististisin ajatus olisi Giant Trance X 29er 1: https://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/trance.x.29er.1/14835/66297/
Tuollaisen saisi parilla tonnilla.

Toisaalta pykälää parempi Giant Trance X 29er 0 houkuttelisi: http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/trance.x.29er.0/14835/66296/
Mutta kun hinta pomppaa jo neljään tonniin.

Sitten se päiväuni, Ibis Ripley 29: http://www.ibiscycles.com/bikes/ripley_29/
Voi luoja! Tuossa hyvää olisi se, että sen voi suoraan itse valita haluamillaan palikoilla, niin ei tarvitse ihmeemmin jälkikäteen tuunailla (paljon). Mutta se hinta -- vähän kun optioita ruksii, niin hinta paukkuu 10000 dollarin nurkille. En edes viitsi arvailla, paljonko hinta on Suomessa...
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa CeeViis

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #45 : 23.02.2014 12:34 »
Nyt kun lumet alkavat sulaa, niin pyöräkuume alkaa nostaa päätään. Huvittavaa, ettei tilauksessa oleva auto kiinnostaa juuri lainkaan, tulee sitten kun tulee, mutta pyörää taas tekisi ihan pirusti mieli.
Itselläni samankaltainen tilanne. Paitsi, että se uusi, tulossa oleva auto kiinnostaa juuri nyt enemmän kuin mikään muu asia. Mutta pyöräilyinnostus on alkanut jo nostaa päätään. Syyskuun jälkeen ei ole tullut ajettua. Joulukuun alussa ostin uuden suksipaketin. Hiihtoa piti talvikausi harrastaa. Ensi vuodelle varastossa käyttämättömät sivakat. Pyörän voisi ottaa tosiaan jo ottaa esille. Märkää ja kuraista on, mutta kyllä pian on lähdettävä. Talvikaudella on tullut liikuttua aivan liian vähän.

Tallissa on viime kesänä hankkimani hybridi. Kesän aikan jo hiipi mieleen, että miksen älynnyt ostaa kippurasarvista. Mutta ajlellaan nyt hybridillä vielä tämä kausi. Tavoitteena tietenkin ajaa enemmän ja nimenomaan työmatkat fillarin kanssa aina kun mahdollista. Jahka malttaa sitten kun uuden auton saan. Töissä on paljon pirteämpi olo, kun on aamulla parikymmentä kilsaa polkenut. Sen verran sokerista olen, että kuivaa tarttis olla. Lämpötila olisi ihan sopiva.
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #46 : 23.02.2014 13:21 »
Pyörän voisi ottaa tosiaan jo ottaa esille. Märkää ja kuraista on, mutta kyllä pian on lähdettävä.


Täällä talvi "esti" maastopyöräilyn tasan kolme viikkoa, eilen pääsi taas kunnolla ajamaan -- tosin tänään polut olivakin sitten jäätyneet ihan peilijäähän ja ilman nastoja oli helisemässä.

Eilen pääsin koeajamaan Giant Anthem Advanced 27.5 1 -pyörää, aika makea peli. Mutta liian XC-henkinen mulle, haluan enemmän Trail-tyyppisen. Aika lailla selvää alkaa olla, että seuraava pyörä on Giant Trance 27.5 1 -- kohtuullisesti hinnoiteltu paketti, eikä pahoja kompromisseja: https://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/trance.27.5.1/14833/66290/

Ja nättikin  ::)
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #47 : 23.02.2014 13:24 »
Paitsi, että se uusi, tulossa oleva auto kiinnostaa juuri nyt enemmän kuin mikään muu asia.

Tuohon muuten vielä -- itselläni kävi jo mielessä, että jos peruuttaisikin RS Octavian tilauksen ja tilaisi 1.6 TDI:n keppivaihteilla ja sijoittaisi säästyvän 6000 euroa pyörään. Silloin voisi hyvin ostaa 9000€ pyörän 3000€ pyörän sijasta ilman tunnontuskia tai perustelutarvetta puolisolle, kun rahaa menis ihan saman verran  ;D ;D ;D
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13833
  • Volvo XC60
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #48 : 23.02.2014 13:28 »
9000 € polkupyörään :o ? Silloin otsikko on jo harhaanjohtava: 1. ja 2. sanan pitäisi vaihtaa paikkaa :P.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13833
  • Volvo XC60
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #49 : 23.02.2014 13:34 »
Onkos kukaan stadiumilaisista muuten hurahtanut tuohon: http://www.yksivaihde.net/site/ ? Siinä vasta on fillarifanaattisuutta kerrakseen ;).
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #50 : 23.02.2014 13:41 »

9000 € polkupyörään :o ? Silloin otsikko on jo harhaanjohtava: 1. ja 2. sanan pitäisi vaihtaa paikkaa :P.

Nää on näitä ikuisuuskysymyksiä. Muistaakseni Quality ei äimistellyt yhtään silloin kun tilasin 74000€ auton -- siihen verrattuna 9000€ pyörähän olisi suorastaan halpa!

Harrastuksiinsa hurahtaneet ovat niihin valmiita myös investoimaan -- joskus muidem rahareikien kustannuksella.

Paras argumentti, jonka olen kuullut kun joku äimisteli jonkun kallista autoa: "Mä en kyllä ymmärrä, miten joku voi maksaa 50000 autosta. Sillähän saisi jo hyvät kaiutinkaapelit!" ;)
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13833
  • Volvo XC60
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #51 : 23.02.2014 13:50 »
Nää on näitä ikuisuuskysymyksiä. Muistaakseni Quality ei äimistellyt yhtään silloin kun tilasin 74000€ auton -- siihen verrattuna 9000€ pyörähän olisi suorastaan halpa!

Polkupyörän kilsakorvauksetkin taitavat olla hiukan pienemmät? Ja kolaritilanteessa paitsi se 9 keuron pyörä, taitaa mennä vähän muutakin "romuksi" :o. - Mutta se on sanottava pyöräilyn plussaksi, että mm. työkaverini on parhaimmillaan paikannut samalla työmatkalla renkaan vähintään kahdesti - autonrenkaan paikkaus ei ehkä onnistuisi yhtä nopsasti ;).

Harrastuksiinsa hurahtaneet ovat niihin valmiita myös investoimaan -- joskus muidem rahareikien kustannuksella.

Paras argumentti, jonka olen kuullut kun joku äimisteli jonkun kallista autoa: "Mä en kyllä ymmärrä, miten joku voi maksaa 50000 autosta. Sillähän saisi jo hyvät kaiutinkaapelit!" ;)
;D
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #52 : 23.02.2014 16:19 »
Polkupyörän kilsakorvauksetkin taitavat olla hiukan pienemmät? Ja kolaritilanteessa paitsi se 9 keuron pyörä, taitaa mennä vähän muutakin "romuksi"

Hyvänen aika, eihän pyörällä mitään hyötyajoa ajeta eikä tiellä  :P Pelkkää huviajoa metsässä...
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13833
  • Volvo XC60
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #53 : 23.02.2014 18:46 »
Hyvänen aika, eihän pyörällä mitään hyötyajoa ajeta eikä tiellä  :P Pelkkää huviajoa metsässä...

Ok - asia selvä. Eli tarvitaan molemmat, 74 000 € auto ja 9 000 € pyörä, toinen työ- ja toinen vapaa-ajan ajoihin :). Ei kai työjuhta voikaan isompia tunteita herättää, ja varsinkin, jos saa kanavoitua fanaattisuuden otsikon mukaisesti sittenkin huomattavasti halvempaan eli fillariin, balanssi on löydetty?
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa -P-

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10899
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #54 : 23.02.2014 18:56 »

Onkos kukaan stadiumilaisista muuten hurahtanut tuohon: http://www.yksivaihde.net/site/ ? Siinä vasta on fillarifanaattisuutta kerrakseen ;).

No meillä poika fanittaa noita yksivaihteisia. Ompa viimekesänä yhden vanhan Nopsa picnicin ja Helkama Kulkurin muuttanut yksivaihteiseksi ja muutenkin tuunannut niitä.  Barcelonassa viime kesänä käytiin yhdessä pyöräliikkeessä jossa myytiin vain noita yksivaihteisia. Oli kyllä hienoja fillareita.

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13833
  • Volvo XC60
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #55 : 23.02.2014 18:59 »
Lainaus
No meillä poika fanittaa noita yksivaihteisia.

Kiitos samoin ;). On kyllä jo aikamies ja tietää (toivottavasti), mitä tekee. Nuohan tuntuvat maallikosta tosi vaarallisilta suoravetoineen ja puuttuvine jarruineen :o.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #56 : 23.02.2014 19:05 »

Eli tarvitaan molemmat, 74 000 € auto ja 9 000 € pyörä, toinen työ- ja toinen vapaa-ajan ajoihin :). Ei kai työjuhta voikaan isompia tunteita herättää, ja varsinkin, jos saa kanavoitua fanaattisuuden otsikon mukaisesti sittenkin huomattavasti halvempaan eli fillariin, balanssi on löydetty?

Tätä mä just tarkoitan. Niin paljon kuin autoista tykkäänkin, ei ne oikeastaan enää pysty säväyttämään -- mun rahoilla. Se 74000 euron autokin oli vain auto, puutteineen.

Nyt on tilauksessa 39000 euron kulkuneuvo. Perusrakkine, pääsee eteenpäin. Viimeksi wau-fiiliksen on saanut aikaan noin 160000 euron auto. Ei mulla ole sellaisia rahoja...

Sen sijaan fillareissa on intoa kokeilla ja kojeajaa ja suunnitella. Niissä mä pystyn samalla (ja vähemmällä) rahalla saamaan aidosti isoja tunteita kehiin!
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13833
  • Volvo XC60
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #57 : 23.02.2014 19:09 »
Sen sijaan fillareissa on intoa kokeilla ja kojeajaa ja suunnitella. Niissä mä pystyn samalla (ja vähemmällä) rahalla saamaan aidosti isoja tunteita kehiin!

Ja se, mikä fillarissa on totaalisesti autosta poikkeavaa, on liikunnallinen puoli: oma lihasvoimasi on ratkaisevassa roolissa, ei mikään niistä toinen toistaan huonommista energiamuodoista, joiden käyttö uhkaa jopa planeettaamme :(.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5897
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #58 : 23.02.2014 19:44 »

Nyt on tilauksessa 39000 euron kulkuneuvo. Perusrakkine, pääsee eteenpäin. Viimeksi wau-fiiliksen on saanut aikaan noin 160000 euron auto. Ei mulla ole sellaisia rahoja...

Sen sijaan fillareissa on intoa kokeilla ja kojeajaa ja suunnitella. Niissä mä pystyn samalla (ja vähemmällä) rahalla saamaan aidosti isoja tunteita kehiin!

Joskus mainitaan se raja jossa olet yhtä kuljettamasi laitteen kanssa, auton kanssa tuo menee aika tavoittamattomaksi ei ehkä pelkän auton hinnan vaan niitten mahdollisuuksien ( eli niiden puuttumisen) vuoksi sillä jotain 'superhyvää' autoa pitäisi sitten päästä ajamaan suljetulle alueelle, (hyvän) fillarin kanssa on asia päälaellaan sillä se 'nautinnollinen' eteneminen on enempi kuskin rahkeistä kiinni. Tuosta itse sain viime kesänä hyvän esimerkin kun n. kaksikymmentä vuotta samalla fillarilla kisoja käyneenä ostin sen uuden 'lentokoneen', ekaa pitkää lenkkiä (150 km.) reenikaverini kanssa ajaessamme ajattelin ottaa edeltävän kesän 'kuitista' ( peesailin kuulemma liikaa sen vanhan rukkini kanssa  8)  ) vaarin ja niinpä tuli vedettyä se lenkki ihan kokonaan  :)  ja jopa niin että kaveri oli välillä aikeissa alkaa 'piipittämään' sieltä takaosastosta  käsin  ;D   - mut ei kehdannu.

Poissa ConD

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #59 : 24.02.2014 07:21 »
Onkos kukaan stadiumilaisista muuten hurahtanut tuohon: http://www.yksivaihde.net/site/ ? Siinä vasta on fillarifanaattisuutta kerrakseen ;).

Yksivaihteinen tuo minunkin aiemmin linkkaamani oranssi paholainen on. :) Mitäs pahaa vaihteettomuudessa on?

Sinkula on elämäntapa siinä missä autotkin. ;) Okok... lälläreitä en ole ajellut, paikallisia kuvarasteja jonkunverran.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor: