autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 239022 kertaa)

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2581
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2960 : 01.01.2019 16:28 »
...
Takalevy on vielä alttiimpi kun ketjuista ja pakasta lentää siihen väistämättä öljyä ja tieltä lentää sitä suolapaskamössöä kuin liukuhihnalta. 😁

Itse en ole vuosiin talvipyöräillyt enkä omistanut levyjarrullista joten tämä suolapaskamössön lentäminen takalevyyn on ihan uusi asia. Tai ainakin meillä päin suolataan vain isoja väyliä joilla harvemmin pyöriä näkee.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3484
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2961 : 01.01.2019 19:24 »
Tiettävästi Helsingin suunnalla kelvejäkin suolataan? Ei minuakaan tuo suolaongelma koske. Mutaa tms. saattaa joskus kertyä ajossakin, mutta se tavara ei tunnu jäävän pidemmäksi aikaa ulvomaan.

Harjoittelin tuossa yhtenä iltana erään paikallispolun paria aiemmin vaikeana pitämääni kivikkokapeikkoa. Menihän ne lopulta jalkakosketuksitta, kun tarpeeksi monta kertaa hioin ajolinjoja, mutta niin kyllä hioutuivat myös takavaihtaja sekä takahaarukanpäät. Kotimatkalla suurimmalle vaihteelle vaihtaessa kuulostelin outoa ääntelyä - vaihtajan runko otti suurimpaan rattaaseen kiinni  ;D Korvake pääsi siis alasimelle. Ihme vehje tuo Shimanon vaihtaja, toiminnassa ei tunnu vikaa vaikka vaihtaja on ihan vinossa. Eikä säätöihin tarvinnut kajota myöskään korvakkeen oikaisun jälkeen. Srammin vaihtaja taas tuntuu olevan sekaisin siitä jos pyörän laskee oikealle kyljelle nojalleen.

Poissa tuRboman

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2962 : 01.01.2019 20:27 »
Loputon taistelu nuo ulvovat jarrut ainakin talvella. Edellä mainitut toimenpiteet on hyviä ja toi putsaaminen kannattaa tehdä säännöllisesti vaikka ei ulvoisikaan. Mutta ainakin etelä-suomessa märät tiet likaavat levyt ja palat hyvin nopeasti uudestaan.

Takalevy on vielä alttiimpi kun ketjuista ja pakasta lentää siihen väistämättä öljyä ja tieltä lentää sitä suolapaskamössöä kuin liukuhihnalta.
Sama homma. Ja vaikka voissa paistais, niin se levyjarruhaukan kutsuhuuto alkaa taas pian kun kelit osuu kohdalleen.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 293
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2963 : 01.01.2019 20:29 »
Itse en ole vuosiin talvipyöräillyt enkä omistanut levyjarrullista joten tämä suolapaskamössön lentäminen takalevyyn on ihan uusi asia. Tai ainakin meillä päin suolataan vain isoja väyliä joilla harvemmin pyöriä näkee.

Jos lämpötila sahaa plussan molemmin puolin, niin sitä suolapaskamössöä löytyy jopa sieltä mihin aurinko ei paista.  ;D

Kyllä ne täällä suolaa pyöräteitäkin, ei kaikkia mutta isoimmat "valtimot" helsingin suuntaan on säällä, kuin säällä asfaltilla. Taajamatiet saa suolakylvyn isojen ohella ja sieltä se mössö valuu ja lentää kevyenliikenteen väylille ja tien ylityksissä on aina oikein suolakylpy odottamassa. Ja joskus sitä on pakko ajaa siellä autotielläkin, kun polut on niin huonossa kunnossa.  :(

Viime talvena kun oli fillari viikon verran pesemättä, niin siitä näki hyvin miten rajua kyytiä talvipyöräily pk-seudulla tuolle kalustolle on...ei ihme että koneet kuluu!
« Viimeksi muokattu: 01.01.2019 20:32 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1675
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2964 : 02.01.2019 12:20 »
Täällä kans jarrut huutaa talvella pääkaupunkiseudulla. Puhdistus ja kovat jarrutukset auttaa.

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 293
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2965 : 14.01.2019 22:33 »
Sattui sopivasti tulemaan käytettynä tuollainen Giant anthem 1 27,5” koossa vastaan ja paria tuntia myöhemmin sitä jo ängettiin renaultin takakonttiin 😁

Aika perus paketti, mikä riittää omaan käyttöön varmasti ihan hyvin. Alumiinirungolla, voimansiirto ja jarrut on Shimano Xt, edessä on Fox float performance cdt 100mm joustolla ja takana Fox performance 100mm joustolla. Hirveän hyvin en ole noista pumpuista perillä, mutta ymmärtääkseni ihan käyttökelpoista kamaa? Kiekot on jotkin giantin omat tekeleet, joissa laakerit alkavat olla loppu, niin ne menee vaihtoon ja tilalle tulee mavicin crossmaxit tubeleskumeilla.

Näin noviisille tuntuu olevan hauska peli ajaa, helppo hallita ja ketterän oloinen. Lumisilla poluilla kulki eteen päin kuin panssarivaunu 😁

Ajoasento tuntuu ihan hyvälle, kivan leppoisa noihon kippurasarviin verrattuna. Runkokoko tuossa on M ja olen pituuden puolesta aivan sen yläpäässä, joten L kokokin olisi varmaan toiminut, mutta tuolla nyt mennään.

Sopivasti sattui tännekkin päin kunnon lumisateet, niin pääsi heti vähän hankirallia kokeilemaan! 😁




Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018