autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 241893 kertaa)

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2673
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2960 : 01.01.2019 16:28 »
...
Takalevy on vielä alttiimpi kun ketjuista ja pakasta lentää siihen väistämättä öljyä ja tieltä lentää sitä suolapaskamössöä kuin liukuhihnalta. 😁

Itse en ole vuosiin talvipyöräillyt enkä omistanut levyjarrullista joten tämä suolapaskamössön lentäminen takalevyyn on ihan uusi asia. Tai ainakin meillä päin suolataan vain isoja väyliä joilla harvemmin pyöriä näkee.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2961 : 01.01.2019 19:24 »
Tiettävästi Helsingin suunnalla kelvejäkin suolataan? Ei minuakaan tuo suolaongelma koske. Mutaa tms. saattaa joskus kertyä ajossakin, mutta se tavara ei tunnu jäävän pidemmäksi aikaa ulvomaan.

Harjoittelin tuossa yhtenä iltana erään paikallispolun paria aiemmin vaikeana pitämääni kivikkokapeikkoa. Menihän ne lopulta jalkakosketuksitta, kun tarpeeksi monta kertaa hioin ajolinjoja, mutta niin kyllä hioutuivat myös takavaihtaja sekä takahaarukanpäät. Kotimatkalla suurimmalle vaihteelle vaihtaessa kuulostelin outoa ääntelyä - vaihtajan runko otti suurimpaan rattaaseen kiinni  ;D Korvake pääsi siis alasimelle. Ihme vehje tuo Shimanon vaihtaja, toiminnassa ei tunnu vikaa vaikka vaihtaja on ihan vinossa. Eikä säätöihin tarvinnut kajota myöskään korvakkeen oikaisun jälkeen. Srammin vaihtaja taas tuntuu olevan sekaisin siitä jos pyörän laskee oikealle kyljelle nojalleen.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12085
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2962 : 01.01.2019 20:27 »
Loputon taistelu nuo ulvovat jarrut ainakin talvella. Edellä mainitut toimenpiteet on hyviä ja toi putsaaminen kannattaa tehdä säännöllisesti vaikka ei ulvoisikaan. Mutta ainakin etelä-suomessa märät tiet likaavat levyt ja palat hyvin nopeasti uudestaan.

Takalevy on vielä alttiimpi kun ketjuista ja pakasta lentää siihen väistämättä öljyä ja tieltä lentää sitä suolapaskamössöä kuin liukuhihnalta.
Sama homma. Ja vaikka voissa paistais, niin se levyjarruhaukan kutsuhuuto alkaa taas pian kun kelit osuu kohdalleen.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 307
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2963 : 01.01.2019 20:29 »
Itse en ole vuosiin talvipyöräillyt enkä omistanut levyjarrullista joten tämä suolapaskamössön lentäminen takalevyyn on ihan uusi asia. Tai ainakin meillä päin suolataan vain isoja väyliä joilla harvemmin pyöriä näkee.

Jos lämpötila sahaa plussan molemmin puolin, niin sitä suolapaskamössöä löytyy jopa sieltä mihin aurinko ei paista.  ;D

Kyllä ne täällä suolaa pyöräteitäkin, ei kaikkia mutta isoimmat "valtimot" helsingin suuntaan on säällä, kuin säällä asfaltilla. Taajamatiet saa suolakylvyn isojen ohella ja sieltä se mössö valuu ja lentää kevyenliikenteen väylille ja tien ylityksissä on aina oikein suolakylpy odottamassa. Ja joskus sitä on pakko ajaa siellä autotielläkin, kun polut on niin huonossa kunnossa.  :(

Viime talvena kun oli fillari viikon verran pesemättä, niin siitä näki hyvin miten rajua kyytiä talvipyöräily pk-seudulla tuolle kalustolle on...ei ihme että koneet kuluu!
« Viimeksi muokattu: 01.01.2019 20:32 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Paikalla dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1790
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2964 : 02.01.2019 12:20 »
Täällä kans jarrut huutaa talvella pääkaupunkiseudulla. Puhdistus ja kovat jarrutukset auttaa.

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 307
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2965 : 14.01.2019 22:33 »
Sattui sopivasti tulemaan käytettynä tuollainen Giant anthem 1 27,5” koossa vastaan ja paria tuntia myöhemmin sitä jo ängettiin renaultin takakonttiin 😁

Aika perus paketti, mikä riittää omaan käyttöön varmasti ihan hyvin. Alumiinirungolla, voimansiirto ja jarrut on Shimano Xt, edessä on Fox float performance cdt 100mm joustolla ja takana Fox performance 100mm joustolla. Hirveän hyvin en ole noista pumpuista perillä, mutta ymmärtääkseni ihan käyttökelpoista kamaa? Kiekot on jotkin giantin omat tekeleet, joissa laakerit alkavat olla loppu, niin ne menee vaihtoon ja tilalle tulee mavicin crossmaxit tubeleskumeilla.

Näin noviisille tuntuu olevan hauska peli ajaa, helppo hallita ja ketterän oloinen. Lumisilla poluilla kulki eteen päin kuin panssarivaunu 😁

Ajoasento tuntuu ihan hyvälle, kivan leppoisa noihon kippurasarviin verrattuna. Runkokoko tuossa on M ja olen pituuden puolesta aivan sen yläpäässä, joten L kokokin olisi varmaan toiminut, mutta tuolla nyt mennään.

Sopivasti sattui tännekkin päin kunnon lumisateet, niin pääsi heti vähän hankirallia kokeilemaan! 😁




Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2966 : 23.01.2019 15:58 »
Uusi keula tuli 29 plussaan. Tehdään jäykkiksestä HT. Paljon ei jää hakurakoa, mutta mahtuu...



Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 307
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2967 : 27.01.2019 22:58 »
Minkälaisia hissitolppia porukalla on? Ajattelin semmoisen hankkia ja kokemuksia noista ei ole. Kuinka pitkä se säätövara käytännössä kannattaa olla, että siitä on hyötyä? Näyttäs olevan 100mm - 170mm tolppaa yleisesti tarjolla. 100mm ja 125mm löytys tuolla ~20mm setbackillä minkä tavitsen, mutta onko se riittävästi? Tuossa omassa satulan kiskot on nyt 260mm istuinputken yläosan päällä, niin varmaan mitä enemmän säätövaraaa niin sitä parempi...?

Tuollaista kattelin, kun ei ihan hirveesti ole nappuloita tuohon nyt laittaa. Onko noista KS:n ”hinnat alkaen” vehkeistä kellään kokemuksia?

https://www.alltricks.com/F-114955-tiges-de-selles-telescopiques/P-484717-kind_shock_e10r_seatpost_2018
« Viimeksi muokattu: 27.01.2019 23:00 kirjoittanut lemmentalja »
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 245
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2968 : 01.02.2019 15:56 »
Onkos AS pyöräilijöillä suosituksia 29" maasturin nastarenkaista. Riittää kun on perushyvä ja edullinen. Käyttö ihan katuliikenteessä. Näistä kun ei ole mitään käryä mikä voisi olla toimiva ja menisi vielä useamman talven.
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2969 : 01.02.2019 16:01 »
Minkälaisia hissitolppia porukalla on?

Hinnat alkaen -hissitolpista vahva suositus Brand-X:n tolpalle. Toimii hyvin, myös pakkasella. Ainoa selkeä miinus melko hontelosta vivusta, mutta sen voi toki halutessaan vaihtaa. H/L on hyvä.

Mulla on jäykkiksessä Brand-X, täpärissä Bontrager Dropperline. En ole huomannut laatueroa, mutta Brand-X on edukkaampi. Aiemmin ollut Giantia, sekin oli varmatoiminen.

Noin yleisellä tasolla laajan porukan kokemusten pohjalta ainoa mitä on syytä välttää, jos talvella erityisesti ajaa, on ReverB. Se paskoo taajaan.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2531
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2970 : 01.02.2019 16:02 »
Onkos AS pyöräilijöillä suosituksia 29" maasturin nastarenkaista. Riittää kun on perushyvä ja edullinen. Käyttö ihan katuliikenteessä. Näistä kun ei ole mitään käryä mikä voisi olla toimiva ja menisi vielä useamman talven.

Ei varmaan osu kategorioihin perushyvä eikä edullinenkaan riippuen tietysti varallisuustasosta. Mutta Schwalben Ice Spiker Prolla tässä on menty enkä osaa kuvitella parempaa rengasta jos maasturikoossa mennään. Rullaavuus ei tietenkään ole paras mahdollinen mutta pito sen sijaan on.

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2971 : 01.02.2019 16:02 »
Onkos AS pyöräilijöillä suosituksia 29" maasturin nastarenkaista. Riittää kun on perushyvä ja edullinen. Käyttö ihan katuliikenteessä.

Schwalben IceSpiker Pro on ihan sika hyvä ainakin. Toki ehkä kallis tuohon käyttöön -- varmaan perus IceSpiker riittää tuohon hommaan.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa lemmentalja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 307
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2972 : 01.02.2019 16:24 »
Hinnat alkaen -hissitolpista vahva suositus Brand-X:n tolpalle. Toimii hyvin, myös pakkasella. Ainoa selkeä miinus melko hontelosta vivusta, mutta sen voi toki halutessaan vaihtaa. H/L on hyvä.

Mulla on jäykkiksessä Brand-X, täpärissä Bontrager Dropperline. En ole huomannut laatueroa, mutta Brand-X on edukkaampi. Aiemmin ollut Giantia, sekin oli varmatoiminen.

Noin yleisellä tasolla laajan porukan kokemusten pohjalta ainoa mitä on syytä välttää, jos talvella erityisesti ajaa, on ReverB. Se paskoo taajaan.

Joo, tota brand äksääkin kattelin. Näytti olevan muutamassa nettikaupassa tarjolla. Päädyin nyt kuitenkin Pro:n koryakkiin 120mm säädöllä. Löyti paikallisesta kivijalasta 199€ hintaan, niin hintakin oli ihan hyvä.  Kotona kun jakkaraa säätelin, niin tuollakin näytti saavan ihan hyvin liikkumatilaa ohjaamoon...kokemus sen sitten kertoo 😁
Renault Clio Tce 2017
Renault Megane Tce 2018

Poissa TurboKoo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 312
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2973 : 01.02.2019 22:25 »
Sainpahan tuon jäykkiksenkin kasaan tänään.
Täysjousto on ollut ajossa vuodenvaihteesta. Molemmissa on nyt uusi 12-vaihteinen XTR.




Paikalla dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1790
  • VW Jetta BKD
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2974 : 04.02.2019 18:59 »
Hienoja pyöriä. Onko noissa jo 500% rattaissa? Laitoin omaan ovaalin NW-eturattaan ja ensikokemuksena tuntuu kuin vaihteet olisivat keventyneet pykälällä. Saman verran ovaalissa hampaita kuin pyöreässä. Onko muilla millaisia kokemuksia?

Ilkeästi on toisen jalan polvi kipeytynyt ulkosyrjästä. Liekö talven muhjussa ajaminen tehnyt..

Poissa TurboKoo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 312
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2975 : 04.02.2019 21:01 »
Taitaa mennä 510% kun on 10-51 takapakat molemmissa.
Trek on helpomman maaston pyörä eli siinä on 36t edessä ja vielä ovaalina. Mun jalat ei kyllä normaalilla kadenssilla ole tottunut siihen ja Cannarin 34t on paljon paremman tuntuinen. Tuo ovaali oli hätäratkaisu ja pyöreä on tilauksessa.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2976 : 05.02.2019 08:50 »
Ovaalijulistaja tilauksesta paikalla :) Mulla on ovaalista erittäin hyvät kokemukset. Niin hyvät, että kun viime kesänä ostin uuden pyörän, niin välittömästi ensimmäisen lenkin jälkeen lähti ovaali tilaukseen. Niin epämukavana pidin vakiota pyöreää ratasta. Ovaaliin tottuneena kokemus pyöreästä oli, että pienimmällä välityksellä kampikierroksen voimavaiheessa poljin pakeni alta, ja heti perään ylimenokohdassa reisi ei enää riittänytkään. Eli tunsin itseni odottamattoman heikkokuntoiseksi.

Omat ajelut ovat välitysskaalan pienimmässä päässä mieluiten teknistä maastoa (en siis puhu alamäestä) siinä rajalla että riittääkö voima vai ei, ja noissa tilanteissa ovaali tuntuu auttavan. Samalla se laajentaa yhden vaihteen käyttökelpoista alaa; Samalla vaihteella voi sekä ottaa spurtin että vääntää töppyrän päälle. Pyöreällä joutuisi vaihtamaan kesken kiipeämisen pienemmälle.

Haittoja? En ole huomannut. Nopeakadenssista ajoa en osaa kommentoida. Arvelen että ovaalilla tulee kuitenkin käytettyä pienempää kadenssia, mikä saattaa aiheuttaa jollakin polvivaivoja? Valmistusmateriaali on kyllä yksi selkeä haitta. Useimmat tarvikeovaaleista taitavat olla alumiinista jyrsittyjä, jolloin niiden kulutuskestävyys on rajallisempi. Eikä tuollaista mitätöntä tinatähteä todellakaan tee mieli ajaa kiviä päin, vaan vieressä pitää olla joku bash suojana jos pohjakosketukset kuuluvat ajotyyliin.



Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2977 : 05.02.2019 08:55 »
^ Ketjuhan sen osuman ottaa vastaan, jos kiveen osuu?
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2978 : 05.02.2019 12:28 »
^ Ketjuhan sen osuman ottaa vastaan, jos kiveen osuu?

Epäilin tuossa että heiveröisen rattaan rakenne nyykähtäisi vaikka ketju suojaisikin hampaita.

Olet aiemminkin esittänyt että bash on tarpeeton koska ketju suojaa ratasta. Itse olen ollut mukana paikkaamassa kivilleajosta katkennutta ketjua (eikö kellään ole mukana 9sp-ketjuliitintä?!), ja omat bashini ovat käytön myötä sen näköisiä, että otan mieluumin iskut niihin kuin ketjuun. Jos niitä kiviosumia osaa välttää niin eipä tuossa sitten tarvetta suojaukselle liene.

Poissa Marko_K

Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #2979 : 05.02.2019 12:48 »
Olet aiemminkin esittänyt että bash on tarpeeton koska ketju suojaa ratasta. Itse olen ollut mukana paikkaamassa kivilleajosta katkennutta ketjua (eikö kellään ole mukana 9sp-ketjuliitintä?!), ja omat bashini ovat käytön myötä sen näköisiä, että otan mieluumin iskut niihin kuin ketjuun.

Juu, kyllähän sen ketjun saa rikottua, ei siinä mitään. Varmasti riippuu paljon missä ja miten ajaa. Ja vaikka eturattaan koosta -- edellä mainittu 36t osuu taatusti herkemmin kiville kuin vaikka 30t.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90