autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kolmisylinterisen kummallinen käyntiääni  (Luettu 524 kertaa)

Poissa MarkK

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 2
Mistähän johtuu, että kolmipyttyinen moottori kuullostaa vähän kuin ompelukoneelta (tai oikeastaan naputtavilta venttiileiltä) kierrosvälillä tyhjäkäynti-alle 1200rpm?

En tiedä onko tuo sitten joku tiettyinä vuosina valmistettujen autojen kirous vai eriintyykö sitä vielä 2010-luvun kulkineissakin, mutta pidän sitä vallan erikoisena, että tyhjäkäynti kuulostaa siltä ja autohuoltokin sanoo, että se on kolmipyttyiselle ominainen ääni

Tässä tapauksessa kyseessä on 2002 vuoden suzuki swift 1.0i

Poissa Kraftwerk

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 118
  • Audi A4 2.0T quattro Avant
Vs: Kolmisylinterisen kummallinen käyntiääni
« Vastaus #1 : 25.07.2020 16:06 »
En nyt mitenkään asiantuntija ole aiheessa, mutta sytytysjärjestys eli työtahtien määrä käytännössä määrää aika paljon polttomoottorin äänen taajuuksia ja luonnetta, johon sitten pakosarjan kanavien muotoilulla ja pakokaasujen ohjauksella pystyy vaikuttamaa. Lisäksi tasopainotusakselilla varustetut koneet käyvät jonkin verran tasaisemmin.

Kuvaamasti käyntiääni on tosiaan kolmisylinteriselle moottorille ominainen aivan kuin ruplattava ja muriseva käyntiääni amerikkalaisissa crossplane kampiakselilla varustetuissa V8-moottoreissa tai suhiseva käyntiääni edustusautojen V12-moottoreissa. Tavallaan rivi-3 muistuttaa käyntiääneltään puolikasta V6-moottoria. Makuasioita, mutta melkeinpä pidän R3-koneen hurinaa persoonallisempana mitä tylsää R4-koneen käyntiääntä, jollainen vaikkapa omassa autossani on.

Poissa MarkK

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 2
Vs: Kolmisylinterisen kummallinen käyntiääni
« Vastaus #2 : 25.07.2020 17:06 »
Persoonallinen ja korvaa miellyttävä tuo kolmepyttysen ääni on toki, mutta tosiaan se venttiilien tikitystä muistuttava (ellei jopa identtinen) hieman mietityttää kun ei ainakaan näin amatöörin korvaan sitä oikean venttiilin kilinän kanssa erota toisistaan.

Poissa Kraftwerk

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 118
  • Audi A4 2.0T quattro Avant
Vs: Kolmisylinterisen kummallinen käyntiääni
« Vastaus #3 : 25.07.2020 17:11 »
En ole varma, mutta Swiftissä saattaa olla paininkupeilla tai manuaalisesti säädettä venttiilinvälys eli ei ole hydraulista välyksensäätöä. Oliko korjaamo varma, että venttiilit eivät ole säädön tarpeessa?

Poissa Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2067
Vs: Kolmisylinterisen kummallinen käyntiääni
« Vastaus #4 : 25.07.2020 17:16 »
Yhtenä syynä ääneen on 120 asteen kampijako verrattuna vaikka rivinelikon 180 asteeseen.