https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kolmisylinterisen kummallinen käyntiääni

M

MarkK

Vieras
Mistähän johtuu, että kolmipyttyinen moottori kuullostaa vähän kuin ompelukoneelta (tai oikeastaan naputtavilta venttiileiltä) kierrosvälillä tyhjäkäynti-alle 1200rpm?

En tiedä onko tuo sitten joku tiettyinä vuosina valmistettujen autojen kirous vai eriintyykö sitä vielä 2010-luvun kulkineissakin, mutta pidän sitä vallan erikoisena, että tyhjäkäynti kuulostaa siltä ja autohuoltokin sanoo, että se on kolmipyttyiselle ominainen ääni

Tässä tapauksessa kyseessä on 2002 vuoden suzuki swift 1.0i
 
En nyt mitenkään asiantuntija ole aiheessa, mutta sytytysjärjestys eli työtahtien määrä käytännössä määrää aika paljon polttomoottorin äänen taajuuksia ja luonnetta, johon sitten pakosarjan kanavien muotoilulla ja pakokaasujen ohjauksella pystyy vaikuttamaa. Lisäksi tasopainotusakselilla varustetut koneet käyvät jonkin verran tasaisemmin.

Kuvaamasti käyntiääni on tosiaan kolmisylinteriselle moottorille ominainen aivan kuin ruplattava ja muriseva käyntiääni amerikkalaisissa crossplane kampiakselilla varustetuissa V8-moottoreissa tai suhiseva käyntiääni edustusautojen V12-moottoreissa. Tavallaan rivi-3 muistuttaa käyntiääneltään puolikasta V6-moottoria. Makuasioita, mutta melkeinpä pidän R3-koneen hurinaa persoonallisempana mitä tylsää R4-koneen käyntiääntä, jollainen vaikkapa omassa autossani on.
 
Persoonallinen ja korvaa miellyttävä tuo kolmepyttysen ääni on toki, mutta tosiaan se venttiilien tikitystä muistuttava (ellei jopa identtinen) hieman mietityttää kun ei ainakaan näin amatöörin korvaan sitä oikean venttiilin kilinän kanssa erota toisistaan.
 
En ole varma, mutta Swiftissä saattaa olla paininkupeilla tai manuaalisesti säädettä venttiilinvälys eli ei ole hydraulista välyksensäätöä. Oliko korjaamo varma, että venttiilit eivät ole säädön tarpeessa?
 
Yhtenä syynä ääneen on 120 asteen kampijako verrattuna vaikka rivinelikon 180 asteeseen.