https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?

Objektiivisesti mitaten tehoa on liian vähän, kun se hidastaa matka-aikaa lakien puitteissa ajettaessa.

Tehokkaalla autolla saattaa pitkällä matkalla pystyä ohittamaan muutaman kerran enemmän, mutta ohitusten vaikutus matka-aikaan tuppaa jäämään pieneksi.

Jos sen sijaan rupeaa rikkomaan lakia, niin silloin teholla on arvonsa. Matka taittuu, jos ohittaa aina, kun siihen on mahdollisuus.

Omasta mielestäni turhanpäinen höyryäminen ei kuulu liikenteeseen. Jos tahtoo vauhtia ja kiihtyvyyttä ja koetella taitojaan, niin siihen on Suomessakin laillinen mahdollisuus. Ei muuta kuin kaksipyöräinen alle ja radalle kokeilemaan taitojaan.

 
Sopeutuja sanoi:
Omasta mielestäni turhanpäinen höyryäminen ei kuulu liikenteeseen.


Ikinä en ole ajanut yhtä rauhallisesti kuin 217hv autolla. En jaksanut ohitella turhan takia ja joustovaroja oli liikennetilanteissa reippaasti. Syynä oli se psykologia, että tarvittaessa ei joutunut kahta kertaa miettimään, pääseekö ohi, jos edelläajavan pullajumppa olisi alkanut vituttaa. Ohittamisesta tuli pitkälti valintakysymys.


Otetaan tuosta sata heppaa pois, niin ajamisesta tuleekin helvetinmoista stressiä, koska pitää ennakoida mahdollisia ohituksia varmuuden vuoksi. Ja jokaisen horisontissa näkyvän Yariksen peräluukusta tulee välittömiä mielleyhtymiä tilanteeseen, jossa se sama varis jumppaa siinä edellä sitä 50-90km/h latuaan vielä puolen tunnin kuluttuakin, kun ei olekaan tullut tarpeeksi hyviä marginaaleja ohitukseen vielä silloinkaan.
 
yason sanoi:
Otetaan tuosta sata heppaa pois, niin ajamisesta tuleekin helvetinmoista stressiä, koska pitää ennakoida mahdollisia ohituksia varmuuden vuoksi.

On sulla ongelmat…    ;D
 
yason sanoi:
Otetaan tuosta sata heppaa pois, niin ajamisesta tuleekin helvetinmoista stressiä,

..eli jää 117 hp?  Ikinä en ole omistanut niin tehokasta autoa. Nykyisen 101 hp riittää todella hyvin.
 
Markku sanoi:
..eli jää 117 hp?.....101 hp riittää todella hyvin.

+1

Kertaakaan ei ole ohitukset, rampilta siirtymiset jne jäänyt tehosta kiinni...yleensä siinä edessä matelee joku kotirouva 700hv kitymaasturilla edessä tientukkona. Monesti naurattanut kun edessä olisi ohitettava rekka jonka perässä nysvää joku 300hv kuuraketti etsien ohituspaikkaa ja jostain kaukaa perästä lähtee 127 ohittamaan ja menee menojaan...
 
Tehon lisäämisessä on sellainen ongelma, että se nostaa auton hintaa ja käyttökuluja, mutta muutama kymmenen lisäheppaa ei vielä vaikuta mitenkään oleellisesti kiihtyvyyteen.

Järjellä asiaa on siis vaikea perustella, mutta eipä autoilu taidakaan järkeä olla kuin pieneltä osin. Fiilishommia.
 
Tehoa on tarpeeksi kun kaasun painamiseen joutuu suhtautumaan kunnioituksella, jopa hieman peläten. Pitää mielen virkeänä. :)
Tätä periaatetta yrittänyt noudatta harrasteautoissa ja prätkissä. Talvella niin väliä millä ajaa.
 
Jari_S sanoi:
On sulla ongelmat…    ;D


Noh, mistä kukakin tykkää.


Itse en millään muotoa nauti siitä, että jurnutan alitehoisella moottorilla kaasu pohjassa 4500 rpm kierroksilla toisesta autosta ohi rukoillen, että kai tämä nyt tästä vielä vähän kiihtyisi ja toivoen, ettei toinen auto keksi perinteisesti nostaa nopeutta. En kyllä nauti siitäkään, että jään noiden humppaajien taakse köröttelemään ja vuorotellen kiihdyttelemään ja jarruttelemaan.


Ohitukset siis joutuu suunnittelemaan aika pitkälti etukäteen, jotta voi rullata vauhtia jo valmiiksi. Ja tämä onnistuu vain ideaaliolosuhteissa, joissa marginaaleja on paljon, eli vastaantulevaa liikennettä vähän ja riittävän pitkiä suoria.


Ja tuohon sattumalta löytynyt 115 hp lukema on moneen pienempään autoon paljon, mutta kaikkiin ei, koska teho-paino -suhde ja vääntökäyrä. Auton tulee kiihtyä vaivatta, kun painaa kaasua.
 
Ensinnäkään en tiedä yhtään, kuka tuossa videossa on ollut kuskina. Siitä on jo aikaa niin paljon, etten muista kuka sitä mahtoi ajaa.


Tuossa kuitenkin ero 260hp (bensa) vs 163hp (diesel). Ei ohituksessa ihan hirveää eroa tule.

 
Tuolla bemarin kiertueella tuli ajettua G30 m550ix .. ja siinä tuli sellainen olo, että sitä tehoa alkoi olla kivasti eli virallisesti 460, mutta dynoissa on mitattu aikalailla 500. Myös Teslat ovat olleet vaivattomia ajaa, koska siellä teho yhdistyy vielä siihen täysin viiveettömään reagointiin.

Oman auton 252 hevosta tuntuu arkiajossa vaivattomalta, eniten jää kaipaamaan sitä toista vetävää akselia. Edellisen auton 190hp oli sen sijaan motarinopeuksissa kovin tuskainen kulkemaan.

Riittävästi suorituskykyä on nykyisessäkin sekä edellisessä, mutta tuollainen 300+ ja neliveto alkaa olla sitten jo tarpeeksi :)
 
lnaukkar sanoi:
E
dellisen auton 190hp oli sen sijaan motarinopeuksissa kovin tuskainen kulkemaan.

Täytynyt olla hirveä otsapinta-ala. Mulla i30 CRDI 1,6 riitti hyvin motarilla 130 nopeudessa.
 
antsu sanoi:
Täytynyt olla hirveä otsapinta-ala. Mulla i30 CRDI 1,6 riitti hyvin motarilla 130 nopeudessa.

Kyllä se mukana kulkee, mutta tuo 190hp riittää siihen, että ainakin tämä kuski kiihtyy enemmän kuin nopeusmittari. Tämän 252 hp kanssa on siinä ja siinä, että pysyykö se mittari kuskin edellä.
 
lnaukkar sanoi:
Tuolla bemarin kiertueella tuli ajettua G30 m550ix .. ja siinä tuli sellainen olo, että sitä tehoa alkoi olla kivasti eli virallisesti 460, mutta dynoissa on mitattu aikalailla 500...

Edellisen auton 190hp oli sen sijaan motarinopeuksissa kovin tuskainen kulkemaan...
Minä pääsin aikoinaan kokeilemaan F11 korissa, sen aikaista M550d:tä ja kyllä siinäkin minulle kyyti riitti.
Vaikka tehoja oli vielä alle 400hp, mutta vääntöä kuitenkin yli 700Nm.

Toisaalta minusta tuo 190 diesel hevosvoimaakin auttoi X3:sta ihan kiitettävän rivakaan liikkumiseen, mutta se varmaan riippuu siitä mihin tuo takapuolidyno tottuu.  :D
 
Se että esim. rekan ohituksessa saa selvän eron toiseen ohittavaan autoon niin suorituskyvyssä saa olla todella suuri ero, jos toisessa autossa on suorituskyky edes luokkaa 10s 0-100 km/h, sitä suurta eroa ei tehdä 7s autolla vielä. Taas 7s ja 10s 0-100km/h autoilla voi hyvinkin olla 100 heppaa tehoeroa, etenkin, jos se tehokkaampi painaa vielä vähän enemmän.
 
lao sanoi:
Se että esim. rekan ohituksessa saa selvän eron toiseen ohittavaan autoon niin suorituskyvyssä saa olla todella suuri ero, jos toisessa autossa on suorituskyky edes luokkaa 10s 0-100 km/h, sitä suurta eroa ei tehdä 7s autolla vielä.

Tämä on erittäin helppo allekirjoitaa. Itse kuitenkin putosin laakista 300 kaakkisesta 110 kaakkiseen ja nykyään voin vain kaiholla muistella vanhaan hyvään aikaan tehtyjä helppoja ja lupsakoita ohituksia. Nyt ohituksiin joutuu keskittymään ja miettimään paikkaa etukäteen. Lähes aina pitää ottaa jonkun verran myös alkuvauhtia.

Tympeää puuhaa, kun homman voisi hoitaa lupsakasti, ilman etukäteistuumailuja tai -valmisteluja, jos olisi vain riittävästi kaakkeja pellin alla.
 
Bawuka sanoi:
Ei se teho, vaan se paino.

Ja miten sen saa tiehen...

Alkuun jokin tehomäärä saattaa tuntua riittävältä mutta kuten isot pojat on sanoneet niin paljoon tehoon tottuu aina, liian vähään ei ikinä. Itsellä on muutama erilainen auto joissa toki on eri verran tehoakin. Jossain vaiheessa eräs 155hv autoni tuntui liian tehokkaalta koska painoa on vain vähän yli 600kg mutta nyt siihenkin on tottunut ja sellainen 100-150hv olisi sopivasti lisää.

Vastaavasti sitten kerran totesin että Audi RS5:ssä (ei oma) oli tehoa ihan liian vähän koska edellä mennyt Audi R8 V10 meni kiihdytyksessä karkuun.
 
TeroPee sanoi:
Vastaavasti sitten kerran totesin että Audi RS5:ssä (ei oma) oli tehoa ihan liian vähän koska edellä mennyt Audi R8 V10 meni kiihdytyksessä karkuun.

Liian vähän sitä voimaa oli R8 V10:ssäkin, kun puski Italiassa serpentiiniä ylöspäin. Piti kiljuttaa että jaksoi mennä.
 
Omassa autossa 141hv ja painoa 1390kg. Sanoisin että 0,1hv/kg on ihan minimi ainakin bensavaparissa koska ei tuossa omassa ole kyllä yhtäkään ylimääräistä heppaa. Jos haluaa sujuvaa ajoa sanoisin että 0,12hv/kg on minimi, omassa tämä tarkoittaisi 166hv minkä luulisi tuovan jo sujuvaa ajoa.

Joten oma vastaus bensavaparille olisi 0,12hv/kg tai enemmän on sopiva jos haluaa sujuvat ohitukset jne.
 
Juuha sanoi:
Omassa autossa 141hv ja painoa 1390kg. Sanoisin että 0,1hv/kg on ihan minimi ainakin bensavaparissa koska ei tuossa omassa ole kyllä yhtäkään ylimääräistä heppaa. Jos haluaa sujuvaa ajoa sanoisin että 0,12hv/kg on minimi, omassa tämä tarkoittaisi 166hv minkä luulisi tuovan jo sujuvaa ajoa.

Joten oma vastaus bensavaparille olisi 0,12hv/kg tai enemmän on sopiva jos haluaa sujuvat ohitukset jne.

Mietin tuossa ensin että aika ruikulit on tehot jos laskelmasi pitää paikkansa mutta ihan linjassa tuo menee. Laskeskelin että käyttöautossani on 0.16hv/0,32nm kilolle ja harrasteromussa 0,28hv/0,32nm. Että kyllä 0.1 on tehona ihan ok. Toki väännöllähän käyttöautoa liikutetaan, ainakin jos pitää eleettömästi liikkua.
 
lnaukkar sanoi:
Tuolla bemarin kiertueella tuli ajettua G30 m550ix .. ja siinä tuli sellainen olo, että sitä tehoa alkoi olla kivasti eli virallisesti 460, mutta dynoissa on mitattu aikalailla 500. Myös Teslat ovat olleet vaivattomia ajaa, koska siellä teho yhdistyy vielä siihen täysin viiveettömään reagointiin.

Oman auton 252 hevosta tuntuu arkiajossa vaivattomalta, eniten jää kaipaamaan sitä toista vetävää akselia. Edellisen auton 190hp oli sen sijaan motarinopeuksissa kovin tuskainen kulkemaan.

Riittävästi suorituskykyä on nykyisessäkin sekä edellisessä, mutta tuollainen 300+ ja neliveto alkaa olla sitten jo tarpeeksi :)
Tarkoitat varmaan jossain muualla kuin Suomessa tuota tukkoista menoa motarilla 190 hepalla? Toisaalta meillä myytävät autot on 90% alle 190 heppaisia, niin kyllä sen välillä tuolla tien päällä näkee että tukkoista meno on. Välillä kyllä näkee myös että mihin tuo niitä +400 horsea tarvii kun omalla laina +120 hevosella jopa motarilla pärjää.
 
VirtuaaliVille1999 sanoi:
Tarkoitat varmaan jossain muualla kuin Suomessa tuota tukkoista menoa motarilla 190 hepalla? Toisaalta meillä myytävät autot on 90% alle 190 heppaisia, niin kyllä sen välillä tuolla tien päällä näkee että tukkoista meno on. Välillä kyllä näkee myös että mihin tuo niitä +400 horsea tarvii kun omalla laina +120 hevosella jopa motarilla pärjää.

190 hp riitti, että tuolla 90-140 kmh nopeuksien paikkeilla kaikki kiihdytykset voi suorittaa kaasu pohjassa ja ihan jokaiseen väliin ei edes uskalla kiihdytellä. 252 hp jättää välillä pari heppaa reserviin, mutta lähtökohtaisesti tämänkin kanssa aina kaasu pohjaan kun joku himmailija siitä edestä pois siirtyy.

Taajamanopeudessa sama rivakka kiihtyvyys saadaan tietysti jo paljon, paljon pienemmällä kaasun käytöllä. Ja todellakin onnistuu jo vielä pienemmälläkin teholla.
 
Minulle tehon ja suorituskyvyn riittävyyden mittari on, että pari tonnin traileripaketti tulee vielä auton perässä lain sallimassa nopeudessa ja tarvittaessa voi vielä ohittaa köröttelijät. Nelivetoa ja sen ominaisuuksia tarvitaan jotta veneen voi nostaa kohtuulliselta luonnon luiskalta.