autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?  (Luettu 19018 kertaa)

Poissa Sopeutuja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 266
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #200 : 06.12.2018 10:51 »
Objektiivisesti mitaten tehoa on liian vähän, kun se hidastaa matka-aikaa lakien puitteissa ajettaessa.

Tehokkaalla autolla saattaa pitkällä matkalla pystyä ohittamaan muutaman kerran enemmän, mutta ohitusten vaikutus matka-aikaan tuppaa jäämään pieneksi.

Jos sen sijaan rupeaa rikkomaan lakia, niin silloin teholla on arvonsa. Matka taittuu, jos ohittaa aina, kun siihen on mahdollisuus.

Omasta mielestäni turhanpäinen höyryäminen ei kuulu liikenteeseen. Jos tahtoo vauhtia ja kiihtyvyyttä ja koetella taitojaan, niin siihen on Suomessakin laillinen mahdollisuus. Ei muuta kuin kaksipyöräinen alle ja radalle kokeilemaan taitojaan.

<a href="https://youtu.be/lG73Wl4fEiY" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/lG73Wl4fEiY</a>

Paikalla yason

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 227
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #201 : 06.12.2018 12:04 »
Omasta mielestäni turhanpäinen höyryäminen ei kuulu liikenteeseen.


Ikinä en ole ajanut yhtä rauhallisesti kuin 217hv autolla. En jaksanut ohitella turhan takia ja joustovaroja oli liikennetilanteissa reippaasti. Syynä oli se psykologia, että tarvittaessa ei joutunut kahta kertaa miettimään, pääseekö ohi, jos edelläajavan pullajumppa olisi alkanut vituttaa. Ohittamisesta tuli pitkälti valintakysymys.


Otetaan tuosta sata heppaa pois, niin ajamisesta tuleekin helvetinmoista stressiä, koska pitää ennakoida mahdollisia ohituksia varmuuden vuoksi. Ja jokaisen horisontissa näkyvän Yariksen peräluukusta tulee välittömiä mielleyhtymiä tilanteeseen, jossa se sama varis jumppaa siinä edellä sitä 50-90km/h latuaan vielä puolen tunnin kuluttuakin, kun ei olekaan tullut tarpeeksi hyviä marginaaleja ohitukseen vielä silloinkaan.

Poissa Jari_S

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 411
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #202 : 06.12.2018 12:08 »
Otetaan tuosta sata heppaa pois, niin ajamisesta tuleekin helvetinmoista stressiä, koska pitää ennakoida mahdollisia ohituksia varmuuden vuoksi.

On sulla ongelmat…    ;D

Paikalla Markku

  • Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3359
  • Golf Variant 1,9 Tdi, Skoda Rapid 1,6 tdi dsg
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #203 : 06.12.2018 12:43 »

Otetaan tuosta sata heppaa pois, niin ajamisesta tuleekin helvetinmoista stressiä,


..eli jää 117 hp?  Ikinä en ole omistanut niin tehokasta autoa. Nykyisen 101 hp riittää todella hyvin.
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.
_____________________________________
Autostadiumin jäsenvastaava

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9120
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #204 : 06.12.2018 12:53 »
..eli jää 117 hp?.....101 hp riittää todella hyvin.

+1

Kertaakaan ei ole ohitukset, rampilta siirtymiset jne jäänyt tehosta kiinni...yleensä siinä edessä matelee joku kotirouva 700hv kitymaasturilla edessä tientukkona. Monesti naurattanut kun edessä olisi ohitettava rekka jonka perässä nysvää joku 300hv kuuraketti etsien ohituspaikkaa ja jostain kaukaa perästä lähtee 127 ohittamaan ja menee menojaan...
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018 12:55 kirjoittanut dingdongpingpong »
Soita nolla viis ysi kuka tuli ?

Poissa Sopeutuja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 266
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #205 : 06.12.2018 13:12 »
Tehon lisäämisessä on sellainen ongelma, että se nostaa auton hintaa ja käyttökuluja, mutta muutama kymmenen lisäheppaa ei vielä vaikuta mitenkään oleellisesti kiihtyvyyteen.

Järjellä asiaa on siis vaikea perustella, mutta eipä autoilu taidakaan järkeä olla kuin pieneltä osin. Fiilishommia.

Poissa Caddy78

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 67
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #206 : 06.12.2018 13:28 »
Tehoa on tarpeeksi kun kaasun painamiseen joutuu suhtautumaan kunnioituksella, jopa hieman peläten. Pitää mielen virkeänä. :)
Tätä periaatetta yrittänyt noudatta harrasteautoissa ja prätkissä. Talvella niin väliä millä ajaa.

Poissa Bawuka

Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #207 : 06.12.2018 13:30 »
Tehoa on silloin tarpeeksi kun se itselle riittää.
-18 MB A200 A Progressive

Paikalla yason

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 227
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #208 : 06.12.2018 13:40 »
On sulla ongelmat…    ;D


Noh, mistä kukakin tykkää.


Itse en millään muotoa nauti siitä, että jurnutan alitehoisella moottorilla kaasu pohjassa 4500 rpm kierroksilla toisesta autosta ohi rukoillen, että kai tämä nyt tästä vielä vähän kiihtyisi ja toivoen, ettei toinen auto keksi perinteisesti nostaa nopeutta. En kyllä nauti siitäkään, että jään noiden humppaajien taakse köröttelemään ja vuorotellen kiihdyttelemään ja jarruttelemaan.


Ohitukset siis joutuu suunnittelemaan aika pitkälti etukäteen, jotta voi rullata vauhtia jo valmiiksi. Ja tämä onnistuu vain ideaaliolosuhteissa, joissa marginaaleja on paljon, eli vastaantulevaa liikennettä vähän ja riittävän pitkiä suoria.


Ja tuohon sattumalta löytynyt 115 hp lukema on moneen pienempään autoon paljon, mutta kaikkiin ei, koska teho-paino -suhde ja vääntökäyrä. Auton tulee kiihtyä vaivatta, kun painaa kaasua.

Poissa JiiJii71

Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #209 : 06.12.2018 13:44 »
Ensinnäkään en tiedä yhtään, kuka tuossa videossa on ollut kuskina. Siitä on jo aikaa niin paljon, etten muista kuka sitä mahtoi ajaa.


Tuossa kuitenkin ero 260hp (bensa) vs 163hp (diesel). Ei ohituksessa ihan hirveää eroa tule.

<a href="https://youtu.be/pCJZFw7Kctg" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/pCJZFw7Kctg</a>
Kyll on lust ku tulitta.

Paikalla lnaukkar

Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #210 : 06.12.2018 14:01 »
Tuolla bemarin kiertueella tuli ajettua G30 m550ix .. ja siinä tuli sellainen olo, että sitä tehoa alkoi olla kivasti eli virallisesti 460, mutta dynoissa on mitattu aikalailla 500. Myös Teslat ovat olleet vaivattomia ajaa, koska siellä teho yhdistyy vielä siihen täysin viiveettömään reagointiin.

Oman auton 252 hevosta tuntuu arkiajossa vaivattomalta, eniten jää kaipaamaan sitä toista vetävää akselia. Edellisen auton 190hp oli sen sijaan motarinopeuksissa kovin tuskainen kulkemaan.

Riittävästi suorituskykyä on nykyisessäkin sekä edellisessä, mutta tuollainen 300+ ja neliveto alkaa olla sitten jo tarpeeksi :)

Paikalla antsu

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #211 : 06.12.2018 14:08 »
E
dellisen auton 190hp oli sen sijaan motarinopeuksissa kovin tuskainen kulkemaan.

Täytynyt olla hirveä otsapinta-ala. Mulla i30 CRDI 1,6 riitti hyvin motarilla 130 nopeudessa.

Paikalla lnaukkar

Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #212 : 06.12.2018 14:14 »
Täytynyt olla hirveä otsapinta-ala. Mulla i30 CRDI 1,6 riitti hyvin motarilla 130 nopeudessa.

Kyllä se mukana kulkee, mutta tuo 190hp riittää siihen, että ainakin tämä kuski kiihtyy enemmän kuin nopeusmittari. Tämän 252 hp kanssa on siinä ja siinä, että pysyykö se mittari kuskin edellä.

Poissa epjbmw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1304
  • Skoda Fabia
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #213 : 06.12.2018 14:28 »
Tuolla bemarin kiertueella tuli ajettua G30 m550ix .. ja siinä tuli sellainen olo, että sitä tehoa alkoi olla kivasti eli virallisesti 460, mutta dynoissa on mitattu aikalailla 500...

Edellisen auton 190hp oli sen sijaan motarinopeuksissa kovin tuskainen kulkemaan...
Minä pääsin aikoinaan kokeilemaan F11 korissa, sen aikaista M550d:tä ja kyllä siinäkin minulle kyyti riitti.
Vaikka tehoja oli vielä alle 400hp, mutta vääntöä kuitenkin yli 700Nm.

Toisaalta minusta tuo 190 diesel hevosvoimaakin auttoi X3:sta ihan kiitettävän rivakaan liikkumiseen, mutta se varmaan riippuu siitä mihin tuo takapuolidyno tottuu.  :D

Poissa lao

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 711
  • Volvo V90
  • T8 R Design
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #214 : 06.12.2018 14:34 »
Se että esim. rekan ohituksessa saa selvän eron toiseen ohittavaan autoon niin suorituskyvyssä saa olla todella suuri ero, jos toisessa autossa on suorituskyky edes luokkaa 10s 0-100 km/h, sitä suurta eroa ei tehdä 7s autolla vielä. Taas 7s ja 10s 0-100km/h autoilla voi hyvinkin olla 100 heppaa tehoeroa, etenkin, jos se tehokkaampi painaa vielä vähän enemmän.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8875
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #215 : 06.12.2018 14:46 »
Se että esim. rekan ohituksessa saa selvän eron toiseen ohittavaan autoon niin suorituskyvyssä saa olla todella suuri ero, jos toisessa autossa on suorituskyky edes luokkaa 10s 0-100 km/h, sitä suurta eroa ei tehdä 7s autolla vielä.

Tämä on erittäin helppo allekirjoitaa. Itse kuitenkin putosin laakista 300 kaakkisesta 110 kaakkiseen ja nykyään voin vain kaiholla muistella vanhaan hyvään aikaan tehtyjä helppoja ja lupsakoita ohituksia. Nyt ohituksiin joutuu keskittymään ja miettimään paikkaa etukäteen. Lähes aina pitää ottaa jonkun verran myös alkuvauhtia.

Tympeää puuhaa, kun homman voisi hoitaa lupsakasti, ilman etukäteistuumailuja tai -valmisteluja, jos olisi vain riittävästi kaakkeja pellin alla.

Poissa Automaattori

Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #216 : 06.12.2018 15:15 »
Tehoja on tarpeeksi silloin kun ei tarvitse miettiä onko tehoja tarpeeksi.
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

Simply Clever - Think Different

Poissa Bawuka

Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #217 : 06.12.2018 15:28 »
Ei se teho, vaan se paino.
-18 MB A200 A Progressive

Poissa TeroPee

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 410
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #218 : 06.12.2018 17:12 »
Ei se teho, vaan se paino.

Ja miten sen saa tiehen...

Alkuun jokin tehomäärä saattaa tuntua riittävältä mutta kuten isot pojat on sanoneet niin paljoon tehoon tottuu aina, liian vähään ei ikinä. Itsellä on muutama erilainen auto joissa toki on eri verran tehoakin. Jossain vaiheessa eräs 155hv autoni tuntui liian tehokkaalta koska painoa on vain vähän yli 600kg mutta nyt siihenkin on tottunut ja sellainen 100-150hv olisi sopivasti lisää.

Vastaavasti sitten kerran totesin että Audi RS5:ssä (ei oma) oli tehoa ihan liian vähän koska edellä mennyt Audi R8 V10 meni kiihdytyksessä karkuun.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018 17:14 kirjoittanut TeroPee »

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2709
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
Vs: Milloin tehoa ja suorituskykyä on riittävästi?
« Vastaus #219 : 06.12.2018 18:46 »
Vastaavasti sitten kerran totesin että Audi RS5:ssä (ei oma) oli tehoa ihan liian vähän koska edellä mennyt Audi R8 V10 meni kiihdytyksessä karkuun.

Liian vähän sitä voimaa oli R8 V10:ssäkin, kun puski Italiassa serpentiiniä ylöspäin. Piti kiljuttaa että jaksoi mennä.