autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Plug in  (Luettu 203954 kertaa)

Poissa CorAveRav

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2815
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2520 : 21.11.2020 11:49 »
Kiinteän vakkarin tiputtaa varmaan luistonesto ja ajonvakautus...

Paikalla calm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 277
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2521 : 21.11.2020 13:25 »
Ei tainnut vieläkään olla tarpeeksi pakkasta, että olisi päässyt näkemään mitä esilämmitykselle tapahtuu alle kympin pakkasella. Ulkolämpömittari näytti kyllä -12,5°C, mutta se on muutaman metrin matalammalla kuin missä auto on parkissa. Auto itse raportoi sisälämpötilaksi -8°C, keskikonsolin pullokolossa oleva anturi sanoi -7,8°C. Ei se siitä kohtaa montaa astetta lämmennyt (toki anturi on huonossa kohdassa ihmisen kokemaan verrattuna), mutta nyt kerrankin kun lämmityksen sai kännykällä päälle, niin tuulilasi sentään melkein suli.

Lämmityskierroksen jälkeen auto raportoi lähes joka asiaan -1. Akussa oli muka -1% sähköä ja lämmityksellä range -1,01 km. Autossa kun kävi sisällä, niin sitten tuli taas tolkulliset numerot. Matkaennusteessa on jo 7 km ero lämmityksellä/ilman lämmitystä, kun se tähän asti on ollut vain 1-2 km. Uskottavia numeroita se ei silti tarjoa.




Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2522 : 21.11.2020 20:42 »
Suurin kulutus etappi meillä on tähän mennessä 6,7 L/100 km. Ja kun emäntä lähtee Naantalista etelään Raision kautta ja ajelee lopun vajaa 20 km sellaisella 54 km/h keskinopeudella, niin kyllä se tuolta hyvin kotiin kerkeää kun vielä on 88 km/h keskinopeus.

Poissa CarMan

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2523 : 21.11.2020 21:06 »
Sulla oli jäänyt tuosta pois tieto sähkön käytöstä. Oliko tälle etapille lähtiessä akku täysin tyhjä?

Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2524 : 21.11.2020 21:46 »
Joo. Se tyhjeni jo menometkalla, mutten viihtynyt sitä laittaa mukaan, ettei sekoiteta ajamisia. Mutta laitetaan sekin mukaan. Tämä meno jakautui 6:een eri etappiin, niin ei jaksa kasata, mutta 4,8 L/100 km, 85 km/h, yksi etappi 0,9 km kulutus 21,4 L/100 km ym. Mutta otin koko päivän ajamisen ja lähdössä sähköä oli. Kyllä se posottelee menemään.

Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2525 : 21.11.2020 22:11 »
Tässäkin vielä laittaa sen 91,8 km ajettuna sähköllä, niin näkee ettei tuo Appi laita yhtään kulutusta menomatkalla, mutta takaisin tullessa käynnistyi moottori 1,7 km ennen kotiin pääsyä ja kokonaismatkaa siis 93,5 km. Autoa odottavat laittaa jo mielessään paremmaksi.

Poissa CarMan

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2526 : 21.11.2020 22:32 »
Kun tottuu ajamaan pääosin sähköllä niin kylmän moottorin kulutukset tuntuu älyttömiltä. tässäkin viimeiselle 1,7km polttoaineen kulutus noin 10-11l/100km... Toki kuluttaa muutkin kylmät moottorit paljon käynnistyksen jälkeen ennenkuin tasoittuu.
Eikös tuossa ole kulunut noin 0,2l polttoainetta 1,7 km matkalla... Laskinko ihan väärin.

Tuossa samaisessa tilanteessa volvo t8 kuluttaa aluksi samalla tavalla. Volvo kyllä häviää kulutuksessa 0,7l/100km vastaavalla matkalla jonka rouvasi on ajanut eli kulutus on 7,5l/100km tuolla keskinopeudella tyhjällä akulla.

Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2527 : 21.11.2020 22:38 »
No se ajelee 130 motaria, kun mulla 105 mielellään kesät talvet.

Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2528 : 21.11.2020 22:47 »
No se ajelee 130 motaria, kun mulla 105 mielellään kesät talvet.
Ja samalle päivälle tuli muutakin ajoa, eli yhteensä 150, 7 km kulutuksella 0,1 L/100 km. Eli kaikki muu ajo meni ilman yhtäkään käynnistystä, vaikka emäntä ratissa.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 890
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2529 : 21.11.2020 22:56 »
Kun tottuu ajamaan pääosin sähköllä niin kylmän moottorin kulutukset tuntuu älyttömiltä. tässäkin viimeiselle 1,7km polttoaineen kulutus noin 10-11l/100km... Toki kuluttaa muutkin kylmät moottorit paljon käynnistyksen jälkeen ennenkuin tasoittuu.
Eikös tuossa ole kulunut noin 0,2l polttoainetta 1,7 km matkalla... Laskinko ihan väärin.

Tuossa samaisessa tilanteessa volvo t8 kuluttaa aluksi samalla tavalla. Volvo kyllä häviää kulutuksessa 0,7l/100km vastaavalla matkalla jonka rouvasi on ajanut eli kulutus on 7,5l/100km tuolla keskinopeudella tyhjällä akulla.

Sillä erotuksella että Volvo ei lämmitä kabiinia moottorin hukkalämmöllä vaan vakiovarusteisella webastolla. Se vie puolisen litraa tunnissa.

Tänään oli taas polttis useampaankin kertaan käynnissä lämpöä tuottamassa ja enregiamonitorin mukaan voima siirtyi koneesta akkuun ja pyörille vakka valinta oli EV-modessa. range ei vähentynyt lämmitysaikanayhtään.
Auto siis pakottautuu bensa-ajoon kun lämpöä tarvitaan. Veikkaan että 10 pakkasilla polttis käy jatkvuasti. Sähkörange tulee olemaan ääretön kun sähköä ei käytetä ennen kevättä.


Poissa CarMan

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2530 : 21.11.2020 23:14 »
Ajatko Volvolla? Testaa joskus...
Minun mielestä moottorin lämpö tulee myös kabiiniin. Sen voi testata kun ajaa tankin lähes tyhjäksi. Siten että merkkivalo syttyy. Tämän jälkeen volvo ssa ei mene webasto päälle. Tällöin ei onnistu esilämmitys vähäisen polttoaineen vuoksi.
Kun kabiiniin tarvitaan lämpöä se tehdään polttomoottorilla vaikka akku olisi täynnä. Tuolloin polttomoottori käynnistyy.

Toisella tavalla seurattuna keskinäytön kulutuspalkista kun ajaa maantiellä polttomoottorilla ja alkaa olla seuraava 100km seuranta tolppa vaihtumassa. Ennen vaihtumista vaihtaa sähköajolle niin uudelle alkavalle 100km ajolle ei tule kulutusta ennenkuin moottorinlämmöt on käytetty kabiiniin lämmitykseen. Tämän jälkeen webasto käynnistyy ja kulutusalkaa näkymään keskinäytössä myös sähkö ajolla.

Poissa sepinki

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 358
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2531 : 21.11.2020 23:34 »
Ajatko Volvolla? Testaa joskus...
Minun mielestä moottorin lämpö tulee myös kabiiniin. Sen voi testata kun ajaa tankin lähes tyhjäksi. Siten että merkkivalo syttyy. Tämän jälkeen volvo ssa ei mene webasto päälle. Tällöin ei onnistu esilämmitys vähäisen polttoaineen vuoksi.
Kun kabiiniin tarvitaan lämpöä se tehdään polttomoottorilla vaikka akku olisi täynnä. Tuolloin polttomoottori käynnistyy.

Toisella tavalla seurattuna keskinäytön kulutuspalkista kun ajaa maantiellä polttomoottorilla ja alkaa olla seuraava 100km seuranta tolppa vaihtumassa. Ennen vaihtumista vaihtaa sähköajolle niin uudelle alkavalle 100km ajolle ei tule kulutusta ennenkuin moottorinlämmöt on käytetty kabiiniin lämmitykseen. Tämän jälkeen webasto käynnistyy ja kulutusalkaa näkymään keskinäytössä myös sähkö ajolla.

Tästä CarManin kanssa samaa mieltä, itsellä 'itselataava' ravi ja vaimolla v60t8. Jos vollessa bensaa on riittävästi, niin käyttelee webaa lämmitykseen, ellei bensaa ole riittävästi niin bensamotilla tehdään lämpö kabiiniin.

Ei siinä vollessa ole ainakaan tähän mennessä tarvinnut palella, meille kulutus näyttelee niin pientä osaa autoilun kokonaiskuluista että ihan sama.

Tuo itselataava taas saa ensi viikolla weban kylkeensä, en jaksa taistella ikkunoiden sulamisen kanssa. No tämäkin viikko menty capreilla, t paidalla ja verkkatakilla että mua ei kylmyys hetkauta. Mutta ellei autosta näe ulos heti lähtiessä on se mulle no go. Yli 10v ollut autoissani weba, eikä näemmä kannata siitä säästellä.

Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2532 : 22.11.2020 00:23 »
Onhan siinä RAV4:ssa lämpölasi. Kyllä sillä lähtee aika sutjakkaasti lasi puhtaaksi. Tai ainakin jäät irti. Ei tarvinnu entisellä skrapata yhtään kertaa, jos jäi pihalle. Plugaria ei olekkaan vielä tarvinnu kokeilla.

Poissa AarneA

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 77
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2533 : 22.11.2020 09:14 »
Kun tietää jo lähtiessä, ettei ladattu akku riitä koko matkalle, niin olisiko järkevää ajaa alusta asti normaalilla hybridi moodilla? Millaiseksi kulutus muodostuisi tällä ajotyylillä? Plug in ajomoodeista en tiedä mitään, eli miten ladattua akkua käytetään tuossa tilassa hyväksi? Tuntuisi vaan siltä, ettei sähkö tarvitsisi tuottaa bensalla pitkään aikaan!

Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2534 : 22.11.2020 09:39 »
Noinhan se just toimiikin. Jos taas haluat nimenomaan itse yrittää päätellä, koska pitää sähköä käyttää, niin sitten näpyttelet vuorotellen Auto HV//EV- ja HV-näppäimiä. HV pakottaa hybriditilaan ja moottori käynnistyy. Auto tilassa ajetaan sähköllä, jos teho riittää. HV tilassa toimii normaali hybridinä ja säästää ajoakun kapasiteetin siinä määrässä, kun nappia painetaan.

Poissa ZimKörk

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 47
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2535 : 22.11.2020 09:51 »
Onkos RAVissa sitä mikä esim. Volvoissa, että jos lähtiessä laitat naviin määränpään, laskee hybridi automaattisesti reitin mukaan järkevimmän sähkön käytön niin että akku on about tyhjä perillä?

Poissa euroshopperi

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2735
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2536 : 22.11.2020 09:59 »
On siinä oppiva reittiopastin ainakin. Ei vain ole tullut paljoa seurattua käytöstä, kun opastuksia ei tule käytettyä paljoakaan.

Poissa ihaa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1528
  • Kia Optima SW PHEV -19
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2537 : 22.11.2020 10:02 »
Tuskin Toyotallakaan tuo reittiopastus on sen fiksumpi kuin muissakaan autoissa vaan jättää akkua käyttämättä. Moottori - lehti testasi sitä ja totesi että fiksumpi on itse hoitaa sähköllä ajelu.

Ja näin olen tehnyt myös Kiassa, en ole edes viitsinyt sitä reittiopastusta kokeilla.
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa JiiJii71

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2538 : 22.11.2020 10:06 »
Oon vieläkin sitä mieltä, että Toyotassakin pitäisi olla optiona tuo PSA:n käyttämä muoto hybridiajoon jossa akun annettaisiin tyhjentyä ilman sen pakkopankittamista bensamoottorilla.
”Faktat eli tosiasiat eivät ole totuus.
Faktoja voi käyttää myös valheen levittämiseksi”

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 890
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #2539 : 22.11.2020 10:18 »
Ajatko Volvolla? Testaa joskus...
Minun mielestä moottorin lämpö tulee myös kabiiniin. Sen voi testata kun ajaa tankin lähes tyhjäksi. Siten että merkkivalo syttyy. Tämän jälkeen volvo ssa ei mene webasto päälle. Tällöin ei onnistu esilämmitys vähäisen polttoaineen vuoksi.
Kun kabiiniin tarvitaan lämpöä se tehdään polttomoottorilla vaikka akku olisi täynnä. Tuolloin polttomoottori käynnistyy.

Toisella tavalla seurattuna keskinäytön kulutuspalkista kun ajaa maantiellä polttomoottorilla ja alkaa olla seuraava 100km seuranta tolppa vaihtumassa. Ennen vaihtumista vaihtaa sähköajolle niin uudelle alkavalle 100km ajolle ei tule kulutusta ennenkuin moottorinlämmöt on käytetty kabiiniin lämmitykseen. Tämän jälkeen webasto käynnistyy ja kulutusalkaa näkymään keskinäytössä myös sähkö ajolla.

Siis tottakai Volvossa MYÖS moottorin lämpö tulee kabiiniin mutta tarkoitin että moottoria ei pakotetusti käynnistetä lämmön vuoksi vaan lämpö voidaan tehdä webastolla mikä on energiatehokkaampaa kuin polttiksen pyöritys vain lämmön vuoksi.  Volvo siis on pakkasilla sähköllä ajettaessa energiatehokkaampi kuin RAVi.

Oma kustannuslaskenta pohaa siihen että sähköllä olisi menty kestä talvet, nyt kuitenkin talvet mennään bensalla ja autoa esikäytetään sallittu 2min bensalla. Ajokustannuksilta ei siis ole oletettavissa alenemista diesel Audiin nähden.
Webasto taas näin jälkikäteen heittäisi kustannuskuvion huonommaksi kuin XC60 liki kaikilla optioilla. Näin siis liisarissa. Pitää kyllä ottaa liikeen kanssa puheeksi tämä virheellisen tiedon antaminen että auto lämpiäisi sähkövastuksilla pakkasilla.

« Viimeksi muokattu: 22.11.2020 10:26 kirjoittanut Tietäjä »