https://tummennuskalvot.fi/

Toyota RAV4 Plug in

Maahinen sanoi:
No ei tämä nyt mikään voltti sentään ole, vaan ainoostaan tuuli pukujen tojota. Riisin purijat matkii muita viisaampia ja ekana keksineitä mutta monesti aika kohtalaisesti eli että näilläkin voi ajaa paremman puutteessa kun me ei paremmasta tajuta. Tuo voltti on siis vissiin se kepuli sipilän aikoinaan omistaman opeliks amppeeran sisko tai veli?

Voisitko jättä tuollaiset kommentit suoli24 palstalle tai ainakin pistää hymiön perään. Nyt esität tuon vakavalla naamalla ja tosissasi.
 
Tietäjä sanoi:
Voisitko jättä tuollaiset kommentit suoli24 palstalle tai ainakin pistää hymiön perään. Nyt esität tuon vakavalla naamalla ja tosissasi.

No huh. Karmeet pahottelut. Eihän kai täällä kukaan tosissaan ole. :)

Muuten semmosta kysytään vielä etu käteen et saako plugarin digi mittaristosta näkyviin bensakoneen lämpö näyttöä? Koeajolla se kummastutti et lämpö tilaa ei näy vaan sen paikalla tais olla sähkön kulutus näyttö.
 
Suosittelen nyt ensin ottamaan kopin siitä laivasta, jolla sun plugari tulee ja noita yksityiskohtaisia nippelitietoja otat sitten ylös ajelujesi mukaan. Vaikuttaa jo melkein auto-pornolta ja paljastavuutta vaaditaan kokoajan lisää. Omalla kohdalla tuo odotus jaettiin hyvien nettiystävien kanssa tasan ja oli aivan tajuttoman helppoa ja hienoa suorittaa. Meni ikäänkuin ”Laakereilla” koko matka myymiöön.
Sen verta voi sanoa, että meidän perheen kaikilta ajavilta tulee pelkästään iloisia pärstiä kotiin ja lähinnä hämmästynyt olotila autosta, kuinka ne ”VOI toimia”. Yhtään ei kaipuuta ole takaisin ”Plug In kultista” jäljellä.
Ehkä tuo oli se paras kommentti tyttäreltä.
 
euroshopperi sanoi:
Suosittelen nyt ensin ottamaan kopin siitä laivasta, jolla sun plugari tulee ja noita yksityiskohtaisia nippelitietoja otat sitten ylös ajelujesi mukaan.
Just näin... oottaa auton ensin alle ja sitten miettii asioita omien kokemuksien pohjalta eikä murehdi niitä etukäteen.

Semmoista "täyttä purkua" missä mikäkin vipstaaki on, miten mikäkin tingentangeli toimii on hieman hankala jokaiseen makuun saada. Toinen tykkäisi enempi fiilistelystä, toinen siitä nippelien hinkkaamisesta. :D

Paras toki olisi jos voisi nuo mieltä painavat asiat koikalla hoitaa, niin tulisi selvyys. Vaikkapa parillakin koikalla... Kyllä siinä yön yli nukuttuakin tulee asioita aina mieleen mitä kysellä, selvittää ja tutkia.
 
Okei eli siis ei voi kysyä jo sellaisella ajavalta tostakaan moottorin lämpötilan näytöstä? Auto-pornoa? jepjep. Tuntuu välistä et onkohan noilla "ajavilla" vain virtuaali plugari alla. Pitääpä sit ringauttaa marmorin huollon päällikölle josko se tieto sieltä tulis.
 
No juuri tämä. Helppoa käydä koeajoilla, kun taas muutaman muun kanssa tilaus tehtiin ihan täysin sokkona ja speksien mukaan täysin omaan lokeroon sopivana.
Teoriassa.
Nyt kun alkaa sitten olla jo ajoa alla, niin se on kyllä toisaalta taas pyyhkinyt kaikki pikku detaljit mäkeen ja jäljelle jäänyt vain se” Loistava kiesi” fiilis. Ja epäilen, ettei muutkaan juuri muuta tuosta osaa vielä sanoa.
Anyway. Fiilis on kyllä ”Mahtavan” positiivinen.
 
Maahinen sanoi:
Okei eli siis ei voi kysyä jo sellaisella ajavalta tostakaan moottorin lämpötilan näytöstä? Auto-pornoa? jepjep. Tuntuu välistä et onkohan noilla "ajavilla" vain virtuaali plugari alla. Pitääpä sit ringauttaa marmorin huollon päällikölle josko se tieto sieltä tulis.

Ei missään ole näkynyt näyttöä missä plugarissa moottorin lämpö olisi. Ihan turha se mittari jo perushybridissäkin on, ei sillä tiedolla kyllä mitään tee ja näyttämäkin on niin rajusti suodatettua, että vaikka se on viisari, niin siitä voi lukea vain, että moottori joko on normaalikäyntilämpöinen (joka on hyvinkin laaja lämpötila-alue, joka näytetään pitämällä viisari keskiasennossa) tai sitten se on sen alle.
 
Jauza Jauza! Onko Calm jo saanut oman plugarin ajoon?
Täältä onnittelut autosta.
 
Maahinen sanoi:
No huh. Karmeet pahottelut. Eihän kai täällä kukaan tosissaan ole. :)

Muuten semmosta kysytään vielä etu käteen et saako plugarin digi mittaristosta näkyviin bensakoneen lämpö näyttöä? Koeajolla se kummastutti et lämpö tilaa ei näy vaan sen paikalla tais olla sähkön kulutus näyttö.

Ei sitä aina tiedä kuka on tosissaan. Josko hymiö perään  ;)


Tuo sama lämpömittariasia kävi mielessä. Kaikkea muuta, sanoisko epäoleellista näytössä kyllä on ruuhkaksi asti.
Koitin etsiä manuaalista mutta en kyllä löydä moottorinlämmöstä mitään. Sisällysluettorossa mainitaan Moottorin jäähdytysnesteen lämpömittari sivulla 164 mutta siellä ei ole mitään asiasta. Luultavasti tuo on jäänne ei hybridin manuaalista.



 
Tietäjä sanoi:
Tuo sama lämpömittariasia kävi mielessä. Kaikkea muuta, sanoisko epäoleellista näytössä kyllä on ruuhkaksi asti.

Ihan uteliaisuuttani - mitä sillä lämpötilatiedolla sitten oikeasti tekisi? Näkee milloin voi kuormittaa polttomoottoria ns. täysillä? Omassa käytössä hybridien moottorit ovat kovimmillakin pakkasilla lämmenneet ensimmäisellä kilometrillä 30-40 km/h alueella tarpeeksi, että maantiellä mennään sitten normaalisti. Auriksen pykältävästä lämpömittarista pystyi näkemään milloin se suostuu menemään EV-tilaan tai pysymään siinä yli 35 km/h vauhdissa. CT:ssä ei lämpömittaria ollut, mutta en jäänyt kaipaamaan. Ravissa en ole keksinyt lämpömittarin näyttämälle mitään käyttöä, kun koko systeemin toiminta on vaihtunut taas erilaiseksi ja EV-tilaan pakotus toimii huomattavasti harvemmin kuin edellisillä. Plugarissa lämmityksen(kin) toiminta menee taas uusiksi, jolloin sillä lämpömittarin näyttämällä on vielä vähemmän väliä.

Mittaristossa näyttää olevan vähän liian vähän nörtteilydataa tarjolla edelleen ja nähtävästi kustomointia ei kovin tarkalla tasolla edelleenkään pääse tekemään verrattuna joihinkin kilpailijoihin. Mutta huomennapa tuota pääsee lopulta ihan henkilökohtaisestikin tonkimaan. Jokohan kompassinuoli olisi saatu karttanäkymään erillisessä näytössä ihan irrallaan olemisen lisäksi...

Kolmannen osapuolen kikkareillahan sieltä kyllä saa kaiken nippelitiedon esille järjestelmän toiminnasta: http://hybridassistant.blogspot.com/
 
Oleellista, tai ei, mutta emäntä kertoi juuri saavutetaan n. Hki-Naantali reissun päähän, että ainoastaan 83 km pystyi saamaan EV ranteella, kunnes tila muuttui. Ihmeelistähän tuossa on se, että vanhat ämmätkin jaksaa tuollaisia kattella. No ehkä omat hehkutukset sitten vaatii sillekin jotain pohjia. Mutta muutoin tulee kyllä järjettömän vahvaa palautetta siitä, että kuinka helpoksi on autolla ajo saatu.
 
euroshopperi sanoi:
Oleellista, tai ei, mutta emäntä kertoi juuri saavutetaan n. Hki-Naantali reissun päähän, että ainoastaan 83 km pystyi saamaan EV ranteella, kunnes tila muuttui. Ihmeelistähän tuossa on se, että vanhat ämmätkin jaksaa tuollaisia kattella. No ehkä omat hehkutukset sitten vaatii sillekin jotain pohjia. Mutta muutoin tulee kyllä järjettömän vahvaa palautetta siitä, että kuinka helpoksi on autolla ajo saatu.

Ihmeen pieni WLTP-sähkörange tuolle Raville on saatu, jos ymmärsin oikein että se on 74km. Luulisi että tuollaisella matkalla jäätäisiin sen alle nätilläkin ajotyylillä. Vai onko tuossa 83:ssa mukana hybridimoodin sähkökilsoja?
 
No ei kuulemma enempää tullut, kun moottori käynnistyi tuon 83 km jälkeen ja jatkoi sitten normaalia HV ajoa 306 hp teholla. Nuo noviisit on aloittanut nyt järjestään sillä EV modella, vaikka kuinka olen sanonut, että laittaa sen EV/Auto moden päälle, jotta saa kaiken tehon käyttöön. No ne on vain sanonut, että tässähän on jo varmaan kaikki teho käytössä. Eli on nyt ajeltu pelkästään sähkömodessa ja niiden mielestä se riittää.
 
euroshopperi sanoi:
No ei kuulemma enempää tullut, kun moottori käynnistyi tuon 83 km jälkeen ja jatkoi sitten normaalia HV ajoa 306 hp teholla. Nuo noviisit on aloittanut nyt järjestään sillä EV modella, vaikka kuinka olen sanonut, että laittaa sen EV/Auto moden päälle, jotta saa kaiken tehon käyttöön. No ne on vain sanonut, että tässähän on jo varmaan kaikki teho käytössä. Eli on nyt ajeltu pelkästään sähkömodessa ja niiden mielestä se riittää.

Ok, eipä tuosta voi sitten paljon muuta sanoa kuin että nyt on kunnollista :)
 
Tipi sanoi:
Ihmeen pieni WLTP-sähkörange tuolle Raville on saatu, jos ymmärsin oikein että se on 74km. Luulisi että tuollaisella matkalla jäätäisiin sen alle nätilläkin ajotyylillä. Vai onko tuossa 83:ssa mukana hybridimoodin sähkökilsoja?

Tuo, mitä rangesta on kuullut helpottaa sikäli että pikalatauksen puute ei tod.näk. harmita ja useimmiten pärjää kerran yössä tapahtuvin kotilatauksin. Nähtäväksi jää paljonko range on etelän pakkasissa, oma veikkaus 50 - 60 km, joka sekin olisi hyvä.
 
calm sanoi:
Ihan uteliaisuuttani - mitä sillä lämpötilatiedolla sitten oikeasti tekisi? Näkee milloin voi kuormittaa polttomoottoria ns. täysillä?

Hyvä kysymys. Toyotan hybriditekniikassa kun edes polttomoottorin kierrosnopeudella ei ole suoraa yhteyttä auton nopeuteen, ja tietokone päättää muutenkin millä käyttövoimalla mennään milläkin kuormituksella, niin lämmöistä huolehtiminen lienee aika turhaa. Jos Japanin insinööri on yhtään viisas ollut, kylmällä koneella sähköavustus on voimakkaampaa, jotta polttiksen ei tarvitse itseään turhaan rasittaa. Noissa kun tuskin pääsee valitsemaan "vain polttomoottori"-moodia, kuten ei tuossa omassakaan. Autolle voi kertoa, millä haluaisi ajella, mutta itse se lopulta päättää millä mennään. Edes kaasupolkimeen ei tuon oman auton kone vastaa normaalisti, jos paikallaan seistessä poljeskelee. Vasta kickdown-asennossa tapahtuu jotain heräämistä.
 
On niillä lämmöillä se merkitys että tietäisi kuinka paljon tehoa on käyettävissä jottei tule yllätystä.
Tämä on pelkää lyhyen ajan tuntumaa mutta jotenkin tuntuu siltä että viive kuinka nopeasti polttis antaa tehoa riippuu konee lämpötilasta. Jos siis täysin kylmiltään lähtee ohitse niin tehoa ei tulekaan pitkältä tuntuvaan aikaan koska täysin kylmää konetta ei voi rasittaa kovin paljon heti ensipyörähdyksillä.

Lämpötilasta saisi jonkin käsityksen. Se ei silti auttaisi tehon nousun hitauteen. Tavallaan tuo on kuin ylipitkä turboviive.
 
euroshopperi sanoi:

Tällainen pitsi silmään "DO NOT :  Switch off a power source of Accelev while charging"
Mitähän mahtaa tapahtua?  Jos laite on kunnolla sunniteltu, niin tuosta ei tapahdu mitään ihmeellistä ja homma jatkuisi automaattisesti kun virta on palautunut. Nyt ei voi tietää. Sähkökatkokset on jollain alueilla, jos ei tavallisia niin ei kuitenkaan harvinaisia.

Toinen DO NOT -juttu oli että softapäivityksen aikana ei läppärin softa saa katkeata. Varmaan ihan validi varoitus mutta ilman tarkempaa kuvausta voi arvella vain pahinta. Laitehan voi mennä perätilaan ja jäädä solmuun pysyvästi.

 
Tietäjä sanoi:
Tällainen pitsi silmään "DO NOT :  Switch off a power source of Accelev while charging"
Mitähän mahtaa tapahtua?  Jos laite on kunnolla sunniteltu, niin tuosta ei tapahdu mitään ihmeellistä ja homma jatkuisi automaattisesti kun virta on palautunut. Nyt ei voi tietää. Sähkökatkokset on jollain alueilla, jos ei tavallisia niin ei kuitenkaan harvinaisia.

Aina ensin irrotetaan johdot autosta ja sitten vasta seinästä. Jos powerit laittaa ensin accelevista, saattaa kipinöidä ja tulla jännitepiikkejä.

Sähkökatkoille ei voi mitään, eikä niistä suurempaa ongelmaa pitäisi tulla.
 
Corvike sanoi:
Aina ensin irrotetaan johdot autosta ja sitten vasta seinästä. Jos powerit laittaa ensin accelevista, saattaa kipinöidä ja tulla jännitepiikkejä.

Sähkökatkoille ei voi mitään, eikä niistä suurempaa ongelmaa pitäisi tulla.

Eihän se sähkökatko ole sen kummempi asia latauslaitteen näkökulmasta, miksi siitä ei ole ongelmaa mutta sähköjen katkaiseminen pääkytkimestä aiheuttaa tulta ja kipinöitä?
 
Eiköhän noissa ole 2-suuntainen kommunikointi. Ainakaan latauksen ei pitäisi alkaa, jos kaapeli ei ole kiinni autossa. Ja mä en saanut töpseliä irti, jos ei avaa lukitusta avaimella, vaikka ovet on auki. Eli se katkaisee samalla laturin, kun vapauttaa töpselin lukituksen.
 
euroshopperi sanoi:
Eiköhän noissa ole 2-suuntainen kommunikointi. Ainakaan latauksen ei pitäisi alkaa, jos kaapeli ei ole kiinni autossa. Ja mä en saanut töpseliä irti, jos ei avaa lukitusta avaimella, vaikka ovet on auki. Eli se katkaisee samalla laturin, kun vapauttaa töpselin lukituksen.

Ulkomuistista heitän, korjatkoon ken huomaa virheen. Type2-liittimessä on kaksi ohjaussignaalia, Control Pilot (CP) ja Proximity Pilot (PP). PP kertoo latauslaitteelle, onko kaapeli kiinni ja paljonko se kestää virtaa. Tämä perustuu eri kohdissa oleviin vastuksiin, joilla signaalia vedetään maihin sekä kaapelissa että sen päissä olevissa laitteissa. CP taas kertoo autolle, paljonko latauslaitteesta saa ottaa virtaa.

Kun kaapeli on irti, CP-pinnissä on 12V DC-jännite, ja vaihekarvat ovat jännitteettömiä. Kun latauslaite havaitsee PP-signaalista, että kaapeli on molemmista päistä kiinni, se kytkee vaihekarvaan/-karvoihin jännitteen, ja alkaa hakkaamaan CP-pinniin 1 kHz PWM-signaalia, jonka pulssisuhde kertoo saatavilla olevan latausvirran. Kun auto havaitsee jännitteet ja CP-signaalin, se aloittaa latauksen.
 
Tietäjä sanoi:
On niillä lämmöillä se merkitys että tietäisi kuinka paljon tehoa on käyettävissä jottei tule yllätystä.
Tämä on pelkää lyhyen ajan tuntumaa mutta jotenkin tuntuu siltä että viive kuinka nopeasti polttis antaa tehoa riippuu konee lämpötilasta. Jos siis täysin kylmiltään lähtee ohitse niin tehoa ei tulekaan pitkältä tuntuvaan aikaan koska täysin kylmää konetta ei voi rasittaa kovin paljon heti ensipyörähdyksillä.

Lämpötilasta saisi jonkin käsityksen. Se ei silti auttaisi tehon nousun hitauteen. Tavallaan tuo on kuin ylipitkä turboviive.

Onko käytössäsi Hybrid Assistant - sovellus? Tuolla ainakin Camrystä näkee vaikka mitä lämpötiloja lähes reaaliaikaisesti. Raportista, jonka ajoista voi jälkikäteen ajaa, löytyy kuvanmukaiset lämpötilatiedot.

 

Liitteet

  • Screenshot_20200916-163559_Opera.jpg
    Screenshot_20200916-163559_Opera.jpg
    40,5 KB · Katsottu: 88