autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Plug in  (Luettu 136818 kertaa)

Poissa calm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 144
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1460 : 15.09.2020 15:40 »
Tuo sama lämpömittariasia kävi mielessä. Kaikkea muuta, sanoisko epäoleellista näytössä kyllä on ruuhkaksi asti.


Ihan uteliaisuuttani - mitä sillä lämpötilatiedolla sitten oikeasti tekisi? Näkee milloin voi kuormittaa polttomoottoria ns. täysillä? Omassa käytössä hybridien moottorit ovat kovimmillakin pakkasilla lämmenneet ensimmäisellä kilometrillä 30-40 km/h alueella tarpeeksi, että maantiellä mennään sitten normaalisti. Auriksen pykältävästä lämpömittarista pystyi näkemään milloin se suostuu menemään EV-tilaan tai pysymään siinä yli 35 km/h vauhdissa. CT:ssä ei lämpömittaria ollut, mutta en jäänyt kaipaamaan. Ravissa en ole keksinyt lämpömittarin näyttämälle mitään käyttöä, kun koko systeemin toiminta on vaihtunut taas erilaiseksi ja EV-tilaan pakotus toimii huomattavasti harvemmin kuin edellisillä. Plugarissa lämmityksen(kin) toiminta menee taas uusiksi, jolloin sillä lämpömittarin näyttämällä on vielä vähemmän väliä.

Mittaristossa näyttää olevan vähän liian vähän nörtteilydataa tarjolla edelleen ja nähtävästi kustomointia ei kovin tarkalla tasolla edelleenkään pääse tekemään verrattuna joihinkin kilpailijoihin. Mutta huomennapa tuota pääsee lopulta ihan henkilökohtaisestikin tonkimaan. Jokohan kompassinuoli olisi saatu karttanäkymään erillisessä näytössä ihan irrallaan olemisen lisäksi...

Kolmannen osapuolen kikkareillahan sieltä kyllä saa kaiken nippelitiedon esille järjestelmän toiminnasta: http://hybridassistant.blogspot.com/

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2326
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1461 : 15.09.2020 16:17 »
Oleellista, tai ei, mutta emäntä kertoi juuri saavutetaan n. Hki-Naantali reissun päähän, että ainoastaan 83 km pystyi saamaan EV ranteella, kunnes tila muuttui. Ihmeelistähän tuossa on se, että vanhat ämmätkin jaksaa tuollaisia kattella. No ehkä omat hehkutukset sitten vaatii sillekin jotain pohjia. Mutta muutoin tulee kyllä järjettömän vahvaa palautetta siitä, että kuinka helpoksi on autolla ajo saatu.

Poissa Tipi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 579
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1462 : 15.09.2020 16:26 »
Oleellista, tai ei, mutta emäntä kertoi juuri saavutetaan n. Hki-Naantali reissun päähän, että ainoastaan 83 km pystyi saamaan EV ranteella, kunnes tila muuttui. Ihmeelistähän tuossa on se, että vanhat ämmätkin jaksaa tuollaisia kattella. No ehkä omat hehkutukset sitten vaatii sillekin jotain pohjia. Mutta muutoin tulee kyllä järjettömän vahvaa palautetta siitä, että kuinka helpoksi on autolla ajo saatu.

Ihmeen pieni WLTP-sähkörange tuolle Raville on saatu, jos ymmärsin oikein että se on 74km. Luulisi että tuollaisella matkalla jäätäisiin sen alle nätilläkin ajotyylillä. Vai onko tuossa 83:ssa mukana hybridimoodin sähkökilsoja?

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2326
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1463 : 15.09.2020 16:37 »
No ei kuulemma enempää tullut, kun moottori käynnistyi tuon 83 km jälkeen ja jatkoi sitten normaalia HV ajoa 306 hp teholla. Nuo noviisit on aloittanut nyt järjestään sillä EV modella, vaikka kuinka olen sanonut, että laittaa sen EV/Auto moden päälle, jotta saa kaiken tehon käyttöön. No ne on vain sanonut, että tässähän on jo varmaan kaikki teho käytössä. Eli on nyt ajeltu pelkästään sähkömodessa ja niiden mielestä se riittää.

Poissa Tipi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 579
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1464 : 15.09.2020 16:46 »
No ei kuulemma enempää tullut, kun moottori käynnistyi tuon 83 km jälkeen ja jatkoi sitten normaalia HV ajoa 306 hp teholla. Nuo noviisit on aloittanut nyt järjestään sillä EV modella, vaikka kuinka olen sanonut, että laittaa sen EV/Auto moden päälle, jotta saa kaiken tehon käyttöön. No ne on vain sanonut, että tässähän on jo varmaan kaikki teho käytössä. Eli on nyt ajeltu pelkästään sähkömodessa ja niiden mielestä se riittää.

Ok, eipä tuosta voi sitten paljon muuta sanoa kuin että nyt on kunnollista :)

Paikalla PH+EV

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 63
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1465 : 16.09.2020 07:00 »
Ihmeen pieni WLTP-sähkörange tuolle Raville on saatu, jos ymmärsin oikein että se on 74km. Luulisi että tuollaisella matkalla jäätäisiin sen alle nätilläkin ajotyylillä. Vai onko tuossa 83:ssa mukana hybridimoodin sähkökilsoja?

Tuo, mitä rangesta on kuullut helpottaa sikäli että pikalatauksen puute ei tod.näk. harmita ja useimmiten pärjää kerran yössä tapahtuvin kotilatauksin. Nähtäväksi jää paljonko range on etelän pakkasissa, oma veikkaus 50 - 60 km, joka sekin olisi hyvä.

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1995
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1466 : 16.09.2020 08:21 »
Ihan uteliaisuuttani - mitä sillä lämpötilatiedolla sitten oikeasti tekisi? Näkee milloin voi kuormittaa polttomoottoria ns. täysillä?

Hyvä kysymys. Toyotan hybriditekniikassa kun edes polttomoottorin kierrosnopeudella ei ole suoraa yhteyttä auton nopeuteen, ja tietokone päättää muutenkin millä käyttövoimalla mennään milläkin kuormituksella, niin lämmöistä huolehtiminen lienee aika turhaa. Jos Japanin insinööri on yhtään viisas ollut, kylmällä koneella sähköavustus on voimakkaampaa, jotta polttiksen ei tarvitse itseään turhaan rasittaa. Noissa kun tuskin pääsee valitsemaan "vain polttomoottori"-moodia, kuten ei tuossa omassakaan. Autolle voi kertoa, millä haluaisi ajella, mutta itse se lopulta päättää millä mennään. Edes kaasupolkimeen ei tuon oman auton kone vastaa normaalisti, jos paikallaan seistessä poljeskelee. Vasta kickdown-asennossa tapahtuu jotain heräämistä.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 769
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1467 : 16.09.2020 12:28 »
On niillä lämmöillä se merkitys että tietäisi kuinka paljon tehoa on käyettävissä jottei tule yllätystä.
Tämä on pelkää lyhyen ajan tuntumaa mutta jotenkin tuntuu siltä että viive kuinka nopeasti polttis antaa tehoa riippuu konee lämpötilasta. Jos siis täysin kylmiltään lähtee ohitse niin tehoa ei tulekaan pitkältä tuntuvaan aikaan koska täysin kylmää konetta ei voi rasittaa kovin paljon heti ensipyörähdyksillä.

Lämpötilasta saisi jonkin käsityksen. Se ei silti auttaisi tehon nousun hitauteen. Tavallaan tuo on kuin ylipitkä turboviive.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2326

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 769
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1469 : 16.09.2020 14:06 »
Mielenkiintoista luettavaa tuosta laturista.

https://evtun.com/chargers/accelev-2-phase-charger-6kw-8kw.html?file=files/download/Accelev%206kW%202%20-%20ver6%20%283%29%20%28English%20manual%29.pdf


Tällainen pitsi silmään "DO NOT :  Switch off a power source of Accelev while charging"
Mitähän mahtaa tapahtua?  Jos laite on kunnolla sunniteltu, niin tuosta ei tapahdu mitään ihmeellistä ja homma jatkuisi automaattisesti kun virta on palautunut. Nyt ei voi tietää. Sähkökatkokset on jollain alueilla, jos ei tavallisia niin ei kuitenkaan harvinaisia.

Toinen DO NOT -juttu oli että softapäivityksen aikana ei läppärin softa saa katkeata. Varmaan ihan validi varoitus mutta ilman tarkempaa kuvausta voi arvella vain pahinta. Laitehan voi mennä perätilaan ja jäädä solmuun pysyvästi.


Poissa Corvike

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1211
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1470 : 16.09.2020 14:17 »
Tällainen pitsi silmään "DO NOT :  Switch off a power source of Accelev while charging"
Mitähän mahtaa tapahtua?  Jos laite on kunnolla sunniteltu, niin tuosta ei tapahdu mitään ihmeellistä ja homma jatkuisi automaattisesti kun virta on palautunut. Nyt ei voi tietää. Sähkökatkokset on jollain alueilla, jos ei tavallisia niin ei kuitenkaan harvinaisia.

Aina ensin irrotetaan johdot autosta ja sitten vasta seinästä. Jos powerit laittaa ensin accelevista, saattaa kipinöidä ja tulla jännitepiikkejä.

Sähkökatkoille ei voi mitään, eikä niistä suurempaa ongelmaa pitäisi tulla.

Poissa Karvis

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1471 : 16.09.2020 14:25 »
Aina ensin irrotetaan johdot autosta ja sitten vasta seinästä. Jos powerit laittaa ensin accelevista, saattaa kipinöidä ja tulla jännitepiikkejä.

Sähkökatkoille ei voi mitään, eikä niistä suurempaa ongelmaa pitäisi tulla.

Eihän se sähkökatko ole sen kummempi asia latauslaitteen näkökulmasta, miksi siitä ei ole ongelmaa mutta sähköjen katkaiseminen pääkytkimestä aiheuttaa tulta ja kipinöitä?
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2326
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1472 : 16.09.2020 14:37 »
Eiköhän noissa ole 2-suuntainen kommunikointi. Ainakaan latauksen ei pitäisi alkaa, jos kaapeli ei ole kiinni autossa. Ja mä en saanut töpseliä irti, jos ei avaa lukitusta avaimella, vaikka ovet on auki. Eli se katkaisee samalla laturin, kun vapauttaa töpselin lukituksen.

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1995
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1473 : 16.09.2020 15:13 »
Eiköhän noissa ole 2-suuntainen kommunikointi. Ainakaan latauksen ei pitäisi alkaa, jos kaapeli ei ole kiinni autossa. Ja mä en saanut töpseliä irti, jos ei avaa lukitusta avaimella, vaikka ovet on auki. Eli se katkaisee samalla laturin, kun vapauttaa töpselin lukituksen.

Ulkomuistista heitän, korjatkoon ken huomaa virheen. Type2-liittimessä on kaksi ohjaussignaalia, Control Pilot (CP) ja Proximity Pilot (PP). PP kertoo latauslaitteelle, onko kaapeli kiinni ja paljonko se kestää virtaa. Tämä perustuu eri kohdissa oleviin vastuksiin, joilla signaalia vedetään maihin sekä kaapelissa että sen päissä olevissa laitteissa. CP taas kertoo autolle, paljonko latauslaitteesta saa ottaa virtaa.

Kun kaapeli on irti, CP-pinnissä on 12V DC-jännite, ja vaihekarvat ovat jännitteettömiä. Kun latauslaite havaitsee PP-signaalista, että kaapeli on molemmista päistä kiinni, se kytkee vaihekarvaan/-karvoihin jännitteen, ja alkaa hakkaamaan CP-pinniin 1 kHz PWM-signaalia, jonka pulssisuhde kertoo saatavilla olevan latausvirran. Kun auto havaitsee jännitteet ja CP-signaalin, se aloittaa latauksen.

Poissa Arms

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1474 : 16.09.2020 16:38 »
On niillä lämmöillä se merkitys että tietäisi kuinka paljon tehoa on käyettävissä jottei tule yllätystä.
Tämä on pelkää lyhyen ajan tuntumaa mutta jotenkin tuntuu siltä että viive kuinka nopeasti polttis antaa tehoa riippuu konee lämpötilasta. Jos siis täysin kylmiltään lähtee ohitse niin tehoa ei tulekaan pitkältä tuntuvaan aikaan koska täysin kylmää konetta ei voi rasittaa kovin paljon heti ensipyörähdyksillä.

Lämpötilasta saisi jonkin käsityksen. Se ei silti auttaisi tehon nousun hitauteen. Tavallaan tuo on kuin ylipitkä turboviive.

Onko käytössäsi Hybrid Assistant - sovellus? Tuolla ainakin Camrystä näkee vaikka mitä lämpötiloja lähes reaaliaikaisesti. Raportista, jonka ajoista voi jälkikäteen ajaa, löytyy kuvanmukaiset lämpötilatiedot.


Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 769
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1475 : 16.09.2020 16:55 »
^tuo vaatii pulikan OBD liittimeen. Jätän väliin.

Poissa Arms

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1476 : 16.09.2020 19:24 »
^tuo vaatii pulikan OBD liittimeen. Jätän väliin.

Selvä homma.

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2478
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1477 : 16.09.2020 20:54 »
Suositeltu vihreä OBD2 Bluetooth palikka pelaa ihan hyvin.
Joskus kadottaa yhteyden ja silloin pulikka irti 10s ja takaisin... siinä on jokin virta aina päällä, joten auton käynn.napin virtojen kytkentä ei auta yhteysongelmaan.
Tällä viikolla taas aktiivikäytössä, ei tuota paljon tullut puoleen vuoteen käytettyä ja nyt kun pysähtyy jonnekkin, niin ei muista käynnistää sitä uudelleen.

Poissa Laturi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 2
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1478 : 16.09.2020 21:16 »
Niin tuli myös kaupat sovittua. Plug in RAW4 tulossa tammikuussa -21. Tuollaista asiaa en huomannut katsoa kuin suko latausjohdosta onko siinä ainoastaa 8A latausmahdollisuus vai voiko sen muuttaa lataamaan 16A. Täällä taitaa tietoa löytyä.

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1387
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #1479 : 16.09.2020 21:33 »
AccelEv on muuntaja. Muuntajassa on käämiä ja käämillä on taipumus pyrkiä vastustamaan virran muutosta.

Voi hyvin olla niin, että ensiöpuolen katkaisusta latauksen aikana seuraa toisiopuolelle jännitepiikki, joka saattaa olla haitaksi autolle. Tuskinpa tuosta muuten olisi mainintaa.