autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Plug in  (Luettu 87832 kertaa)

Poissa Tipi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 472
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #900 : 31.07.2020 10:07 »
Voiko sanoa Toyotan hybrideistä että niiden moottorit on ”kunnolla lämmitetty ?”

Tietääkseni Toyota hybridien lämpömittarit on suunniteltu näyttämään moottorin olevan normaalilämpöinen vaikka todellisuudessa moottori on vasta n. 70 asteinen.  Aikoinaan juuri tuon takia Toyotan hybrideissä ei ollut moottorin lämpömittaria kun käyttäjät olisi olleet huolissaan ettei moottori ole koskaan normaalilämpöinen ja sitten huomattiin että voidaanhan sitä lämpömittariakin tuunata kuten Volkkareissa.

Voit olla oikeassa. Joka tapauksessa kone käy kuitenkin minuutteja, vaikka tarve olisi sekunteja plugarin tapauksessa. Ajoprofiilista sitten kiinni, että haittaako vai ei. Onko Toyotoissa muuten ollut jotain ongelmia, jotka voisivat johtua tuosta?

Poissa Tipi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 472
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #901 : 31.07.2020 10:11 »
Mitä kunnolla lämpimäksi tarkoittaa? Näillä keleillä jos oman hybridin polttomoottori pääsee käyntiin (epähuomiossa), niin se käy ehkä 10 sekuntia.


Mikäs auto sulla olikaan? 10s ei tosiaan ole paha...mites talvella? Uudessa Kugassa kai on ainakin se ongelma, että näilläkin keleillä käy aika pitkään.

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1794
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #902 : 31.07.2020 10:18 »
Mikäs auto sulla olikaan? 10s ei tosiaan ole paha...mites talvella? Uudessa Kugassa kai on ainakin se ongelma, että näilläkin keleillä käy aika pitkään.

Kugassa tuo kesällä pitkä käyminen lienee bugi, sellaista tietoa kuulunut. Siellä on erikseen lämmityskäyttö, joka ei ole kesällä koikkareissa aktivoitunut, vaan joku "normaali toiminta" joka lienee sittenkin epänormaali. Softafiksiä kuulemma tuloillaan.
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa chr

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 677
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #903 : 31.07.2020 10:44 »
Mikäs auto sulla olikaan? 10s ei tosiaan ole paha...mites talvella? Uudessa Kugassa kai on ainakin se ongelma, että näilläkin keleillä käy aika pitkään.

Bemarin X3. En ehtinyt ajaa sillä talvella, lähellä nollakelejä kyllä. Samalla tavalla sammutti kyllä moottorin todella nopeasti. Ei tuo tietenkään ole hyvä moottorin kestolle. Pitää talvella seurata jos se vaikka tietyin väliajoin haluaa ajaa koneen lämpimäksi.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #904 : 31.07.2020 10:57 »
Sähkötehon osalta ei kannata kyllä käyttää vertauskuvana osatehoisen maalämpökoneen vaihtoehtoa, koska ne yleensä perustuu poikkeuksetta nykyään kauppiaan petollisuuteen. Toista oli muinaiseen maalämpöhistoriaan perustuvien tulistuspumppujen aikaan, jolloin ne toimivat parhaiten järkyttävän suurien varaajien kanssa, patteritaloissa.
 Sähkötehoa on tässä plugarissa omaan makuun juuri oikea määrä. 2,0 L bensaversio nykyisestä RAV4 mallista käyttäytyy täsmälleen samoin liikenteessä, kuin plugari pelkällä sähköllä. En kattonu tässä vaiheessa olevan vielä järkevää siirtyä täyssähköön ja plugareista RAV4 on jo kierroksella ohittanut muut tarjokkaat. Ehkä ne on alkanut kirimään, kun WV on samalla ajatuksella jo liikkeellä ja olikohan se joku Passat GTE, joka jo toimii erinomaisesti sähköisenä kulkineena. No mullakin on tuon plugarin suhteen vasta odotuksia täydellisyyttä hipovasta plug in kärrystä. Mutta mitä enemmän tulee dataa ja testejä julki, niin sen kovempi kuume nousee. Tämähän tulee jäämään kuitenkin meidän viimeiseksi autoksi, niin ei pystynyt enää mitään koeputki autoja ottamaan omalla rahalla.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #905 : 31.07.2020 12:06 »
Osaako joku vetää tuosta mitään johtopäätöksiä? Tuo ”alle 480 V” voisi tarkoitta meikäläisen mielestä, että auton laturi pystyy syömään 2-vaiheisen 400 V syötön, joka olisi aivan tajuttoman hieno juttu. Nuo tiedot on siellä ohjekirjan sivuilla 100 +.

AC EN 62196-2

Tyyppi 2Verkkopis- toke

Laturi≤ 480 V RMS

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2259
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #906 : 31.07.2020 12:12 »
Siltähän se vaikuttaa, max latausteho voi olla hieman pienempi virranrajoituksen vuoksi, kuin jossain muualla.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #907 : 31.07.2020 12:21 »
Olikohan joissain sellainen, kun 7,4 kW kaksivaiheinen. Tämä olisi siis 6,6 kW tehoinen Toyotalla, mutta saisiko tosiaan 2-vaiheisen 400 V, eikä mitään erillisellä muuntajalla seinään ja ensin 400 V => 230 V ja 30 A siitä.

Poissa skiri

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 195
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #908 : 31.07.2020 14:13 »
RAV4 174 kW sähköteho ja tuosta seuraava kiihtyvyys tekee siitä täysin bensamoottorista vastaavan auton pelkällä sähköllä ajettaessa.
Mistä löysit tuon tiedon, että sähkömoottorien teho olisi 174kW (233hv)? Yritin selailla tuon Rav4 tekniset tiedot ja siellä mainittiin vaan auton kokonaistehon olevan 306 hv (225kW). Jos tuo sinun kertomasi sähkömoottorien teho 174kW on totta, niin 2.5 litran bensiinimoottorin teho olisi ainoastaan 68hv (225-174kW). Joku tässä yhtälössä nyt mättää  ???

Poissa Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2090
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #909 : 31.07.2020 14:19 »
Polttiksen ja sähkömotin tehot tukevat eri kierrosluvulla, joilloin niiden yhteenlaskettu huipputeho on tuo mainittu. Tehoja ei lasketa suoraan yhteen.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #910 : 31.07.2020 14:47 »
Mistä löysit tuon tiedon, että sähkömoottorien teho olisi 174kW (233hv)? Yritin selailla tuon Rav4 tekniset tiedot ja siellä mainittiin vaan auton kokonaistehon olevan 306 hv (225kW). Jos tuo sinun kertomasi sähkömoottorien teho 174kW on totta, niin 2.5 litran bensiinimoottorin teho olisi ainoastaan 68hv (225-174kW). Joku tässä yhtälössä nyt mättää  ???


Etusähkömoottori on 134 kW ja takana 40 kW. Nelivetoon on tarjolla vain rajallinen teho, jos ajattelee edes vähän symmetrista toimintaa. No tehontarve ei kuitenkaan ole alle 10 km/h nopeuksissa kovin kummoinen, mutta pelkällä sähköllä pääsee kyllä yllättävän hienosti eteenpäin huonommallakin alustalla. Moottorien tehot löytyy NorjanbToyotan teknisistä tiedoista.
Noita tehoja ei pysty suoraan laskemaan yhteen, kun siellä on rajoittavana tekijänä konverttorin teho. Plugarissa on kyllä buuster konverttori, mutta rajat silläkin. Kuitenkin tuo luku 0_60 MPH 9 sekunnissa on jo kokeiltua, vai oliko 9,4 s. Se kuitenkin vastaa nykyistä 2,0 L CVT RAV4 arvoa pilkulleen. HV ajotilassa sitten 6 sekuntia 0-100 km/h. Yhdistetty kulutus 1,0 L/100 km ja 22 g/km CO päästöt.

<a href="https://youtu.be/--5WvixP_Pw" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/--5WvixP_Pw</a>
tee

Poissa Jusa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 2
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #911 : 31.07.2020 15:28 »
Käsitin että sisäinen laturi vakiona 3,3kw,joissakin malleissa 6,6kw. Muistelen että jossain vaiheessa olisin nähnyt lisävarustehinnastossa tuon tehokkaamman,en kyllä enää löytänyt.Ei varmaan selviä ennen kuin saadaan autoja maahan.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #912 : 31.07.2020 17:23 »
Sanoivat, että kaikkiin Suomen malleihin tulee 6,6 kW auton sisäinen. Samalla ei taida olla kyse 400 V syövästä auton laturista, vaan pistotulpan luokituksesta. Eli tyytyminen on sitten 1-vaihe ratkaisuihin. Jenkeillä näyttäisi olevan tilanne toinen, jos niillä syö 110/220 V. En anna vielä periksi ja halusin saada ittelleni auton laturista kaikki, mitä löytyy. Hakkuritekniikka on kuitenkin niin ihmeellistä, että saattaa saada vaikka mitä aikaiseksi.

Ja tuo on Norjan sivuilta.

”Nøkkelinformasjon:
- RAV4 Plug-in hybrid har samme 2,5 liter bensinmotoren som Hybridmodellen med en samlet effekt på 225 kW / 306 hk
- Elektrisk motor yter 134 kW (182 hk) foran og 40 kW (54 hk) bak


http://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/nye-rav4-plug-in-hybrid-klar-for-bestilling-2957983


Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #913 : 02.08.2020 18:25 »
Odotellessa autoa. Yhdelläkin vaiheella suoraan autoon taitaa joskus vielä pärjätä.

” Why don’t you offer 3-phase charger?

It will be available – we work on it. Also 2-phase Accelev owners would be able to buy extension module for 3-rd phase. It will be 8kW power in total (250V, 32A). So having 24A Accelev you will be able to expand it to 36A 3-phase in the future, when extension is ready.”

https://evtun.com/chargers/accelerate-your-home-charging-home-charging-explained.html

Poissa Taky

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #914 : 02.08.2020 22:41 »
” Why don’t you offer 3-phase charger?

It will be available – we work on it.


Muistelen nähneeni ko ilmoituksen about pari vuotta sitten - jollain FB sivuilla oli maininta aikoja sitten että 3-vaiheinen beta vaiheessa ja käy jo, mutta vähän siitä on lisäinfoa kuulunut.

EDIT: https://www.facebook.com/EVSEChargerAccelev/photos/a.1742491582715278/2189663677998064/?type=3&theater

Peter Wicander I havent seen 3 fase charger yet??

Accelev Peter Wicander Next month :)
 · Vastaa · Lähetä viesti · Näytä käännös · 39 vk
« Viimeksi muokattu: 02.08.2020 22:54 kirjoittanut Taky »
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa JiiJii71

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #915 : 02.08.2020 22:53 »
Jankutan todennäköisesti vanhoja uusiksi, mutta mielestäni Toyota teki virheen tässä latausasiassa muuten aika mainion oloisen plugarin kanssa. Plugarit vaativat täyssähköjä useammin (asiointi)latausta ja tuolloin nopeampi keskinopea lataus on välttämättömyys. Myös eurooppalaisen kolmivaihelatauksen ylenkatsominen / noteerattomuus ei mielestäni anna hyvää mielikuvaa yrityksestä.

Noh tuon pienen virheen kanssakin ihan loistokampe tämä kyllä lienee.
Work hard not smart.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #916 : 03.08.2020 00:13 »
Pieni kluhmuhan tuosta laturista kyllä tulee, mutta onneksi on kuitenkin sisäinen 6,6 kW, niin pystyy vähän osumaa väistämään. Ehkä tässä on vielä monella muullakin oppimista, mutta uskon, että vain parempaan päin menee.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 664
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #917 : 03.08.2020 14:01 »
Mahtaako plugarin adaptiivinen cruise osata jarruttaa niin että alamäessäkin nopeus pysyy vakiona?

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2065
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #918 : 03.08.2020 14:11 »
Kai se nyt osaa vähintään saman, kuin nykyinenkin. Ehkä jopa tulevia nopeusrajoituksia ym reitin varrelta.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 664
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #919 : 03.08.2020 18:26 »
No osaako nykyinen jarruttaa ja kuinkahan tarkasti se nopeuden osaa pitää ?
Jos osaa jarruttaa niin kuvittelenko oikein että se hyödyntää latausjarrutusta myös tässä tilanteessa?