autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota RAV4 Plug in  (Luettu 138293 kertaa)

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3791
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #300 : 14.02.2020 09:12 »
Kannattaa pitää mielessä tuosta Toyotan statuksesta nillittävien että Suomeen tuodaan vain valmistajan alapään malleja, vähän kun mersukin arvioitaisiin a sarjan  mukaan ja bemmi ykkösen.
Sitten kun auto kasvaa ja kehittyy niin hintakin nousee(muitten tasolle) , siihen kun otetaan vielä mukaan tuo edellä mainittu tilanne ettei tarvitse tukea myyntiä jotta malliston kokonaispäästöjen takia niin ollaan noissa hinnoissa.
Kyllähän Volvolla oli kanssa aika tukipaketit kun omaa XC60 hypridistä ostin välipäivinä -17, alea tuli 6000e,takuuhyvitys tonneja enemmän kun myöhemmin, talvirenkaat allekirjoituspalkkiona. Nyt tilanne on Volvon kun kohdalla se että todellisuudessa samasta autosta saisi pulittaa kympin enemmän, siis tuohon ei ole tojo lähtenyt.

Poissa arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1631
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #301 : 14.02.2020 09:25 »
Eiköhän Toyota toimi markkinaehtoisesti. Jos asiakkaat haluavat maksaa plugarista ekstrapreemiota ja kauppa käy kuin siimaa, niin miksi yritys ei kohentaisi tulosta tällä?

Nimenomaan, täälläkin moni on sitä mieltä, että Toyotasta voi pyytää saman muin MB:stä ja BMW:stä. Miksei sitten pyydettäisi.

Jos kuitenkin pitää paikkaansa, että verottomat hinnat Ruotsissa ja Virossa on useita tuhansia euroja halvemmat kuin Suomessa, tulee mieleen, että se onkin Suomen Toyota, joka on sitä mieltä ettei ole tarvetta myydä halvemmalla. Näin se taitaa olla muissakin malleissa

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3791
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #302 : 14.02.2020 09:32 »
Mitä ihmeellistä siinä on että Ruotsissa myydään halvemmalla, esimerkiksi Volvo on hyvin vahva tekijä markkinoilla ja Tojon myynnin edistämiseksi saatetaan vaatia jotakin markkinointi toimia jotta osuudet kasvaisi. Suomessa taas tojo on vahva niin myynniltään, maineeltaan kuin jälkimarkkinoinniltaan.

Poissa arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1631
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #303 : 14.02.2020 09:37 »
Mitä ihmeellistä siinä on että Ruotsissa myydään halvemmalla, esimerkiksi Volvo on hyvin vahva tekijä markkinoilla ja Tojon myynnin edistämiseksi saatetaan vaatia jotakin markkinointi toimia jotta osuudet kasvaisi. Suomessa taas tojo on vahva niin myynniltään, maineeltaan kuin jälkimarkkinoinniltaan.

Ei siinä mitään ihmeellistä, suomalaiset on tottunut siihen, että täällä kaikki on kalliimpaa kuin muualla.

En tunne asiaa, onko Volvotkin Ruotsissa verottomana useita tuhansia halvempia kuin Suomessa? Jos näin, sittenhän hinnat on toki linjassa

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3791
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #304 : 14.02.2020 09:48 »
Suomi on pieni markkina ja vanhojen autojen tyrkytys vaihdossa varmaan pitää listahinnat tulevaisuudessakin korkeina.
Varmaan paljon helpompaa myydä uusi rehdillä kaupalla ja tiukalla hinnalla kun alkaa leipomaan sisään katetta niin että asiakas tuntee mielihyvää vaihturin arvostuksesta.
Mutta olisiko parempi kuitenkin keskittyä autoon...

Poissa tuRboman

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #305 : 14.02.2020 10:12 »
Tähän lisää täysin tyhjänpäiväistä hintaspekulointia, skippaa yli jos ei kiinnosta:

Jos nyt vielä hintaa kommentois kun jo tuonne edelle avauduin tunteella otsa hies. Eli koko hinnastoa katsellen se ei niin överi ole, etteikö varmasti kauppa käy. Ja se ikuinen vertailu, että kuka nyt ostaa Toyotan kun vois samalla rahalla ottaa X,Y tai Z:n. Aika moni valitsee Toyotan. Niinkuin itse päätyisin todennäköisesti. Syistä: mielikuva merkistä kokonaisuutena on hyvä. Omalta kotipaikkakunnalta löytyy arvostettu myynti/huolto vajaan 3km päästä kotoa. Kun taas yhtään edellä listatuista premium merkeistä ei ole löydy koko kylältä.

Se toki ei liity itse autoon mitenkään. Olen vain kypsynyt käyttämään autoa merkkihuollossa 75km päässä. Enää ei tarvi kun takuut on menneet, eikähän toki pakollista muutenkaan mutta.. Näillä rajoituksilla mulle jää siis Toyota ja Skoda jos nyt uutta olisin ostamassa.

Rav4:n plugarin hinta kelpais mulle jos sen sais riittävin varustein ( vetokoukku, 2 renkaat, lämppärit jne ) ~50k€ hintaan. Tuohon hintaan se menisi vakavasti harkintaan. Mutta vasta harkintaan. Jos katsoo esim minkälainen Kodiaq irtoaa 50k€ niin se pistää miettimään. Ja kun sillä rahalla ei tule edes Ravia saamaan uutena.
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Paikalla Foxit

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #306 : 14.02.2020 10:45 »
Rav4:n plugarin hinta kelpais mulle jos sen sais riittävin varustein ( vetokoukku, 2 renkaat, lämppärit jne ) ~50k€ hintaan. Tuohon hintaan se menisi vakavasti harkintaan. Mutta vasta harkintaan. Jos katsoo esim minkälainen Kodiaq irtoaa 50k€ niin se pistää miettimään. Ja kun sillä rahalla ei tule edes Ravia saamaan uutena.
Miksi vertaat tuota Kodiaqia tähän Plugariversioon Ravista? Eikö itse itsensä lataava olisi tälöin huokeamman hintainen ja parempi vaihoehto?
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa inspired

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 304
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #307 : 14.02.2020 11:10 »
Kuka haluaa ostaa kalliilla seinästä ladattavan, kun halvemmalla saa itsensälataavan  ::)

Suomen maahantuojan hinnat on kyllä järkyt plugarin kohdalla. Mutta toisaalta onhan sitä ennenkin tehosta ja kiihtyvyydestä saanut maksaa sen 5-10k€, eli Ruotsin linja hinnassa hyvin perusteltu vs normiversio.
Palsta-autoilija vuodesta 2016.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2340
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #308 : 14.02.2020 11:20 »
5000 € putoaa vanhan auton arvo, 1,5 v/ 25 000 km vaihtoon vietäessä. Onko sitten liikaa, merten enempää ole saanut lupauksia. Uuden hinta sitten sen 10 000 € enemmän ja tapahtuu selkeä pomppaus seuraavalle tekniikkatasolle. Lähellä on kyllä napin painaminen.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2340
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #309 : 14.02.2020 12:09 »
Talvirenkaat + roiskeläpät 1970 €, eli samat tarvittavat lisävarusteet, kuin nykyisessäkin. Tehdasasennettu varashälytin, kauko-ohjattava viilennys/lämmitys kuuluu. Tuulettuvat nahkaistuimet ym muu vanha pysyy mukana. Kyllä houkutus olisi kova.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2340
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #310 : 14.02.2020 13:08 »
Toyota tiedotteen (https://news.cision.com/fi/toyota-auto-finland-oy/r/toyota-rav4-plug-in--mallin-ennakkomyynti-kaynnistyy,c3026245) tekstissä tämä kohta hämmentää edelleen:

”Monista kilpailijoista poiketen suorituskyky säilyy samalla tasolla myös ladatun sähkön loputtua ja siirryttäessä ajamaan normaalin hybridin tavoin. Sähköllä ajettaessa 0 - 100 km/h -kiihdytykseen kuluva aika on noin yhdeksän sekuntia ja normaalissa hybriditilassa 6,2 s. Tehosta ei siis tarvitse tinkiä, vaikka ladattu sähkö olisikin ajettu loppuun.”

Aiemmin jo kirjoitin (#180), että ladatun sähkön loputtua suorituskyky vääjäämättä laskee kun bensamoottori käynnistyy, mutta ei siitä nyt enempää. Edelleen kummastuttaa tuo pelkällä sähköllä 0 – 100 km/h ilmoitettu kiihdytysarvo 9 sekuntia!

Kiihdytykseen vaikuttaa auton paino ja käytettävissä oleva teho; toki myös vääntö, mutta sitä on sähkömoottoreissa yleensä riittävästi. Ohessa muutamia RAV4:n kiihtyvyyksiä eri tehoarvoilla sekä vertailuksi joitakin AMSS:n mittaamia sähkökiihtyvyyksiä mersulle ja bemarille.

Kiihdytys 0 – 100 km/h:

530e xDrive             1935 kg   83 kW/265 Nm   16,8 s (AMSS)
GLC 350 e 4Matic   2025 kg   85 kW/340 Nm   15,7 s (AMSS )
E 300 de                  2140 kg   90 kW/440 Nm   14,3 s (AMSS )


RAV4 2,0 VVT-e      1600 kg       129 kW              9,8 s
RAV4 plugin           2000 kg       ? kW sähköllä     9 s ?
RAV4 hybrid           1700 kg       163 kW              8,1 s
RAV4 plugin           2000 kg       225 kW              6,2 s

GLC 300 e             2025 kg        235 kW/700 Nm   5,7 s

Tuntuu aika haasteelliselta. Taulukon mukaan sähkötehoa tarvittaisiin 9 sekuntiin 2 tn autolle noin 150 kW. Jos RAV4:sen sähkömoottori (MG2) ja AWD-moottori olisivat vuosimallin 2018 mukaisia (#20) eli 105 kW ja 50 kW, sähkötehoa olisi riittävästi. Akuston purkutehon pitää silloin olla myös paljon suurempi, eli lähes täyssähköauton luokkaa.

Mielenkiinnolla odotellaan RAV4 plugarin koeajoja ja sen sähköllä mitattuja kiihtyvyysarvoja. ;)

===========================

Kun tarkemmin tutkii tuota taulukkoa, niin sähkön loputtua ja tavallisena hybridinä ajettaessa kahden tonnin painoisessa autossa 9 sekuntia tuntuu järkevältä. Kun plugin-akusto on ladattu ja siitä syötetään lisätehoa takasähkömoottorille ja ajomoottorille (MG2), saavutetaan auton paras arvo 6,2 s.


Tiedätkin varmaan sen jo, että plugarissa siirrytään Litium akkuihin, joilla purkutehosta ei tule rajat niinkään vastaan, kuin metallihybrideillä. Takamoottori on saanut muutaman kymmentä KW lisää tehoa. Ja tuntuu omituiselta, ettet ymmärrä, että tuo ajoakku käsite on jaettu täyden akun ja normaali hybridinä toimivan osalta samoin, kuin Priuksen plugarin kohdalla. Kun akusta täyden latauksen osa pienenee esim 20%:iin, niin autosta tulee tavallinen itselataava hybridi, joka humppaa akkua esim 10-20% väliä, tehohaarukassa, joka vastaa nykyistäkin mallia. Ajomoodeja voi valita 4:stä, joista voi sovittaa esim säästämään koko kapasiteetin johonkin pakolliseen etappiin. Vaikkapa tulevaisuuden Tsadissa ajon osuuteen, kun pihatiet alkaa kehä III. Täydellä teholla ei varmaankaan tarkoiteta, että pitää kiihdyttää 5 min putkeen lappu lattiassa aina liikkeelle lähdettäessä, jos kiihdytykseen kulutetaan reippaasti sähköä, pyritään se lataamaan parhaalla moottorin hyötysuhteella takaisin, eli 40% hyötysuhteisella vakiokäynnillä generaattori puskee sähköä tilalle. Polttomoottorin käyttö kiihdytykseen on erinomaisen huono hyötysuhteeltaan, niin sähkön kautta saadaan moottori pysymään sen laihaseos alueella lähes kokonaan. Tämä on tuttua jo 50 v takaperin, kun dieselsähkö tuli junanvetureihin ja kulutus saatiin puolitettua.

Poissa tuRboman

Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #311 : 14.02.2020 14:28 »
Talvirenkaat + roiskeläpät 1970 €, eli samat tarvittavat lisävarusteet, kuin nykyisessäkin. Tehdasasennettu varashälytin, kauko-ohjattava viilennys/lämmitys kuuluu. Tuulettuvat nahkaistuimet ym muu vanha pysyy mukana. Kyllä houkutus olisi kova.
Annahan mennä jos siltä tuntuu ja rahkeet riittää!

Vielä hintavertailuun. Joo, oikeampi verrokki Kodiaqille ois toki itselataava Rav4.
Mutta tälle Rav4 plugarille pohjahinnan IMO asettaa Mitsubishi Outlander PHEV. Alkaen ~44k€. 20km lyhyempi sähkökantama, mutta muutoin kyllä vertailukelpoinen. Sen saa hyvin varusteltuna alle 50k€. Ero Raviin on todella merkittävä.
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Poissa Tipi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 579
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #312 : 14.02.2020 15:00 »
Annahan mennä jos siltä tuntuu ja rahkeet riittää!

Vielä hintavertailuun. Joo, oikeampi verrokki Kodiaqille ois toki itselataava Rav4.
Mutta tälle Rav4 plugarille pohjahinnan IMO asettaa Mitsubishi Outlander PHEV. Alkaen ~44k€. 20km lyhyempi sähkökantama, mutta muutoin kyllä vertailukelpoinen. Sen saa hyvin varusteltuna alle 50k€. Ero Raviin on todella merkittävä.

Outlander ei vissiin lämpene sähköllä ja bms laskee akun kapasiteettia merkittävästi jo pienillä kilometreillä...maahantuojaa vastaan kai suunniteltu jotain joukkokannetta tms. kun eivät hoida asiaa kuntoon.

Tuontiautona kai ihan ok alle 30ke hintaluokassa.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2340
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #313 : 14.02.2020 17:04 »
Outlander ei vissiin lämpene sähköllä ja bms laskee akun kapasiteettia merkittävästi jo pienillä kilometreillä...maahantuojaa vastaan kai suunniteltu jotain joukkokannetta tms. kun eivät hoida asiaa kuntoon.

Tuontiautona kai ihan ok alle 30ke hintaluokassa.

En tuota Outlanderia oikeestaan ole edes miettinyt, vaikka saisi enempikin hintaa pois. Ei se taida ilman latausta toimia erikoisemmin. Tuolla RAV4: n plugarilla pystyisi ajamaan eestaas päivittäiset menot ja lataus vain yöksi. Tätä voisi jo kokeilla oikeasti. Ei pysty kyllä mitään jatkuvaa naruleikkiä ja hallien nurkkia koluamaan. Kerta päivään, niin jo helpottaa. No Jumbon ostoskeikat vie helposti min 3 h, niin sinne jo voisi laittaa, niin pääsee pelkällä sähköllä. Jos puutuu totaalisesti, niin ei se +5L/100 km vielä ole häviö.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2340
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #314 : 14.02.2020 17:55 »
Kyllä se nyt on niin, että Dark Blue Premium lähtee tilaukseen. En saanu ittelleni perusteltua Active ottamista 5000 € hintaerolla. Ikkuna menee umpeen 2 vk sisällä niin täytyy nyt laittaa tulemaan. Ehkä tästä sitten saa tarpeeksi tervehtymisaikaa edellisen jäljiltä. Elo-syys- lokakuu oli edelleen pienellä painotuksella elokuulta.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2340
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #315 : 14.02.2020 18:28 »
” Kun plugin-akusto on ladattu ja siitä syötetään lisätehoa takasähkömoottorille ja ajomoottorille (MG2), saavutetaan auton paras arvo 6,2 s.”

Tuohon pitää kommentoida, ettei siis ole mitään tarvetta ”plugin-akuston” täyteen lataamiseen, että saadaan täysi teho käyttöön. Jos akkua ei lataa seinästä täyteen, toimii auto normaalina itselataavana 306 hv versiona, mutta EV range on pienehkö.

Poissa jkvi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1522
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #316 : 14.02.2020 18:31 »
En tuota Outlanderia oikeestaan ole edes miettinyt, vaikka saisi enempikin hintaa pois. Ei se taida ilman latausta toimia erikoisemmin. Tuolla RAV4: n plugarilla pystyisi ajamaan eestaas päivittäiset menot ja lataus vain yöksi. Tätä voisi jo kokeilla oikeasti. Ei pysty kyllä mitään jatkuvaa naruleikkiä ja hallien nurkkia koluamaan. Kerta päivään, niin jo helpottaa. No Jumbon ostoskeikat vie helposti min 3 h, niin sinne jo voisi laittaa, niin pääsee pelkällä sähköllä. Jos puutuu totaalisesti, niin ei se +5L/100 km vielä ole häviö.
Tuota voisi kyllä harkita. Latailisi silloin kun siihen on kunnon mahdollisuus (=yöllä tms.). Ja päivällä ajelisi vaikka aina auringon laskuun asti tarpeen niin vaatiessa. Tähän asti miettinyt yhtenä ekotekona vanhemman auton sijasta Rav4 Hybridiä, mutta...Niin, se hintalappu.
Sitimaasturi

Poissa pantero

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2531
  • MB GLC 300 e
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #317 : 14.02.2020 18:58 »


Tiedätkin varmaan sen jo, että plugarissa siirrytään Litium akkuihin, joilla purkutehosta ei tule rajat niinkään vastaan, kuin metallihybrideillä. Takamoottori on saanut muutaman kymmentä KW lisää tehoa. Ja tuntuu omituiselta, ettet ymmärrä, että tuo ajoakku käsite on jaettu täyden akun ja normaali hybridinä toimivan osalta samoin, kuin Priuksen plugarin kohdalla. Kun akusta täyden latauksen osa pienenee esim 20%:iin, niin autosta tulee tavallinen itselataava hybridi, joka humppaa akkua esim 10-20% väliä, tehohaarukassa, joka vastaa nykyistäkin mallia. Ajomoodeja voi valita 4:stä, joista voi sovittaa esim säästämään koko kapasiteetin johonkin pakolliseen etappiin. Vaikkapa tulevaisuuden Tsadissa ajon osuuteen, kun pihatiet alkaa kehä III. Täydellä teholla ei varmaankaan tarkoiteta, että pitää kiihdyttää 5 min putkeen lappu lattiassa aina liikkeelle lähdettäessä, jos kiihdytykseen kulutetaan reippaasti sähköä, pyritään se lataamaan parhaalla moottorin hyötysuhteella takaisin, eli 40% hyötysuhteisella vakiokäynnillä generaattori puskee sähköä tilalle. Polttomoottorin käyttö kiihdytykseen on erinomaisen huono hyötysuhteeltaan, niin sähkön kautta saadaan moottori pysymään sen laihaseos alueella lähes kokonaan. Tämä on tuttua jo 50 v takaperin, kun dieselsähkö tuli junanvetureihin ja kulutus saatiin puolitettua.


Aikeeni ovat jalot. :) Itse en ole kovin montaa autoa koeajamatta ostanut, mutta lähihistoriassa on RX ja nyt juuri GLC FL. RX meni hiukan pieleen, mutta GLC ei, tosin siirryin siihen edellisestä mallista.

RAV4 plugari kiinnostaa kovasti, koska sen tekniikka voi jatkossa tulla myös NX plugariin, jota olen pohtimassa tulevaisuutta ajatellen. Kun autoa myydään tehoilla ja suoritusarvoilla ilman, että sen tekniikkaa avataan juuri ollenkaan, on mielestäni oikein tutkia ja pyrkiä ymmärtämään miten luvatut arvot saavutetaan.

Luulen ymmärtäväni, miten Toyotan itselataava hybridi toimii ja mitä plugin ominaisuus siihen tuo lisää. Olkoon siis akustossa 10 – 20 % varattu itselataavan hybridin ja 20 – 100 % plugarin käyttöön. Olen miettinyt etupäässä kolme tilannetta:

1. Plug-in hybridi käyttö (polttomoottori ja koko akusto käytössä)

-  RAVi kiihtyy 0 -100 km/h 6,2 sekunnissa, joka on hyvä arvo ja linjassa kokonaishybriditehon 225 kW kanssa

2. Itselataava hybridi käyttö (polttomoottori ja 10 – 20 % akustosta käytössä)

- Vastaava käyttötilanne kuin nykyisessä itselataavassa 2020 RAV4 hybridissä (bensiinimoottori 163 kW, ajosähkömoottori MG2 88 kW sekä AWD-moottori 40 kW), joka kiihtyy 8,1 sekunnissa 0 – 100 km/h

- Noita vertailutietoja kun tarkastelee, tuntuu vastaava kiihdytys 0 – 100 km/h plugarille 9 sekunnissa järkeenkäyvältä, koska plugari on n. 300 kg painavampi

3. Puhdas sähkökäyttö (vain sähkömoottorit ja 20 – 100 % plugin akusto käytössä)

- Kiihtyvyydelle 0 – 100 km/h pelkällä sähköllä ei mielestäni ole esitetty arvoa. Olen pohdiskellut tuolla aiemmin, että 9 sekuntiin pääsemiseksi pitäisi löytyä sähkötehoa akuston tukemana ~150 kW.

- Kiihtyvyysarvo 9 s on RAV4 plugarissa siis mahdollista, jos akustosta löytyy puhtia ja tuo edellä mainittu sähkömoottoriteho (Vuoden 2018 RAV4 Hybridissä sähkömoottorit olivat suurempia kuin 2020 mallissa ja niistä tehoa irtoaisi jo riittävästi: MG2=105 kW ja AWD=50 kW)

- Plugareissa valmistajat eivät yleensä tätä sähköllä 0-100 km/h kiihdytysarvoa kerro, mutta autolehdet sitä kyllä mittaavat.

Se, kuinka pihalla näissä spekulaatioissa olen, selviää aikanaan esim. juuri AMSS:n koeajoissa. Jos RAV4 plugari tuohon 9 sekuntiin sähköllä pystyy, olisi se kova juttu ja hyvä lisäperuste myös tuolle hinnoittelulle.

” Kun plugin-akusto on ladattu ja siitä syötetään lisätehoa takasähkömoottorille ja ajomoottorille (MG2), saavutetaan auton paras arvo 6,2 s.”

Tuohon pitää kommentoida, ettei siis ole mitään tarvetta ”plugin-akuston” täyteen lataamiseen, että saadaan täysi teho käyttöön. Jos akkua ei lataa seinästä täyteen, toimii auto normaalina itselataavana 306 hv versiona, mutta EV range on pienehkö.


Näinhän se on kaikissa plugareissa. Maantiellä kun ajelee, ei GLC päästä akustoa yleensä 25 % tyhjemmäksi. Ohitustilanteissa on silloin kaikki hepat käytössä.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2340
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #318 : 14.02.2020 18:59 »
Eihän tuo nyt kallis ole. Samalla rahalla saa 10 000 kg HK sinistä. Karkeasti laskien vajaa 10 km makkaraa kustantaa saman, kuin RAV4 hybrid AWD. Maksalaatikkoa saisi jo 20 tonnia, eli rekallinen pihaan vsRAV4 hybrid. 25 €/ kg vain on RAV4 hinta. Sisäfileestä joutuu joskus pulittamaan 50€/kg.

Poissa Tipi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 579
Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Vastaus #319 : 14.02.2020 19:37 »
^^Voltissa otetaan 16kWh akusta 111kW ja obd-mokkulalla näyttänyt jopa 130kW, mutta en tiedä pitääkö paikkansa. Samaa tekniikkaa käyttävän Cadillac ELR:n teho on 160kW eli tuosta Ravin akusta voisi hyvinkin saada 9 sekunnin kiihtyvyyteen riittävän tehon. Myös itselataavissa on aika isot purkutehot suhteessa akun kokoon eli tojolla voi olla osaamista tällä alueella.