autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Autonhoito  (Luettu 226384 kertaa)

Poissa nihu

• Klassikkoainesta
Vs: Autonhoito
« Vastaus #1840 : 15.09.2020 19:45 »
Vedin suoraan Dinitrol ML päälle. Näytti heti siistimmältä ;D.
Eihän se tietenkään ole kuin silmänlumetta.
Mua varoiteltiin näistä Mk1 40 mallin Volvoista, mutta eipä mennyt perille >:(
No jos saisi vuoden leiman, niin sekin fine.
Noi jarruputkien vaihto näyttää parkkipaikka tee-itse miehelle tekemätön paikka kun näyttää menevän johonkin rungon sisään. Pitäisi olla kyllä nosturi tähän hommaan.

Poissa googleismyfriend

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1841 : 19.09.2020 00:17 »
Hyvä, että otit jo tuon kc:n vahan testiin :).

Laitappa jossain välissä raporttia miten kc pärjäilee auton pinnalla, ehtii sitten vielä syksymmällä vaihtamaan colliniteen jos tuo ei kestä pinnassa.

Tähän aiheeseen voisin palata. Täytyy sanoa että tuo kc endurance blue on yllättänyt autoilijan positiivisesti. Vaha on edelleen auton pinnassa, se on auttanut puhtaanapidossa todella paljon ja maalipinta on muutenkin pysynyt hyvänä. Kummassakin autossa, joista toinen on vaalea ja toinen on musta. Varsinkin tuntui siltä, että tuo mustan volvon maalipinta kärsi keväällä hirveästi mutta nyt ei ole enää mennyt pahempaan suuntaan. Voip olla placebo-efektiäkin :D Autoilla kummallakin ajettu sen 8-10tkm sen jälkeen kun vahasin.

Poissa sepinki

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1842 : 19.09.2020 17:28 »
Tähän aiheeseen voisin palata. Täytyy sanoa että tuo kc endurance blue on yllättänyt autoilijan positiivisesti. Vaha on edelleen auton pinnassa, se on auttanut puhtaanapidossa todella paljon ja maalipinta on muutenkin pysynyt hyvänä. Kummassakin autossa, joista toinen on vaalea ja toinen on musta. Varsinkin tuntui siltä, että tuo mustan volvon maalipinta kärsi keväällä hirveästi mutta nyt ei ole enää mennyt pahempaan suuntaan. Voip olla placebo-efektiäkin :D Autoilla kummallakin ajettu sen 8-10tkm sen jälkeen kun vahasin.

Kiitokset raportista, sen rohkaisemana roiskaisin tänään kc:n volleen ja tojoon.

Pohjatöistä nyt en sen kummemmin raportoi, eilen flunssan kourissa valmistelin autot, eli pesu, pien- ja raudanpoisto, pesu ja kuivaus.
Eipä nyt paritonnia ajetuissa autoissa vielä kovin suurta puunausta ollut tarvis tehdä. Kesällä pintaan vetämäni ag uhd oli täysin antautunut, niin kuin oletinkin. Eli siitä ei ollut harmia.

Kc oli työstettävyydeltään normaali hybridivaha, eli paneeli kerrallaan jottei kuivu liikaa.

Alustava tunnelma positiivinen, pinta tuntuu liukkaalta ja näyttää vahatulta, varsinkin tojon ashgray ja sen kiiltomustat listat.
Laitetaan sitten talven myötä kokemuksia kestosta jne.

"Death is not the greatest of evils:
It is worse to want to die, and not be able to"
-Sophocles

Poissa Salaneuvos

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1843 : 19.09.2020 17:35 »
Ekat kuvat keraamisen pinnoitteen kanssa eilen auringossa.
Myllytyksen tein itse ja pinnoituksen myös.

Puskurien muovilistat, + peilin mustat muoviosat Gtechniq C4.

Poissa sepinki

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1844 : 19.09.2020 20:04 »
Perhana, että on Salaneuvoksella hyvän näköinen maalipinta. Ehken ihan saman päässyt, vaikkakin tojon muodot kyllä heräsi eloon vahailun myötä.

Itsellä vielä nuo pinnoitteet kokeilematta... täytyy kyllä myöntää ettei ainakaan näin flunssassa ole kivaa tehdä pari autoa ihan täysin käsityönä. Ehkä pitäisi panostaa kunnon myllytyskoneeseen. Tai sitten vaan myöntää, että 30 vuotta omaa työtä riittää ja viedä kunnon paikkaan pinnoitettavaksi.... kova kynnys vaan antaa periksi, kun pesut yms tehnyt aina itse.
"Death is not the greatest of evils:
It is worse to want to die, and not be able to"
-Sophocles

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #1845 : 20.09.2020 09:02 »
Perhana, että on Salaneuvoksella hyvän näköinen maalipinta. Ehken ihan saman päässyt, vaikkakin tojon muodot kyllä heräsi eloon vahailun myötä.

Itsellä vielä nuo pinnoitteet kokeilematta... täytyy kyllä myöntää ettei ainakaan näin flunssassa ole kivaa tehdä pari autoa ihan täysin käsityönä. Ehkä pitäisi panostaa kunnon myllytyskoneeseen. Tai sitten vaan myöntää, että 30 vuotta omaa työtä riittää ja viedä kunnon paikkaan pinnoitettavaksi.... kova kynnys vaan antaa periksi, kun pesut yms tehnyt aina itse.

Itsekkään en ole vielä kestipinnoitetta laittanut/laitattanut. Itsellä se ongelma, että päivittäinen hiekkateillä ajo syö pinnoitteet kyljistä tehokkaati pois jo lyhyessä ajassa.

Tämä on osoittautunut erinomaiseksi tuotteeksi. Esim hyttyset lähtee pelkällä esivaahdotuksella ja tehottomalla painepesurilla.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000572/Scholl-Concepts-NEO-polymer-protection-500-ml

Toyota Camry Style -19, Possu 944S -88

Poissa Samu

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1846 : 20.09.2020 10:53 »
Vieläkö fusso levittyy auton pintaan ulkosalla?

Poissa VILLE66

• Klassikko
« Vastaus #1847 : 20.09.2020 12:30 »
Itsekkään en ole vielä kestipinnoitetta laittanut/laitattanut. Itsellä se ongelma, että päivittäinen hiekkateillä ajo syö pinnoitteet kyljistä tehokkaati pois jo lyhyessä ajassa.

Tämä on osoittautunut erinomaiseksi tuotteeksi. Esim hyttyset lähtee pelkällä esivaahdotuksella ja tehottomalla painepesurilla.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000572/Scholl-Concepts-NEO-polymer-protection-500-ml

Ainakin itse huomannut että soratien lika (kura) lähtee huipusti pinnoitetusta autosta.

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #1848 : 20.09.2020 12:43 »
Ainakin itse huomannut että soratien lika (kura) lähtee huipusti pinnoitetusta autosta.

Juu, varmasti, jos ajelee sillointällöin. Itsellä päivittäin ja useita kilometrejä, niin kyljet mukavasti ”hiekkapuhaltuu”.
Toyota Camry Style -19, Possu 944S -88

Poissa VILLE66

• Klassikko
« Vastaus #1849 : 20.09.2020 12:47 »
Juu, varmasti, jos ajelee sillointällöin. Itsellä päivittäin ja useita kilometrejä, niin kyljet mukavasti ”hiekkapuhaltuu”.

Juu, ei kyllä ole kokemusta tuosta "silloin tällöin".

Paikalla seatts

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1850 : 20.09.2020 15:11 »
Ekat kuvat keraamisen pinnoitteen kanssa eilen auringossa.
Myllytyksen tein itse ja pinnoituksen myös.

Puskurien muovilistat, + peilin mustat muoviosat Gtechniq C4.

Minkä pinnoitteen laitoit?
Korrek pro Cure käsittelyt
Uutuutena Stardust käsittelyt
Skoda Octavia III fl combi 1.4 TSI  -17

Poissa Samu

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1851 : 20.09.2020 15:55 »
Koch-chemien nanoshampoo ja innovacarin wash&coat pesuaineet on ihan kivoja jos ei jaksa pinnoitella.

Poissa fillari

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1852 : 20.09.2020 16:07 »
Esipesu & kinnaspesu tänään. Oli tarkoitus vahatakkin, mutta kesällä laitettu Fusso Coat helmeili niin hienosti, että ei maksanut vaivaa. Kuivaus Sonax detailerin kanssa vain.
Vanteet vahasin keväällä Armor All Shield:illä ja hyvin on sekin pitänyt pintansa. Pelkällä autofoam painepesuri yhdistelmällä lähtee kaikki. Jarrupölystä tms ei tietoakaan.

Poissa Samu

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1853 : 20.09.2020 16:21 »
Esipesu & kinnaspesu tänään. Oli tarkoitus vahatakkin, mutta kesällä laitettu Fusso Coat helmeili niin hienosti, että ei maksanut vaivaa. Kuivaus Sonax detailerin kanssa vain.
Vanteet vahasin keväällä Armor All Shield:illä ja hyvin on sekin pitänyt pintansa. Pelkällä autofoam painepesuri yhdistelmällä lähtee kaikki. Jarrupölystä tms ei tietoakaan.
Raudanpoistajaa vanteelle niin totuus paljastuu.  :)

Poissa Salaneuvos

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1854 : 20.09.2020 16:59 »

En ole itsekään jaksanut kun yhden auton kesässä tehdä, tota sedaniakin tein muutaman tunnin päivässä.
Nuorempana jaksoi tehdä pitkiä päiviä koneen kanssa. Nykyään teen vähän kerralla.
Esimerkiksi vasen kylki kerralla, sitten lakanat päälle ja kotia tallilta..
Pinnotuksen tein sitten kertavedolla koko autoon.
Kaverien autoja saisi tehdä niin paljon kun jaksaisi, olen jo vuosia sitten tehnyt päätöksen etten tee muille. On se vaan niin rankkaa ja tunteja palaa.
Olen joskus myös miettinyt jos teettäisin firmoilla, mutta käytännössä touhutonnin saa varata tommoseen peruskuntoiseen autoon että se tehdään oikeasti kunnolla. + Pinnotetaan.

Keraaminen pinnote on siitä mukava, kun voi pestä talvellakin kunnon liuottimilla että suolat lähtee ilman hinkutuksia. Vahathan ei sitä kestä, vaan antautuu jo kertapesulla.
Edellisen kerran tämä auto oli myllytetty ja pinnotettu 2017.. kertoo ehkä jotain noitten kestosta.  8)

Minkä pinnoitteen laitoit?

Takasivulasin tarra saattaa kertoa jotain tuotteista..  8)

Seuraava projekti sitten olisikin nostaa toi mun 330i pukeille, ja alkaa rupesilla ajelemaan sitä.
Joka talvi olen ajanut sen viimeistelylaikalla+tahnalla yli, saa ne kesän ajalta syntyneet ohuet pesunaarmut pois.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2020 17:07 kirjoittanut Salaneuvos »

Poissa googleismyfriend

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1855 : 22.09.2020 00:11 »

Ajellaan päivittäin hiekkatietä. Tuo vahakin pysyy ihan hyvin pinnassa, pinnoite vielä paremmin. Toki näissä olosuhteissa oletan että pysyy sen minimiajan, ei sen enempää. Valmistajathan monesti antaa aikaikkunan minkä ne pysyy pinnassa, minun käytöllä se on se minimiaika.

En ole vahauksen jälkeen pessyt kertaakaan kintaalla. Pelkkä esipesu, painepesurilla tarkka mouhoaminen ja kuivaus. On ne ihmeaineita.

Poissa Arms

• Uudenkarhea
« Vastaus #1856 : 22.09.2020 19:32 »
Autoa tulee hinkkailtua aika ahkerasti sekä kulutettua aikaa ja jonkin verran rahaakin aiheen tiimoilta. Viikonloppuna pesin Camryn ensimmäisen kerran ja samalla kuvasin videon aiheesta. Autonpesunörtti kun olen niin latasin sen myös YouTubeen. Pitkähän videosta tuli. Toivotaan, että joku jaksaa sen katsoa  :D

<a href="https://youtu.be/piU7mGblu_4" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/piU7mGblu_4</a>

Poissa Samu

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1857 : 22.09.2020 21:11 »
Vahailin auton fussolla ja meinasin laittaa dodon red mist tropicalin siihen päälle.
Ulkomaisella sivustolla ei suositeltu valkoisen ja selluloosan päälle, mikä juttu?

Poissa Modifier

• Yhdistyksen jäsen
  • Sisäänajettu
« Vastaus #1858 : eilen kello 01:08 »
Ei äkkiseltään tule mieleen miksei tuo muka valkoiseen kävisi. Tuo tropical on normaalista Red mististä hitaammin kuivuva versio vain. Eli helpompi käyttää trooppisissa olosuhteissa, josta tuo nimikin on peräisin.

Poissa Salaneuvos

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1859 : eilen kello 06:55 »
Red Mist Tropicalista kommentti:
Aine on erittäin vahvaa ja toimii jopa liuottimena tietyin varauksin.
En ehkä menisi laittamaan normaalin purkkivahan päälle.

Meinaan olen tuolla aineella siivonnut suolalle altistuneita paneelejakin joskus, ja toimii siinäkin hyvin.
Sumutus paneelille, hetken vaikutus ja pyyhintä. Lähtee tosi hyvin. Sehän ei siihen toki ole tehty, mutta varoituksen sana..

Lauantaina odotettu uusi tuote testiin, keraamisen pinnoitteen päälle boosteriksi.
Lantraan tuon 1/1 Veden kanssa, joten 1litran putelista saa 2 litraa valmista seosta sumupulloon.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=RV7d_dBzatc&amp;ab_channel=fraber" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=RV7d_dBzatc&amp;ab_channel=fraber</a>