https://yliteippaus.fi/

Skoda CITIGOe iV

VW:t sanoi:
Taitaa olla myös e-up lisäerä tarjous voimassa, jos huhut pitää paikkansa.

VW -myyjä lupasi minulle ilmoittaa, jos saavat lisää autoja, mutta eipä ole kuulunut mitään. Pitänee kysäistä siis uudelleen.
 
Tämä citigo on fiksuin näistä kolmesta. e-UPiin ei saa normaalia äänentoistoa, kaksi etujalkatilaan puhaltavaa kaiutinta ei sitä ole, mutta skodassa molemmissa varustetasoissa on 6 kaiuttimen systeemi. Minusta ero on iso, tuo 6 kaiuttiminen on myös huomattavasti helpompi parannella, vaihtaa vain elementit.
 
Toisaalta se äänilähdekin vaikuttaa paljon, ja voin vain kuvitella miten halvalla kyhätty tuotos se on näissä pikkuautoissa. Voisi myös kuvitella 2 kaiuttimen systeemeistä löytyvän kaiutinpaikat lopuillekin kaiuttimille - johdothan kannattaa joka tapauksessa vetää uusiksi jakosuotimien kera. Ja tietysti näissä pikkukinnereissä alkaa meteliäkin olemaan siihen malliin ettei hifiin kannattane ihan liikaa panostaa.
 
Kaasu-upilla tehdyn koeajon perusteella nastarengasmelu jo 14" koossa on kamala.

Ambition ei kyllä ole itselle vaihtoehto.
 
eGe sanoi:
Toisaalta se äänilähdekin vaikuttaa paljon, ja voin vain kuvitella miten halvalla kyhätty tuotos se on näissä pikkuautoissa. Voisi myös kuvitella 2 kaiuttimen systeemeistä löytyvän kaiutinpaikat lopuillekin kaiuttimille - johdothan kannattaa joka tapauksessa vetää uusiksi jakosuotimien kera. Ja tietysti näissä pikkukinnereissä alkaa meteliäkin olemaan siihen malliin ettei hifiin kannattane ihan liikaa panostaa.

Ei nämä kaupunkiajossa ole meluisia. Kun moottorin ääntä ei ole, niin saattaa tälläinen miniauto olla keskimäärin polttis-pikkuautoa hiljaisempikin. Jopa golf-luokan diesel voi olla meluisampi, koska sen kone häiritsee melullaan koko ajan.  Uskoisin, että se halvinkin mankka tuottaa ihan kuunneltavan äänen. Enkä tarkoita hifiä. Ilman diskantteja toisto ei ole ns normaalia tasoa edes pikkuautoluokassa. Kuka oikeasti näitä alkaa rakentelemaan niin tosissaan, että piuhoja vetää uusiksi?

Edit: ja nastarenkaita kannattaa välttää melun vuoksi (mutta niin se on jopa golf-luokassakin).
 
tmr97 sanoi:
Kuka oikeasti näitä alkaa rakentelemaan niin tosissaan, että piuhoja vetää uusiksi?
Kyllähän mää Fabiaan sen tempun tein... Ei tuota juurikaan lisätöitä kun paneelit täytyy joka tapauksessa repiä auki ja johtosarja teurastaa jotta saat aftermarket-kaiutinta tehtaan oem-kajarin tilalle.

Hyvä pointti kyllä, että kitkoilla hiljasissa vauhdeissa meteli voi olla vielä siedettävällä tasolla tuon polttiksen puuttumisen myötä. Toki aika hiirenhiljainen tuo oma Golffi on myös bensamoottorilla kaupunkinopeuksissa liukuessa kitkojen kanssa joten sinänsä voisin kuvitella Upin ja sisarmallien olevan snadisti meluisampia. 80 nopeuksissa alkaa sitten kuulua jo tuulensuhinat ja toisaalta meteliä ne parhaatkin kitkat tuottavat.
 
Tännekin tuli myyjältä tarjoukset tänään. Toimitus 6-12kk riippuu mistä roikkuu. Ja hinnat menee listan mukaan aikalailla. Mun kiinnostus meni lähelle nollaa. Saapi olla tämä hieno sähkäri meidän osalta tältä erää.
 
Ihmeellistä tuo valtion veropolitiikka. Sähkautoja pitäisi ostella, tän Citigoe:n vuotuiset verot 195€ (107 perus ja 88 käyttövoima) ja päästöt 0g. Meidän besaFabian perusvero 145€/vuosi (2020), päästöt 140g. Jättäis nyt ainakin käyttövoimaveron pois.
 
Sain tänään CITIGOe tarjoukset. Jos perusmallin vakkarilla + talvirenkailla ottaisin, niin saisin rahaa käteen muutaman satasen.

Skodan perusmalli on reilun tonnin Volkkaria halvempi, ja Style -mallit lähes saman hintaiset.
 
Markku J sanoi:
Sain tänään CITIGOe tarjoukset. Jos perusmallin vakkarilla + talvirenkailla ottaisin, niin saisin rahaa käteen muutaman satasen.

Skodan perusmalli on reilun tonnin Volkkaria halvempi, ja Style -mallit lähes saman hintaiset.

Jos löydät itsellesi kohtuu hyvän ajoasennon CITIGOe:stä, niin tuolla kaupalla pääsisit uuteen täyssähköön kätevästi. Kaupunki- ja taajamapyöritykseen järki peli.
 
Kyllä tässä tarjouspyynnöt lähti leasing malleista. Ambition ja style. Katsellaan ja kuulostellaan. Vaikka jo välillä päätin unohtaa asian, niin kyllä tämä kiinnostaa. Vaikka mukavuudessa hävittäisiin ( vs Forester, joka on [emoji16] ) niin moni asia puoltaisi tätä Citigoa.

Ja kun odotus ajat on niin pitkiä, ehtis rauhassa miettiä latauspaikat ja tavat valmiiksi. Hankkia ja asennella kalusto siihen malliin, että auton saapuessa ois peli selvä.

Me oltaisiin siis päätymässä liisariin syystä että tulevat mahdolliset verotusmuutokset ja kelluvat autojen jälleenmyyntiarvot mietityttää. Jotenkin elän sellaisessa harhamaailmassa, että liisarin kanssa nämä mahdolliset heilahtelut ei tunnu yhtä pahalta?
 
tuRboman sanoi:
Me oltaisiin siis päätymässä liisariin syystä että tulevat mahdolliset verotusmuutokset ja kelluvat autojen jälleenmyyntiarvot mietityttää. Jotenkin elän sellaisessa harhamaailmassa, että liisarin kanssa nämä mahdolliset heilahtelut ei tunnu yhtä pahalta?

Toisaalta näissä laskelmissa nimenomaan sähköauto on varmimmalla pohjalla. Seattia tilatessa omasta mielestäni liisari oli suhteettoman kallis auton hinta huomioiden.
 
Sähköautojen autovero on niin alhainen, ettei käytetyn arvo tule verojen takia olennaisesti heilahtelemaan. Käyttöverot voivat muuttua, mutta ei se käytettyjen hintoja sen enempää uskoakseni heiluta. Käyttöverot valuvat tavalla tai toisella myös liisaushintoihinkin.

Enempi riskinä näissä sähköautoissa on mahdolliset teknologiset disruptiot jotka voisivat olla seurausta vaikkapa akkuteknologiassa tapahtuvista harppauksista. Tällainen lyhyehkön rangen kottero voi silloin menettää kiinnostavuuttaan markkinoilla.
 
Ocutj sanoi:
Ihmeellistä tuo valtion veropolitiikka. Sähkautoja pitäisi ostella, tän Citigoe:n vuotuiset verot 195€ (107 perus ja 88 käyttövoima) ja päästöt 0g. Meidän besaFabian perusvero 145€/vuosi (2020), päästöt 140g. Jättäis nyt ainakin käyttövoimaveron pois.

Katselet jotain vanhoja tietoja, kun vähäpäästöisten autojen ajoneuvoverot putosivat 1.1. alkaen.

0 gramman päästöillä ajoneuvoveron perusvero on 53,29 € vuodessa.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara
 
Minä perustelen tuota omaa leasing ajatusta osin sillä, että kun ajatus on 3v sopparista, niin tulevan kolmen vuoden aikana tullaan näkemään todennäköisesti suuri määrä uusia sähköreitä. Toinen toistaan kiinnostavampia. Ja nämä VAG kolmikko ei tule olemaan siellä kärkipäässä. Mallihan on jo nyt ikääntynyt. Jotenka niiden haluttavuus ja sitämyöten jälleenmyyntiarvo on kysymysmerkki.
Leasing toki maksaa, mutta sillä varmistaa tavallaan sen ettei voi jäädä mustapekkaa käteen kun sen vaihdon aika tulee.

Edit: ja lisätään vielä, että toiveissa meillä on ettei kolmen vuoden kuluttua tarvita kahta autoa ensinkään. Ois vain yksi mustapekka ( Outback ) kädessä ja sen kanssa ihmetellään, että paaliinko vaiko maaliinko?
 
tuRboman sanoi:
Leasing toki maksaa, mutta sillä varmistaa tavallaan sen ettei voi jäädä mustapekkaa käteen kun sen vaihdon aika tulee.

Kuinka iso mustapekka voi kouraan pahimmissa painajaisissasi jäädä, jos auton hankintahinta on esimerkiksi 18000?

Ei noiden arvo kolmessa vuodessa nollaan mene. Jos siinä tulee ylläriarvonalenemaa tonni enempi, niin yhyy. Kestän sen.
 
repomies sanoi:
Kuinka iso mustapekka voi kouraan pahimmissa painajaisissasi jäädä, jos auton hankintahinta on esimerkiksi 18000?

Ei noiden arvo kolmessa vuodessa nollaan mene. Jos siinä tulee ylläriarvonalenemaa tonni enempi, niin yhyy. Kestän sen.

Tämä. Uskallan jopa väittää, että nimenomaan tässä halvassa päässä kysyntä kasvaa lähitulevaisuudessa kaikista eniten. Kolmen vuoden aikajänne on myös sikäli lyhyt, että toimitusajat on nyt myynnissä olevissa autoissa on lähes poikkeuksetta vuoden hujakoilla. Volkkarin perus ID3:a alkaa saamaan ehkä jossain välissä vuotta 2022. Tähän pikkukolmikon hintaluokkaan ei ole edes ennusteissa yhtään mitään, saati, että jotain saisi oikeasti ostettua ja vielä toimitettuakin. Nämä viedään käytettyinäkin käsistä hyvään hintaan.
 
Täytyy tarttua sen verran, että en kyllä tiedä miten esim. yksityisliising 200€/kk on kalliimpi kuin 0-käsirahalla rahoituksella? Käteisellä ehkä voi toki ostaa, mutta nekin rahat voisi sijoittaen laittaa paremmin kasvamaan... Turha tosin verrata käteisellä ostamista, rahoitukseen ja yksityisleasinkiin.

Paljonko näette, että 4v vanhalla ja 100tkm ajetulla sähkö citigolla on arvoa?

Tuosta ajoneuvoverosta unohtui myös käyttövoimavero sähkölle, joka on sellaiset 80€/vuosi tuon perusmaksun 52€/vuosi päälle...
 
Pekki sanoi:
Paljonko näette, että 4v vanhalla ja 100tkm ajetulla sähkö citigolla on arvoa?

Varmaan 10 tonnin tietämissä. Vaihtohyvitys voi olla 6-8 tonnia, mutta sitä ei tähän kannata sotkea kun kysytään auton arvoa eli jälleenmyyntihintaa.

Perusteena se, että 4 vuoden päästä käytetyille sähköautoilla on tosi kova kysyntä, mutta mitään muutakaan ei tuossa hinta- ja kokoluokassa ole tarjolla. Sähköauton käyttökulut ovat niin edulliset, että vähänkin laskutaitoinen maksaa mieluusti sähkö-citigosta pari tonnia enemmän kuin bensakoneisista.
 
^Eihän tuohon kellään mitään kristallipalloa ole... Neljän vuoden päästä voi olla sellaisia sähkökippoja tarjolla uutena, ettei ketään kiinnosta pätkääkään pienikokoinen, käytetty Citigo/Mii/Up kymppitonnilla.

Minun arvaus on yhtä hyvä kuin sinun, sillä täyttä arvuuttelua tuo on. Ollaan kuitenkin nähdäkseni sellaisessa vaiheessa sähköautojen kehitystä, että kuluttajamarkkinoilla tapahtuu seuraavan neljän vuoden aikana enemmän kuin tähän mennessä yhteensä.
 
IC1970 sanoi:
Minun arvaus on yhtä hyvä kuin sinun, sillä täyttä arvuuttelua tuo on. Ollaan kuitenkin nähdäkseni sellaisessa vaiheessa sähköautojen kehitystä, että kuluttajamarkkinoilla tapahtuu seuraavan neljän vuoden aikana enemmän kuin tähän mennessä yhteensä.

Sitä se kyllä on. Varsinkin kalliimmissa hintaluokissa kyyti voi olla kylmää.

Toisaalta neljä vuotta on automarkkinoilla melko lyhyt aika kun automallien elinikä on reilusti pitempi nyt uutuututena hehkutettavat mallit ovat silloin vasta fl-iässä.

Tervehdin kyllä ilolla, jos markkinat räjäyttäviä sähköautoja olisi 4 vuoden päästä tarjolla 15 tonnin hintaan. Sehän tietäisi todellista mullistusta automarkkinohin. Minäkin ostaisin heti! On tässä kai se mahdollisuus, että kiinalaiset tekevät myyntirynnäkön Eurooppaan.

Pahaa pelkään, että tarjontaa on hyvin paljon, mutta vähänkin fiksummat autot maksavat edelleen melko paljon. Mitkään 40 tonnin hintaluokassa olevat ID:t ei kyllä vaaranna kymppitonnin vaggineiden markkinoita.
 
IC1970 sanoi:
^Eihän tuohon kellään mitään kristallipalloa ole... Neljän vuoden päästä voi olla sellaisia sähkökippoja tarjolla uutena, ettei ketään kiinnosta pätkääkään pienikokoinen, käytetty Citigo/Mii/Up kymppitonnilla.

Minun arvaus on yhtä hyvä kuin sinun, sillä täyttä arvuuttelua tuo on. Ollaan kuitenkin nähdäkseni sellaisessa vaiheessa sähköautojen kehitystä, että kuluttajamarkkinoilla tapahtuu seuraavan neljän vuoden aikana enemmän kuin tähän mennessä yhteensä.

Meillä on samanlainen arvaus!  ;D

Uskon, että nähdään ranskalaisilta PSA, eteläkorealaisilta Kia/Hyundai ja mahdollisesti myös japanilaisilta Toyota/Honda/Suzuki sähkökulkineita tähän pienimpään luokkaan. Sitten vielä täysin ennekuulumattomat kiinalaismerkit, jotka parastaikaa kasailee omiaan. Palikat näyttää monella valmistajalla olevan aikalailla valmiina, että on enemmän kyse siitä milloin näkevät tarpeeliseksi kasata tällainen paketti. Samat merkit jotka kilpailee polttiksissa halvimpien luokassa tuo aivan varmasti sähkärit tarjolle. Tosin valtion tuki poistuu kyllä heti kun sähköautojen myynti alkaa olla edes jossainmäärin iso juttu. Sitten aletaan jo suunnitella niille suunnattua veroa korvaamaan menetetyt tulot  ;)

Arvaan minä.
 
Olen jo jonkun aikaa odottanut kiinalaisten saapumista ja ihmetellyt mikä niitä pidättelee. Onkohan kotimarkkinoilla niin kova kysyntä, ettei kapasiteetti riitä Eurooppaan.
 
Pekki sanoi:
Täytyy tarttua sen verran, että en kyllä tiedä miten esim. yksityisliising 200€/kk on kalliimpi kuin 0-käsirahalla rahoituksella? Käteisellä ehkä voi toki ostaa, mutta nekin rahat voisi sijoittaen laittaa paremmin kasvamaan... Turha tosin verrata käteisellä ostamista, rahoitukseen ja yksityisleasinkiin.

Paljonko näette, että 4v vanhalla ja 100tkm ajetulla sähkö citigolla on arvoa?

Ensinnäkään en usko, että 200 € / kk riittää 25 tkm vuotuisille kilsoilla, ulkomuistista hinta oli juurikin tuon 200, mutta 10 tkm / vuosi. Toisekseen en usko, että hinnasta lähtee neljässä vuodessa kymppitonnia. Pikkuautoluokassa voi hakea esimerkkiä esim. Yariksesta, joiden hinnat eivät tunnu laskevan millään. Uskon, että tällainen halpa sähkäri on muutaman vuoden aikajänteellä erittäin haluttua tavaraa, varsinkin kun ainakin Seateissa on vielä tehdastakuuta jäljellä ja akkutakuutakin useampi vuosi. Näin ollen minun arvaukseni on, että näissä oloissa liisari on tuntuvasti kalliimpi vaihtoehto, joka lisäksi rajoittaa niin ajomäärää kuin vapautta vaihtaa autoa.