autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Skoda CITIGOe iV  (Luettu 6467 kertaa)

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1368
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #40 : 16.01.2020 10:30 »
Leasing toki maksaa, mutta sillä varmistaa tavallaan sen ettei voi jäädä mustapekkaa käteen kun sen vaihdon aika tulee.

Kuinka iso mustapekka voi kouraan pahimmissa painajaisissasi jäädä, jos auton hankintahinta on esimerkiksi 18000?

Ei noiden arvo kolmessa vuodessa nollaan mene. Jos siinä tulee ylläriarvonalenemaa tonni enempi, niin yhyy. Kestän sen.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2417
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #41 : 16.01.2020 11:23 »
Kuinka iso mustapekka voi kouraan pahimmissa painajaisissasi jäädä, jos auton hankintahinta on esimerkiksi 18000?

Ei noiden arvo kolmessa vuodessa nollaan mene. Jos siinä tulee ylläriarvonalenemaa tonni enempi, niin yhyy. Kestän sen.

Tämä. Uskallan jopa väittää, että nimenomaan tässä halvassa päässä kysyntä kasvaa lähitulevaisuudessa kaikista eniten. Kolmen vuoden aikajänne on myös sikäli lyhyt, että toimitusajat on nyt myynnissä olevissa autoissa on lähes poikkeuksetta vuoden hujakoilla. Volkkarin perus ID3:a alkaa saamaan ehkä jossain välissä vuotta 2022. Tähän pikkukolmikon hintaluokkaan ei ole edes ennusteissa yhtään mitään, saati, että jotain saisi oikeasti ostettua ja vielä toimitettuakin. Nämä viedään käytettyinäkin käsistä hyvään hintaan.

Poissa Pekki

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #42 : 16.01.2020 21:57 »
Täytyy tarttua sen verran, että en kyllä tiedä miten esim. yksityisliising 200€/kk on kalliimpi kuin 0-käsirahalla rahoituksella? Käteisellä ehkä voi toki ostaa, mutta nekin rahat voisi sijoittaen laittaa paremmin kasvamaan... Turha tosin verrata käteisellä ostamista, rahoitukseen ja yksityisleasinkiin.

Paljonko näette, että 4v vanhalla ja 100tkm ajetulla sähkö citigolla on arvoa?

Tuosta ajoneuvoverosta unohtui myös käyttövoimavero sähkölle, joka on sellaiset 80€/vuosi tuon perusmaksun 52€/vuosi päälle...

Poissa Urlaub

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #43 : 16.01.2020 22:03 »
Paljonko näette, että 4v vanhalla ja 100tkm ajetulla sähkö citigolla on arvoa?

Varmaan 10 tonnin tietämissä. Vaihtohyvitys voi olla 6-8 tonnia, mutta sitä ei tähän kannata sotkea kun kysytään auton arvoa eli jälleenmyyntihintaa.

Perusteena se, että 4 vuoden päästä käytetyille sähköautoilla on tosi kova kysyntä, mutta mitään muutakaan ei tuossa hinta- ja kokoluokassa ole tarjolla. Sähköauton käyttökulut ovat niin edulliset, että vähänkin laskutaitoinen maksaa mieluusti sähkö-citigosta pari tonnia enemmän kuin bensakoneisista.

Poissa IC1970

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1320
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #44 : 16.01.2020 22:08 »
^Eihän tuohon kellään mitään kristallipalloa ole... Neljän vuoden päästä voi olla sellaisia sähkökippoja tarjolla uutena, ettei ketään kiinnosta pätkääkään pienikokoinen, käytetty Citigo/Mii/Up kymppitonnilla.

Minun arvaus on yhtä hyvä kuin sinun, sillä täyttä arvuuttelua tuo on. Ollaan kuitenkin nähdäkseni sellaisessa vaiheessa sähköautojen kehitystä, että kuluttajamarkkinoilla tapahtuu seuraavan neljän vuoden aikana enemmän kuin tähän mennessä yhteensä.
Skoda Superb Combi 1.5 Tsi Act Dsg Ambition-20, Honda Accord 2.4 Executive Sedan A-08

Poissa Urlaub

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #45 : 16.01.2020 22:28 »
Minun arvaus on yhtä hyvä kuin sinun, sillä täyttä arvuuttelua tuo on. Ollaan kuitenkin nähdäkseni sellaisessa vaiheessa sähköautojen kehitystä, että kuluttajamarkkinoilla tapahtuu seuraavan neljän vuoden aikana enemmän kuin tähän mennessä yhteensä.

Sitä se kyllä on. Varsinkin kalliimmissa hintaluokissa kyyti voi olla kylmää.

Toisaalta neljä vuotta on automarkkinoilla melko lyhyt aika kun automallien elinikä on reilusti pitempi nyt uutuututena hehkutettavat mallit ovat silloin vasta fl-iässä.

Tervehdin kyllä ilolla, jos markkinat räjäyttäviä sähköautoja olisi 4 vuoden päästä tarjolla 15 tonnin hintaan. Sehän tietäisi todellista mullistusta automarkkinohin. Minäkin ostaisin heti! On tässä kai se mahdollisuus, että kiinalaiset tekevät myyntirynnäkön Eurooppaan.

Pahaa pelkään, että tarjontaa on hyvin paljon, mutta vähänkin fiksummat autot maksavat edelleen melko paljon. Mitkään 40 tonnin hintaluokassa olevat ID:t ei kyllä vaaranna kymppitonnin vaggineiden markkinoita.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2020 22:33 kirjoittanut Urlaub »

Poissa Ocutj

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 55
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #46 : 16.01.2020 22:40 »
Katselet jotain vanhoja tietoja, kun vähäpäästöisten autojen ajoneuvoverot putosivat 1.1. alkaen.

0 gramman päästöillä ajoneuvoveron perusvero on 53,29 € vuodessa.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara


Skodan hinnastossa http://www.skoda.fi/muut/hinnastot

Poissa tuRboman

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #47 : 16.01.2020 22:40 »
^Eihän tuohon kellään mitään kristallipalloa ole... Neljän vuoden päästä voi olla sellaisia sähkökippoja tarjolla uutena, ettei ketään kiinnosta pätkääkään pienikokoinen, käytetty Citigo/Mii/Up kymppitonnilla.

Minun arvaus on yhtä hyvä kuin sinun, sillä täyttä arvuuttelua tuo on. Ollaan kuitenkin nähdäkseni sellaisessa vaiheessa sähköautojen kehitystä, että kuluttajamarkkinoilla tapahtuu seuraavan neljän vuoden aikana enemmän kuin tähän mennessä yhteensä.

Meillä on samanlainen arvaus!  ;D

Uskon, että nähdään ranskalaisilta PSA, eteläkorealaisilta Kia/Hyundai ja mahdollisesti myös japanilaisilta Toyota/Honda/Suzuki sähkökulkineita tähän pienimpään luokkaan. Sitten vielä täysin ennekuulumattomat kiinalaismerkit, jotka parastaikaa kasailee omiaan. Palikat näyttää monella valmistajalla olevan aikalailla valmiina, että on enemmän kyse siitä milloin näkevät tarpeeliseksi kasata tällainen paketti. Samat merkit jotka kilpailee polttiksissa halvimpien luokassa tuo aivan varmasti sähkärit tarjolle. Tosin valtion tuki poistuu kyllä heti kun sähköautojen myynti alkaa olla edes jossainmäärin iso juttu. Sitten aletaan jo suunnitella niille suunnattua veroa korvaamaan menetetyt tulot  ;)

Arvaan minä.
"Oh it´s the price we gotta pay
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on"

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2721
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #48 : 16.01.2020 22:48 »
Olen jo jonkun aikaa odottanut kiinalaisten saapumista ja ihmetellyt mikä niitä pidättelee. Onkohan kotimarkkinoilla niin kova kysyntä, ettei kapasiteetti riitä Eurooppaan.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2417
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #49 : 17.01.2020 08:36 »
Täytyy tarttua sen verran, että en kyllä tiedä miten esim. yksityisliising 200€/kk on kalliimpi kuin 0-käsirahalla rahoituksella? Käteisellä ehkä voi toki ostaa, mutta nekin rahat voisi sijoittaen laittaa paremmin kasvamaan... Turha tosin verrata käteisellä ostamista, rahoitukseen ja yksityisleasinkiin.

Paljonko näette, että 4v vanhalla ja 100tkm ajetulla sähkö citigolla on arvoa?

Ensinnäkään en usko, että 200 € / kk riittää 25 tkm vuotuisille kilsoilla, ulkomuistista hinta oli juurikin tuon 200, mutta 10 tkm / vuosi. Toisekseen en usko, että hinnasta lähtee neljässä vuodessa kymppitonnia. Pikkuautoluokassa voi hakea esimerkkiä esim. Yariksesta, joiden hinnat eivät tunnu laskevan millään. Uskon, että tällainen halpa sähkäri on muutaman vuoden aikajänteellä erittäin haluttua tavaraa, varsinkin kun ainakin Seateissa on vielä tehdastakuuta jäljellä ja akkutakuutakin useampi vuosi. Näin ollen minun arvaukseni on, että näissä oloissa liisari on tuntuvasti kalliimpi vaihtoehto, joka lisäksi rajoittaa niin ajomäärää kuin vapautta vaihtaa autoa.

Poissa tuRboman

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #50 : 17.01.2020 09:11 »
Ei riitä 200€. Kun se hädin tuskin Seatillakaan riitti 3v/30tkm soppariin.
Vielä en ole tarjouksia saanut myyjältä. Odotellaan ihmeissään mitä tuleman pitää. Alle 250€ täytyy jäädä, että kiinnostusta löytyy. Tietenkin riippuen mitä sisällytetään. Alle 10tkm/v ja 3v soppari menee samoilla renkailla ja huoltojakaan ei siihen hirveitä tule, joten aika alas pitäis hinnan jäädä. Katsellaan...
"Oh it´s the price we gotta pay
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on"

Poissa Jaran

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 61
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #51 : 17.01.2020 10:40 »
Perusteena se, että 4 vuoden päästä käytetyille sähköautoilla on tosi kova kysyntä, mutta mitään muutakaan ei tuossa hinta- ja kokoluokassa ole tarjolla.
Tuolloin ainakin lähellä samaa hintaluokkaa voi olla nyt useamman vuoden ikäiset, pykälää tai paria suuremmat Leafit ja e-Golfit. Toki sitten näillä on jo ikää sen verran ettei mitkään takuut ole enää voimassa tosin kun Mii/Citigo/e-Up:lla. Etuna toki suuremmat sisätilat, mutta oletettavasti myös lyhyemmät toimintamatkat kun 4 vuoden ikäisellä VAG pikkukolmikolla. Toki jos ajoprofiiliin sopii niin tuolla ei ole niin väliä.

Poissa Urlaub

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #52 : 17.01.2020 10:56 »
Tuolloin ainakin lähellä samaa hintaluokkaa voi olla nyt useamman vuoden ikäiset, pykälää tai paria suuremmat Leafit ja e-Golfit. Toki sitten näillä on jo ikää sen verran ettei mitkään takuut ole enää voimassa tosin kun Mii/Citigo/e-Up:lla. Etuna toki suuremmat sisätilat, mutta oletettavasti myös lyhyemmät toimintamatkat kun 4 vuoden ikäisellä VAG pikkukolmikolla. Toki jos ajoprofiiliin sopii niin tuolla ei ole niin väliä.

Kyllä. Citigon ja sisarusten käyttöä rajaa tosi pienet tilat eli ei sovi kaikille edes kakkosautoksi.

Uskallan kuitenkin väittää, että 4 vuoden kuluttua halvoiksi painuneille sähköautoille on enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Näin se menee aina eli käytettynä halutaan sitä mitä uutenakin.

Kun uusien dieseleiden kysyntä putoaa niin myös käytetyt jäävät myymättä jne. Kyse on varmaan psykologiasta eli "minulle kanssa, vaikka käytettynä".

Lisäksi vielä se, että sähköauton käyttökulut on tosi halvat eli tuollainen kakkos- tai kolmosautoksi pudonnut vanha sähkis tarjoaa tosi halpaa ajoa päivittäiseen lähiajoon ja nuorisolle. Tämä siis nostaa käytettyjen haluttavuutta ja hintaa.

Poissa Pekki

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #53 : 18.01.2020 20:26 »
Minkälaisia leasing -tarjouksia näistä Skodista on saanut?

Juu, se 200€/kk on se 10tkm vuosidiili, ilmeisesti eroa on hieman ollut Seat vs VW ainakin.

Vielä tähän leasing vs rahoitus, niin parhaimmat korot mitä sain Seattiin tai Volkkariin, olivat yli 2%, volkkariin jopa 2,95%, mistä seuraa se että käytännössä kk-erä on suurempi kuin tarjottu 4v/100tkm leasing, joka sisältää huollot. Jäljellä oleva velan määrä olisi täten 4v kohdalla jossain siellä 8000€ tietämillä eli auton oikean nettomyyntihinnan pitäisi täten tämä + maksetut huollot, jotta kulut olisivat samat. Ei tosin isoista summista puhuta, mutta tosiaalta 2v kohdalla pääsee parilla tonnilla eroon myös liisarista...


Poissa Jaran

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 61
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #54 : 18.01.2020 20:37 »
Hieman OT kun kun eri merkki, mutta itse sain Seattiin lainan koroksi 1%+ kulut. Toki oli ennestään tuttu autokauppias, joten saattaa olla vaikutusta.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2020 20:51 kirjoittanut Jaran »

Poissa tuRboman

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #55 : 20.01.2020 20:14 »
Minkälaisia leasing -tarjouksia näistä Skodista on saanut?

Lasketutin neljä eri tarjousta. Pyysin tarjouksen 3000€ käsirahalla Citigo Ambiet kaksilla renkailla ja metalliväri: 300€/kk. Tähän mukaan valtion tuki n 55€/kk. Eli mun tarjouksessa hinta on 245€/kk. Tässä nyt puntaroidaan, että mille aletaan tän kanssa.
Kallein vaihtoehto Style malli ilman käsirahaa 407€kk ja valtion tuella 352€/kk.
Kaskotarjous 53€/kk.

Ajatuksisa oli alunperin Ambient kun ei näille varusteille nähdä mitään tarvetta siinä käytössä mihin auto tulee. Vai olenko ihan hukassa. Ei ole ollut intoa selata varustelistaa läpi. Erot jotka myyjä listasi on ambient vs style:

-Saattovalot ja päivävaloautomatiikka
-Lämmitettävä tuulilasi
-Sadetunnistin
-Vakionopeuden säädin ja nopeudenrajoitin
-Sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät sivupeilit
-Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö
-SunSet -tummennetut takasivuikkunat ja takaikkuna (B-pilarista
taaksepäin)
-Scorpius-kevytmetallivanteet 6J x 16" 185/50R16 - musta
(Ambitionissa
teräsvanteet ja koristekapselit)

Edit:

En löytänyt Skodan sivuja katsellessa mitään värikarttaa? Ajatus oli, että jos värejä on tarjolla, tyttömme 8v saa valita sen. Mulle sopii kaikki.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020 20:22 kirjoittanut tuRboman »
"Oh it´s the price we gotta pay
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on"

Poissa Automaattori

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #56 : 20.01.2020 20:26 »
Saksan sivuilta löytyy tälläiset värit.   www.skoda.de
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

semisti ministi

Poissa Markku J

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #57 : 20.01.2020 20:32 »
Ambitioniin minäkin olin kallistumassa. Varusteista olisin ruksinut vain vakionopeudensäätimen ja ehkä punaisen värin (ilman lisähintaa saa vain haalean keltaisen).

Tuosta varuste-erojen listalta puuttuu nämä:
-verhoilun erot
-valkoinen tunnelmavalaistus kojelaudassa
-meikkipeilit

Brtittien esite on aika hyvä: https://az749841.vo.msecnd.net/sitesengb/alv1/33be3f99-161e-4949-b1db-bfa9bd6cd25b/SKODA_CITIGOe_iV-interactive-brochure_DEC19.c4c43724343dc5a09202e9d8175a805a.pdf

Brittisivulla on myös konfiguraattori, jolla värejä ja vanteita voi katsella. https://www.skoda.co.uk/new-cars/citigo-iv
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020 20:38 kirjoittanut Markku J »
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa tuRboman

Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #58 : 20.01.2020 20:47 »
Kiitos pojat  ;D Näillä ohjeilla pääsee valikoimaan. Onko leasing hinnoista kommentoitavaa?
"Oh it´s the price we gotta pay
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on"

Poissa Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2090
Vs: Skoda CITIGOe iV
« Vastaus #59 : 20.01.2020 20:50 »
En maksaisi Style lisään. Kaveri puntaroi myös tätä 60 km suuntaansa olevalle työmatkalle. Molemmissa päissä saisi ilmaiseksi ladattua, joten mielestäni ihan no brainer. Pelkistä polttoainekuluista syntyisi kuukausitasolla hänelle 300€ säästö.