https://tummennuskalvot.fi/

Lentomatkailu

Miten usein matkustat lentäen?

  • Joka toinen vuosi tai harvemmin

    Ääniä: 28 26,7%
  • Kerran vuodessa

    Ääniä: 11 10,5%
  • Kaksi kertaa vuodessa

    Ääniä: 20 19,0%
  • Kolme kertaa vuodessa tai useammin

    Ääniä: 46 43,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    105
IC1970 sanoi:
Lensin vuonna 2012 Teneriffalle ja takaisin perheen kanssa. Ennen sitä en lentänyt. Enkä sen jälkeen. Eikä ole suunnitelmissa.

Jokohan Greta antaisi tuon 8v takaisen hairahduksen jo anteeksi ?
Sulle petäis antaa ympäristöpalkinto.
 
rka1 sanoi:
Sulle petäis antaa ympäristöpalkinto.

Aika usein olet lentänyt. Itse kun olen lentänyt koneessa on ollut korkeintaan 4 henkilöä ja siitäkin on jo vuosikymmeniä aikaa.

Piti lainata edellistä.
 
Jos joku nyt vielä lentelee, niin keskiyöstä alkaen kaikilla lennoilla pitää olla mukana virallinen henkilökortti tai passi. Myös kotimaanlennoilla. Ja se oikeasti tarkistetaan kaikilla lennoilla.
 
Lentomatkustelua olen harrastanut viimeksi vuoden 2013 syksyllä. Sitä ennen tuli tehtyä muutama etelänmatka ja myös jokunen työmatka lentäen Pohjoismaihin ja keski-Eurooppaan. Sen jälkeen ei ole työasioissa tarvinnut onneksi ulkomailla reissata ja lomamatkat ovat viime vuosina suuntautuneet Lappiin.

Ketjun avausviestin kysymykseen lentomatkailun kallistumisesta ja lentoverosta voin siis vastata, että ei mitään merkitystä minulle.
 
Yleisin perustelu lentoveroa vastaan on ettei se vähennä lentoliikennettä. Jos samaa logiikkaa soveltaa henkilöautoihin, silloin autoilun verotuskin pitäisi poistaa koska ajetut kilometrit henkilöautolla ovat pelkästään lisääntyneet esim 2015-2018 välillä. Eli autoilun verotus on selvästi tehotonta, poistetaan siis autoilun verotus. Näin ainakin jos käyttää monen lentoveroa vastustavan logiikkaa.
 
hessut sanoi:
Myös tupakan verotus pitäisi nostaa kymmenkertaiseksi niin loppuisi sekin typeryys.

Eikös se ole kirjattu jo vuosia sitten Suomen hallitusohjelmaan, että käryttely loppuu johonkin tiettyyn vuoteen mennessä.

Jossain kerrottiin, että: ”Vuonna 2018 Suomen yli 20-vuotiaasta aikuisväestöstä tupakoi päivittäin 12 prosenttia”, eli kyllä homma on jo muutenkin aika pienen piirin puuhaa ja tuo prosenttiluku pienenee varmaan vuosittain.
 
Töiden vuoksi muutamia kertoja lentänyt pallon ympäri. Tämän vuoksi lentolomamatkailu ei nappaa. Viimeiseen 10 vuoteen ei ole tullut edes mieleen lomailla etelän kohteissa.  Orja- ja naissortovaltioissa  (Dubai...) en lomailisi vaikka kiinnostaisi.

Lentomatkojen hinnoilla ei siis mitään merkitystä. Panostus 100% kotimaan matkailuun. Työasiat voi nykyään 90% hoitaa videoyhteyksien kautta.
 
Taky sanoi:
Lomalinjalla on liki kolme tonni meikäläisen rahoja peruutetusta matkasta kassa - ei mitään infoa koska meinaavat maksaa takaisin - on kuulema ruuhkaa.

Luottokorttiyhtiö ei ottanut koppia - pitää odotella mitä matkanjärjestäjä tekee - tuli tänään info.
 
Hki-Vantaalla alkaa olemaa melko aavemainen tunnelma. Matkustajia näkee todella vähän ja harvakseltaan terminaalissa liikkuvat henkilöt ovat henkilökuntaa tai raksamiehiä. Lähes kaikki liikkeetkin ovat kiinni ja harvoissa avoinna olevissa kioskeissa ja ravintoloissa on loppuunmyyntejä.

Asematasolla olevat koneetkin seisovat moottorit huputettuna.

2020-03-24_1355.png


2020-03-24_1354.png


2020-03-24_1353.png
 
Norskilla on myös varsin isoja seurannaisvaikutuksia Hki-Vantaan lentokentälle, kun on iso operaattori siellä. Jos Norskin kuppi menee nurin, niin moni Hki-Vantaan operaattoreista joutuu vaihtamaan lomautukset irtisanomisiin.

Ihme on jos Saksa päästää Lutfhansan nurin. Jotain säätöjä ja kikkakolmosia varmasti tehdään, mutta operatiivinen toiminta jatkunee aivan normaalina. Lentoja toki supistetaan, mutta muuten normisti. Lufthansa teki jo alkukuusta varsin radikaaleja muutoksia ja poisti isoja laajarunkokoneita käytöstä. A380:setkin otettiin jo nyt kokonaan pois käytöstä, vaikka alkuperäinen suunnitelma oli jossain 2023 tienoilla.

Jos Lufthansalla ei usko riitä isoon laajarunkoisten laivastoon, niin tuskin riittää muillakaan eurooppalaisilla yhtiöillä.
 
Ilmastokysymykset eivät enää koskaan palauta lentomääriä ennen koronaa aikaan. Myös lippujen hinnat tulevat okemaan sitä tasoa, että sekin hillitsee turhaa lentämistä.
 
Volvo67 sanoi:
Ilmastokysymykset eivät enää koskaan palauta lentomääriä ennen koronaa aikaan. Myös lippujen hinnat tulevat okemaan sitä tasoa, että sekin hillitsee turhaa lentämistä.

Tuo olisi ihan positiivista. Jos Norwegian katoaa niin ainakin kotimaan lentojen osalta hintataso korjaantuu sellaiseksi, että lentomatkustus vähenee roimasti. Oulusta ajetaan junalla Helsinkiin, ainakin omalla rahalla reissattessa.
 
Jotenkin koen myös että tästä tulee aika suuri muutos lentomatkailuun kokonaisuudessaan. Kestää pitkän aikaa ennen kuin suuret massat kokevat matkustamisen mukavaksi ja järkeväksi ja siinä välissä aika nippu yhtiöitä menee nurin.

En valita jos omat matkamääräni putoavat vaikka puoleen. Ostan vaikka veneen!-)
 
Urlaub sanoi:
Oulusta ajetaan junalla Helsinkiin, ainakin omalla rahalla reissattessa.

No tämä taas on valitettavan huono kehityssuunta jos näin tulee käymään, ennemmin sitten ajaa vaikka omalla autolla kuin että lähtisi junalla jähimään tuota väliä.
 
Karvis sanoi:
No tämä taas on valitettavan huono kehityssuunta jos näin tulee käymään, ennemmin sitten ajaa vaikka omalla autolla kuin että lähtisi junalla jähimään tuota väliä.

Miksi näin? Itteä korpeaa nimenomaan lyhyet lennot, kun tuhottoman paljon menee kentillä notkumiseen vrt. oikea matkustusaika ja taas omalla autolla on töiden hoitaminen siinä samalla suhteellisen vaikeaa, ainakin jos tarttee muuta tehdä kuin puhua telefooniin. Ja onhan tuo muutaman sadan kilometrin lentely päästöllisestikin melko hölmöä touhua.

Näin ainakin kun ite ajattelen Tampere - Oulu-väliä, toki Helsinkiin saakka matkustusaikaero kasvaa suhteessa melko paljon.