autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa  (Luettu 4720 kertaa)

Poissa Urlaub

Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #40 : 12.10.2019 22:09 »
Kaasuautot on vasta tulossa kunhan tankkausasemat saadaan toimimaan alkuvaikeuksien jälkeen. Täysin sähköiseen autoiluun on marginaalinen mahdollisuus suomalaisilla, lähinnä omakotitalo asujilla ja ilmaiseksi lataajilla.

Ongelmana on markkinat. Jos muu maailma ei kaasuautoista enää innostu, niin eipä niitä Suomeenkaan mistään myyntiin tule. Mitää Suomi-autolinjoja ei ole olemassa..

PSA lopetti juuri kaasu-Opelit. Mersulta kaasumallit katosivat B ja E -sarjojen uudistumisen myötä. Volvolla bi-fuelit kuopattiin pian 10 vuotta sitten.

Tarjonta on pienentynyt todella pahasti ja jäljellä on vain VAG, jolle tosin on uusia malleja nyt tullut.

Tähän asiaan olisi pitänyt herätä 20 vuotta sitten, kuten Ruotsissa tehtiin.

Poissa Urlaub

Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #41 : 12.10.2019 22:11 »
Sähköautoja voi pukata markkinoille niin paljon kuin ostajia riittää ja on mahdollisuukisia ladata... seinä tulee vastaan koska lataus mahdollisuuksia ei ole riittävästi vaikka halua olisi.

Kannattaa käväistä opintomatkalla Norjassa. Ei ihan heti tule vastaan latausinfran mahdottomuus, vaikka jossain yksittäisessä taloyhtiössä näin voi ollakin.

Poissa JiiJii71

Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #42 : 12.10.2019 22:11 »
Tankkausasemaverkko ei ole suurin ongelma kaasuautoissa, vaan EU:n sanktiot autonvalmistajille koko automalliston CO2-päästöjen suhteen. Kaasuauton päästöjä kun ei lasketa bio- vaan maakaasun mukaan, joten ne eivät ihan hirveästi auta valmistajia EU:n uhkaamien miljardisakkojen välttelyssä. Siksi puskevat sähköisiä malleja markkinoille ja kaasuautot on tällä haavaa unohdettu.

Just tämä.

Plugarit ja täyssähkärit saavat ensi vuodelle vielä päästölaskentaan ”tuplakertoimet”. Piuhahärpäkettä alkaa tulla joka tuutista. Paatuneimmatkin jäärät joutuvat toteamaan plugareiden ja sähkisten tarjonnan olevan aika ylivertaista. Etu ei ole vain perushinnassa, lisävarusteet tulevat kanssa pienemmällä autoveroprosentilla.

Päästömulkkailu tehdassanktioineen tulee tekemään markkinoille ”push”-ilmiön, tehtaat tulevat tuottamaan markkinointimatskut, lanseeraukset ja mallipolitiikkansa piuhahärpäkkeet edellä. Laskekaan huviksenne ensi vuoden alkupuolen autolehtien mainonnasta paljonko on piuhallisia ja paljonko on peruspolttomoottoreita. ”Pushin” mukana tulee kuluttajien sopuli-ilmiö - ”pull”.

Manuaalivaihteisen dieselin tai bensan ostaminen uutena alkaa olla kohta hiukan haastavaa, tarjontaa ei yksinkertaisesti tule olemaan peruskinnereissä.

Poissa Auris

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1051
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #43 : 12.10.2019 22:14 »
Mä en kyllä ihan heti usko, että esim. Polo/Yaris luokka muuttuisi ensi vuonna hetkessä plugareiksi tuossa n. 20k hintaluokassa. Tähän asti, kun halvimmillaankin plugarit on olleet sen 40k. Perhekäyttöön kelpaavat 50k. Superb tuli nyt vähän alas, mutta kallis se on edelleen Octavia-kansalle.

Poissa JiiJii71

Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #44 : 12.10.2019 22:16 »
Sähköautoja voi pukata markkinoille niin paljon kuin ostajia riittää ja on mahdollisuukisia ladata... seinä tulee vastaan koska lataus mahdollisuuksia ei ole riittävästi vaikka halua olisi.

Latausmahdollisuuksia tulee olemaan, kepin sekä porkkanan kautta. Tällä hetkellä ARAlla on 30%:n ”talkoorahasto” taloyhtiöille suunnitteluun ja latausVALMIUDEN toteuttamiseen sekä 50%:n jos taloyhtiöön tulee min 5 kpl 11kW latauspistettä. Rahaa jaetaan aika avokätisesti, toisaalta suuremmissa saneerauksissa ensi vuoden alusta vaaditaan myös latausmahdollisuuksien tekeminen.

Muoks, valmius ei ole sama asia kuin mahdollisuus. Valmiuteen riittää johdotus/putkitus tms, tolppia ei ole pakko vielä aktivoida käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2019 22:23 kirjoittanut JiiJii71 »

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11959
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #45 : 12.10.2019 22:22 »
Latausmahdollisuuksia tulee olemaan, kepin sekä porkkanan kautta. Tällä hetkellä ARAlla on 30%:n ”talkoorahasto” taloyhtiöille suunnitteluun ja latausVALMIUDEN toteuttamiseen sekä 50%:n jos taloyhtiöön tulee min 5 kpl 11kW latauspistettä. Rahaa jaetaan aika avokätisesti, toisaalta suuremmissa saneerauksissa ensi vuoden alusta vaaditaan myös latausmahdollisuuksien tekeminen.

Sairasta rahan tuhlausta kun olisi vaan aikanaan pakotettu sähköautojen valmistajat käyttämään yhdessä kehitettyä vaihdettavaa akkua ja akkujen lataus/vaihto olisi suoritettu huoltoasemaverkostossa....
Yritä muistaa mitä olit eilen tekemässä ja jätit huomiselle, jos muistat siirrä se huomiselle ettei jää tekemättä...

Poissa kylpykuula

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 241
  • Mazda 6
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #46 : 12.10.2019 22:24 »
Mä en kyllä ihan heti usko, että esim. Polo/Yaris luokka muuttuisi ensi vuonna hetkessä plugareiksi tuossa n. 20k hintaluokassa. Tähän asti, kun halvimmillaankin plugarit on olleet sen 40k. Perhekäyttöön kelpaavat 50k. Superb tuli nyt vähän alas, mutta kallis se on edelleen Octavia-kansalle.

Auriksen viestissä on asiaa. Hybridi mm. Auris hintalappu on ok sekä Passat plugin käytettynä menee just ja just mun auton hintaluokkaan. Eikös se suomalaisen auton keskiarvo ole 3000€ luokkaa?
Alle kahdenkymmenen aika paha laittaa akkupaketteja ennenkuin tekniikka kehittyy

Poissa Salaneuvos

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #47 : 12.10.2019 22:29 »
On tossa välillä tullut kyllä mietittyä plugarihybridin ostoa. Saisin kotona hyvin latailtuakin.
Mutta.. kun auton käyttö on tosi vähäistä. Vaikka säästäs sen 100e /kk bensoissa, ei oikein se 40-50ke hintalappu palvele.
BMW E46 330CI 2005
BMW E46 316i 1.8 2005
Clio Renaultsport 197 2007

Poissa Grap

Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #48 : 12.10.2019 22:43 »
Katsotaan kun Octaviasta:sta tulee pluginhybridi. Se on tulossa.
Kyllä ihmiset tulevat siirtymään siihen, jos samaan hintaa saa paljon varusteita ja säästää hieman käyttökuluissa.
Valtion veropolitiikka määrää hyvin pitkälti käytöksen.
Itse en ainakaan pystynyt enää ostamaan pelkkää bensamallia. Mielestäni kaikki Superbin uudet bensa/diesel mallit alkavat olemaan päivänsä nähneet. Ainakin uskon että hybridi on 3v päästä paljon kysytympi kuin pelkkä bensa/diesel. Siitä pitävät huolen alhaisemmat käyttökulut, jos ajomäärä ei ole suuri. Hybridejä tullaan myös tuomaan ulkomailta paljon.
Uskon että sähköistyminen tulee oleman nopeampaa kuin suurin osa on kuvitellut.
Suurin jarru on talonyhtiöt, mutta pluginhybridejä pystynee lataamaan suurimmassa osassa kiinteistöjä. Jo esim 5A saanee 12h:ssa suurimmalle osalle riittävän työmatkan ladattua.
Tulossa: Skoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV L&K iV DSG6 160kw
Superb III Combi 1.4 TSI ACT DSG7 Elegance + Panoraama -17
Ex. Octavia III Combi RS TDI DSG -15

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3371
  • S1000XR + S1000RR+ Q3 vajakki + A3 TDI quattro
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #49 : 12.10.2019 22:48 »
Sairasta rahan tuhlausta kun olisi vaan aikanaan pakotettu sähköautojen valmistajat käyttämään yhdessä kehitettyä vaihdettavaa akkua ja akkujen lataus/vaihto olisi suoritettu huoltoasemaverkostossa....

Eikös tuo tappaisi akkujen ja tekniikan kehittymisen? Tai kohta niitä vaihdettavia akkuja olisi tuhat ja yksi mallia?

Poissa KekeISBack

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 353
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #50 : 12.10.2019 23:08 »
Sairasta rahan tuhlausta kun olisi vaan aikanaan pakotettu sähköautojen valmistajat käyttämään yhdessä kehitettyä vaihdettavaa akkua ja akkujen lataus/vaihto olisi suoritettu huoltoasemaverkostossa....

Mihin vittuun me edes tarvitaan muuta kuin: lada sedan hybrid ja lada combi hybrid.

Jos kommunismi on mennyt piirun verran markkinatalouden suuntaan niin ehkä rinnalle mahtuu: lada crossover.....





Poissa kylpykuula

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 241
  • Mazda 6
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #51 : 13.10.2019 01:42 »
Olin muuten tällä viikolla taloyhtiössä töissä missä kiellettiin ala-aulan tiedotteessa erikseen lataamasta pluginia. Ymmärrän ja en ymmärrä. Sinäänsä toiset maksaa mutta onko kustannukset todella merkittävät?
Passathan olisi fiksu, kun saa päättää ajomoodin itse.

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 113
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #52 : 13.10.2019 06:38 »
Tuossa nyt aika hyvä kuvaus asiasta:
"Sähköautojen latausvirta tavallisesta pistorasiasta ladattaessa on parhaimmillaan yltänyt 16 ampeeriin, ja viime vuosina virrat on rajattu yleensä 8-13 ampeeriin. Virtaa rajoittaa latauskaapeliin kytketty ohjainlaite. Tämä haarukka vastaa sähkötehoa 1,8-3,0 kilowattia. Kaikki 8 ampeerin ylittävä virta on periaatteessa tavalliselle pistorasialle pitkässä käytössä liikaa, joten tässä kohtaa kuvaan alkavat astua sähköturvallisuussäädökset.

Uusin pienjännitestandardi on erottanut sähköautot omaksi sähkölaitetyypikseen, joten niihin liittyy myös säännöksiä, jotka eivät vaikuta perinteisiin autonlämmittimiin. Suuri ero lämmityksen ja sähköauton lataamisen välillä on se, että lataamista tapahtuu kesähelteilläkin, jolloin pistorasioihin kohdistuu merkittävästi suurempi lämpökuorma kuin pakkasessa polttomoottoriautoja lämmitettäessä. Latausteho on siis kategorisesti rajattu 8 ampeeriin, vaikka pistorasia periaatteessa kestäisikin enemmän.

Turvalaitteisiinkin kohdistuu erilaiset vaatimukset. Lämmitysrasioissa riittää yksi yhteinen vikavirtasuoja kahdelle pistoliittimelle, mutta sähköautojen latausrasioiden tapauksessa jokaiselle liitäntäpisteelle pitää olla oma vikavirtasuojansa. Tästä johtuen lämmitysrasiaa ei voi laillisesti muuttaa latausrasiaksi pelkästään ajastimen poistamalla. Sähkötyö pitää tehdä uusien määräysten mukaisesti, ja se edellyttää monessa tapauksessa koko lämmitysrasian vaihtamista uuteen latausrasiaan.

Latausrasian hankkiminen on suhteellisen helppo päivitys olemassa olevaan tekniikkaan, mutta kun niitä alkaa olla samalla parkkipaikalla monta, tulee sähköliittymän rajat väistämättä vastaan. Silloin pitää kasvattaa liittymää tai alkaa tasata lataustehoja. Kumpikin edellyttää muutoksia kiinteistön sähkökeskukseen ja lopulta myös kaapelointiin.

Yleisesti ottaen lämmitysrasiat eivät siis sovi lataamiseen. Mutta jos taloyhtiössä saa asiasta ja mahdollisesta laskutuksesta sovittua hyvässä hengessä, voi paria autoa periaatteessa ladata 8 ampeerin virralla. Rasioihin ei kuitenkaan saa mennä tekemään sähköturvallisuusmääräysten vastaisia muutoksia."
Volvo V60 D5 -16
Seat Leon Cupra 300 ST 4WD -18

Poissa Panda

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 542
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #53 : 13.10.2019 06:54 »
Vastaus otsikon kysymykseen on että ehdottomasti kannattaa. Käyttömukavuuden kannalta polttomoottori tulee olemaan vielä pitkään paras vaihtoehto. Taloudellisesti myös ehdottoman järkevä. Sitten kun vetyautoja alkaa saamaan järkevään hintaan ja jakeluverkko on kunnossa alan harkitsemaan muita vaihtoehtoja kuin polttomoottoria. Nämä akulliset ja ladattavat sähköautot on vain ohimenevä ilmiö, ja yleistyvät suurissa määrin ainoastaan kaupunkikäytössä.
Honda, Mazda

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2492
  • VW Jetta BKD
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #54 : 13.10.2019 07:04 »
Tottakai kannattaa jos arvostaa polttomoottorin etuja ja ne sopii omaan käyttöön ja lompakolle varsinkin. Suurituloisten ongelmia. Itselleni ei ole edes vaihtoehtona mitään muuta.

Poissa Jari_S

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #55 : 13.10.2019 08:02 »
Eikös tuo tappaisi akkujen ja tekniikan kehittymisen?

Miten niin? Jos akuista speksattaisi mekaaniset mitat, kiinnitys, liittimet, jännite jne. niin miten se muka akkujen kehitykseen suuremmin vaikuttaisi?

Edelleen jokainen valmistaja saisi päättää, millä teknologialla itse akut tehdään ja kilpailtavaa riittää esim. siinä, kuka saa tehtyä siihen samaan tilaan tehokkaimman, keveimmän ja halvimman akun.

Lisäksi, vanhojenkin autojen omistajat voisivat saada käyttöön uusinta akkuteknologiaa, kun uudetkin akut sopisivat vanhaan kiinnitykseen.

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14371
  • Volvo XC60
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #56 : 13.10.2019 08:15 »
Edelleen jokainen valmistaja saisi päättää, millä teknologialla itse akut tehdään ja kilpailtavaa riittää esim. siinä, kuka saa tehtyä siihen samaan tilaan tehokkaimman, keveimmän ja halvimman akun.
... kestävimmän, helpoimmin ja nopeimmin ladattavan ja vaihdettavan ...
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Jari_S

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #57 : 13.10.2019 08:25 »
Sairasta rahan tuhlausta kun olisi vaan aikanaan pakotettu sähköautojen valmistajat käyttämään yhdessä kehitettyä vaihdettavaa akkua ja akkujen lataus/vaihto olisi suoritettu huoltoasemaverkostossa....

Niinpä! Tuollainen vaihtoakkusysteemi poistaisi kaikki suurimmat sähköautojen yleistymisen esteet. Kuten:

1. Sähköautoja pidetään kalliina. Niiden hinnasta varsin suuri osa muodostuu juuri akun hinnasta. Jos akut omistaisi vuokra-akkufirma, autot myytäisiin ilman akkuja, jolloin auton hinta olisi huomattavasti edullisempi.

2. Kovasti pohditaan, mikä olisi käytetyn sähköauton arvo ja kuka sellaisen uskaltaa ostaa, kun akun käyttöikä voi olla lopussa ja uusi akkupaketti maksaa hirvittävästi.

Vuokra-akkusysteemissä akkujen kunto ja arvo kiinnostaisi vain niiden omistajia, joten käytetyn sähköauton voisi huomattavasti huolettomammin ostaa.

3. Akkujen lataus. Kovasti keskustellaan siitäkin, että saadaanko taloyhtiöihin ja työpaikoille riittävästi latauspisteitä. Paljonko lataussysteemit maksavat ja joudutaanko sähköverkkoja vahvistamaan jne.

Vuokra-akkusysteemissä akut ladataan keskitetysti huoltoasemilla, joten taloyhtiöt yms. saisivat olla rauhassa. Tähänkin mennessä autoilijat ovat joutuneet hankkimaan autonsa käyttövoiman huoltoasemilta, sillä harvalla kai kotonaan on ollut mitään bensiini- tai dieselöljytehdasta. Eli, tässäkään suhteessa mikään ei muuttuisi.   

Poissa gloter

Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #58 : 13.10.2019 08:57 »
https://tekniikanmaailma.fi/vaihdettava-akku-sahkoautoon-kiinalainen-nio-yrittaa-sellaista-missa-muut-ovat-epaonnistuneet/ tuossa juttua aiheesta. Pelkkä akkujen koon ja muodon standardointi on hankalaa kun pitäisi samalla lukita osin auton rakenne. Sinänsä standardeissa on paljonkin järkeä.

Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Auris

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1051
Vs: Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa
« Vastaus #59 : 13.10.2019 08:57 »
Katsotaan kun Octaviasta:sta tulee pluginhybridi. Se on tulossa.
Kyllä ihmiset tulevat siirtymään siihen, jos samaan hintaa saa paljon varusteita ja säästää hieman käyttökuluissa.
Katsotaan, mutta uusi Octavia tulee olemaan isompi kuin nykyinen ja plugarin hinta voi yllättää olemalla hyvin lähellä Superbin vastaavaa. Superb iV hyvillä varusteilla on 45 tonnia alkaen. Ocukaan tuskin tulee irtoamaan 30 tonnilla.