https://tummennuskalvot.fi/

MB C-sarja (205, 2014-)

Anzander sanoi:
Ainakaan itsellä istumatuntuma/ajoasento ei useammallakaan koeajoilla säädöistä huolimatta (vai niiden takia) koskaan muuttunut sellaiseksi ”luontaisen rennoksi missä kroppa lepää”. Etenkin istuimen kallistuksen vajavaisuus ja siksi hiukan ilmaan jäävät takareidet ärsyttivät. Myös selkänoja häiritsee kun tuntuu siltä kuin siinä olisi keskellä eräänlainen selkärangan suuntainen kohouma, eli selän sivuosat ovat hiukan aina jännityksessä tai vailla tukea. Tämän olen huomannut monissa muissakin Mercedeksissä.

S205 on ilmestymisestään asti kiinnostanut erittäin paljon, mutta Volvo ja BMW vaan yksinkertaisesti tuntuvat niin paljon paremmilta istua, että toistaiseksi C on jäänyt kolmannelle sijalle.
C:ssäni säätyy selkänoja sähköisesti eli portaattomasti.Luulisi löytyvän sopiva asento. Reisituki tukee erittäin hyvin ja sitäkin voi säätää mutta vaan pituus suunnassa. Ristiselän säätö löytyy myöskin sähköisenä ja vielä neljään suuntaan säätyvä. Ainakin minä olen löytänyt hyvän ajo asennon. Kyllähän Volvossa ja Bemareissakin on hyvät penkit. Ollut useampiakin näitä kyseisiä merkkiä. Makuasia.
 
Harza sanoi:
C:ssäni säätyy selkänoja sähköisesti eli portaattomasti.Luulisi löytyvän sopiva asento. Reisituki tukee erittäin hyvin ja sitäkin voi säätää mutta vaan pituus suunnassa. Ristiselän säätö löytyy myöskin sähköisenä ja vielä neljään suuntaan säätyvä.

Eikö nuo ole vasta sporttipenkissä - esim AMG-linessä vakiona?
 
Taky sanoi:
Tietysti makuasioita, mutta omassa käytössäni niitä sai pyyhkiä päivittäin ja silti aina likaisen näköiset.

Kun niitä pyyhkii alkaa naarmuja ilmaantua lisää ja lisää jotka häiritsevät vielä enemmän, nämä kokemukset 1/2 vuoden/30tkm ajalta - itse valitsisin muun väriset jos vain mahdollista.
Minulla on ollut pianolakatuilla somisteilla varustettu C220d 4matic 2v 4kk. Edelleen olen sitä mieltä, että  somisteet olivat uutena hyvän näköiset. Mutta niihin tosiaan ilmestyy aivan väkisin naarmuja. Autoni on menossa vaihtoon noin vuoden päästä, joten uuden auton tilaaminen on ajankohtaista viimeistään talvella. Jos päädyn uuteen C-sarjalaiseen, tulevat somisteet olemaan jotain muuta kuin pianolakkaa.

Uuden C-sarjalaisen kohdalla tuskastuttaa tällä hetkellä mm. se, että kaukovaloavustin ei ole enää vakiona business-varustelussa. Sen saadakseen tulee raksittaa varustelistalta Multibeam Led -ajovalot, 1040 € + verot.

Vielä enemmän alkaa harmittaa kun käy kurkkaamassa A-sarjalaisen livävarusteiden hintoja. Siellä Multibeam Led maksaa 550 € + verot. Burmester-stereot A-sarjalaiseen 550€, C-sarjalaiseen 1120€. Älypuhelimen integrointi A-sarjalaiseen 330 €, C-sarjalaiseen 460 €. Näitä hinnastoja vertaillessa tulee vähän sellainen olo, että C-sarjalaisen ostajaa halutaan huijata :(
 
Msn sanoi:
Kävin kanssa kokeilemassa W205 220d:tä ja mukava pelihän se oli. Penkkien kanssa en ehtinyt tulla vielä lyhyellä koeajolla ihan sinuiksi, kun säätöjä oli sen verran moneen eri suuntaan. Ohjaustuntuma on mielestäni parempi muihin saksalaisiin kilpailijoihin nähden.

...

220d on suorituskyvyltään periaatteessa ihan riittävä, mutta auton alusta ja ohjaus on sen verran hyviä että tavallaan tuo auto menee ikäänkuin "hukkaan" tollasella moottorilla.

Makuasioita ja tietynvärisiä silmälaseja, mutta mielestäni 205 on luokassaan paras auto ajaa riippumatta vetotavasta. Ei saksalaiset kilpailijat toki huonoja ole, mutta tässä autossa löytyy mielestäni raikkautta samalla kun sillä voi ajaa myös eleettömän arvokkaasti. Ero edelliseen (204) on kuin yöllä ja päivällä; karrikoiden sanoisin Suomen teillä fiiliksen tuolla omalla olevan kuin ajaisi hetekaa jossa on alasin toisessa päässä.  :) Erityisesti talvella meno kyllä paranee kun ottaa holhoavan ESCin pois (tosin tuo tekee jossain määrin hyvää myös 205:lle).

Dieselmoottorin hengenahdistusta voinee poistaa tuikuttamalla ”perusmoottorin” - toki takuulle voi varmasti heiluttaa jäähyväiset, mutta eipä kaksi vuotta niin järin pitkä aika ole. Tuo 220d taitaa virota sinne 250-260 kaakin kantturoihin, jolloin ainakin takavedolla luulisi luistoneston olevan ihan tarpeellisen huolettomammin kaasua antaessa.
 
Joo tämä w205 on kyllä täysin eri auto kuin pari edellistä C-sarjan sukupolvea; hyvässä mielessä. Olisi saanut vaan laittaa konepellin alle saman om654 dieselin kuin mikä eemelissä on, jo 2016, eikä vasta faceliftissä. Tai tarjota V6-dieseliä, johon budjetti ei toki taipuisi kuin vasta käytettynä.
 
Uudessa C-sarjassa näyttää olevan WLTP CO2-päästöt dieselillä ja bensalla nelivedolla käytännössä samat samassa teholuokassa:

220 d 4Matic T A Business AMG 164 g/km
200 4Matic T A Business AMG    167 g/km

Bensakoneinen on tästä(kin) syystä huomattavasti (lähes 6000€) halvempi.

Mersulla on kaikki uudet WLTP-hinnastot nyt julkaistu ja pakka on sekaisin monelta osin.
 
Timppe sanoi:
Uudessa C-sarjassa näyttää olevan WLTP CO2-päästöt dieselillä ja bensalla nelivedolla käytännössä samat samassa teholuokassa:

220 d 4Matic T A Business AMG 164 g/km
200 4Matic T A Business AMG    167 g/km

Bensakoneinen on tästä(kin) syystä huomattavasti (lähes 6000€) halvempi.

Mersulla on kaikki uudet WLTP-hinnastot nyt julkaistu ja pakka on sekaisin monelta osin.
Minäkin tutustuin uusiin hinnastoihin tänään heti tuoreeltaan. Nykyinen C220d 4maticini vaihtuu ensi kesänä, joten uuden tilaaminen on ajankohtaista viimeistään talvella. Tällä hetkellä vahvin ehdokas seuraajaksi on C200 4matic. Vähän tuossa pohdituttaa nykyistä autoani hiukan heikompi suorituskyky (numeroiden perusteella), kun on tottunut aika voimakkaaseen moottoriin. Toisaalta viehättää ajatus sivistyneestä ja hiljaisesta EQboostilla varustetusta bensakoneesta, joka käynnistyy ilman korahdusta ja tärinää.

Bensa- ja dieselmallin hintaero on niin suuri, että yhdessä pois jäävän dieselveron kanssa C200 4matic on kiinnostava vaihtoehto siitäkin huolimatta, että kilometrejä tulee vuodessa 25 - 30 0000. Olen jo sopinut C200 4maticin koeajosta.

Lisäksi saataville on tullut uusi kiinnostava väri, smaragdinvihreä. Minä en osaa ajaletta itselleni harmaasävyistä tai mustaa autoa. Valkoinen voisi nippa nappa menetellä.
 
C200 facelift Business Avantgarde koeajettu. Ohessa joitakin huomioita. Verrokkina nykyinen autoni, joka on C220d 4matic 30years edition + Airmatic.

- C200 tuntui suorituskykyisemmältä kuin odotin. Taisin suhtautua vähän ennakkoluuloisesti 1.5 -bensamoottorin ja pienen sähkömoottorin yhdistelmään. Kyllä tämä auto tuntuu lähtevän ohitukseenkin ihan kivasti.
- Rengasmelu ei häirinnyt. Koeajoauton renkaat olivat Michelinit. Rengasmelua ei tunnu olevan enempää kuin nykyisessä autossani, jossa on alla Nokian Hakka Bluet.
- Moottori piti kiihdytyksissä vähän enemmän ääntä kuin odotin. Ei kuitenkaan häiritsevästi, ja eihän sitä koko ajan kiihdytetä.
- Pysäköintitutkien indikaattori on nyt kokonaan näytöllä. Mittaristossa ja takana ei enää ole led-palkkinäyttöjä. Tutkat näyttävät myös sivuilla olevia objekteja visuaalisesti selkeällä grafiikalla. Tämä systeemi tuntuu todella hyvältä ja korvaa mielestäni aika hyvin myös 360 asteen kameran (sellainenkin toki on saatavilla).
- Koeajamani takavetoinen auto oli todella suuntavakaa ja hyvä ajaa moottoritiellä.
-  Istuin tuntui erinomaiselta, paremmalta kuin nykyisessä autossani.
- Teräsjousitettu alusta tuntui hyvältä sekä mukulakivellä että maantiellä. Tähän autoon en enää ottaisi ilmajousitusta.
- Leveä 10,5" näyttö on hyvä.
- Takapuskuri oikeine (tai oikean näköisine) pakoputkineen näyttää paremmalta kuin nykyinen, jossa on "feikkipakoputket".

Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. Tämä auto saattaa hyvinkin olla nykyisen autoni seuraaja.
 
Mercedes-Benz C 300de Messukeskuksessa näytillä - tuttuhan C:läinen sinällään, aika ison osaan akku lohkaisee T:n tavaratilasta joka ei niin kauhian iso muutenkaan ole.

3/2019 julkaisu - hinnatkin kuulema vasta sitten.
 
C200 4matic A Business meni tänään tilaukseen. Oli jo maahantuojan tilaama, joten toimitus pitäisi olla jo helmikuun lopussa. Kulimalli ilman lisävarusteita ja isoa moottoria.
 
minu sanoi:
C200 4matic A Business meni tänään tilaukseen. Oli jo maahantuojan tilaama, joten toimitus pitäisi olla jo helmikuun lopussa. Kulimalli ilman lisävarusteita ja isoa moottoria.
Onnittelut jo etukäteen :)
Kyllä tuo moottori pirssiä eteenpäin kohtuu mukavasti vie. Ennen kaikkea taloudellisesti. Ei tuo nyt kamalan kulimalli ole, jos 4-vetokin löytyy 8)
 
minu sanoi:
C200 4matic A Business meni tänään tilaukseen. Oli jo maahantuojan tilaama, joten toimitus pitäisi olla jo helmikuun lopussa. Kulimalli ilman lisävarusteita ja isoa moottoria.
Onneksi olkoon! C200 4matic on minullakin vahva kandidaatti seuraavaksi autoksi.
 
NAFGR4K

Ensi viikon tiistaina on uusi kärry alla. Odottavan aika on pitkä.
https://imgur.com/a/NAFGR4K
 
osaisiko kukaan arvata mikä suuruusluokkaa mahtaisi olla e300de ja c300de hintaero?
E-koppaisen hybridin hinnat on selvillä mutta ainakaan itse en löydä C hybridien hintoja.
 
Onko tietoa, minkä merkkinen navigaattori uudessa C-sarjan mersussa on? Tilasin Satnavstoresta navisoftan sd-kortilla, eikä se tietenkään toimi. Kysyvät nyt tuessa, onko yksikkö NTG vai mikä. Auton ohjekirjasta ei ainakaan tietoa löydy.
 
Voisit saada mahdollisesti selville sen, auton hinnastoa selaamalla.

Toisaalta ei syytä huoleen.
Navigointi onnistuu ihan hyvin kännyköillä.
Joihinkin autoihin ei navia edes voi valita.

Ja hieno juttu, kun ilmeisesti sinulla nyt on uusi auto käytössä. :)
 
MjhXB sanoi:
Voisit saada mahdollisesti selville sen, auton hinnastoa selaamalla.

Toisaalta ei syytä huoleen.
Navigointi onnistuu ihan hyvin kännyköillä.
Joihinkin autoihin ei navia edes voi valita.

Ja hieno juttu, kun ilmeisesti sinulla nyt on uusi auto käytössä. :)
Hinnastossa ja ohjekirjassa on kaikki vain Mercedes nimellä. SD-kortti on jo kotona, joten olisi kiva saada toimimaan. Pakko kai yrittää saada tietoa myyjältä.  Veholla kortti olisi maksanut n. 900 eur, kun netistä oli toimituskuluineen 60 eur.
 
Oletko varma, että auton varusteisiin kuuluu navi?
Ei näistä nykyautoista aina tiedä.
En tunne C-sarjaa, mutta siinä pitäisi lukea navi ja sen SD-korttipaikan vieressä.
SD-korttipaikka voi olla yksistään ja se saattaa hämätä.
 
MjhXB sanoi:
Oletko varma, että auton varusteisiin kuuluu navi?
Ei näistä nykyautoista aina tiedä.
En tunne C-sarjaa, mutta siinä pitäisi lukea navi ja sen SD-korttipaikan vieressä.
SD-korttipaikka voi olla yksistään ja se saattaa hämätä.
On siinä navi, mutta taitaa olla yksikkö NTG 5.5 High (sain myyjältä tiedon) niin uusi, ettei löydy sopivaa korttia vielä tuolta verkkokaupasta.
 
minu sanoi:
On siinä navi, mutta taitaa olla yksikkö NTG 5.5 High (sain myyjältä tiedon) niin uusi, ettei löydy sopivaa korttia vielä tuolta verkkokaupasta.

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysymyksiä:

miksi uuteen autoon pitää ostaa kartat? Ensimmäinen mikä tulee mieleen on ulkomaanmatkailu, jos ei tule Euroopan kartoilla. Mutta saako siis navin ilman karttoja? Itsellä on kartat varmaan Pähkinäsaaren rauhan ajoilta ja nopein reitti taitaa olla napin mielestä ojan ja kärrypolun kautta...

Yleisesti, jos älypuhelinintegraatio löytyy niin en auton navalle laittaisi penniäkään. Silläpä eksyilenkin tuolla museovehkeellä, kun on navi mutta CarPlay keksittiin monta iPhonea tuon auton valmistuksen jälkeen 😂