autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: MB C-sarja (205, 2014-)  (Luettu 114629 kertaa)

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5777
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #20 : 17.03.2014 18:31 »
Skoda-VW-tyylinen radionäyttötoteutus on jo vanhanaikainen.

Kyseessä on kumminkin kohtuu konservatiivinen tuote ( ainakin mitä värivalikoimaan tulee), itse olisin pitäytynyt radionäytössä, noi esillä olevat 'okulärvit' ottaa silmään ns. väärällä tavalla.

Mikähän on 'ideana' tuossa Nintendo-tyylisessä ihan tyrkyllä olevassa näytössä ? Itse en ymmärrä, joka tapauksessa katse ei sitä katsoessa ole siellä missä sen pitäisi olla.

Poissa Pekka P

Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #21 : 17.03.2014 18:55 »
Minä olen taas toista mieltä. Tuolla sijoittelulla se on paremmin näkökentässä ja tietysti myös näyttävämpi. Skoda-VW-tyylinen radionäyttötoteutus on jo vanhanaikainen.

Nämä ovat makuasioita, mutta omasta mielestäni pieni "vanhanaikaisuus" asiallisesti toteutettuna ei ole autoissa pahasta ja esimerkiksi Audin toteutus "irrallisesta" näytöstä on paljon tyylikkäämpi kuin MB:n.
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3861
  • Tulossa Bass olut
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #22 : 17.03.2014 19:04 »
Makuasioitapa hyvinkin.

Vaikka en vielä käynyt ajamassa uutuutta, teki se minuun vaikutuksen juurikin sisätiloiltaan: laadukkuudellaan, yleisellä ilmeellään ja myös materiaaleiltaan. TON-III:n koeajoraportti myös fiiliksiä entisestään.

Vaikka farkun ja nelivedon esittely vielä odottaa, niin kävin vanhan farkun hinnastosta hieman lunttaamassa, mihin nelivetofarmarin hinta saattaisi mennä. Jos farkun hinnoittelu verrattuna vanhaan malliin noudattaa samaa linjaa, niin voi hyvinkin olla, jos suunnitelmat menevät toivotulla tavalla, että uusi c-mallin nelivetofarkku on reilun puolentoistavuoden päästä ajossa.  :-X
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Exclusive Velvet Red
Tulossa: Skoda Kodiaq RS
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa Karvis

Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #23 : 17.03.2014 19:15 »
Minä olen taas toista mieltä. Tuolla sijoittelulla se on paremmin näkökentässä ja tietysti myös näyttävämpi.

Paremmin näkökentässä? kyllä.
Näyttävämpi? No ei, tökerö on kuvaavampi sana, aivan kuin olisi jälkikäteen jokin tabletti lätkäisty kojelautaan ::) Aivan kuten esim. Volvon ja Audinkin kojelaudasta esiin nousevat näytöt, ei ne mitään varsinaisia kaunistuksia ole.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5777
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #24 : 17.03.2014 19:22 »
tökerö on kuvaavampi sana, aivan kuin olisi jälkikäteen jokin tabletti lätkäisty kojelautaan ::) Aivan kuten esim. Volvon ja Audinkin kojelaudasta esiin nousevat näytöt, ei ne mitään varsinaisia kaunistuksia ole.
+1

Jotenkin ne 'tuhoaa' muun muotoilun aikaansaaman harmonian, kun kerran autot tilataan omilla varustuksilla niin miksi tuo ei voi olla ns. tilattava jutska ?

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3861
  • Tulossa Bass olut
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #25 : 17.03.2014 19:26 »
Te ette vain tajua. Siinä on "se juttu".  ;D

Taidanpa lätkäistä Volvoonikin tyhjälle navin paikalle/kohdalle tabletin.
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Exclusive Velvet Red
Tulossa: Skoda Kodiaq RS
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5777
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #26 : 17.03.2014 23:58 »
Pyydän jo melkein anteeksi tätä C-Mesen suitsutustani mutta on oikeasti hieno ja onnistunut 'silmänkääntötemppu' tehdä tämän kokoluokan auto 1.6-koneella joka kiihtyy 0- 100 km/h n. samaan tahtiin ( ja vieläpä automaatina) kuin se omaksi ikonikseni muodostunut Mazda 626 Sport Saloon GTI 16 V -88 jonka arvo oli muistaakseni 8,2 s.

Se vanhempi C 230 2,5 veekuukallaan jää jo sitten tästä parivaljakosta.

Poissa RoccoScientist

Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #27 : 18.03.2014 16:49 »
Turha noita nykyisten moottoreiden tilavuuksia on suoraan verrata vanhoihin patoihin. Se Mazdan vanha ~150-heppainen (?) pytty ei pärjää vertailussa oikein millekään modernille turbokoneelle. Pirteän suorituskyvyn se tarjosi aikoinaan sen takia, että autot olivat heppoisempaa tekoa ja kuljettivat pienempää varustemäärää. Nykyisin vapareistakin otetaan huomattavasti isompia lukemia ulos kuin mitä tuolloin. Tuon saman moottorin kun lykkäisi uuteen C-sarjalaiseen, olisi auto huomattavasti tuhnumpi kuin tuolla pienehköllä turbokoneella. Mitään silmänkääntötemppua siihen ei tarvita, sillä 1,6-litrainen kone ei ole sama asia kuin 1,6-litrainen turbokone. Pari lisäesimerkkiä siitä, että litratilavuuksien tuijottaminen ei kerro tehoista tai kulkupuolesta oikein mitään: Peugoet RCZ R:ää kuljettaa 1,6-litrainen turbo, tehoja löytyy 270-heppaa. Mersun CLA 45 AMG:ssä on vuorostaan kaksilitrainen turbokone, joka tuottaa 360 heppaa. Nykyiset automaatitkin pystyvät vähemmän yllättäen paljon parempaan kuin vanhat viisivaihteiset manuaalit.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5777
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #28 : 18.03.2014 17:44 »
Turha noita nykyisten moottoreiden tilavuuksia on suoraan verrata vanhoihin patoihin. Se Mazdan vanha ~150-heppainen (?) pytty ei pärjää vertailussa oikein millekään modernille turbokoneelle.

Tässä ei ollut mitään uutta, auto on kumminkin kokonaisuus ja tuo 1/4 vuossataa sitten luotu kokonaisuus oli vaan varsin kelpo laite mitä tulee reilu 2-kymppisen jannun nurkissa likkumistarpeeseen.

Siinä myllyssä oli muuttuva imuputkiston pituus joka teki siitä normaalia vääntävämmän alakierroksilla, maksimi vääntö oli nykypäivän autoihin ( n. 100 nm./ litra) verrattuna heikohko ( 2.0 l/ 170 nm.).

Mitään silmänkääntötemppua siihen ei tarvita, sillä 1,6-litrainen kone ei ole sama asia kuin 1,6-litrainen turbokone.

Välillä perustellaan joidenkin mallien korkeampia valmistuskustannuksia isomman koneen kalliimmilla komponenteilla, tässä ei suoranaista halpuutta ole näkyvissä vaikka pieni kone kyseessä onkin, kone on 1,6-litrainen on siinä turbo tai ei ? Toki toteutus ja voima noissa on tosistaan poikkeavat.

Kobbetop

  • Vieras
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #29 : 18.03.2014 19:10 »
Mikähän on 'ideana' tuossa Nintendo-tyylisessä ihan tyrkyllä olevassa näytössä ? Itse en ymmärrä, joka tapauksessa katse ei sitä katsoessa ole siellä missä sen pitäisi olla.

Tämä kai on Mersun strategiaa, jolla yritetään kosiskella nuorempia ostajia ja nuorentaa pappaimagoa. Mutta harvalla ei-papalla on tämän päivän maailmassa varaa ostaa edes Corolla-luokan mersua saatikka sitten E-sarjalaista.

Omaan makuun Mersun nykymuotoilu ei oikein kolahda, tai sitten olen vain kaavoihin kangistunut kun ajattelen, että Mesessä pitää olla krominen grilli keulilla ja johtotähti...E-sarjalaisen keula on tosin feislifauksen jälkeenkin kummallisen näköinen, oli siinä sitten iso tähti tai kromigrilli. Ehkä tämä uusi tyyli juontaa juurensa kiinalaisten mieltymyksistä kasvavilla markkinoilla...

Ei tämä uusi C-sarja nyt pahimmasta päästä ole, näyttää kutistetulta S-sarjalaiselta, vähän yllätyksetön ja liian ei-mersumainen. Mutta ehkä silmä tottuu, kuten usein käy. Tämä ei kyllä toteutunut E-sarjan kanssa, en pidä naamankohotusta edeltävästäkään mallista täysin vielä. Toista oli kun E:n sukupolvi hyppäsi 90-luvulta 2000-luvulle (olikos se 2002 tai 2003), sen muotoilu oli onnistunut ensimmäisestä päivästä lähtien.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5777
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #30 : 18.03.2014 19:16 »
Tämä kai on Mersun strategiaa, jolla yritetään kosiskella nuorempia ostajia ja nuorentaa pappaimagoa.

Tätä itsekin uumoilen mutta ne värit noita pintaan on mahdollista valita ei tätä mietettä tue.

Ei tämä uusi C-sarja nyt pahimmasta päästä ole, näyttää kutistetulta S-sarjalaiselta, vähän yllätyksetön ja liian ei-mersumainen.

En nyt tämmöistä ole tilaamassa mutta itselleni tärkein feature on se miltä se tuntuu ajaa ........ sen jälkeen ihmetellään niitä vähemmän tärkeitä fiitsöreitä.

Poissa RoccoScientist

Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #31 : 18.03.2014 22:20 »
Välillä perustellaan joidenkin mallien korkeampia valmistuskustannuksia isomman koneen kalliimmilla komponenteilla, tässä ei suoranaista halpuutta ole näkyvissä vaikka pieni kone kyseessä onkin, kone on 1,6-litrainen on siinä turbo tai ei ? Toki toteutus ja voima noissa on tosistaan poikkeavat.

Se mahdollinen halpuus katoaa katteisiin, parantuneeseen varusteluun tai niiden muiden muutosten mukanaan tuomiin kustannuksiin. En kyllä tosin tiedä onko moinen väite totta laisinkaan, vai pelkkä hätävalhe. Turbohan ei lisäkilkkeineen kaikkineen tietenkään ole ilmainen komponentti sekään. Keveys ja pienempi koko sen sijaan taitavat olla vähän konkreettisempia etuja.

Ja juu, 1,6-litrainen vapari ja 1,6-litrainen turbo ovat litratilavuudeltaan saman kokoisia, mutta pointti oli se, että sen litratilavuuden tuijottaminen ei kerro moottorin ominaisuuksista nykyään juuri mitään. Moottori voi olla rankasti kuristettu tai todella korkeaviritteinen ihan eri mittakaavassa kuin vaparikone. Kuten itsekin sanoit, tärkeintä on auton muodostama kokonaisuus.

Mersu ei muuten ole ensimmäinen, joka on tehnyt käyttöominaisuuksiltaan onnistuneen voimalinjan 1,6-litraisella turbokoneella tämän kokoluokan autoon. Citröenilla ja Peugeotilla on ollut moinen jo vuosia (THP 156). Se mersun varsinainen "temppu" on siis ollut auton laihdutuskuuri, jolla ne suorituskykylukematkin on saavutettu.

Poissa Skriko1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2026
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #32 : 18.03.2014 23:23 »
C tai E. Jos ei ole koskaan Skoda kiinnostanut niin ei mersukaan sen enempää. Muistan kun -80 luvulla tuotiin autoja Saksasta, niin silloin siellä BMW oli herrojen ja Mercedes teurastajien ja lihakauppiaiden auto.
Lenita Airisto ja Lea laven ovat aina olleet mersutätejä. Onkohan Lealla siellä Raision suunnalla vielä rekkarina LEA ja jotain. Kerran oli 190.
Mersuhan on myös tosi kylmä auto, koska naisilla on aina turkki päällä ja volkkarissa pärjää verkkatakilla.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2014 23:27 kirjoittanut Skriko1 »

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3861
  • Tulossa Bass olut
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #33 : 19.03.2014 11:30 »
Teknisistä tiefoista selvisi yksi mielenkiintoinen juttu painonpudotukseen liittyen. Polttoainesäiliön tilavuus on vain 41 litraa!
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Exclusive Velvet Red
Tulossa: Skoda Kodiaq RS
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa Pekka P

Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #34 : 19.03.2014 11:38 »
Tuo on ärsyttävä piirre ja olisihan tuo bensakoneelle ainakin jo raivostuttavan pieni tankki.

Näihin kahteen "uuden sukupolven vagiin" olen yleensä saanut tankattua 47 litraa rangen mentyä juuri nollalle. Golfiin onnistuin joskus tankkaamaan 48 litraa, kun oli hetken menty range 0 km:llä. Tankin pitäisi olla 50 litraa. Ex-Ocu -11:n 55 litran tankkiin sain pari kertaa menemään desejä yli tuon määrän. Tässä kehitys menee huonoon suuntaan. :(
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Poissa mol

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 188
  • C 300CDI T 4-Matic
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #35 : 19.03.2014 12:25 »
Hinnaston mukaan suurempi polttoainesäiliö (66l) on vakiona Suomeen tuotavissa autoissa. En käsitä kuka haluaisi tuon pienemmän tankin, ehkä se on vain virallisia päästömittauksia varten tms...
Lähetetty minun laitteestani, käyttäen nettiselainta.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #36 : 19.03.2014 13:36 »
Paremmin näkökentässä? kyllä.
Näyttävämpi? No ei, tökerö on kuvaavampi sana, aivan kuin olisi jälkikäteen jokin tabletti lätkäisty kojelautaan ::)

Samaa mieltä. Vaihtoehtona olisi kojelaudan lipan jatkaminen keskinäytön yli, mutta se tekee kojelaudasta kovin raskaan näköisen. Mittaristokaukalo olisi hyvä paikka isolle näytölle, mutta sinne muodikkaan lääppimiskäyttöliittymän toteuttaminen on melko hankalaa ::)

Poissa RoccoScientist

Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #37 : 20.03.2014 14:18 »
Noita kuvia kun on katsellut, niin ulkomuoto ei oikein tunnu ihan onnistuneelta. Mittasuhteissa on jotain outoa, eikä keula ole erityisen nätti. Sisätiloissa on otettu iso harppaus eteenpäin ja ainakin kuvissa näyttää todella hienolta. Tuo "tabletti" toki vähän rikkoo muotoilullista linjaa, mutta toteutuksena tuo on paljon ilmavampi kuin mitä keskikonsoliin upotettu näyttö olisi, kuten nimimerkki tai jo totesikin. Keskikonsolia pitäisi muotoilla reilummin uudestaan, jos kosketusnäyttö haluttaisiin yhtä lähelle kuskia ja saada toteutus näyttämään hyvältä. Kaiken kaikkiaan tuo "irtotabletti" näyttää minusta paremmalta kuin vaikkapa Audin (tai mersun vanhat) piiloista ilmaantuvat näytöt ja on lisäksi mahdollistanut keskikonsolin muotoilun noinkin kauniiksi kuin mitä se on nyt. Kokonaisuus siis hyötyy reilusti pienestä kauneusvirheestä.

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3861
  • Tulossa Bass olut
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #38 : 20.03.2014 18:46 »
Pakko oli käydä uusi ceemeli koeajamassa. Ja hyvältähän se tuntui kaikin puolin, vaikka navigaattori yritti kaikin keinoin opastaa minua Kajaaniin.  :) (Myyjä demosi kosketusnäyttöä ja sormella siihen kirjoittamista)

Hyvä ajaa, loistava ja rento ajoasento tällaiselle 193 cm pitkällekin. Hienosti toimi laatikko ja potkuakin löytyy tarpeeksi.

Eli kuumetta syntyi. Nyt odotellaan farkkua ja nelivetoa. Syksyllä kuulemma tulossa. Siihem vielä ilmajousitus, niin jep...

Ja on se hieno sekä ulkoa että sisältä.
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Exclusive Velvet Red
Tulossa: Skoda Kodiaq RS
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5777
Vs: Uusi C-sarja
« Vastaus #39 : 20.03.2014 19:20 »
Hyvä ajaa, loistava ja rento ajoasento tällaiselle 193 cm pitkällekin. Hienosti toimi laatikko ja potkuakin löytyy tarpeeksi.

Mikäs kone-variantti oli ?

Ja mitä mieltä kohderyhmästä ? Ei mielestäni enää pelkästään + 50 v. herrasmiehille.