autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mercedes-Benz GLA  (Luettu 15410 kertaa)

Poissa Antero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 678
Mercedes-Benz GLA
« : 11.03.2014 12:13 »
Tässäpä on kenties ensimmäinen Mersu, joka herättää itsessäni ostohaluja. Toki ilman lottovoittoa, ei tarvitse tarjouksia käydä kyselemässä, mutta mielenkiintoinen auto silti ja juuri tuollainen kompaktin kokoinen, mutta kuitenkin itselleni riitävän kokoisilla tiloilla ja hieman korkeammalla ajoasennolla varustettu auto on seuraavaksi hakusessa. Sitten joskus.. On tuo kyllä tuon kokoiseksi autoksi pirun kallis jos lähtöhinta on n. 38 000€ etuvetoisena. Itselleni riittäisi kyllä pelkkä etuvetokin ja tuo pienin bensaturbokin kelpaisi hyvin. Automaatti toki pakollinen.

http://www.autotalli.com/artikkeli/Autoesittely-Mercedes-Benz-Gla-2014

Otsikkoa tarkennettu. - Quality -
« Viimeksi muokattu: 07.09.2017 13:14 kirjoittanut Quality »

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13593
  • Volvo XC60
Vs: GLA
« Vastaus #1 : 17.03.2014 22:31 »
Tänään näin ensimmäisen GLAn livenä kadunvarteen pysäköitynä. Pieneltähän se näytti, ja hinta tosiaan on kova. Ehkä tuollaista pitäisi käydä hieman lähempää joskus tarkastelemassa ... Luulen, että tilat voisivat juuri ja juuri riittää, riippuu tosin kontin koosta.

Moottorivaihtoehtoja on ainoastaan kaksi (aluksi?), yksi bensa ja yksi diesel. Suoritusarvot eivät ole kovin kummoiset, mutta sopinevat auton luonteeseen.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3846
  • Tulossa Bass olut
Vs: GLA
« Vastaus #2 : 18.03.2014 07:44 »
C-ketjuun jo kommentoinkin havaintoni viime viikonlopun ns kylmistä tyypeistä.

Pieni se on. Lisäksi takaluukun totetus ei ole farmarimalliin, kuten xc60:ssä, joten käytännöllisyys ainakin itelläni ei koiran kanssa toimi.

Auto on itse asiassa kuin korotettu A ja siten aivan sikakallis. Myymälässä ollut auto oli varusteineen reilu 50 tonnia ja verrattuna saman hintaiseen c-sarjaan aivan eri planeetalta sisätilojen ämpärimuoveineen. Oli pettymys, mutta kai noita joku ostaa.
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Exclusive Velvet Red
Tulossa: Skoda Kodiaq RS
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa makuasia

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 106
Vs: GLA
« Vastaus #3 : 18.03.2014 08:06 »
Kävin koeajamassa GLA:n ja dieselin moottorimelu oli aika kova. Kitkarenkaistakin lähti selvää kuminaa joten voisi kuvitella että nastoilla rengasmelu olisi häiritsevää. Lähdin kylmällä autolla liikkeelle joten silläkin merkitystä moottorimeluun.Maavara oli kyllä selvästi parempi kuin paperilla ilmoitetaan.  Tosin ilmoitettu täyteen lastattuna 134mm.  Sisällä esittelyautosta mitattu myyjän mukaan lähemmäs 200mm tyhjänä. En tiedä sitten mistä kohdin mitanneet.  Mutta kuitenkin silmällään näkee että maavara ihan hyvä.

Poissa Ansjelm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 422
  • Skoda Yeti
  • Yeti, Yaris ja Kona kyyditsee Moukarimiestä
Vs: GLA
« Vastaus #4 : 17.07.2014 21:39 »
GLA:ta olisi tarkoitus huomenna kokeilla. Otin ja siirsin ennakkoluulot sivummalle vaikkakin "kyseessähän on pikkuauto" joka on kuitenkin hinnoiltaan ihan selkeästi kilpailijoitaan kalliimpi. Sisusta ja ulkomuoto kuitenkin näyttää omaan silmään hyvältä ja silti on jotenkin tuota muskelia tarjolla. No nyt googlausta ja lisäinfoa etsien.
Ykkös/Kakkoskulkine Yaris Hybrid vm 2018. ex. Volvo V70 vm 2001, VW Golf Sportsvan 1.4 TSI Bluemotion DSG Highline, Volvo XC60 D3 AWD Aut., Seat Altea XL 2.0 TDI DSG

Poissa Ansjelm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 422
  • Skoda Yeti
  • Yeti, Yaris ja Kona kyyditsee Moukarimiestä
Vs: GLA
« Vastaus #5 : 18.07.2014 21:16 »
Ja nyt on kokeiltu GLA. Koeajoauto oli 220 cdi 4matic automaatilla. Heitin yli tunnin lenkin pyörien ympäriinsä kehä 3:n ympäristöä. Alku oli toki haastava kun meinasin jo huudella pitämään tunkkinsa kun sovittu koeajo alkoi selkeästi myöhässä johtuen ties mistä syystä. No kun rattiin pääsin alkoi helpottaa. Auto oli kuten olettaa voi miellyttävä, laadukas olemukseltaan, hyvin hiljainen sekä jykevä. Toki heti pari syytä aiheutti ärsytyksenkin. Käyttöliittymän ulkonäkö ja käyttölogiikka oli mielestäni outo sekä se näkyvyys ulos umpisurkea. Ja sitten asia joka aluksi ärsytti lopuksi ihastutti oli tuo ohjaustehostimen toiminta. Varsinkin nopeasta ajosta hiimailevaan ja siinä samalla säätyminen meni nätisti. Ja sitten ehkäpä loistavin asia oli jousitus. Eräs eroosiota kokenut hiekkakentura oli aivan helppoa pässinlihaa glalle. Pehmeä ja kuitenkin varma liikehdintä koko ajan pisti hymyilyttään.

Muita huomioita oli toki kohtuu ahdas fiilinki takapenkillä. Ei toki ongelma itselle vaan kasvaville perheen nuorille naisille, mutta hämäävää kuitenkin kun esim ehkä lähin vertailukohta v40 cross-country on mielestäni tilavampi.

No kaupan teollisista asioista ei nyt päästy yhteisymmärrykseen. Voi olla tiukkaa edes yrittääkään. Mutta positiivinen kuva jäi kokonaisuudessaan. En siis torppaa mersua (jatkossakaan).
Ykkös/Kakkoskulkine Yaris Hybrid vm 2018. ex. Volvo V70 vm 2001, VW Golf Sportsvan 1.4 TSI Bluemotion DSG Highline, Volvo XC60 D3 AWD Aut., Seat Altea XL 2.0 TDI DSG

Poissa jols

Vs: GLA
« Vastaus #6 : 27.08.2014 23:13 »
Minulla  oli suuret odotukset GLA:n suhteen, sattui käymään kuitenkin niin että ajoin pidemmän lenkin normi-A:lla, sitten GLA:lla ja perään vielä uudella C:llä. GLA on ihan ok peli mutta kun ottaa huomioon hinnan joka kohtuullisilla varusteilla ja dieselillä sekä nelivedolla on luokkaa 55k € niin se on minusta liikaa pikkuautosta. Myös eroavaisuus normi A:sta saisi olla suurempi.

Tuossa oli pikkuautofiilistä liikaa, melutaso oli kova motarinopeuksissa, jousitus oli kova ja muutenkin jäi hintaluokkaa halvempi kuva. Muuten tuollainen olisi jo tallissa... 
GLK 350 CDI 2014, C 220 D T Avantgarde 2015, XC 60 D4

Poissa Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9199
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: GLA
« Vastaus #7 : 04.10.2015 12:47 »
Tämmöisen perässä, edessä ja sivussa ajelin eilen. Nyt livenä bongattuna, aika kauhian näköinen mersu, ainakin mustana, hintaakin ilmeisesti piisaa tässä versiossa :o

Kuvissa näytti vielä jotenkin siedettävältä, mutta livenä.. Hui..



Toisaalta kateellisten jorinaa ::)

Poissa jols

Vs: GLA
« Vastaus #8 : 08.10.2015 21:41 »
GLA 45 AMG:ta pääsin ajamaan. Hätäinen peli ja sopiva varmaan "kauppakassiksi", omistamisen halua ei hurjasti tullut. Alusta on kova hyvässä mielessä ja potkua todella löytyy!
GLK 350 CDI 2014, C 220 D T Avantgarde 2015, XC 60 D4

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16044
  • Lakossa
Vs: GLA
« Vastaus #9 : 21.12.2015 17:57 »
Tällaisen näin tänään livenä ja katselin, että mikäs se tuollainen pikkumersu on, kunnes takaluukustä näki lukea GLA. Sen jälkeen ihmettelin, että mitähän tuo G tai GL tuossa oikeastaan tarkoittaa, kun ei tuo nyt minun mielestäni ollut edes millään tavalla normaalia korkeampi. Ihan tavallisen hatchbackin näköinen vaan, vaikka toki sen mersuksi tunnisti.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa Markku J

Vs: GLA
« Vastaus #10 : 21.12.2015 19:30 »
Eikös Mersun nykyisellä mallimerkkien kielellä GL tarkoita SUV -tyyppistä autoa, ja sen jälkeinen kirjain: A, C, E tai S sitten kertoo "katumaasturin" kokoluokan.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa Urlaub

Vs: GLA
« Vastaus #11 : 21.12.2015 19:32 »
Eikös Mersun nykyisellä mallimerkkien kielellä GL tarkoita SUV -tyyppistä autoa, ja sen jälkeinen kirjain: A, C, E tai S sitten kertoo "katumaasturin" kokoluokan.

Kyllä, ja samaa logiikkaa noudattavat muutkin mallisarjat kuten CL-alkuiset.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16044
  • Lakossa
Vs: GLA
« Vastaus #12 : 22.12.2015 03:28 »
Eikös Mersun nykyisellä mallimerkkien kielellä GL tarkoita SUV -tyyppistä autoa, ja sen jälkeinen kirjain: A, C, E tai S sitten kertoo "katumaasturin" kokoluokan.

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt, mutta ehkä minä en sitten ymmärrä Mersun käsitystä SUV:sta. Minusta kun tuo GLA ei ollut edes maavaraltaan mitenkään korkea, eikä tuo yksilö miltään madalletultakaan näyttänyt ja korikin oli ihan normaalin hatchbackin oloinen, ei mitenkään korkeampi.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa Foxit

Vs: GLA
« Vastaus #13 : 22.12.2015 13:04 »
GLA on periaatteessa A-mersu, isommilla pyörillä varustettuna, korkeutta tulee n. 6-7 cm lisää tämän myötä. Samaa huttua siis näiden nyt muodikkaiden pikku -SUVien luokassa vai miksi niitä nyt ylipäänsä halutaan kutsua.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16044
  • Lakossa
Vs: GLA
« Vastaus #14 : 22.12.2015 13:31 »
Höpsis mitään 6-7 cm ole korkeampi. Ymmärtäisinkin koko erillisen mallin, jos tuota maavaraa tosiaan olisi lähellekään tuon verran enempi, mutta virallisten tietojen mukaan A-mersun maavara on 160 mm ja GLA:n 183 mm. Noin ainakin kuliversiossa, joku AMG on varmaan noita matalampi. Näköjään tuota on saatavana myös mustilla muoveilla helmoissa ja pyöräkoteloiden kaarissa, joilla visuaalisesti saadaan autosta korkeamman näköinen. Sellaisia ei tuossa livenä näkemässäni kuitenkaan ollut ja jotenkin vaikea uskoa, että olis tuota 183 mm löytynyt autonalta vapaata tilaa. No, ehkä oli tai sitten oli säästetty ja laitettu pienemmät talvirenkaat :)

Onhan noi A ja GLA aika traktoreita tuon maavaran osalta, jos omaa kulkineeseen vertaa. Pitääkin jatkaa mersujen tutkimista ihan uteliaisuuttaan tältä osin. C:ssä näkyy olevan vielä liki A:n lukemat (157 mm), mutta E on sitten matalampi (123 mm) eli samaa luokkaa kuin tuossa minun kulkineessa. S:ssä on sitten (itseni) yllättäen enemmän (140 mm) maavaraa.

No mutta aiheesta vielä sen verran, että onhan tää ihan mukiin menevän näköinen, jos siis hatchbackistä muuten tykkää ja sitä tykkäämistähän voi kummasti avittaa, jos moottoriosaston vaihtoehtot ja oma likviditeetti on kunnossa.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa Foxit

Vs: GLA
« Vastaus #15 : 22.12.2015 13:47 »
Penquin, minä puhuin auton korkeudesta  ;D, maavarasta minulla ei ollut hajuakaan. Nopealla Googlauksella A-mersun korkeus on 1433 mm ja GLA:n korkeus 1494 mm, erotus siis 61 mm. (Lähde: http://www.automobiledimension.com/mercedes-benz-car-dimensions.html)
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: GLA
« Vastaus #16 : 15.02.2016 23:25 »
Bongasin päivällä parkkiksella GLA:n. Värityksenä oli juuri tällainen IS:n kuvassa esiintyvä, mikä toteuttaa joskus mielimääni grafiitinharmaa-kaikkimuumustaa -teemaa. Oli oikein maukkaan näköinen omaan silmään, paljon komeampi luonnossa kuin tässä kuvassa. Maavaraa ei näyttänyt kaksisesti olevan, mutta eihän tämä maasturi olekaan.


Poissa ePa

Vs: Mercedes-Benz GLA
« Vastaus #17 : 07.08.2018 22:58 »
Tänään sattui alle GLA200.

Kyseisessä autossa ei varmaan mitään ylimääräistä ole ruksittu varusteiksi. Mittarissa alle 4tkm ja auto vaikutti uudelta. Ratti ja muut komentokeskuksen nippelit löytyivät tutuilta paikoilta joten omaksuminen oi helppoa. Tosin kaikessa näkyy varmaan hinnankorot ja ei välttämättä aivan samalla tasolla ole kuin oma vanhus. Tosin hintaluokatkin ovat aivan eri tasoilla.

Takapenkillä olemattomat tilat ja konttiin menee matkalaukku eikä juuri muuta. Ilmastointi tuntui ärhäkältä, mutta jostain kumman syystä autosta noustessa takamus tuntui nihkeämmältä kuin aikoihin. Penkit olivat kangas/nahkajäljitelmää.

Vaikka auto oli käytännössä uusi näkyy siinä jo ikääntymisen merkkejä. Esimerkiksi adaptiivista vakkaria olisin kaivannut, mutta joko sitä ei ollut tai en osannut sitä käyttää.

Kuskin penkillä tuli pitkästä aikaa selkä kipeäksi ja penkki oli muutenkin mallia lättänä, joten ei kerännyt kehuja.

Ajomelu tai sen puute ei varsinaisesti häirinnyt. Radio kuului ja mitään muita ylimääräisiä nitinöitä ei.

Tällä pääsee paikasta a paikkaa b, mutta eipä tuo tunteita herättänyt suuntaan taikka toiseen.
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Paikalla mol

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 187
  • C 300CDI T 4-Matic
Vs: Mercedes-Benz GLA
« Vastaus #18 : 08.08.2018 06:35 »

Vaikka auto oli käytännössä uusi näkyy siinä jo ikääntymisen merkkejä. Esimerkiksi adaptiivista vakkaria olisin kaivannut, mutta joko sitä ei ollut tai en osannut sitä käyttää.

Adaptivista vakkaria käytetään ihan samalla lailla kuin normaaliakin, eron huomaa siitä että se pitää etäisyyden edellä olevaan.

Jotenkin itseäni ei tuo GLA oikein innosta, kuvissa se näyttää yleensä jopa rumalta mutta luonnossa on kuitenkin ihan siedettävän näköinen.
Lähetetty minun laitteestani, käyttäen nettiselainta.

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9990
Vs: Mercedes-Benz GLA
« Vastaus #19 : 08.08.2018 06:42 »
AMG 122hv....44500€ ???
end of the world 9990.