autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Remonttia  (Luettu 134375 kertaa)

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1390
Vs: Remonttia
« Vastaus #1280 : 06.06.2019 13:53 »
Edellisellä autollani kärryn hyötykuorma oli noin 300 kg. Ei kannata kuljetella ylimääräisiä levyjä mukana ;)

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1281 : 06.06.2019 15:05 »
Piipun purku valmistui, nyt mahtuu tekemään kurkihirren pystytolpan toisellekin puolelle kannatuspalkin.

En kyllä laskisi tiiliä suoraan peräkärryyn senkään vuoksi, että ne saattaisivat singota matalahkon laidan yli. Autosta niinkään - ei rauta tosiaankaan valita - mutta muori takuulla valittaa jo osuu kukkapenkkiin.  :)

Hyvin tosiaan tarkenee. En tiedä, paljonko lienee todellinen lämpötila, kun toinen mittari näyttää 29 astetta ja toinen 32 astetta, molemmat mittarit varjopaikassa.

Menköön nyt tämä päivä näin, mutta huomenna painetaan...  ;)

Pitää alkaa saunan lämmitykseen - tai kenties delegoida se työvaihe.


Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1282 : 14.06.2019 10:36 »
Pyrkii hyppimään nämä kirjoittelupaikat hieman, jatkanpa sitä kaivonkannen tekoa täällä remonttiosastolla, vaikka se mökkielämään liittyykin.  ;)

Filmivaneri on ruuvailtu laudanpätkistä tehdyn petin päälle. Siihen sitten täytyy askarrella betonikannen valumuotti, kaikkine tarpeellisine läpivientireikineen. Kannen halkaisijaksihan kaavailin 85cm ja paksuudeksi 5cm, mutta tarkastelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että 6cm paksuinen olisi sopivampi.
Halkaisijaltaan 85cm ympyrän piirtäminen muottivaneriin onnistuisi helposti riittävän isolla harpilla vaan kelläpä sellaista mökillä. Siispä tähteeksi jäänyt listanpätkä avuksi. Toisella ruuvilla kiinni ympyrän keskipisteeseen ja toinen ruuvi listasta hieman läpi, piirtovälineeksi. Pyöräytys, hyvinhän tuolla ympyrä syntyi.
Vaan mistähän tekisi tuohon ympyrään 6cm korkeat reunat, joka kestäisi kuran paineen? Ohutta vanerinsuikaletta ensin ajattelin, mutta eipä minulla sellaista kotosalla. Sen sijaan jonkin kokoinen joutilas pala peltiä pyöriskelee nurkissa. Siitä kun leikkelee pelikaanisaksilla 7cm levyisen soiroja johon kanttaa sentin levyisen kulman, niin eiköhän se siitä. Kantattu peltiä on tosi paha vääntää renkaaksi, mutta kun siihen sentin levyiseen puoleen leikkelee vaikkapa 10cm välein "kevennyksiä", niin johan alkaa taipua. Tosin betonikannesta tulee näin ollen arviostaan 26-kulmainen mutteri, mutta haitanneeko tuo? Saattaa tulla jopa siistimpi kuin tehtaassa tehty.  :)
Ei minulla kanttikonettakaan, joten muilla keinoin on peltiä väänneltävä.
Eipä peltirengas yhdestä palasta synny, joten niitä on liitettävä yhteen. Pop-niittipihdit kouraan ja naps, niin johan asettuvat jonoon. Pitää vaan muistaa niitata renkaan sisäpuolelta, niin ei tartu niitin "turpoava puoli" valuun.
Josko valmiin renkaan sitten saisi kiinnitettyä paikoilleen vaneriin jollakin keinoin. Ruuvaamalla, mutta mikäli onnistuu viimeistelynaulaimella, niin aina parempi. Meneeköhän naulaimen naula pellistä läpi ilman alkureiän tekoa, jää nähtäväksi.

Taisi sateen ripistelykin tauota, joten pitää lähteä takaisin ulkohommiin. Turha siellä oli itseään kastella, kun ei mikään pakko ole.  :)


 

Poissa Taky

Vs: Remonttia
« Vastaus #1283 : 14.06.2019 11:12 »
Vaan mistähän tekisi tuohon ympyrään 6cm korkeat reunat, joka kestäisi kuran paineen?

Styrox.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1284 : 14.06.2019 12:23 »
Styrox.
No niinpä oliskin, enpä hoksannut. Olisi mulla tuolla ollut pari tähteeksi jäänyt 50mm styrox-levyä, siihen vain vääntänyt reiän. Ehdin kuitenkin jo vääntää pellistä vanteen, ei tarvitse kuin kiinnittää paikoilleen.
Kauppaan pitää välillä poiketa, vinttihommasta jäi uupumaan kolmen tukitolpan ainekset. Josko huomispäivänä saisin ylennyksen ja siirtyisin vaihteeksi sinne. Jossain välissä pitää ehtiä kurantekoonkin. Kuitenkin sitä ennen pitää saada valumuotti valmiiksi.  :D

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1285 : 14.06.2019 15:48 »
Kaikenlaista välihommaa pukkaa, vasta nyt ehdin ruuvata kaivonkannen muotin raamin paikoilleen. Tuli pellistä loppujen lopuksi jämäkämpi kuin luulinkaan, taatusti kestää kuran aiheuttaman paineen tuollaisenaan.
Mutterihan siitä tuli. Hatusta vedin, että olisi tullut 26-kulmainen, mutta äkkiä laskien kulmia tulikin 27. Hieman on epäkurantti, eihän tuollaista mutteria varten ole avainta, kun on pariton määrä kulmia.

Sitten pitää alkaa miettiä torvien ja tötteröiden paikkoja ja "keernojen" kiinnittämistä. Ei mitään varsinaista kiirettä vielä, kunhan huomiseksi. Valuporukka saattaa toipua työviikostaan vasta siihen mennessä.  :)



Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1390
Vs: Remonttia
« Vastaus #1286 : 14.06.2019 17:48 »
Näyttää jo liian hienolta 8)

Kaverilla oli tapana sanoa omakotitaloja tehdessämme, että tulos oli talouslaatua. Tuosta saattaa tulla priimaa.

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1287 : 14.06.2019 18:08 »
Saas nähdä. Ainakin sementtiä on hankittuna riittävästi yhteen myllylliseen, kun eivät myy sitä rautakaupassa kiloittain vaan koko 25kg säkin (6,95/säkki). Hiekkaa joutuu vielä kaivamaan ja seulomaan kuoppani perältä kottikärryllisen. Ei viitsi vähemmän vuoksi vaivautua raahaamaan seulaa montulle.  ;)

Poissa jrinnes

Vs: Remonttia
« Vastaus #1288 : 14.06.2019 21:57 »
Toiset tekee sitä mitä osaa, Vaari sitä mitä haluaa. :)
Passat 2.0 TDI 4motion DSG 2015

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1289 : 14.06.2019 22:07 »
Vaari yrittää tehdä sitä, mihin rahat riittää.  :D

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14153
  • Volvo XC60
Vs: Remonttia
« Vastaus #1290 : 14.06.2019 22:11 »
Saas nähdä. Ainakin sementtiä on hankittuna riittävästi yhteen myllylliseen, kun eivät myy sitä rautakaupassa kiloittain vaan koko 25kg säkin (6,95/säkki). Hiekkaa joutuu vielä kaivamaan ja seulomaan kuoppani perältä kottikärryllisen. Ei viitsi vähemmän vuoksi vaivautua raahaamaan seulaa montulle.  ;)

Eikö pienet erät kannattaisi tehdä sovinnolla valmisbetonista? Minä olen jo vuosia sitten antanut periksi ja suostunut ostamaan valmista sementti-hiekkaseosta, joka ei tietenkään ole läheskään yhtä riittoisaa kuin perinteinen jauhe.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1390
Vs: Remonttia
« Vastaus #1291 : 14.06.2019 23:44 »
Jos soraa on omasta takaa, ei sitä kannata ostaa pussissa ;)

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1292 : 15.06.2019 07:18 »
Eikö pienet erät kannattaisi tehdä sovinnolla valmisbetonista? Minä olen jo vuosia sitten antanut periksi ja suostunut ostamaan valmista sementti-hiekkaseosta, joka ei tietenkään ole läheskään yhtä riittoisaa kuin perinteinen jauhe.
Olen jossain vaiheessa valmisbetoniakin kokeeksi pikkueriä varten ostanut, vaan lieneekö vika myllärissä vai missä, mutta jostain syystä minusta se tarttuu hanakammin myllyn seinämiin kiinni kuin sementti-hiekkaseoksesta tehty kura. Tympeää kaapia laastikauhalla kuraa myllystä kottikärryyn, kun kaikki pitäisi lähteä kippaamalla ja hieman myllynkylkeä puukartulla (pesäpallomaila saattaisi olla myös siihen hommaan hyvä työkalu, vaan eipä ole yhtään jäänyt lapsuusajoilta talteen) kopistelemalla.
Tosin havaintojeni mukaan juuri se ensimmäinen satsi tarttuu aina myllyyn mieluummin kuin seuraavat. Olkoonpa se tehty valmisbetonista tai hiekka-sementtiseoksesta. Vähän sama juttu kuin lätynpaistossa, jota sitäkään en hallitse enkä osaa.  ;D
 
Tosin myllynikin on se mikä on. Eräs lapsuudenkaverini oli omaa myllyään romuttamassa. Hermostui lopulta siihen, kun hihna (kiilahihna) putoili aina pois päältä kipatessa. Myllyssä oli kyllä kunnollinen kiilahihnapyörä sähkömoottorin akselilla, mutta myllyn akselin hihnapyörä oli lattahihnalle tehty eli sileä. Onneksi sain pelastettua hyvän myllyn ja se sai minun luotani uuden kodin. Hitsailin siihen lattahihnapyörän kehälle kaksi 5mm (vai oliskohan 6mm) pyörötankoa, joiden välissä kiilahihna sopivasti mahtuu juoksemaan. Eipä ole sen jälkeen hihna pois putoillut.

Jos soraa on omasta takaa, ei sitä kannata ostaa pussissa ;)
Juu, aina sitä sen verran löytyy kuin kotitaloudessa tarvitsee. Ei kaupasta tarvitse ostaa muuta kuin sepeliä ja ruisjauhoja.  ;)

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1293 : 15.06.2019 09:52 »
Siitä se alkaa hiljalleen valumuotti valmistua. Tuo takimmainen ohut putki toimittaa tuuletusputken virkaa, siihen vain valmis hattu päähän. Vasempaan putkeen laitan sen aiemmin esitellyn kumitötterön päälle ja oikean puoleisesta putkesta voi suorittaa kaivoon katselua, veden pinnankorkeuden mittausta sekä näytteenottoa.

Betoniverkon palanen, joka on odotellut sopivaa käyttöä metsikössä puuhun nojaten, oli hieman kapea, mutta pitää surrata siihen vielä 6mm harjateräksestä jatkot. Lisäksi pitää vääntää harjateräksestä nostokahvat sekä kaari, johon voi kiinnittää juohealla taivutuskulmalla vesiletkun kiinni. Kumitötteröön, letkun läpiviennin yhteen reikään laitan ulkopuolelta sileän messinkisen muhvin, johon pumppuun- ja jakotukkiin eli ylös/alas päin sojottavat klemmarilla kiristettävät letkunliittimet. Kumitötterön alapuolella on metallinen silmukka, johon ripustan kettinki/köysiyhdistelmällä pumpun kannatusköyden kiinni. Kettinkiä käyttäen on helppo järjestää pumpun korkeudensäätö. Pumpun kuminen sähkökaapeli nousee ylös kumitötterön reiästä. Läpiviennit kiristyy tötterön mukana tulleilla rosteriklemmareilla. Siinäpä tämän hetken suunnitelma.  :)

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1294 : 15.06.2019 14:19 »
Kannen valmistuksen loput työvaiheet suoritettu, tekeytyköön siinä parisen viikkoa. Juhannuksena viitsi tuollaisen kanssa värkätä.  :)

Poissa SkoNalle

Vs: Remonttia
« Vastaus #1295 : 15.06.2019 19:14 »
Tosin havaintojeni mukaan juuri se ensimmäinen satsi tarttuu aina myllyyn mieluummin kuin seuraavat. Olkoonpa se tehty valmisbetonista tai hiekka-sementtiseoksesta. Vähän sama juttu kuin lätynpaistossa, jota sitäkään en hallitse enkä osaa.  ;D

OT: Ei se eka lätty pannuun kiinni tartu, kun lätynpaistolle on oma valurautapannunsa - jota ei kukaan saa muuhun käyttää...

Hyvin on pinta tasotettu sileeks  :)
ʕ•ᴥ•ʔ
Skoda Octavia Combi 1.4TSI Dsg Style 2018
ex. Skoda Octavia Combi 1.4TSI Dsg Elegance 2015

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1296 : 15.06.2019 20:12 »
OT: Ei se eka lätty pannuun kiinni tartu, kun lätynpaistolle on oma valurautapannunsa - jota ei kukaan saa muuhun käyttää...

Hyvin on pinta tasotettu sileeks  :)
Meillä on sellainen 7-reikäinen valurautapannu, sillä jotenkin osaan paistaa.

Kieltämättä, sileä pinta tuli kanteen. Pitää kertoa pojalle terveisiä. Itse yleensä olen ollut tuotantolinjan alkupäässä krouvimmissa hommissa. Harjoitellut kauemmin vedenheittoa, ettei tulisi kurasta lirua eikä karhunpaskaa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2019 20:16 kirjoittanut Vaari »

Poissa toukopouko

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 88
Vs: Remonttia
« Vastaus #1297 : 18.06.2019 11:01 »
Ulkoporeltaan päälle on rakenteillaan lasikatos. Tässä mietin että kun altaassa ollaan viileällä kelillä, niin se höyryhän kondensoituu siihen lasin pintaan. Onkohan olemassa mitään nyrkkisääntöä paljonko lasiin pitäisi laittaa kaatoa, että se vesi valuisi lasin pintaa pitkin pois, eikä tippuisi suoraan kylpijöiden päälaelle?

Poissa Vaari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 751
Vs: Remonttia
« Vastaus #1298 : 19.06.2019 20:51 »
Kaivonkannen betoni vaikutti sen verran kuivahtaneelta, että otin kannen hallitusti alas peräkärryn kyydistä. Hieman aina teettää yksikseen ährääminen konstailua. Varsinkin, kun ei enää ole voimia paljon jäljellä.
Tuolla samalla vehkeellä suunnittelin laskea kannen paikoilleen kaivon päälle. Peruuttaa vain peräkärryn kaivon viereen.
Hieman puuhaa olisi helpottanut, jos olisi ollut nosturin puomin päällä "kissa", mutta en äkkiseltään keksinyt, mistä sellaisen tekisin. Jälkeenpäin muistin, että olisihan minulla ollut jemmassa pari tarkoitukseen sopivaa pyörää. Siihen vain tehnyt vanerista poskilevyt ja sopivan mittaiset ruuvit akseleiksi.
 

Poissa PgPete

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1385
Vs: Remonttia
« Vastaus #1299 : 19.06.2019 21:18 »
Vapise Pekkaniska!