autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Uusien Toyota-autojen toimitusketju ja tilausten seuranta  (Luettu 35402 kertaa)

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 658

Sähköpostiin tuli tietä että auto on valmistunut ja lähtenyt tehtaalta.
Portaalista löytyi tehtaan nimi  :   Toyota City (Aichi Prefecture), JAPAN
Auto on portaalin mukaan tulossa Belgian kautta.

Ehkä jonain päivänä...

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
No onneksi olkoon. Pari kuukautta ja auto alle. Taisi vähän olla pelko puserossa, kuinka ehti tilaus sisälle. Taitaa se pitää paikkansa, että tuo meille tuleva 850-1000 auton kiintiö on järjelliseen aikaan saatavilla. Jenkeissä vissiin jo yksistään kysyntä on ylittänyt moninkertaisesti niiden 5000 auton kiintiön. Kauppiaan jonossa, kun on jo 30 valmiina ja tälle vuodelle saa enää 2 kpl lisää. Alkupuolelle on kuulemma päässyt Corona iskemään, vaikka tehdas rakentamiseen on terve. 6,6 kW autolaturi tulee meille kaikille. 1500 W DC/AC invertteriä ei kuulemma ollut listalla, kun se rakensi meille tulevia kokoonpanoja. Sanoi, että olisi kyllä ottanut, jos olisi listalta löytynyt. No annoin sille vihjeen, että seuraa, jos tuonne tulee tietoa jälkiasennuspakeista 230 V maihin.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2020 14:42 kirjoittanut euroshopperi »

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 658
Meinaatko että näissä kaikissa Suomen plugari Raveissa on 6.6kW laturi?
Jos on niin, onkohan se 1- vai 2- vaiheitenen?


Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
No satuin saamaan puhelun kaverilta, joka oli ruksinut listalta ne valinnat, joita meidän autoihin tulee. Sanoi kyllä selvällä suomenkielellä, että saan levittää tietoa, että 6,6 kW laturi tulee meillä kaikkiin. 2-vaiheisuudesta päästiin jo puolentunnin kuluttua tilanteeseen, että pitäisi saada käsiin tuon invertterin ohjauspiirin datat, jotta voisi päätellä, mitä se pystyy syömään oikeasti.
 Meille ei kuulemma ollut edes tarjolla tuota 1500 W invertteriä. Valtakunnan verkot ym tuli selvitettyä lisäksi ja tietysti sen kokemukset niiden Portugalissa tehdyille ratatesteille. Lupasi lähettää saatavilla olevat datat vielä sähköpostiin, mutten ole vielä ehtinyt kattoa, mitä tuli.

Laitoin vielä, josko voisi ystävällisesti tiedustella täältä invertterin saatavuutta meille, kun tuo näyttää ihan plug and play osalta. Kytkin konsolin tyhjään paikkaan, ECU ja laatikko kiinni.

https://www.toyota-industries.com/products/automobile/electronics/inverter/
« Viimeksi muokattu: 02.08.2020 11:51 kirjoittanut euroshopperi »

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1787
No satuin saamaan puhelun kaverilta, joka oli ruksinut listalta ne valinnat, joita meidän autoihin tulee. Sanoi kyllä selvällä suomenkielellä, että saan levittää tietoa, että 6,6 kW laturi tulee meillä kaikkiin. 2-vaiheisuudesta päästiin jo puolentunnin kuluttua tilanteeseen, että pitäisi saada käsiin tuon invertterin ohjauspiirin datat, jotta voisi päätellä, mitä se pystyy syömään oikeasti.

Mikähän mahtaa olla syynä, että laturi on juuri 6,6 kW eikä 7,4 kW kuten monessa muussa? Liittyisikö jotenkin Japanin mystisten sähköverkkojen jännitteisiin ja normaaleihin sulakekokoihin siellä. Äkkiseltään en kyllä löytänyt tietoa, mikä vahvistaisi tuon olevan jotenkin luonnollinen tehoraja sikäläisillä sähköverkoilla. Siellähän on 100V jännite, ja eri puolilla maata eri taajuus 50/60 Hz.
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
Äkkiseltään täysin luulopohjalta voisi vetäistä 7,4 kW olisi 400 V ja 6,6 kW 230 V syöviä.

Poissa Taky

Äkkiseltään täysin luulopohjalta voisi vetäistä 7,4 kW olisi 400 V ja 6,6 kW 230 V syöviä.


240v löytyy nollan ja vaiheen väliltä, 400v vaiheiden väliltä.

Vaiheen ja nollan välistä jännitettä kutsutaan vaihejännitteeksi UP, joka Suomen pienjänniteverkossa on 230 V. Vaiheiden välistä jännitettä kutsutaan pääjännitteeksi. Verkon pääjännite on, Suomen pienjänniteverkossa 400 V.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmivaihevirta
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
Niin siis tarkoitinkin juuri 2-vaiheista ja 1-vaiheista kytkentää. Sama juttu, kun on lämminvesivaraajiakin, joita voi kytkeä 2-vaiheisena, eli 400 V kytkentänä.

Poissa JiiJii71

Kuuluisi vahvasti sinne Rav4 plug-in palstalle, mutta mikä lataus siinä siis onkaan?🤔
Work hard not smart.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
Tilausten seurantaa hipoen. Meille on kaikki mallit tilattu 6,6 kW laturilla ja se on 1-vaiheinen. En saanut vielä selville, pystyykö laturi ottamaan kuitenkin vastaan myös 400 V jännitteen, kuten ohjekirjassa lukee. Ajatuksena siis sama, kuin esim partakoneissa. Ne syö kaiken 100-250 V jännitteen ja syöttää koneen akulle täsmälleen saman tasavirran, riippumatta syöttöjännitteestä. Autossahan on sama tilanne skaalattuna hieman isompaan.

Poissa JiiJii71

Eli 11kW (3x16A) type-2 tuo ottaa siis vastaan saman kuin Prius eli 3,7kW? 22kW (3x32A) se ottaa vastaan 6,6kW?
Work hard not smart.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
Joo. Accelev voisi alkuun olla pakollinen, mutta odotan, mitä niiltä on tulossa, kun mainostavat tuovansa 3-vaiheisen version piakkoin markkinoille. Sehän olisi siis 3x10A => 1x30A. Eli juuri se mitä haen. Nykyisethän on 2-vaihetta yhdistäviä. Eli mitäs tilasivat yksivaiheisena. Epäilen, että Toyotan omat laturit saa jättää maahantuojan tappioksi, jos eivät ole niitä tilatessaan ymmärtäneet, ettei kenelläkään ole järkeä ottaa auton takia 3x50A liittymää ja maksaa sähköä koko talon muusta kulutuksesta ja monen vuoden auton sähköjen verran heti kättelyssä. Itte ainakin lataan tulevilla piuhoilla ja odotan noita 3-vaiheisia pönttöjä tulevaksi.

Poissa Taky

Sehän olisi siis 3x10A => 1x30A.

Ei se suoraan summapeliä ole 1-1. Muutaja kautta, niin häviöitä syntyy.

3x20A sulakkeiden takaa, niin 8kW.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2020 21:34 kirjoittanut Taky »
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
Ei se suoraan summapeliä ole 1-1.

Accelevin kohdalla tulee myös jännitehäviöt eduksi, kun saadaan useammalta vaiheelta otettua pienemmällä amperimäärällä imuroitua. Sehän on huomattava etu jo 2-vaihekytkennässäkin. Yhdestä vaiheesta imuroitu 30 A syö jännitehäviönä jo tehoa reippaasti. Ja mitä huonommat narut, niin pahemmin. Oikosulkuvirrat olisi hyvä tarkistaa siitä laturin kytkennästä muutenkin. Mullakin tuo tökkii, kun 30 v sitten tuli maakaapeli vedettyä 4x2,5+2,5 langoilla. Kunhan suoristan pihalaattoja, niin 10 neliön kaapelin laitan kyllä tilalle.

Poissa CorAveRav

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2245
Vs: Uusien Toyota-autojen toimitusketju ja tilausten seuranta
« Vastaus #334 : eilen kello 09:55 »
Sähköpostiin tuli tietä että auto on valmistunut ja lähtenyt tehtaalta.
Portaalista löytyi tehtaan nimi  :   Toyota City (Aichi Prefecture), JAPAN
Auto on portaalin mukaan tulossa Belgian kautta...
Laiva Pleiades Leader lähti 1.8 Nagoyasta, eta 1.9 Bristol eli noin 3-4.9 Zeebruggessä ja Malmössä 5-7.9. Hankoon sitten syys-lokakuun vaihteessa.

Poissa Jonsikka

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 32
Vs: Uusien Toyota-autojen toimitusketju ja tilausten seuranta
« Vastaus #335 : eilen kello 12:19 »
EMS Highway on tänään Malmössä. Näkyykö siitä vielä mihin jatkaa Malmön jälkeen.

Myyjän mukaan auto edelleen Malmössä, mutta lupaili silti luovutusta 14.8.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
Vs: Uusien Toyota-autojen toimitusketju ja tilausten seuranta
« Vastaus #336 : eilen kello 12:49 »
Thames highway on ollut jonkun aikaa satamassa ja nyt se on siirtynyt tuon autokentän viereen Demeterin viereen. Se tulee Hankoon seuraavana.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 658
Vs: Uusien Toyota-autojen toimitusketju ja tilausten seuranta
« Vastaus #337 : eilen kello 13:27 »
Laiva Pleiades Leader lähti 1.8 Nagoyasta, eta 1.9 Bristol eli noin 3-4.9 Zeebruggessä ja Malmössä 5-7.9. Hankoon sitten syys-lokakuun vaihteessa.
Kiitos tiedosta.

Ehh. noita tuon nimisiähän on vaikka kuinka paljon. Mitenkäs sitä voisi seurata?

« Viimeksi muokattu: eilen kello 13:30 kirjoittanut Tietäjä »


Poissa Jonsikka

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 32
Vs: Uusien Toyota-autojen toimitusketju ja tilausten seuranta
« Vastaus #339 : eilen kello 13:59 »
Thames highway on ollut jonkun aikaa satamassa ja nyt se on siirtynyt tuon autokentän viereen Demeterin viereen. Se tulee Hankoon seuraavana.

OK. Kiitos. On tää uuden auton toimituksen seuraaminen koukuttavaa ja mielenkiintoista. Ja mulla menny vasta vähän reilu kaks kuukautta tilauksesta. Säälin teitä Rav4 tilaajia... Ja tietty puolisoita kanssa.   ;D