autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt / peräöljyt  (Luettu 985 kertaa)

Poissa Juuha

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 716
Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« : 12.05.2019 15:58 »
Oli vain moottoriöljyille keskustelu niin tehdään toinen voimansiirrolle.

Onko mitään ideaa käyttää GL-4+ (GL-4/GL-5) luokitusta tavallisessa yhdistetyssä vaihteisto-vetopyörästössä? Tavallinen etuvetoinen manuaali kyseessä ja vaatimus 75W-90 GL-4 tai GL-5.

Vaihtoehtoina:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590095/Castrol-Syntrans-Multivehicle-75W-90-1L-GL-34-vaihteistooljy
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590085/Castrol-Syntrans-Transaxle-75W-90-1L-GL-4-vaihteistooljy

GL-5 öljyssä korkeampi paineenkesto mutta voiko se haitata synkronoinnin toimintaa? Merkkihuollossa laittoivat viimeksi Mobilube 1 SHC 75W-90 GL-4/GL-5 mutta tuo on pakkasilla turhan jähmeää ja tuntuu että synkrot ruksahtaa helposti jos nopeasti vaihtaa, rauhallisesti vaihtaessa ei ongelmia. Castrol Multivehiclestä hyviä kokemuksia edellisessä autossa (siihen ei GL-5 ollut hyväksytty), mutta mietin jos laittaisin Transaxle, onko sen GL-5 luokituksesta enemmän hyötyä vai haittaa?

Poissa 234

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 48
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #1 : 12.05.2019 17:28 »
Laittaisin sitä mitä castrolin sivuilla oleva valitsin kertoo, jos sitä merkkiä.

Fuchs Titan Sintofluid 75W-80, vaihdettu useampiin autoihin, omaan toiseen 2 kertaa,  50tkm hyvä vaihtoväli.
Pakkasilla on muutenkin hyvä antaa laatikkoöljyjen lämmetä, kestää vaihteistot pidempää ilman vikoja, myös ne automaatit.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2019 17:31 kirjoittanut 234 »

Poissa 234

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 48
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #2 : 12.05.2019 18:03 »
Kerran vaihdatin yhteen autoon öljyt ja laittoivat teboilin koska niitä käyttivät, kuumalla ilmalla pidempää ajoa ja kärry perässä tuli lisää sellasta jähmeyttä laatikkoon. Vaihdoin itse toiset öljyt kesän aikana ja toiminta parani.

Varmasti on eroja öljyissä eri valmistajien kesken vaikka purkin kyljessä olisi samat tekstit, sitten jos laatikko on tarkempi öljyistä sekin vielä vaikuttaa.   

Paikalla Kennedy

Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #3 : 12.05.2019 18:12 »
GL5 voi syödä keltametalli osia eli syncron renkaita, mutta jos se on hyväksytty niin ei pitäisi olla ongelmaa.
On myös erikseen GL5 nesteitä jotka ilmoittaa, ettei kuluta.

En silti näe mitään syytä miksei käyttäisi suoraan GL4 tai 4+ nestettä. Tuskin huonompaan suuntaan menee. RVS vielä laatikkoon jos vähän enemmän kilsoja takana.


Itselleni ostin Liqui-Moly GL4 75W-90 (vai olikohan 4+) nestettä paikallisesta Fixuksesta. Oli 11e/L ja varmasti yhtä hyvää kuin Castrol. Tosin auto on eri ja siinä sai vain GL4 käyttää.

300ZX kesäleluna

Poissa Juuha

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 716
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #4 : 13.05.2019 14:59 »
Castrolin suositus tarjoaa jopa puhtaita peräöljyjä laatikkooni joten siitä suosituksesta ei apua. Syntrans nimestä päätellen myös tuo Transaxle luulisi olevan synkroille optimoitu ja käsittääkseni GL-4+ merkinnällä (GL-4/5 sijaan) halutaan viestittää samaa. Sen lisäksi että ovat turvallisia keltaisille metalleille.

Mutta silti herää kysymys toimiiko yhtä hyvin synkrojen kanssa kuin pelkkä GL-4. Tämän mukaan GL-5 paineenkesto johtaa siihen että käytettyjen öljyjen seassa enemmän keltaista metallipurua (vaikkei syövytä keltaisia metalleja), siitä johtuen että kova paineenkesto hidastaa synkrojen lukkiutumista. https://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf

Joten on vähän valinta edessä haluaako hyvän paineenkeston yhdistetylle vaihteisto-vetopyörästölle (GL-4+) vai optimoidun synkrojen toiminnan (GL-4). Varmaaan paras vain pysyä GL-4 luokassa kun se ohjekirjan mukaan riittää.






Poissa Markku

  • Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3823
  • Golf Variant 1,9 Tdi -02 Skoda Rapid 1,6 tdi -15
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #5 : 13.05.2019 16:15 »
Mikähän auto/loota sinulla on?
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.
_____________________________________
Autostadiumin jäsenvastaava

Poissa Juuha

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 716
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #6 : 13.05.2019 17:22 »
Mikähän auto/loota sinulla on?

Mazda 6 -03 5v manuaali

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1136
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #7 : 13.05.2019 18:23 »
Laitoin takavuosina hyvin toimivaan Hiluxin laatikkoon uudet huippuöljyt ja v***ksi meni. Synkronointi heikkeni oleellisesti.

Poissa Markku

  • Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3823
  • Golf Variant 1,9 Tdi -02 Skoda Rapid 1,6 tdi -15
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #8 : 13.05.2019 21:48 »
Joo, matukan laatikkomaailmaa en tunne, mutta tuonkin ikäisissä voisi lähteä asiaa miettimään siltä pohjalta että mikä oli parasta saatavilla olevaa silloin kun auto oli uusi ja laittaa sitä tai vastaavaa.

Öljyvalmistajan sivu varmasti suosittelee uusinta (ja kalleinta) öljyä ja se onkin paras uusiin autoihin.

Omaan Golfiin, joka on vuotta vanhempi, laitoin tätä ja hyvin toimi viime talvena:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/599515/Motox-Syntrans-75W-90-GL-4-vaihteistooljy-1L
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.
_____________________________________
Autostadiumin jäsenvastaava

Poissa Juuha

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 716
Vs: Vaihteistoöljyt / peräöljyt
« Vastaus #9 : 13.05.2019 22:50 »
Nuo vaihteistoöljy-luokitukset ei varmaan juurikaan muuttuneet vuosien varrella, tämä laatikko vaikea koska ohjekirjan mukaan melkein kaikki käy kun GL-4 ja GL-5 molemmat hyväksyttyjä. Suurempi kysymys lähinnä miten korkeampi paineenkesto vaikuttaa synkronointiin ja  kylmäjuoksevuuteen, näihin en ole ihan tyytyväinen Mobililla. Kun yhdistetty vaihteisto-vetopyörästö (englanniksi transaxle), ajattelin jos tuo Transaxle parempi mutta ei ehkä sittenkään:

Vertailin Brookfield viskositeeteja @ -40 C
Castrol Multivehicle 20000 cP
Redline MT-90 32000 cP
Castrol Transaxle <50000 cP
Mobilube SHC 66000 cP

Selittää miksi tuo Mobil kuin vaseliinia pakkasilla ja myös Castrol Transaxle voi olla melko jähmeää.