https://tummennuskalvot.fi/

1.5 tsi evo

Onkos nuo täristykset ja kengurunloikat saatu kuriin päivityksillä myös manuaali vaihteisten osalta??
 
Eikös 1.5tsi ja gtin hintaero ole aika marginaalinen. Ottaa suoraan siis gti 2.0 tsi dsg ja välttää koko ongelman.
 
rosso sanoi:
Eikös 1.5tsi ja gtin hintaero ole aika marginaalinen. Ottaa suoraan siis gti 2.0 tsi dsg ja välttää koko ongelman.
Marginaalinen 10ke hintaero. Itse ainakin kärsin mieluummin pikkujuttuja tuolla hintaerolla :rolleyes:

Ja ei, eipä tuo softapäivitys itselläni ainakaan kaikkia ominaisuuksia poistanut (on tosin DSG). Jos siis odottaa bensiinimoottorilta täydellisen tasaista suoritusta kylmänä ja lämpimänä niin suosittelen katsomaan muualle :)
 
Kyllähän moottorin kuin moottori kuuluu toimia tasaisesti kylmänäkin, kun käyttömoottoreista puhutaan. VAG ei taas osaa.
 
eGe sanoi:
Marginaalinen 10ke hintaero. Itse ainakin kärsin mieluummin pikkujuttuja tuolla hintaerolla :rolleyes:

Ja ei, eipä tuo softapäivitys itselläni ainakaan kaikkia ominaisuuksia poistanut (on tosin DSG). Jos siis odottaa bensiinimoottorilta täydellisen tasaista suoritusta kylmänä ja lämpimänä niin suosittelen katsomaan muualle :)

4 tonttua hintaero?

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/tammikuu/Polo-nro-2-WLTP.pdf

Meinasin että kai se seuraava auto voisi olla gti kuin noin pieni on hintaero
 
Oliko tuo 2.0 TSI 190hv jo silloin tarjolla Ocuun? Se olisi kyllä nykytiedolla itselläkin valinta, varsinkin kun sen saa vielä nelivetona.
 
Tuossa juttelin yhden superb omistajan kanssa ja hän kyllä sanoi että päivityksen myötä moottorin ongelmat poistuivat täysin.
 
eGe sanoi:
Oliko tuo 2.0 TSI 190hv jo silloin tarjolla Ocuun? Se olisi kyllä nykytiedolla itselläkin valinta, varsinkin kun sen saa vielä nelivetona.
Olihan se. Sekä etu- että nelivetona.
 
artturiT sanoi:
Tuossa juttelin yhden superb omistajan kanssa ja hän kyllä sanoi että päivityksen myötä moottorin ongelmat poistuivat täysin.

Voin vahvistaa tämän osaltani. Moottori ja dsg toimii päivityksen jälkeen moitteetta.
 
artturiT sanoi:
Tietääkö joku miten on manuaali vaihteisen laita
korjaantuko se päivityksen myötä??

Minulla on tämä evo kone manuaalilla ja 150hv versiona. Päivityksen jälkeen liikkeellelähdöt siistimpiä eikä aikaisempaa ajoittaista hermostuneisuutta ole esiintynyt. Nykimistä tuo omani ei juuri ole ikinä harrastanut joten paha mennä sanomaan siitä.
 
artturiT sanoi:
Onko sinulla octavia vai superb??

batman14 sanoi:
Seat Ibiza, mutta samaa konsernin tekniikkaa koneen osalta tässä on kuin Skodassakin.

Vasta nyt tulin katsoneeksi että tämä säie onkin jostain syystä Skoda-alueella vaikka samaa konetta on muissakin konsernin merkeissä. Eli siinä mielessä osuva kysymys artturiT:ltä. Jatkan samaan hengenvetoon tervetulotoivotukset artturille. Kysymällä asiat usein selviävät. Vinkkinä heitän pari vaihtoehtoa. Esimerkiksi batman14:lla on viesteissään linkki autoonsa ja minulla löytyy profiilia klikkaamalla kaikki Autotallissa olevat autoni, nykyinen ja entiset.
 
Tuosta TSI 1.5evo moottorista on niin ristiriitaisia tietoja tuon värinöiden, kenguru ilmiöiden yms. suhteen että siksi asia kiinnostaa kun monet kehuu että ongelma poistui softa päivityksellä ja muutamat taas että ei mitään apua ole ollut.

Kummeksuttaa vaan että ks. moottorilla myydään autoja edelleen mm. Skodalla on aika moinen valikoima automalleja juurikin tuolla moottorilla, että miten ihmeessä jos moottori on todella niin ongelmallinen niin kuin jotkut sen sanoo olevan niin miten voi olla mahdollista että kauppa käy ja valituksia ei ainakaan tuoreeltaan ole enää kuulunut, vai onko nämä viimeisimmät uudet mallit moottorin osalta jotenkin erilaisia.

Lähinnä kiinostus on Skoda tuolla ks. moottorilla ja manuaali vaihteisena, miten on kyseisen auton omistajat, toimiiko auto niin kuin pitää vai onko ongelmaa.

Tietenkin saman vaihteisto ja moottori yhdistelmän omaavia autoja on myös muilla merkeillä niin hekin voisi kertoa kokemuksistaan.

Niin ja Kiitos juupeli tervetulo toivotuksista.
 
artturiT sanoi:
Kummeksuttaa vaan että ks. moottorilla myydään autoja edelleen mm. Skodalla on aika moinen valikoima automalleja juurikin tuolla moottorilla, että miten ihmeessä jos moottori on todella niin ongelmallinen niin kuin jotkut sen sanoo olevan niin miten voi olla mahdollista että kauppa käy ja valituksia ei ainakaan tuoreeltaan ole enää kuulunut, vai onko nämä viimeisimmät uudet mallit moottorin osalta jotenkin erilaisia.

Taisi olla viime kesää kun huollatin autoani viimeksi ja sain koeajoon tutulta myyjältä Scalan tuolla koneella mutta dsg:llä. Kyselin uteliaisuuttani häneltä "kuulemistani tarinoista" yksvitosen käytöksestä. Halusin kokeilla miten kaveri vastaa. Ammattimiehenä antoi ymmärtää että tuolloin uuden Scalan myötä Skodalle tulee viimeisin versio tuosta moottorista. Minulle kun ei kannata alkaa tekniikkaa avaamaan, niin totesi vain näiden "paranevan" kaiken aikaa.

Tuon saa jokainen tulkita vapautuneesti  :D
 
itsellä ollut nyt ajossa n. viikon verran 10000km ajettu 1.5 tsi manuaalilla. Auto on ollut esittely auto liikkeellä, enkä tiedä ovatko tehneet päivitystä autoon. Itse en ole huomannut mitään muuta nykimistä paitsi silloin kun autolla lähtee "kylmänä" ekaa kertaa liikkeelle. Webaston käytöllä ei tunnu olevan vaikutusta. Nykimistä/hyytymistä jatkuu ehkä n. ensimmäisen 20m matkan ajan ja tämän jälkeen toimii ilman nykimisiä. Aivan kun ei saisi tarpeeksi bensaa yms. Samaa ongelmaa kyllä on perheen kakkos autossa (VW Golf 7 1.2TSi). Se käyttäytyy mielestäni ihan samalla tavalla, tosin se ei ehkä ole ihan noin silmiin pistävää kuin Skodassa. Muuten todella tyytyväinen moottoriin ja sen tehoihin. Aikaisempi oli 520d (184hv vm. 2013) ja en kyllä tehoissa juurikaan ainakaan tyhjänä juurikaan huomaa eroa, ehkä sitten kun auto on täyteen lastattu. Octavia tuntuu jopa tehokkaammalta kuin bmw. Tosin automaattia ja manuaalia on vähän hankala verrata, koska jos vertausta tehdään esim. kaasun polkemisella pohjaan, automaatti miettii kuitenkin aina sen jonkun sekunnin osan ennen kuin vaihtaa pienemmälle ja lähdetään. Manuaalissa kun on jo sopiva vaihde silmässä esim. ohitukseen lähdettäessä.
 
Reilu 10tkm tullut ajettua 1.5 TSI moottorillisella superbllä manuaali laatikolla ja muutama kokemus ks. autosta ja moottorista:

Auto on erinomaisen hyvä ajettava, menee suoraan venkoilematta.
Lämpöä riittää kovimmillakin pakkasilla ja sitä alkaa tulla nopeasti.
Kyyti on eleettömän mukavaa ja pehmoista
Vaikka auto on iso on käsittely helppoa ahtaissakin paikoissa

Moottorista:
Hämmästyttävän pieni ruokainen
Tehoa on ihmeteltävän paljon ja vääntöäkin löytyy

Tuon 2 pytty moodiin menemisen huomaa mutta se ei ole järin häiritsevä, ainut tilanne jossa pientä värinää tuntee on noin 100:sen vauhdissa kun mennään 2 sylinterillä ja joskus tuntuu pieni nykäys. Eli kyllä sen tuntee ja huomaa jos siihen oikein kiinnittää huomioa. vaikutus lähellä sama kuin renkaat ei olisi ihan prikuleen tasapainossa mutta ei missään nimessä oikeasti häiritsevä.
Tuota värinän tunnetta ei huomaa tai jos se tuntuu niin vaihtaa vaihteen pykälän pienemmälle niin se häviää vaikka mentäisiin edelleen 2 sylinterillä. Oisko kysessä se että mennään tuolloin liikaa vedättämällä?? Erittäin tyytyväinen ole autoon ainakin tähän mennessä.
 
artturiT sanoi:
Oisko kysessä se että mennään tuolloin liikaa vedättämällä?? Erittäin tyytyväinen ole autoon ainakin tähän mennessä.
Tämä oli myös oma johtopäätös Golfin kanssa. Tuon tärinän saa myös ajoittain esille kaupungissa automaatin kanssa, kun jonossa valuu hieman alle 40 vauhtia ja lähtee siitä nostamaan jonon mukana vauhtia verkkaisesti.
 
Meillä on Superbissa kohta 30 tkm mittarissa. Muutaman kerran kosteilla keleillä on sytyttänyt EPC-valon kojelautaan ja muitakin merkkivaloja, on toennut sillä, että sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Siitä mainitsen tilauksessa. Toiseksi valitan siitä että auto kuluttaa öljyä, mutta kai se 1-1.5 litraa huoltovälillä on näissä vakio ihan uudesta saakka.

Vähällä menee kokoisekseen ja muusta ei vaimo ole valittanut, kuin dsg:n hitaasta reagoinnista, kun pitäisi oikeasti lähteä rivakasti esim. risteyksestä. Ensin empii ja sitten ampuu. Lienee kehittänyt tuohonkin ominaisuuteen oman konstinsa, kun ei ole viime aikoina maininnut.
Omat ajot autolla jäävät kolmeen kertaan vuodessa, renkaanvaihtojen yhteydessä parin kilsan lenkki ja kerran vuodessa huoltoon ja takaisin. Riittää hyvin.
 
Itsellä kyseisestä moottorista kokemusta 28 000 km edestä. Seatin nokalla eikä Skodan, mutta sama kone kyseessä.

Alussa kone oli aika hermostunut ja jopa vähän vaikea liikkeellelähdöissä, mutta puolen vuoden ikäisenä tehtiin kampanjapäivitys, jonka jälkeen ongelmat hävisivät kokonaan. Eli lähdöissä sai olla tosi tarkkana kaasun ja kytkimen kanssa, ja helposti tuli nykiviä lähtöjä. Päivityksen jälkeen toimii kuten normaali manuaalivaihteinen kuuluu toimia.

Kulutus on aika maltillista, ja kone on sellainen hyvä arkikone. Ei tarjoa juuri mitään jännittäviä ominaisuuksia, mutta vääntöä ja tehoa riittää ihan tarpeeksi Ibizan kevyeen koppaan. Tai no ainahan lisää tehoa voisi olla, mutta tuolla pärjää ihan hyvin. Ei tarvitse koko aika vispata vaihteita jos ei jaksa, vaan väännöllä jaksaa mennä ihan hyvin.

2-syl tilan siirtymisen ei juurikaan huomaa, mutta jos seuraa ''Eco'' valoa mittaristossa niin aivan minimaalisen pieni nykäys saattaa joskus tuntua. En uskoa, että kukaan matkustaja sitä ikinä on huomannut, eli puhutaan pienestä nykäyksestä ja ehkä korostuu jos kone ei ole vielä täysin lämmin ja ajetaan pienillä kierroksilla.

 
Anteeksi. En kirjoita hyvin suomeksi. Mutta kirjoitan siitä.
ECU-ohjelmistopäivitys ei korjannut kaikkia autoja. Minulla on Octavia 1,5tsi MY18 manual. Minulla on ECU-päivitys syksyllä 2019. Se ei auta, auto nykii koko ajan. Sama on moottorin ollessa lämmin.
Kun ECU-päivitys ei auta, myyjä alkaa sanoa "Autollesi on normaalia, sinun on opittava ajamista". Mutta aja ajattelematta mahdotonta.
Ostin tämän auton 2,5 vuotta sitten. Nyt on 35000 km. Ja koko tämän ajan myyjä - "Autokeskus" ja maahantuoja "HELKAMA Auto" tee minulle hölmö.
Minulla oli ennen paljon muuta autoa, tein koeajon paljon toisen VAG: n kanssa. Ei ole koskaan tapahtunut, etten osaa ajaa normalia.
Asuin 2 vuotta helvetissä ja maksan siitä 28k eurosta.
Vihaan tätä autoa, se vie paljon terveyttäni.