autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: 1.5 tsi evo  (Luettu 12193 kertaa)

Auris

• Vieras
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #40 : 20.08.2019 15:03 »
^on. Nykäyksiä vaan tulee ennen kuin moottori on täysin lämmin.

Poissa Zasa

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #41 : 20.08.2019 16:08 »
Onko nykimistä myös moottorinlämmityksen jälkeen weballa tai sähköisellä lämppärillä?
Audi A3 BS S-tronic Fl-17
Nissan Qashqai Dig-T 115 N-Connecta 2018

Auris

• Vieras
« Vastaus #42 : 20.08.2019 16:13 »
Sähkölämppärillä moottoria ei saa riittävän lämpimäksi. Webastolla saa jos kunnolla tohottaa, mutta mikä järki kesäkeleillä.

Poissa Zasa

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #43 : 20.08.2019 16:15 »
Ihan talviolosuhteita tarkoitin. Omistatko 1.5 TSI:n vai onko mutu juttuja? Tunnut hyvin olevan niistä perillä.

Auris

• Vieras
« Vastaus #44 : 20.08.2019 16:17 »
En enää. Moottori nykii kesälläkin.

Poissa Zaphod

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #45 : 20.08.2019 16:31 »
Eli sinulla ehti puolen vuoden aikana olla vanha Auris, sitten 1.5TSI Octavia, jonka jälkeen 1.0TSI Octavia ja jälleen vanha Auris? Joskus pitää muistaa mitä nettiin kirjoittaa...

Auris

• Vieras
« Vastaus #46 : 20.08.2019 16:34 »
Ei ole Aurista ollut eikä 1.0 Octaviaa. Sellaisilla olen kyllä ajellut mutten ole omistanut enkä väittänyt missään omistaneeni.

Poissa Zaphod

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #47 : 20.08.2019 16:39 »
Annoit ymmärtää ainakin jossain määrin että on:
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=986.msg604561#msg604561

Ja trollsten ajanhan sinä muistatkin viitaten 1.5tsi ruskeaan Octaviaan ja sitä ennen olleeseen Aurikseen. Se että VAG sinua kovasti häiritsee ja et sellaista omista, niin kuinka paljon tyydytystä saat tästä kirjoittelusta?

Ihan sinänsä sama, en ole ajanut metriäkään 1.5 TSI Evolla, niin minä en ainakaan tiedä. Todennäköisesti se kylmänä nykii kun siitä kirjoitetaan.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2019 16:41 kirjoittanut Zaphod »

Auris

• Vieras
« Vastaus #48 : 20.08.2019 16:43 »
Eli onko niin että tästä asiasta ei saisi kirjoittaa? On kuitenkin väistämätön fakta, että ongelma on olemassa niin siitäkö ei saisi kirjoittaa, että MMV:llä ei tule paha mieli?

Poissa Zaphod

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #49 : 20.08.2019 16:45 »
Ei minua hetkauta TSI:n nykiminen, ei ole enää yhtään VAG:a taloudessa. Se että asiasta keskustellaan on eri asia kuin jonkun agendan ajaminen. Zaphod/MMV over and out!

Poissa Zasa

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #50 : 20.08.2019 16:46 »
^^Kaunko ja milloin sinulla oli 1.5TSI? Hyvä että ongelmista kirjoitetaan ja tietoisuus paranee.

Poissa batman14

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Seat Ibiza
« Vastaus #51 : 20.08.2019 17:00 »
Joo pidetään nyt keskustelu ihan asiallisena.

Itse en itse asiassa tiedä onko tuossa Ibizassa hiukkasloukkua. Myyjältä sitä kysyin luovutuksessa ja lupasi selvittää, mutta ei ikinä palannut asiaan. Mistäköhän sen saisi tietää muualta kuin kysymällä huollosta? Auto rullanut tehtaalta 12/2018 ja on viimeisiä tuolla moottorilla varustettuja Ibizoja koska tuotanto lopetettiin ensin pitkän WLTP-tuotantokatkoksen jälkeen. Vähän tämän jälkeen moottori ilmestyi Polon valikoimaan, ja uskon että tämä oli konsernin päätös tarjota konetta paremmalle merkille.

Kyllä muistan ainakin Audi A4 (B8 vm.2008) 1.8tfsi quattrossa vähän samanlaista oiretta. Ihan ensimmäiset sadat metrit kylmänä saattoi olla lievää nykimistä, mutta ei se nyt mielestäni ollut mikään ongelma.

Tuntuu, että keskustelussa menee aika monella puurot ja vellit sekaisin. Käsittääkseni se menee niin, että tuo kenguru-ilmiö liittyy liikkellelähtöön, nykiminen itse ajamiseen ja sitten osa puhuu jostain sylinterien lepuutusjärjestelmän päälle/pois kytkeytymisestä.

Poissa eGe

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Audi A4 Avant
« Vastaus #52 : 20.08.2019 18:33 »
Oman katiskan profiilista voi käydä lukemassa enemmänkin omia havaintoja näistä mainituista 1.5 TSI EVO:n vaivoista. Omastakin yksilöstä löytyy mainitut pienet nypytykset kylmällä moottorilla ekan muutaman kilometrin aikana mutta siinäpä se. En kyllä itse ole älynnyt edes kuvitella kyseessä olevan niin maailman kaatava vaiva, että siitä aletaan kirjoitella kuin vanhojen TSI-moottoreiden jakopäävioista konsanaan ;D

Oman auton profiiliin myös kirjoittelin siitä, että olin valitellut DSG:n tärinöistä mutta naapurifoorumin puolella tiedettiin todeta senkin olevan tämän TSI:n ominaisuus. Hieman sillä näkökulmalla seurattua tuli todettua, että voihan se hyvin olla mahdollistakin, että tuo DSG vedättää pienestä vauhdista hieman liian isolla vaihteella ja samalla sylinterinlepuutus on päällä jolloin takapuoleen välittyy vähän samankaltainen värinä, kuin jos kytkin täristäisi lievästi. En tiedä onko samaan yhteydessä ajoittainen värinä tyhjäkäynnillä, kun yleensä tyhjäkäynti on likimain täydellisen tasaista kabiinissa. Pieniä juttuja, mutta olisihan nämä kiva saada joskus kuntoonkin. Eipä silti ole sellaisia asioita että saisi itsellä auton lähtemään kiertoon saatika pelottaisi sen hajoavan. Tietysti itse otin autoon pessimistinä 5v/150tkm jatkotakuun juuri sen takia, että lähdin uuden VAG-moottorin betatestaajaksi. Mielenkiinnolla tulee seurattua miten tuo kestää kilsoja jatkossakin.

Poissa antsu

• Klassikko
« Vastaus #53 : 20.08.2019 18:37 »
En ole edes käynyt kokeilemassa noita COD-koneita, mutta itsekseni olen ihmetellyt miten 2-sylinterinen pelaa kun 4-sylinterisessäkään ei ole kehumista. No nyt sekin on tiedossa :(

Poissa ConD

« Vastaus #54 : 20.08.2019 18:39 »
En ole edes käynyt kokeilemassa noita COD-koneita, mutta itsekseni olen ihmetellyt miten 2-sylinterinen pelaa kun 4-sylinterisessäkään ei ole kehumista. No nyt sekin on tiedossa :(
Ei kyllä aiempi variaatio COD / ACT koneesta tuntunut käytössä yhtään mitenkään muuten kuin mittaristossa näkyvästä kuvakkeesta. Ei siis pidä yleistämän...

ps. mutta tytöt tytöt tai pojat pojat tai muunsukuiset muunsukuiset... olkaapa ihmisiksi. Pinnoja on nyt jaettu, joten koittakaapa käyttäytyä itte kukanenkin ja pysyä aiheessa.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa eGe

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Audi A4 Avant
« Vastaus #55 : 20.08.2019 18:42 »

No jos ajaa pääsääntöisesti maksimissaan kahden kilometrin siivua edestakaisin niin tämä on väärä moottori siihen. Kulutuskin on alkuun aika kova. Jos sen sijaan käy kauempana kaupassa niin eipä sitä ACT:n olemassaoloa käytännössä ikinä edes huomaa. Kannattaa tosiaan huomioida, että käytännössä kaikki nämä raportoidut ilmiöt tapahtuvat juurikin kylmällä moottorilla liikkeellelähdön jälkeen. Ja itsellähän tämä moottori on naitettu vielä DSG:n kaveriksi, eli ei nuo ominaisuudet nyt pelkkiä manuaaleja koske.

Poissa Kettu

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #56 : 20.08.2019 18:42 »
Onko joku saanut kasattua ihan pinnasängy... nii.

Siis, jos olen oikein ymmärtänyt, kysymys on lievästä epätasaisuudesta koneen käynnissä, tai ns. pätkimisestä? Kuulostaa todella pueneltä ongelmalta, jos katoaa alle parin ajetun kilometrin. Tuo ei kai ole aiheuttanut konerikkoja tms.?
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Zasa

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #57 : 20.08.2019 18:45 »

Oman auton profiiliin myös kirjoittelin siitä, että olin valitellut DSG:n tärinöistä mutta naapurifoorumin puolella tiedettiin todeta senkin olevan tämän TSI:n ominaisuus. Hieman sillä näkökulmalla seurattua tuli todettua, että voihan se hyvin olla mahdollistakin, että tuo DSG vedättää pienestä vauhdista hieman liian isolla vaihteella ja samalla sylinterinlepuutus on päällä jolloin takapuoleen välittyy vähän samankaltainen värinä, kuin jos kytkin täristäisi lievästi. En tiedä onko samaan yhteydessä ajoittainen värinä tyhjäkäynnillä.

Kytkimen täristämisen (väristämisen) vuoksi omaani 1.4 vaihdettiin kytkin 2 vuotiaana ja 20tkm ajettuna, en lepuutukseen piikkin tuota laittanut, ongelma ei ollut iso mutta havittavissa uudesta saakka. Syliterienlepuutus ei ole toiminnassa vedätyksen aikana.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2019 18:55 kirjoittanut Zaasa »

Poissa eGe

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Audi A4 Avant
« Vastaus #58 : 20.08.2019 18:59 »
Kytkimen täristämisen (väristämisen) vuoksi omaani 1.4 vaihdettiin kytkin 2 vuotiaana ja 20tkm ajettuna, en lepuutukseen piikkin tuota laittanut, ongelma ei ollut iso mutta havittavissa uudesta saakka. Syliterienlepuutus ei ole toiminnassa vedätyksen aikana.
Tätä vähän muistelinkin. Jos siinä kytkimessä olisi aidosti vikaa niin sen luulisi tärräävän useamminkin, mutta itselläni kyseessä on aikalailla satunnainen häiriö mitä ei tule läheskään joka ajokerralla. Ja tuo 1.5 TSI kyllä pitää yllättävän pitkään toisinaan lepuutusta päällä ja voipi hyvin olla buginpoikanen softassa. Käytännössä siis jos jonossa liruttaa esimerkiksi 2. vaihde päällä ja lähtee riittävän rauhallisesti nostamaan vauhtia jonon mukana niin väännöntarve ei nouse raja-arvon yli ja kaikki sylinterit eivät herää heti mukaan toimintaan.

Poissa Zasa

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #59 : 20.08.2019 19:08 »
Tätä vähän muistelinkin. Jos siinä kytkimessä olisi aidosti vikaa niin sen luulisi tärräävän useamminkin, mutta itselläni kyseessä on aikalailla satunnainen häiriö mitä ei tule läheskään joka ajokerralla.
Satunnainen värinä oli omassakin, onneksi oli myös huoltoon viedessä jonka yhteydessä tarkka huoltoneuvoja havitsi sen. Ajoittain 1-2 vaihtaessa ja 2-3 vaihtaessa ylämäkeen hiljaisesta vauhdista lähdettäessä. 1-2 vaihtaessa värinä  ilmaantui useammin.