autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: 1.5 tsi evo  (Luettu 11878 kertaa)

Auris

  • Vieras
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #20 : 20.08.2019 10:11 »
^tarkennetaan, että koskee 110kW moottoreita.

Poissa jlindstrom

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4206
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #21 : 20.08.2019 10:35 »
Eikös tämä koskenut lähinnä manuaalivaihteisia?

Meidän alkupään (ilman partikkelifiltteriä) 1.5 tsi evossa ei ole moista nykimistä ainakaan huomattu, mutta tuo meidän T-roc on tosiaan dsg:llä.

Poissa arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1683
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #22 : 20.08.2019 10:48 »
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa. Hyvä jos on korjauksia jo tullut.

Linkkaamassasi jutussa sanottiin, että koskee erityisesti manuaalivaihteisia malleja. Oletko varma, että se esiintyy kuitenkin kaikissa autoissa, joissa on 1.5 moottori (110 kW), vai olisiko mahdollista että osa toimisi normaalisti?

Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja

Paikalla ihaa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1403
  • Kia Optima SW PHEV -19
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #23 : 20.08.2019 10:58 »
Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja

Onhan tämä hienoa kun kerrotaan autojen vioista kun en minä tiennyt että VAG-konserni on saanut tuollaisen moottorin markkinoille, luulin että alkaa VAG:n moottoriongelmat olla historiaa.
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Auris

  • Vieras
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #24 : 20.08.2019 11:01 »
Linkkaamassasi jutussa sanottiin, että koskee erityisesti manuaalivaihteisia malleja. Oletko varma, että se esiintyy kuitenkin kaikissa autoissa, joissa on 1.5 moottori (110 kW), vai olisiko mahdollista että osa toimisi normaalisti?

Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja
No mikä nyt on? En ole mistään muista VAG:n vioista kirjoittanut kuin tästä. Anteeksi, en tiennyt että tästä ei saisi kirjoittaa.

Poissa arska

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1683
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #25 : 20.08.2019 11:06 »
No mikä nyt on? En ole mistään muista VAG:n vioista kirjoittanut kuin tästä. Anteeksi, en tiennyt että tästä ei saisi kirjoittaa.

Et ole DSG:n ongelmista koskaan kirjoittanut?

Ja saa niistä kirjoittaa, välillä vaan ihmettelen agendaasi

Poissa tuRboman

Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #26 : 20.08.2019 11:12 »
Mitenkäs se kuluttaja-asiamiehen kommentti menikään kun takuunalaisessa tuotteessa on virhe - missä ajassa se pitää kohtuullisesti saada/korjata kuntoon?
Kohtuullisessa ajassa. Ja vähintään kolme kertaa saa koettaa korjata. Mutta tässä tapauksessa virhe on hieman veteen piirretty viiva, joten ei varmaan kovin helppoa vääntää aiheesta hyvitystä, saatikka kaupan purkua.

Tai ainakin kaverin kuvailema nykiminen on niin pientä ettei sitä heti edes huomaa. Mutta kun oppii tunnistamaan, niin kyllä se siellä sopivissa oloissa aina on.

Niin, ja kyseinen auto on manuaali.
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Auris

  • Vieras
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #27 : 20.08.2019 11:17 »
Et ole DSG:n ongelmista koskaan kirjoittanut?

Ja saa niistä kirjoittaa, välillä vaan ihmettelen agendaasi
Vioista en.

Poissa Juhani

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 223
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #28 : 20.08.2019 11:17 »
Eikös tämä koskenut lähinnä manuaalivaihteisia?

Meidän alkupään (ilman partikkelifiltteriä) 1.5 tsi evossa ei ole moista nykimistä ainakaan huomattu, mutta tuo meidän T-roc on tosiaan dsg:llä.

Väitän, että koskee myös DSG:tä, vaikka manuaaliaskilla lienee selkeämpää. Tämä nykimisongelma on pikku juttu, mutta kun sen kerran on huomannut niin siihen kiinnittää huomiota. Eilen kylmästartin jälkeen en tosin sitä huomannut, mutta yleensä se on läsnä.

Myös Superbiini päivitettiin keväällä moottorinohjausohjelma, mutta se ei ratkaissut ongelmaa kokonaan. Odottelu jatkuu.

Hyvä
Aika huonosti tästä löytyi mitään virallista näin nopealla googletuksella. Mutta kyseessä siis ilmeisesti LSPI ilmiö?

Vastaavaa ongelmaahan on ollut muissakin uusissa bensakoneissa lähivuosina. Pienikulutuksinen design kai tuohon on johtanut, kun ahdettujen koneiden puristukset nousseet.

Hyvä tietää, että tälle on nimikin.
Skoda Superb 1.5 TSI DSG -19

Paikalla ihaa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1403
  • Kia Optima SW PHEV -19
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #29 : 20.08.2019 11:45 »
Hienoon autoon tulee tuo 1.5 TSI moottori. Jospa ilman noita ”ominaisuuksia”.

https://www.is.fi/autot/art-2000006209926.html

”Suomessa auto nähdään myöhemmin syksyllä 1,5 TFSI S tronic 110 kW (150 hv) -moottoriversiolla (Q3 Sportback 35 TFSI S tronic), joka on varustettu 48 V:n kevythybridijärjestelmällä.”
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa iltanen

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 60
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #30 : 20.08.2019 12:00 »
Kodiaqiin ja Karoqiin tullut päivitys viime viikolla. Maanantaina menossa päivittelemään. Kodiaq man. ja Karoq autom.

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2934
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #31 : 20.08.2019 12:43 »
Asiasta en mitään tiedä, mutta DSG-voimalinja on yhtä jäykkä kuin manuaalilinjakin. Miksi ei siis nypytyskin olisi samanlaista.

Poissa batman14

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1920
  • Seat Ibiza
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #32 : 20.08.2019 12:53 »
Siis varmasti on jotain vikaa näissä mottoreissa, mutta alkaa saamaan aika suuret mittasuhteet ja alkaa olemaan jo 'totuus' palstalla, että kaikki koneet ovat aivan paskoja. Saa tulla koeajamaan tuota meikäläisen autoa, koska siinä tuo ongelma on ainakin toistaiseksi niin häviävän pieni, että ilman nettikirjoituksia en olisi sitä edes huomannut, vaan pitänyt ominaisuutena. Nykii siis hieman ensimmäiset 1-2 km kylmänä (ei kesällä). Ja kyseessä siis näiden kirjoitusten perusteella pahin ongelmatapaus 110KW manuaali.

Näitä koneita on kuitenkin maailmalla aika hemmetin paljon, ja jos ongelma olisi oikeasti vakava niin luulisi tästä olevan hieman enemmän juttua. Itse näen sen pienen pienenä mukavuushaittana joka on läsnä maksimissaan pari minuuttia.

Poissa janppa78

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #33 : 20.08.2019 13:17 »
Itsellä on kyseinen kapistus dsg laatikolla ja kyllä nytkyttää ja lisäksi sylinterin lepuutuksen kytkeytymisen muutoksen huomaa.

Webastoa tarvii käyttää kesät ja talvet, niin ongelmaa ei ole. Itse olen ainakin sitä mieltä moottorista, että sellaisia ei saisi edes myydä.
Satunnainen käyttäjä ei välttämättä huomaa mitään erikoista moottorissa. Kun tietää mitä odottaa, niin kyllä se nytkytys kaveri on mukana ilman moottorin esilämmitystä näin kesälläkin.

Poissa jlindstrom

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4206
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #34 : 20.08.2019 13:38 »
Ehkä rouva ei sitten ole tuota vaan huomannut, koska ei ole asiasta valittanut.

Ne kenellä ongelma esiintyy: onko teidän moottorinne hiukkasloukulla vai ilman?

Se loukkahan lisättiin noihin jälkiajatuksena ja alkupään mallit olivat ilman. Tuossa yhteydessä moottorin ohjausta on muutettu varmasti, joten heräsi vaan ajatus olisiko tuossa kohdin onnistuttu homma rikkomaan?

Poissa Booza-Pitt

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 220
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #35 : 20.08.2019 13:47 »
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa.

Voi olla, että joillakin on denial-lasit päässä. Itselläni on kuitenkin enemmänkin curiosity-lasit nyt silmillä. Kysyisinkin, mihin perustuu käsityksesi, että ko. vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa?

Poissa janppa78

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #36 : 20.08.2019 13:48 »
Omani on 2018 mallia ilman hiukkausloukkua ja nykinyt alusta asti. Jokin päivitys on ajettu mutta ei parantanut mitään, tämä siis kesällä 2018.

Poissa janppa78

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #37 : 20.08.2019 13:55 »
Voi olla, että joillakin on denial-lasit päässä. Itselläni on kuitenkin enemmänkin curiosity-lasit nyt silmillä. Kysyisinkin, mihin perustuu käsityksesi, että ko. vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa?

Miksei olisi kaikissa, silloinhan ongelma ei olisi ohjelmistossa vaan mekaniikassa. Jos jossain autossa olisi toimiva softa niin miksi ei toimisi toisessa samanlaisessa.

Poissa Booza-Pitt

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 220
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #38 : 20.08.2019 14:17 »
Tuolla edellä on linkki, josta löytyy seuraava näkemys:

”The issue - which particularly affects 1.5 TSI models paired with the manual gearbox - results in the car hesitating when cold, creating a 'kangarooing' effect.”

Tämä viittaa mielestäni siihen, että ongelma ei koske kaikkia 1.5 moottoreita. Selasin myös hieman VAG-foorumia, eikä siellä kaikilla keskustelijoilla 1.5 moottorissa tuota ongelmaa esiintynyt. No, ehkä he ovat sitten niitä, jotka jostain syystä eivät halua tunnustaa/tunnistaa asiaa.

Väite, jonka mukaan ongelma esiintyy kaikissa 1.5 moottoreissa on kuitenkin niin kategorinen, että sen tueksi kuulisi mielellään jonkin lähteen.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2019 14:31 kirjoittanut Booza-Pitt »

Poissa RoccoScientist

Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #39 : 20.08.2019 14:59 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko tässä 1.5 TSI:ssäkin korotetut tyhjäkäyntikierrokset heti käynnistyksen jälkeen ja antavatko ongelmasta kärsineet kierrosten laskea normaalille tasolle ennen kuin lähtevät liikkeelle? Entisessä 1.4 TSI Sciroccossani oli nimittäin kengurubensaa tankissa, jos ei odottanut tyhjäkäyntikierrosten laskua. Ongelma kyllä hävisi paljon nopeammin ajossa kuin täällä mainittu n. 2 km matka.