autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: 1.5 tsi evo  (Luettu 12173 kertaa)

Poissa tonywesander

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 9
1.5 tsi evo
« : 03.03.2019 12:14 »
Hei.  Olen lukenut englantilaista foorumeilta että tämä moottori on aiheuttanut kengurun tapaista liikehdintää. Onko kellään kokemusta siitä? Vähän mietityttää tämä nyt koska olemme juuri tilanneet auton jossa on kyseinen moottori.

mtr1

  • Vieras
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #1 : 03.03.2019 12:57 »
Kuulemma kylmänä tekee tota, joku softabugi. Trollstenilla ainakin oli samaa bugia.

Poissa JiiJii71

Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #2 : 03.03.2019 13:02 »
Kaverilla on kanssa samankaltaisia oireita kylmässä pakkauudessa 1,5:ssa. Löytyy nimimerkillä ”bonneville” tuolta toiselta arenalta.
”Faktat eli tosiasiat eivät ole totuus.
Faktoja voi käyttää myös valheen levittämiseksi”

Poissa batman14

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1974
  • Seat Ibiza
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #3 : 03.03.2019 14:20 »
Kylmänä tasakaasulla noin 40km/h nopeudessa lievää nykimistä olen havainnut tuolla Ibizalla. Häviää kyllä ihan 2km ajon jälkeen.

Olen ymmärtänyt, että 'kenguru-ilmiö'' liittyisi liikkellelähtöön? Tällaisesta ominaisuudesta minulla ei ole havaintoja. Koskeekohan DSG vai manuaalivaihteisota?

Auris

  • Vieras
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #4 : 18.08.2019 21:19 »
https://www.honestjohn.co.uk/news/new-cars/2019-07/no-end-in-sight-for-volkswagen-15-tsi-engine-problems/

Volkswagen ei ole edelleenkään onnistunut tai halunnut korjata moottoriensa ongelmia. Välttäkää!

Poissa jussi101

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 377
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #5 : 19.08.2019 06:15 »
Tässä taitaa olla syy, miksi Skodan Scala konfiguraattorissa ei ole missään (.fi, .de, .cz) 1,5 TSI:tä tarjolla moottorivaihtoehdoksi.

Poissa batman14

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1974
  • Seat Ibiza
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #6 : 19.08.2019 07:43 »
Vähän pelottaa kun tällainen kone itsellä alla. Joo joskus kylmänä voi vähän käydä nykivästi ekan 1-2km,mutta sen jälkeen ei ongelmia. Lähdöissä en ole huomannut mitään kenguru ilmiötä. Harmi, että ongelmia näemmä koneen kohdalla on. On meinaan ihan mukava perusmottori pienellä lukutuksella.

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1428
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #7 : 19.08.2019 08:07 »
Onko nykyisillä päästövaatimuksilla niin vaikeaa tehdä uusi toimiva moottori, että yksi maailman suurimmista autoalan konserneista ei pysty siihen? 
Toyota Camry Style -19, Possu 944S -88

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1447
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #8 : 19.08.2019 08:12 »
VW ei näköjään kauheasti ota opikseen, lähinnä tuo denial asenne ihmetyttää vaikka mitä skandaaleja ollut. Henkilökohtaisen hämmennykseni saa osakseen myös noita vuodesta toiseen ostavat.

Poissa eGe

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1148
  • Audi A4 Avant
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #9 : 19.08.2019 09:29 »
Suomessa tosin ei ole kertaakaan kielletty kyseessä olevan ongelma vaan ovat joutuneet kertomaan korjauksen "olevan tulossa joskus". Ilmeisesti joissain malleissa noita päivityksiä on jo tarjolla.

Poissa AHJ313

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 78
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #10 : 19.08.2019 10:38 »
Omassa 2019 Ocussa on ensimmäisen 2-3 km aikana havaittavissa nykimistä ja myöskin sylinterinlepuutusmoodin vaihdot tuntuvat selkeästi. Oireet katoavat kun kone saavuttaa normaalin lämpötilan. Pitää laittaa viestiä huoltoon, niin saavat kirjata vian ylös.

Poissa Juhani

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 223
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #11 : 19.08.2019 11:26 »
Kylmällä koneella myös minun Superb 1.5 TSI DSG vähän nykii pintakaasulla. 6000 km mittarissa ja alusta asti ollut tuota vaivaa. Olen ilmoittanut huoltoon ja päivitystä odotellaan. En näkisi tuota dealbreakerinä, jos se vaan saadaan kuntoon...
Skoda Superb 1.5 TSI DSG -19

Poissa Juha77

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 1
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #12 : 19.08.2019 17:49 »
Superb 1.5 TSI DSG  vähän yli 10tkm ajettu ja tuosta kun viime viikolla valitin niin tekivät ohjelmistopäivityksen, jonka pitäisi kuulemma juuri tuohon vaivaan auttaa. Tämä Ajanvaunu Mikkelissä. Toistaiseksi en ole vaivaa enää huomannut, mutta seurataan tilannetta.

Poissa insi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #13 : 19.08.2019 18:13 »
Aika huonosti tästä löytyi mitään virallista näin nopealla googletuksella. Mutta kyseessä siis ilmeisesti LSPI ilmiö?

Vastaavaa ongelmaahan on ollut muissakin uusissa bensakoneissa lähivuosina. Pienikulutuksinen design kai tuohon on johtanut, kun ahdettujen koneiden puristukset nousseet.

Paikalla Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2512
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #14 : 19.08.2019 18:22 »
Veikkaan että kyseessä on laihaseoskoneiden ongelma, joita on ollut muistaakseni Mitsun GDI:stä eteenpäin. Nykyisin tuon ongelman kiertäminen on vaikeampaa, koska WLTP:n myötä päästöjen seuranta on huomattavasti tarkempaa. Siksi korjauskin saattaa olla vaikea, käytännössä tämä on monien laihaseoskoneiden ongelma ensimmäisten kilometrien aikana.

Poissa tuRboman

Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #15 : 19.08.2019 18:51 »
Kaveri ostin uuden Octavian 1.5TSi koneella. Sai sen ehkä kuukausi takaperin. Samaa oiretta on kuvaillut löytyvän. Ja huollosta kyseltynä ei tosiaan korjausta vielä ole tarjolla. Kaipa tuohon nyt joku fixi löytyy? Aika karsea juttu jos muuten noin hienossa moottorissa on tällainen "ominaisuus"? Kulutus ja kulkupuoli muuten kuulostaa olevan varsin erinomaiset.
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider

Poissa Markku J

Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #16 : 19.08.2019 20:13 »
Veikkaan että kyseessä on laihaseoskoneiden ongelma, joita on ollut muistaakseni Mitsun GDI:stä eteenpäin. Nykyisin tuon ongelman kiertäminen on vaikeampaa, koska WLTP:n myötä päästöjen seuranta on huomattavasti tarkempaa. Siksi korjauskin saattaa olla vaikea, käytännössä tämä on monien laihaseoskoneiden ongelma ensimmäisten kilometrien aikana.

Tämähän se tietty onkin hidasteena softan fixauksille. Olen kapeakatseisesti miettinyt, että ei tuollaisen ohjelmallisen seoksen korjauksen luulisi olevan vaikea homma VAGille. Mutta tosiaan, kun pitäisi hyväksyttyihin päästöarvoihin koskea, niin se voikin olla tekemätön paikka paperitöiden osalta ilman isoja kustannuksia.

Vanhassa 1.4 TSI COD -koneessa ei tällaista ongelmaa ollut, eikä myöskään 1.2 TSI:n eri tehoversioissa, jotka minulla on ollut. Nykyinen "moottorinpoikanen" 1.0 TSI tuntuu sekin toistaiseksi menevän nykimättä.
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Taky

Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #17 : 20.08.2019 09:09 »
Ja huollosta kyseltynä ei tosiaan korjausta vielä ole tarjolla.

Mitenkäs se kuluttaja-asiamiehen kommentti menikään kun takuunalaisessa tuotteessa on virhe - missä ajassa se pitää kohtuullisesti saada/korjata kuntoon?
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 578
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #18 : 20.08.2019 09:46 »
Olisikohan samaa sitten tuossa meidän Leonissakin? Alusta saakka olen valittanut, että tuntuu olevan lähes käyttökelvoton nykimisen takia. Nyt kun tarkkaan miettii taitaa se tehdä tuota juurikin ajon alussa eli kylmänä. Täytyy seurata tilannetta nyt kun tietää, että tämmöinen voi olla mahdollista.

Auris

  • Vieras
Vs: 1.5 tsi evo
« Vastaus #19 : 20.08.2019 09:52 »
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa. Hyvä jos on korjauksia jo tullut.