autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Leiriytymisvarusteista  (Luettu 2424 kertaa)

Poissa jarkko_h

• Sisäänajettu
  • *
Vs: Leiriytymisvarusteista
« Vastaus #20 : 13.08.2019 23:44 »
Meillä tarppina toimii iso kevytpressu ja talousnaru. Hyvin toimii. Tarppi kannattaa virittää pohjoisessa, Inarin yläpuolella leiriytyessä heti ensimmäiseksi ja purkaa vasta viimeiseksi. Tämä siksi että aivan pohjoisessa sää vaihtelee tosi nopeaan. Etelälapissa ei niin tarkkaa. Tarpin alla kalan käsittely, oleskelu on mukavaa sateella. Tavarat pysyy kuivina.

Kesällä kahden hengen kanssa telttana akka 2/3, talvella akka 4.  Parhaimmillaan ulkona ollut pakkasta 28. Todella usein yli 20. Velipoika on yöpynut samassa teltassa lähes 40 asteen pakkasella.

Luotettava erätaidot omaava häseltämätön kumppani / kaveri ovat parhaat retkivarusteet. Noilla pärjää aivan missä tahansa olosuhteissa. Mulla on tuuria että on saanut olla mukana timanttiset erätaidot ja muuttolinnun suunnistustaidot omaavan kaverin mukana reissuilla. Esim. tarpin virityksen pressusta ja talviyöpymisen opit opin häneltä
« Viimeksi muokattu: 13.08.2019 23:51 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #21 : 16.08.2019 08:04 »
Tuollainen pressutarppi toimii kyllä Huonona puolena, että vie enemmän tilaa ja märkänä vaikea pakata. Mutta on tosiaan ihan toimiva. On ollut joskus sellainenkin käytössä. Ollaan laitettu riuku puuta vasten ja sen yli pressu jonka reunat maahan kiinni ikäänkuin laavumaisesti.
Tähän näppärä vinkki käyttää sellaisia pakkausremmejä pikalukoin. Niillä vetäisee rimat toisiinsa ilman naruja ja ei jää kasvaviin puihin mitään jälkiä kun pois lähtee.

Teillähän ihan extreme-hommaa kun kovassa pakkasessa telttailette
Sellainen on jo tosi ammattilaisten hommaa. Meillä on sen verran kermaa pebanderissa, että lumien tultua ei enää yövytä kyllä muualla kuin mökissä/asuntovaunussa. Mutta katsotaan nyt kun tyttö tästä kasvaa. Intoa on erä-hommiin niin paljon, että voi hyvinkin olla talvella telttailukin vielä ohjelmassa ennenkuin tytöstä teini tulee ja sitten ne ei varmaan kiinnosta.

Tänään pitäis saapua Varustelekan tarppi. Saapa nähdä minkälainen se sitten on kun pääsee hiplaamaan. Toivottavasti kevyt ja kestävä!
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Ascon

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #22 : 16.08.2019 08:30 »
Jalkineista täällä ei vielä ollut juttua. Vieläkö joku vetää lapinvaellukset kumisaappailla, vai onko kaikilla jo goretex varsikengät?

90-luvulla lähdin lappiin molemmat jalkineet rinkassa. Matkanjohtaja käski jättämään upouudet goretexit bussiin ja hyvinhän se patikointi sujui kumisaappailla + villasukilla. Olihan siinä reitillä sellaisia kosteikkojakin, että olisi voinut goretexien varsi jäädä lyhyeksi ja ne jos onnistuu kastelemaan, niin niitä ei viikon vaelluksella enää kuivaksi saa?

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #23 : 16.08.2019 12:38 »
Saako kääntää kysymyksen toisinpäin:
Vieläkö joku vetää goretexeillä, vaiko onko jo palattu perinteisiin kunnon kumppareihin tai nahkakenkiin ( kalvottomat )?

Mun jalka ei ole arka kengälle. Itse tykkään kävellä kumppareilla. Varsinkin jos reissussa ollaan useampi päivä. Kumpparit saa kuivaksi melkein vauhdista, mutta paksu gore-kenkä ei kuivu enää saman reissun aikana. Mutta tämä jos mikä on makuasioita.

Esikuvana mulle on eno joka 75v ikäisenä on koko elämänsä kulkenut metsiä kumppareilla ja vaeltanut pidemmälle & kauemmin kuin minä koskaan tulen kulkemaan. Ja aina kehuu, että kumppari on paras kompromissi kengäksi. Matalan joen voi ylittää kengät jalassa ja suolla kävelee helposti. Sukkaa tai jalkarättiä vaihtamalla pysyy päivän kävelykelpoisena. Ja nuotiolla kun antaa lämmetä niin kuivuu nopeasti.

Poissa jarkko_h

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #24 : 17.08.2019 15:26 »
Mulla oli parit huippukalliit Meindel coretex -kengät. Täysin paskat verrattuna kumppareihin. Vitsin jatkeena oli Vibram pohjat. Aivan liian kovat ja liukkaat suomalaiseen maastoon.

Kumpparit helpompi korjata, kuivata ja pysyvät hikoilusta huolimatta kuivempana märässä maastossa. Toki coretex vaelluskengät ok jossain Nuuksiossa.

Tarpin alla kummpareiden kavereina croksit. Saa jalat ja kumpparit kuivaksi. Sanomalehti kuivattaa tauolöa kengät nopeasti, jos tuliin ei mahdollisuutta. Sanomalehti, vaihtovillasukat ja kumpparit ovat lyömätön yhdistelmä. Villasukan alle villaa sisältävö hyvälaatuinen urheilusukka, niin kosteus ei tunnu. Puuvillasukka on huono.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2019 15:37 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Mr.T

• Sisäänajettu
  • *
  • Volvo V60 D3 MY17
« Vastaus #25 : 17.08.2019 16:23 »
Mulla on salomon quest 4d gtx palvellut jo reilusti yli 10v, luulen ostaneeni nämä 2007 tai 2008. Nää jalassa tehdään kaikki metsähommat pois lukien raivausta ja puiden kaatoa. Retkeily ja metsästys sujuu vuoden ympäri, keleistä riippumatta. Myös runkoja hakiessa käytän mieluummin näitä kuin metsurin saappaita, pitää vain muistaa että kenkä ei suojaa.

Jalka kyllä hikoaa jos on pitkä päivä, mutta muuten parhaat kengät mitä olen omistanut.

Poissa Ale

• Klassikko
« Vastaus #26 : 17.08.2019 16:34 »
Miksi vaihtoehtoina vain kumisaappaat ja goretexit. Eikö nahka ole vaihtoehto?

Poissa jarkko_h

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #27 : 17.08.2019 16:43 »
Nahka on myös hyvä, jos maasto kuiva/kuivahko. Eli tavalliseeen pitkospuumaastoon hyvät. Tykkään itse kovasti nahkakengistä ja niiden huoltamisesta. Märkään maastoon kumppari sopii mielestäni kuitenkin paremmin.  Jos reissussa yksi lyhyt märkä kohta, nahka on ok. Tuon voi ylittää vaikka crokseilla ja laittaa nahkasaappaat ylityksen jälkeen jalkaan.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #28 : 18.08.2019 08:05 »
Miksi vaihtoehtoina vain kumisaappaat ja goretexit. Eikö nahka ole vaihtoehto?
Onhan se! Siksi minäkin sen tuolla mainitsin. Nahkainen maihari ja jatsari ( saapasmalli ) on todella monikäyttöisiä ja hyviä kenkiä. Vaativat hoitoa, mutta toimii hienosti. Tosin kastuessa ei enää niin kovin hyvä. Mutta armeijasta opittu konsti, kumpparit reppuun ja jatsarit jalkaan, toimii edelleen. Harmi vain kun kunnollisia nahkakenkiä ei a) löydy b) raaski ostaa.

Mulle ehkä ykkönen on Nokian suunnistuskumppari. Varsi on toki lyhyehkö. Mutta niihin saa nastatkin pohjiin ja niillä voi vaikka juosta kun ne istuu hienosti. Märkänä vain ei saa jaloista pois

Poissa Samu

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #29 : 18.08.2019 08:15 »
Sievin polyuretaanisaappaat, kuivuu nopeasti ja pitävät pohjat.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #30 : 18.08.2019 08:36 »
Tuolta löytyy vedenpitävä ”jatsari” ja on todella hyvä talvivaellussaapas, olen useammat kävellyt loppuun. Ainoa huono noissa sievin kengissä on uretaanipohja joka murenee vuosien mittaan, mutta enemmän liikkuvalle ei ole haitta koska kengät vaihtuu muutenkin tiheämpään.

https://www.sievinet.fi/tuote/sievi-arktis-xl-tyokengat-(koot-39-47)/47-12402-103-0PM/

https://www.sievinet.fi/tuotteet/sievin-vapaa-ajan-kengat/1/?gclid=EAIaIQobChMIhPfw9diL5AIVwojVCh2cWgIwEAAYASABEgKfyfD_BwE
раньше все было лучше
целитель разума

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #31 : 18.08.2019 08:52 »
Jeps. Sievin lyhyet ja pitkävartiset löytyy. Mulla ongelmana on ollut kantapää sisäpuolelta kenkää. Kantakangas kuluu riekaleiksi nopeasti. Suutarilla olen laitattanut sinne nahkavahvikkeita. Mutta enää ei ole tälläkylällä suutaria

Lapikashan se paras nahkasaapas ois kun hyvät löytäis. Poronnahasta tietty.