autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Ford Explorer (2020 ->)  (Luettu 594 kertaa)

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 626
Ford Explorer (2020 ->)
« : 10.01.2019 19:18 »
Ford Explorerhan oli se auto joka aloitti SUV:ien marssin ameriikan suosikkiautoiksi, ja nimenomaan sen vuoksi että se toi henkilöautomaisen mukavuuden sisustusmateriaaleineen, tiloineen ja mukavuusvarusteineen, ja yhdisti sen maastoautomaisiin ominaisuuksiin luoden auton joka oli kotonaan paitsi siellä metsätiellä niin myös urbaanissa asfalttiviidakossa, ja myös sellaisessa paketissa joka toimi vaikka perheen ainoana autona sen perheenäidin lastenkuljettimena.

https://www.autonews.com/article/20030616/SUB/306160801/explorer-was-key-player-in-suv-boom

Explorer on edelleen kokoluokkansa myydyin SUV Yhdysvalloissa, ja on siten hyvin tärkeä malli Fordille. Viime vuosina Explorereja on säännönmukaisesti myyty yli 250k kappaletta vuosittain. Se on myös eniten myyty automalli poliisiautokäyttöön jenkeissä.

Ja nyt on uusimman sukupolven Explorer esitelty Detroitin autonäyttelyssä. Uusi Explorer perustuu Fordin uuteen takavetoiseen CD6 platformiin johon perustuu myös jo esitelty Lincoln Aviator sekä seuraavan sukupolven Mustang sekä huhuttu neliovinen Mustangiin perustuva sportti-sedan/coupe.

Vielä ei uudesta Explorerista ole julkaistu hirveästi tietoja, mutta kahden voimalähteen tehot ovat jo tiedossa. Perusmoottorina on 2.3 litrainen nelisylinterinen Ecoboost-moottori (300 hv) ja valinnaisena moottorina (vakiona korkeimmassa varustelutasossa) 3 litrainen Ecoboost-kutonen (365 hv). Lisäksi tulossa on tehokkaampi ST-malli, sekä 3.3 litrainen hybridi joiden tehoja ei vielä ole kerrottu. Vaihteistona on 10-vaihteinen automaatti.

Uusi Explorer on tuuman kymmenyksen pidempi kuin vanha malli eli 198.8" pitkä, mutta akseliväli on kasvanut takavetoisuuden myötä yli 6 tuumaa.

10.1" infotainment systeemi on valinnaisvarusteena (vakiona 8") kuten myös digitaalimittaristokin. Vakiona kaikissa malleissa on kattava aktiivinen turvavarustus.





« Viimeksi muokattu: 10.01.2019 19:25 kirjoittanut BarrelNut »

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: Ford Explorer (2020 ->)
« Vastaus #1 : 10.01.2019 19:23 »
Lisää kuvia:




Explorer on myös kasvanut vuosien varrella, ensimmäinen vuoden 1990 Explorer (kuvassa vasemmalla) on muuten kooltaan jotakuinkin saman kokoinen kuin uusi Toyota RAV4:


Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: Ford Explorer (2020 ->)
« Vastaus #2 : 14.01.2019 21:44 »
Explorerin ST- ja hybridimalleista on saatu lisätietoa. ST-mallissa on 400 hevosvoimainen 3-litrainen Ecoboost-kuutonen, ja hybridimallin yhdistetty teho on 318 hv.

Hybridimallin sähkömoottorit ovat 10-vaihteisen automaattivaihteiston yhteydessä, ja hybridimallin yhteydessä on saatavilla sama mekaaninen neliveto kuin bensamalleissakin. Sisarmalli Lincoln Aviatorin 450 heppaista PHEV voimalinjaa on huhuttu saatavaksi myös USA:n ulkopuolella myytäviin Explorereihin, mutta vielä siitä ei ole varmaa tietoa.

Kuvissa Ford Explorer ST:



Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9990
Vs: Ford Explorer (2020 ->)
« Vastaus #3 : 15.01.2019 10:40 »
On hieno, ei voi muuta sanoa.

Jännästi katsellessa tätä tulee kolme autoa mieleen, keulasta range, perästä lantikka ja perän sivuilta ssangjong (sivuikkunat)...???

Mutta upea peli on. Tämmöinen kävisi jollain mahtisonnimoottorilla.
end of the world 9990.