autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)  (Luettu 3471 kertaa)

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« : 05.01.2019 01:34 »
Tuleva Ford Escape (Euroopassa Escape nykyisin tunnetaan nimellä Ford Kuga) lopullisessa muodossaan, mutta naamioituna, on nähty Ameriikassa liikenteen joukossa. Escapen julkaisu lienee lähellä, sitä odotetaan tapahtuvaksi ehkä jo helmikuussa Chicagon autonäyttelyssä. Uusi Escape paitsi pohjautuu Focuksen kanssa samaan platformiin, niin on myös muotokieleltään samoilla linjoilla uuden Focuksen kanssa.

Suomalaisesta näkökulmasta käsin katsottuna varsinkin Hybridi- ja PHEV-mallit lienevät verotuksellisesti kiinnostavia.

   


Poissa Pirhonen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 489
  • OcuIIItsidsg
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #1 : 05.01.2019 08:09 »
Katsotaan miltä näyttää luonnossa ilman naamioteippejä, nyt tuosta sivuprofiilikuvasta tulee mieleen lähinnä joku korotettu Fiesta.

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #2 : 05.01.2019 10:43 »
Katsotaan miltä näyttää luonnossa ilman naamioteippejä, nyt tuosta sivuprofiilikuvasta tulee mieleen lähinnä joku korotettu Fiesta.


Lienee tarkoituskin niin. Siis että tämä tuleva Escape on henkilöautomainen ja pehmeämmin muotoiltu (ja varmaan myös hyvin polttoainetaloudellinen HEV- ja PHEV-malleineen). Tämähän tulee olemaan osaltaan myös Fusionin (Amerikan Mondeo) ja C-Maxin korvaaja.

Fordiltahan on tulossa myös samaan kokoluokkaan ja samaan Fordin C2-platformiin perustuva rouheammin ja maskuliinisemmin muotoiltu ja maastohenkisempi CUV/SUV. Tässä on enemmän maavaraa yms. Tämä esiteltäneen myös kevään aikana.



Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #3 : 02.03.2019 20:15 »
Tulevasta Escapesta on nyt saatu uutta tietoa NTHSA:lle lähetettyjen dokumenttien muodossa.

https://www.autoblog.com/2019/02/20/2020-ford-escape-engines-hybrids/?ncid=txtlnkusaolp00000618

Ainakin USA:ssa moottorivaihtoehdot ovat seuraavat:

1.3l Ecoboost (3-sylinterinen "Dragon")
2.0l Ecoboost (240 hv)
2.5l Hybridi
2.5l PHEV

PHEV malli on saatavissa ainoastaan nelivetoisena, muut myös etuvetoisena.




Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #4 : 02.03.2019 20:27 »
Myös Escapen sisarmallista eli Lincoln Corsairista on saatu samasta lähteestä tietoa, mutta myös uusia salakuvia on saatu napsittua.

Lincoln Corsairin moottorivaihtoehdot ovat:

2.0l Ecoboost
2.3l Ecoboost
2.5l PHEV

PHEV on saatavilla ainoastaan nelivetoisena.

Siinä missä Escapen kojelauta on hyvin samantyylinen kuin uudessa Focuksessa niin Corsairin kojelauta on huomattavasti enemmän premiumia, kromia löytyy, samoin nappivaihteet isompien Lincolnien tapaan, samoin kuin digimittaristo.




Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #5 : 02.04.2019 18:37 »
Uusi Escape on nyt sitten julkaistu:

https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2019/04/02/all-new-ford-escape-brings-style-substance-small-SUVs.html

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=2ef_Uf_iqeM" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=2ef_Uf_iqeM</a>

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=YsijtVgm8Ds" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=YsijtVgm8Ds</a>





Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #6 : 02.04.2019 18:40 »
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=cBbFC-E4tP0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=cBbFC-E4tP0</a>


<a href="https://www.youtube.com/watch?v=RNupA2OamWg" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=RNupA2OamWg</a>

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2539
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #7 : 02.04.2019 19:17 »
Entistä matalampi tulee näköjään tästäkin. Mazdaa on vilkuiltu muotoilussa.

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #8 : 02.04.2019 19:36 »
Voimalinjavaihtoehdot:

1.5 Ecoboost A8 (180 hv) FWD/AWD
2.0 Ecoboost A8 (250 hv) FWD/AWD
2.5 Hybrid eCVT (198 hv) FWD/AWD
2.5 PHEV   eCVT (209 hv) FWD

PHEV-mallin 14.4 KWh akuston sähköllä ajaa 30 mailia (48 km) USA:n syklin mukaan. Takapenkin tilat ovat luokkansa isoimmat. Digimittaristo ja HUD saatavilla.

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #9 : 02.04.2019 19:51 »

Poissa BarrelNut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 656
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #10 : 02.04.2019 20:20 »
Euroopan 2020 Kugasta lisää tietoa:

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-ford-kuga-revealed-fresh-design-and-hybrid-option

Lainaus
The new Kuga won’t go on sale in the UK until early next year, but Ford should still beat many of its rivals to market with its plug-in option, which mates a 2.5-litre petrol engine with an electric motor and 10.3kWh battery pack to deliver 222bhp. The model can travel up to 34 miles on electric range alone, giving it an official economy figure of 235.4mpg, with CO2 emissions of 29g/km.

Lainaus
Buyers will also be able to choose a self-charging hybrid set-up, akin to the Prius’s hybrid system, which links the 2.5-litre petrol engine to an electric motor and smaller battery to deliver 50.4mpg and 130g/km.


Euroopassa tarjolle tulee myös 48V kevythybridi-diesel:

Lainaus
A 48V mild-hybrid set-up is mated to a 148bhp 2.0-litre diesel option to offer 56.5mpg and 132g/km. Conventional 1.5-litre petrol and 2.0-litre diesel variants will also be available, mated to either a six-speed manual or eight-speed automatic gearbox. Two and all-wheel drive options will be available.





Poissa 315i

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 52
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #11 : 03.04.2019 20:56 »
Ei paha, voi olla, että vaimon nykyinen Kuga vaihtuu tuohon hybridiin. Range ok, ainakin se 50 km. Akku tuplaten isompi mitä omassa ja silläkin päästy reilu 38 km.

Poissa Markku J

Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #12 : 03.04.2019 21:00 »
Tuleva Kuga on kivan näköinen, mutta myös matalan näköinen näissä viimeisimmissä kuvissa - ei näytä SUV:lta.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa jaris

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 114
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #13 : 03.04.2019 21:08 »
Onpas sivuprofiili kovin mazdamainen :o
https://images.app.goo.gl/1GGWdcsrhixdo8199
« Viimeksi muokattu: 03.04.2019 21:12 kirjoittanut jaris »
CX-5 awd -13 bensamanuaali

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2285
  • MB GLC 350e
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #14 : 11.05.2019 07:29 »
Ford tulee ryminällä Euroopan hybridimarkkinoille. Täysin uudistetun Kugan saa pian kolmena hybridiversiona: kevyt hybridinä, perinteisenä ”itselataavana” ja oikeana plug-in versiona.

Näistä plug-in on lehtitietojen mukaan ensimmäisenä saatavilla ennen perinteistä mallia. Molemmissa malleissa on 2,5 l vapaastihengittävä Atkinson moottori ja e-CVT Toyotan tapaan, johon Ford hankki aikoinaan oikeudet. Tosin nykyään Ford korostaa, että voimansiirto on täysin sen omaa suunnittelua.

Ford iskee nyt siis Toyotan jättämään aukkoon tuomalla markkinoille oikeasti ladattavan plug-in e-CVT:n. Akuston koossa ei ole kitsasteltu, vaan plug-inin speksi on seuraava (Inside EV):

https://insideevs.com/news/343766/ford-escape-kuga-phev-specs-images-videos/

      - up to 50 km (31 miles) of all-electric range
      - 14.4 kWh battery pack
      - front-wheel drive
      - system output of 225 PS (2.5-litre petrol engine)
      - full recharge in 3.5 hours
      - anticipated 1.2 l/100 km fuel efficiency and 29 g/km CO2 emissions
      - expected EPA EV range of 30+ miles (more than more than 550 miles total)
      - towing capacity up to 2,250 kg depending on powertrain configuration

Luvattu 50 kilometrin sähkörange tuntuu enemmän kuin uskottavalta akun koon ja EPA-arvon perusteella. Jos ilmoitettu CO2 olisi WLTP, jäisi autovero todella kohtuulliseksi.
Kuga on uusittu perusteellisesti; korin mitat ovat kasvaneet (pituus +89 mm, leveys +44 mm, akseliväli +20 mm) ja sisustaan on panostettu samoinkuin multimediaan. Mittaristona toimii 12,3” LCD näyttö ja lisäksi on 8” kosketusnäyttö. Varustelupuolellakaan ei ole kitsasteltu, löytyy HUDia, B&Ota, 360, ym.

https://www.netcarshow.com/ford/2020-kuga/
« Viimeksi muokattu: 11.05.2019 07:44 kirjoittanut pantero »

Poissa Nykäne

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 144
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #15 : 11.05.2019 07:53 »
Nelivetoa ei spekseissä ole mainittu:


Ei oo, ei tuu hybrideihin?


( https://www.youtube.com/embed/8LGu7yI7Khc )

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2285
  • MB GLC 350e
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #16 : 11.05.2019 08:50 »
Haa, ehdit napata tämän ennen korjaustani :).

Kyllä neliveto tulee itselataavaan hybridiin RAVin tapaan. Tässä teksti tuolta netcarshow:sta:

"The Kuga Hybrid uses a self-charging full-hybrid powertrain that enables pure-electric driving capability and combines a 2.5-litre Atkinson cycle petrol engine; electric motor; generator; lithium-ion battery; and a Ford-developed power-split automatic transmission. The Kuga Hybrid will be available later in 2020 with front-wheel drive and Ford Intelligent All-Wheel Drive, delivering from an anticipated 130 g/km CO2 and 5.6 l/100km (anticipated 50mpg)."

==================

Plug-in hybridissä ei ole mainintaa AWD:stä. Itselleni tuo ei ehkä olisikaan deal-breaker, kun muut must varusteet (50 km range, 360 ja sähkökoukku hyvällä vetokapasiteetillä täyttyvät...). Kuga plugari tutkitaan kyllä tarkoin, kun se rantautuu tänne Suomeen.

Poissa 315i

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 52
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #17 : 13.05.2019 17:56 »
Outoa hieman tuo 2.5 litranen mylly... ei varmaa kauhee taloudellinen kun akku tyhjä. Siis jos vertailukohtana nykyiset turbokoneet. Niillä pääsee reiluun 6 litraan. Tuo vie varmaan litran enemmän ja ei varmaan halvempi ole.

Poissa Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 516
Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #18 : 13.05.2019 17:58 »
Tuohan vastaa Atkinson-kiertoineen täysin hybriditrendiä.

Poissa völvöxc60

Vs: Ford Escape (Kuga) (2020 ->)
« Vastaus #19 : 13.05.2019 19:12 »
Tyylikkään ja arvokkaan näköinen ilman ylimääräisiä kantteja ja muovilisukkeita :P
Onko mitään hinta-arviota maailmalta?