autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Audi Q5 TFSI e  (Luettu 35817 kertaa)

Paikalla tpu

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 226
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #320 : 03.02.2020 22:53 »
Onkohan Audin matrix ledeissä joku ihan oma logiikka, miten ja missä pitkät syttyvät? Eilen kävin pidemmän lenkin testaamassa ja toimivat mielestäni ihan ok, kantama ei tosin kovin ihmeellinen, mutta adaptiivinen toiminta Volvon vastaavaan verrattuna huomattavan sulava... mikä toki on odotettavissa, kun toimii himmentämällä eikä huitomalla valoja eri suuntiin.

No mutta tänään vedin pätkän pimeällä haja-asutusalueella, missä ei kyllä ollut ainuttakaan valoa tien varressa, mutta pitkät ei syttyny. Olivat kyllä samalla tavalla valoviiksestä laitettu päälle kuin eilen ja mittaristossa pitkien symboli valkoisena ja Auto teksti. Eikai tuo katso kartasta missä suostuu adaptiivisia käyttämään?

Pitää olla muistaakseni nopeutta 60 km/h tai yli.

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3638
  • S1000XR + S1000RR+ Q2 TDI quattro + A3 TDI quattro
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #321 : 03.02.2020 23:04 »
Pitää olla muistaakseni nopeutta 60 km/h tai yli.

Q5:n kohdalla juuri noin. Eivät kyllä putoa pois tuossa kuudessakympissä kun ovat syttyneet.
You light up another cigarette and I pour the wine,
It's four o'clock in the morning and it's starting to get light

Paikalla Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 373
  • Q5e
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #322 : 04.02.2020 08:58 »
Pitää olla muistaakseni nopeutta 60 km/h tai yli.

Ok, no siinä varmaan syy tässä tapauksessa. Vähän hassu ominaisuus, kivahan se olisi nähdä eteensä myös pienemmissä vauhdeissa... no mutta pitää sitten joko vähän polkaista tai käyttää manuaalipitkiä. Toinen varmaankin ominaisuus on, että adaptiivisia pitkiä ei saa enää pois päältä viiksestä, kun on ne kerran kytkenyt.

Paikalla tpu

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 226
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #323 : 04.02.2020 12:16 »
Toinen varmaankin ominaisuus on, että adaptiivisia pitkiä ei saa enää pois päältä viiksestä, kun on ne kerran kytkenyt.

Saa. Työnnät kerran vipua pois päin ja sitten taas kerran itseesi päin.

Paikalla Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 373
  • Q5e
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #324 : 04.02.2020 18:15 »
Saa. Työnnät kerran vipua pois päin ja sitten taas kerran itseesi päin.

Mielestäni yritin kyllä työnnellä sitä vipua vähän joka suuntaan 🙂 Mutta joo yritetääs seuraavaksi noin ja just tuossa järjestyksessä...

Paikalla Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 373
  • Q5e
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #325 : 11.02.2020 22:55 »
Nyt on jo miltei 1000km takana Q5e Audilla, joten lisää kokemuksia ja vertailua XC60 Teekasiin:
+ Ajettavuus ja voimalinjan toiminta Audissa edelleen positiivinen kokemus kaikilla osa-alueilla. Erityisesti täyskaasukiihdytys on kyllä aika sivistynyt verrattuna Volvoon. Ei vetävän pään arpomista, riuhtomista mihinkään suuntaan, ryntäilyä tai karkeaa moottorin ääntä. Se vain menee aika ripeästi sinne minne renkaat osoittaa, ripeämmin mitä perstuntuma kertoo.
+ Eihän tästä taida takavetopainotteista saada, mutta sen mitä on liukkaalla päässyt liikenteen seassa kokeilemaan, niin hyvin tasapainoinen on tuntuma. Ohjaa sinne minne renkaat näyttää ja pienestä yrityksestä huolimatta en ole saanut menemään minnekään muualle. Ehkä nuo Conti3 nastat vaikuttaa myös, tuntuu pito olevan aika mahtava ja isommin en ole yrittänyt luistatella, vauhti nousee heti sellaisiin lukemiin ettei viitsi pelleillä.
+ Kuljettajan profiilit, minkä kanssa Volvolla oli jatkuvia ongelmia, toimii tässä automatic ilman mitään säätöjä, kunhan käyttää omia avaimia
+ Vaikka Tour paketti ja adaptiivinen puuttuu vielä tästä väliaikaisesta, on tässäkin aika hienoja karttaan perustuvia regeneroinnin ominaisuuksia, tai ainakin luulen että regen jarruttaa  automaattisesti normaalia enemmän nopeusrajoituksen tippuessa, jos vain nostaa kaasua merkin kohdalla.
+ Ilmalämpöpumppuun perustuva lämmitys tuntus olevan aika tehokas, katsotaan sitten lopullinen arvio jos joku päivä oikea talvi yllättää.
+ Navigoinnin näkymä ja navin infon esitystapa aika paljon Volvoa edellä.

- Edellinen on oiva aasinsilta Audin navin miinuksiin... siinä ei ole edelleenkään suomenkielistä opastusta tai tutkien sijaintia & varoitusta... aika yllätys minulle ja erikoista verrattuna muuhun edistyneisyyteen.
- Hassuja ominaisuuksia: Auto sammuu ilmastointeineen päivineen heti jos astut ulos käynnistyksen jälkeen... eli jos haluisit laittaa lämmöt päälle ja puhdistaa auton lumesta, niin eipä pysy käynnissä. Näyttäs tekevän saman myös jos jätät avaimen autoon.
- Seisontailmastointia/lämmitystä ei voi käyttää jos hybridiakku on tyhjä. Aika itsestään selvää, mutta Volvon bensalämmittimeen verrattuna tämä vaatii kovilla pakkasilla hieman ylimääräistä huolehtimista, jos latausta ei ole saatavilla. Mikähän mahtaa olla akun latauksen raja, missä lämmitys vielä lähtee päälle, et vois tarpeen vaatiessa säästää akkukapasiteettia aamun lämmitykseen?
- Audin käyttöohjeet on yllättäen aika paljon hankalammat lukea kuin Volvon. Jäsentely, asioiden esittäminen ja ominaisuuksien käytön ohjeistus on melko sekava. Normaalisti ohjeita lukevana ihmisenä ymmärrän kertalukemalla mitä pitää tehdä, mutta Audin ohjeiden parissa on mennyt hieman enemmän aikaa. Esim. adaptiiviset valot ja pitkät, kerrotaan kyllä miten ne saadaan päälle, mut ei miten ne saa pois. Ja navin opastuskielistä ei mitään mainintaa missään kai... voishan ne edes sanoa et kielet on Lontoo ja Saksa, ei tartteis ettiä mistä sais vaihdettua suomeksi.


Poissa Saboteur

Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #326 : 12.02.2020 15:04 »
Kiitos Teekasi kirjoittelusta, mukava lukea ensikäden kokemuksia omaa kulkinetta kärsivällisesti odotellessa! (Kesäksi pitäisi saada tänne virtuaaliseen autotalliin kun tilaus rustattiin marras-joulukuun vaihteessa karkealla puolen vuoden arviolla, joka ei vielä ole täsmentynyt.)

Paikalla Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 373
  • Q5e
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #327 : 12.02.2020 18:14 »
Kiitos Teekasi kirjoittelusta, mukava lukea ensikäden kokemuksia omaa kulkinetta kärsivällisesti odotellessa! (Kesäksi pitäisi saada tänne virtuaaliseen autotalliin kun tilaus rustattiin marras-joulukuun vaihteessa karkealla puolen vuoden arviolla, joka ei vielä ole täsmentynyt.)

Jees, ihan mielenkiintoista on vertailua tehdä, niin samoin tein jakaa kokemukset tännekin. Minullekin tulossa kesällä taas uusi... jossa toivottavasti nyt sitten kaikki oikeat varusteet 😁 Ihan hyvin nyt pidemmässä reissussa muistanu ettei ole adaptiivista, kenenkään perään ajanu ainakaan vielä 👍

Ekat maantiekulutukset: Lappeenranta - Tampere n. 300km, lähtö tyhjällä akulla, keskikulutus 7,2L. Tampere - HkiVantaa 172km, lähtö täydellä akulla minkä näytti käyttävän suurimmaksi osaksi vasta Vantaan päässä, keskikulutus 6,3L... eli näyttäs vievän vähemmän kuin T8, sillä en päässyt alle 8L maantiekulutuksiin.

Paikalla kmheisk2

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #328 : 13.02.2020 13:24 »
Moi,

Tuliko teillä kattotelineet auton mukana? Tästä tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa.

Paikalla Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1590
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #329 : 13.02.2020 13:29 »
Jos jollekin ei ole tullut, niin minulta saa hyvin edullisesti kerran käytetyt telineet (Audin alkuperäiset).

Paikalla Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 373
  • Q5e
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #330 : 13.02.2020 18:05 »
Moi,

Tuliko teillä kattotelineet auton mukana? Tästä tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa.

Tuli mukana. Ostin kaveriksi Thulen Motion Xt Xl boksin, joka kooltaan sopii vielä jotenkuten katolle, vähän pitää takaluukun aukeemista rajoittaa vaikka boksi niin edessä kuin saa. Omissa telineissä vain se hassu ominaisuus, että boksi ei ole vaaterissa, vaan hieman keula ylhäällä... oisvat nyt saman tien tehneet vaikka etutelineen hieman matalammaksi, niin istuis boksi paremmin suorassa. Omia telineitä kun ei voi liikuttaa kiskoilla, vaan tulee niiden tapinreikien kohdalle.

Paikalla kmheisk2

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #331 : 13.02.2020 19:15 »
Jääkö Thulen motion Xt XL boksilla sivuttaissuunnassa tilaa polkupyörälle? Pitäisi nimittäin saada mahtumaan boksi ja yksi pyörä katolle.


Paikalla Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 373
  • Q5e
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #332 : 14.02.2020 00:38 »
Jääkö Thulen motion Xt XL boksilla sivuttaissuunnassa tilaa polkupyörälle? Pitäisi nimittäin saada mahtumaan boksi ja yksi pyörä katolle.

Jaa-a, ei varmaan jää. Miulla boksin valintaa ajaa oma pituus, eli murtsikat pitäs olla vähintään 200cm ja ne pitäs boksiin mahtua. Jos tuosta pituudesta pystyy yhtään
tinkimään niin vaikkapa Thulen XT Sport malli vois olla kapeampana ok?
« Viimeksi muokattu: 14.02.2020 00:40 kirjoittanut Teekasi »

Paikalla kmheisk2

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 29
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #333 : 14.02.2020 11:10 »
Kiitos kommenteista. Pitääkin tutustua tuohon sport malliin.

Tässä tosin ehtii tätä boksiasiaa vielä miettiä, kun helmikuuksi luvattu auto tulee näillä näkymin toukokuussa. Myyjän, autosi on priorisoitu jo syyskuussa, kommentit lähinnä hymyilyttävät.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13853
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Audi Q5 TFSI e
« Vastaus #334 : 14.02.2020 12:02 »
Jääkö Thulen motion Xt XL boksilla sivuttaissuunnassa tilaa polkupyörälle? Pitäisi nimittäin saada mahtumaan boksi ja yksi pyörä katolle.
Mulla on Thule Excellence XT 94cm joka on leveä. Outbackin katolle menee 120cm Wingbarien kanssa boksi ja pyörä. Wingbar edge malleilla ei onnistuisi.
Jos tästä mitään osviittaa sais?
"The journey of a thousand miles begins with one step"