https://yliteippaus.fi/

Audi Q5 TFSI e

tpu sanoi:
Minulla on muistikortilla musiikkia hakemistoissa, joiden alla on sitten useita kansioita,
...

Miksi et hanki spotifyta tai vaikka apple musicia? Muistikortilta musiikkia ei tule kauaa olemaan kyllä vaihtoehtona. Vähän sama kun vaatisi vaikka VGA-porttia ATK-laitteeseen kun ennenkin on ollut.

Juhani sanoi:
Muutenkin kosketusnäytöt ja käyttöjärjestelmä kehittyvät vielä huomattavin harppauksin joten uusien Audien kojelauta käy todennäköisesti pian joukon iteratiivisia parannuksia.

Tottakai ne kehittyvät ja hyvä näin. Tesla tarjoaa OTAna mahdolliset päivitykset, millonkohan Audi ja muut suostuisivat nykyaikaan?

Jos aina jää odottelemaan sitä seuraavaa niin ei kyllä voi ostaa mitään.

Yksi asia miten en tämän käytettävyyden kanssa myös ymmärrä on, että mitä ihmettä sillä MMIllä pitää ajamisen aikana tehdä? Joskus todella harvoin osoite kesken ajon tulee laitettua, se lienee ainut. Soittaa voi äänikomennoilla.
 
Urpoturisti sanoi:
Miksi et hanki spotifyta tai vaikka apple musicia? Muistikortilta musiikkia ei tule kauaa olemaan kyllä vaihtoehtona. Vähän sama kun vaatisi vaikka VGA-porttia ATK-laitteeseen kun ennenkin on ollut.

Ei ole vaihtoehto, sillä spotifyssä ja apple musicissa ei ole sitä musiikkia mitä minun tarvitsee kuunnella.

Ja mikä älynväläys tuo VGA-portti oli? Eihän tuo ole millään tavalla verrannollinen asia. Minä puhun musiikin toistamisesta muistikortilta ja se on ihan tuettu toiminto joka ikisessä uudessa tuliterässä Audissa. Joten en ole vaatimassa mitään uutta ominaisuutta.

Minä kritisoin ainoastaan sitä, että tuo muistikortin (tai USB-muistin) sisällön selaaminen on kosketusnäytöllä paljon hankalampaa ja hitaampaa kuin mekaanista rullaa käyttämällä. Ja siihen sinulla ei ollut mitään kommenttia, sen sijaan aloit höpöttää ihan asian vierestä.
 
tpu sanoi:
Ja mikä älynväläys tuo VGA-portti oli? Eihän tuo ole millään tavalla verrannollinen asia. Minä puhun musiikin toistamisesta muistikortilta ja se on ihan tuettu toiminto joka ikisessä uudessa tuliterässä Audissa. Joten en ole vaatimassa mitään uutta ominaisuutta.

Kuoleva/poistuva asia tuo omalta fyysiseltä medialta toistettava musiikit. Toki LP-levyt kotifiilistelynä, mutta autoissa jne ei varmaan tule olemaan tämä vaihtoehtona kovin kauaa.

Aiheen ohi, en itse itunesia käytä, olen täysin Spotifyn varassa, mutta etkö saisi omasi itunesin kautta kännykälle ja sieltä autoon? Tosin Audin Carplay on kyllä niin surkea kun on pakko käyttää johdon kanssa, että ei tule käytännössä sitä ollenkaan käytettyä.
 
Urpoturisti sanoi:
mutta etkö saisi omasi itunesin kautta kännykälle ja sieltä autoon? Tosin Audin Carplay on kyllä niin surkea kun on pakko käyttää johdon kanssa, että ei tule käytännössä sitä ollenkaan käytettyä.

Toki saisin. Eikä johtoakaan tarvitse, kun kommunikointi onnistuu bluetoothillakin. Musiikkia voi puhelimelta soittaa ilman Carplaytakin.

Mutta tässä tulee edelleen se sama ongelma: Sisällön selaaminen kosketusnäytön avulla on hidasta ja hankalaa.
 
Miten tuo VAG:n HUD, saako siinä selattua kappaleita ja kansioita? Bemarissa tuota pystyy käyttämään rattirullan avulla eikä katse harhaile keskinäyttöön.
Jos multimediasysteemissä on kovalevy niin sinne voi myös siirtää musiikkikokoelman muistitikulla. Olen myös ymmärtänyt että Spotify yms palvelut kompressoi lähdemateriaalia enemmän ja äänen laatu kärsii. Fyysinen CD-levy kuulostaa parhaimmalta.
 
Urpoturisti sanoi:
Kuoleva/poistuva asia tuo omalta fyysiseltä medialta toistettava musiikit. Toki LP-levyt kotifiilistelynä, mutta autoissa jne ei varmaan tule olemaan tämä vaihtoehtona kovin kauaa.

Tämän olet keksinyt ihan itse. Omalta medialta soittaminen ei ole kuolemassa yhtään mihinkään. Suoratoisto ei tätä voi korvata, sillä musiikkia pitää pystyä soittamaan myös kun olet katvealueella tai muutoin yhteys verkkoon ei toimi. Myöskään asiakkaan näkökulmasta ei ikinä tulisi toimimaan tuollainen, että hänen olisi omaa musiikkia kuunnellakseen pakko tilata palvelu ja soittaa musiikkia verkon yli tätä palvelua käyttäen.

Kyllä omalta medialta soittaminen tulee autoissa säilymään, ainoastaan formaatti voi muuttua, niinkuin historiassa on käynyt: C-kasetti -> CD-levy -> muistikortit/USB-mediat
 
tpu sanoi:
Kyllä omalta medialta soittaminen tulee autoissa säilymään, ainoastaan formaatti voi muuttua, niinkuin historiassa on käynyt: C-kasetti -> CD-levy -> muistikortit/USB-mediat


Älä koskaan sano ei koskaan...

Koskohan viimeiksi olen soittanut jotain fyysiseltä medialta jossain, saatikka autossa - vuosia sitten.
 
Taky sanoi:
Älä koskaan sano ei koskaan...

Koskohan viimeiksi olen soittanut jotain fyysiseltä medialta jossain, saatikka autossa - vuosia sitten.

Sanos muuta. Samalta spotifyltä soi kuulosuojaimissa, autossa, mökillä, toisissa autoissa...
 
Taky sanoi:
Älä koskaan sano ei koskaan...

Koskohan viimeiksi olen soittanut jotain fyysiseltä medialta jossain, saatikka autossa - vuosia sitten.

Älä silti anna sen luoda itsellesi harhaa. Se, että sinä et jotain asiaa käytä/tarvitse, ei ole osoitus siitä, etteikö kukaan sitä käyttäisi/tarvitsisi.
 
tpu sanoi:
Älä silti anna sen luoda itsellesi harhaa. Se, että sinä et jotain asiaa käytä/tarvitse, ei ole osoitus siitä, etteikö kukaan sitä käyttäisi/tarvitsisi.

Mutta annat luoda itsellesi harhan, että on muitakin jotka eivät suostu päästämään irti jostain?

Todellisuus on se, että musiikin käyttö ja ostaminen on siirtynyt streamausalustoille. Näitä massoja autojenvalmistajat tulevat tukemaan-.
 
Ostin kirpparilta CD-levyjä; Rollareita, Bon Jovia, yms wanhaa musaa ja ne sai suoraan kopioitua auton kovalevylle. Edellinen ruotsalainen käyttäjä oli ladannut Ulf Lundellin tuotantoa talteen monta levyä. Omat suosikit on muistitikulla mukana myös ja radiokanavilta kuuntelen loput. Nokian Ovesta latasin aikoinaan talteen kymmeniä albumeja mielimusiikkiani. En oo vielä tarvinnut Spotifyä yms. mihinkään;D Että kyllä meitä löytyy muitakin.
 
Keskustelu karannut otsikosta (Q5), mutta jatkanpa osaltani tähän musiikkikeskusteluun.

Aiemmassa autossa (BMW F10 v. 2016) oli Connected drive -kilkkeet ja kuvittelin, että puhelimeni (Android) toimisi siinä heittämällä Idriven kautta. Ei toiminut, muistaakseni ei bt:na tai piuhalla yhdistettynä, joten pettymys. No, olin aiemmasta oppineena tallentanut n. 700 kappaleen kokoelman ihan omin käsin cd:lta kopioiden muistitikulle, jonka pystyi tallentamaan auton kovalevylle. Sieltä oli Idriven kautta suht. näppärää soitella, satunnaistoistolla tai hakutoiminnoilla artistia/albumia/kappaletta hakien.

Entä sitten Audin MMI (A6 v. 2019)? Android auto ja Car play toimivat MMI:n kautta piuhalla kytkettynä, tosin yllätyksenä se, että ns. tarvikepiuha saattaa jumittaa Android auton - kertomatta tietenkään, että vika on piuhassa. Juuri tällaiset digi-ihanuudet saavat vanhan miehen miettimään, mikä on tällaisen säätämisen perimmäinen tarkoitus  :mad:
Ja tietenkään BMW:ssa toiminut muistitikku ei kelvannut Audille, tunnistamaton tiedostomuoto tms. scheissea, johon toki joku viisas kohta rientää kertomaan, miten olisin voinut hakkeroida nuo tiedostot Audille kelpaavaan muotoon näppärästi. Ja kovalevyähän ei Audissa ole, mutta tuosta tiedostoherjasta johtuen menetti merkityksensä tämä vaihtoehto.

Äänenlaadusta heitän vahvan mielipiteeni, vaikka kuuloni ei ole enää A-luokkaa. Paskimmasta parempaan äänilähteiden järjestys: kaupalliset radiokanavat (vahvasti kompressoitu ääni), striimaus bluetoothin kautta, striimaus piuhalla, muistitikku (cd:ltä kopioitu) ja CD-levy. Lyhyen työmatka-ajon kannalta ihan sama, mutta silloin kun haluaa kunnon volyymilla kuunnella, formaatilla on merkitystä. Ja kaikkia omia suosikkeja ei Spotify tai Deezer tarjoa. Itunesista en kommentoi mitään, kun en sitä ekosysteemiä tunne.

 
Jere sanoi:
Juhannuspohdinta johti alkuviikolla tilaukseen. Saapuu liene joskus loppuvuodesta ja tällä ajatuksella ajoon tammikuussa.

Onko Jerellä jo toimitusaika tarkentunut, pitääkö alkuperäiset arvaukset 6kk toimituksesta paikkansa?
 
Teekasi sanoi:
Onko Jerellä jo toimitusaika tarkentunut, pitääkö alkuperäiset arvaukset 6kk toimituksesta paikkansa?

Tarkentui joo marrakuun lopussa olisi auto ollut täällä, innostuin tekemään varustepäivityksiä, ja tietenkin lukittumispäivästä +5päivää havahduin... :) päivitykset tehtiin sitten seuraavaan ns. vapaana olevaan autoon ja minun rev. 1 jatkoi omaa matkaansa kohti valmistusta joka oli 5.9.

Rev. 2 tulosta en ole saanut/ kysynyt tämän päivän statusta.
 
Ok, eli vähän nopeammin olisi tullut eka versio, toki tilasitkin varmaan aika ensimmäisten joukossa. Minulla meni tilaus sisään noin viikko sitten ja helmi-maaliskuun vaihteeseen lupailtiin. Aikalailla sai varusteita raksia, että vastaa tuota Volvon varustusta... toivottavasti ei tule enää kiusausta lisätä mitään 🙂 Josko kohta tulisi ensimmäiset esittelyautot Suomeen, niin pääsis koittamaan mitä tuli hankittua.
 
Kaikenlaista:

Daytona grey helmiäisväri
S-line sport varustepaketti
20” 5-segmenttipuolavanteet
Panoraamakatto
Sähköpenkit muistilla
Feinnappanahat timanttitikkauksilla ja trend nahkapaketti
Navigointipaketti virtuaalimittaristolla
Parking ja Tour teknologiapaketit
Matrix ledit
Mukavuus seisontailmastointi
Lämmitettävä ratti
Laajennettu led sisävalot
Pre sense basic systeemi
+säilytylokeroita ja seinätelineitä

Josko noilla saisi Audin hieman vanhahtavaa sisäilmettä piristettyä ja tekniset vempaimet samalle tasolle nykyisen kärryn kanssa. Hybriditekniikaltaan Audi on pykälää kiinnostavampi ja erityisesti tehokkaampi sähkömoottori herättää suuria odotuksia. Ajelen melkein puolet, eli noin 15tkm vuodessa pelkällä sähköllä ja Volvolla kyllä pärjää, mutta aika hengetön se on sähkömoodissa erityisesti yli 60km/h nopeuksissa.
 
Nyt pitänee onnitella Teekasia.

Varusteet kunnossa tulevassa autossasi. Perushinnan lisäksi on kaivettu kuvetta kunnolla eikä tuudittauduttu bisneskuliin niin kuin omissa kutosissa. Hattu päästä :)
 
Teekasi sanoi:
Ok, eli vähän nopeammin olisi tullut eka versio, toki tilasitkin varmaan aika ensimmäisten joukossa. Minulla meni tilaus sisään noin viikko sitten ja helmi-maaliskuun vaihteeseen lupailtiin. Aikalailla sai varusteita raksia, että vastaa tuota Volvon varustusta... toivottavasti ei tule enää kiusausta lisätä mitään 🙂 Josko kohta tulisi ensimmäiset esittelyautot Suomeen, niin pääsis koittamaan mitä tuli hankittua.

Peukku tilaus tämä :) Kyllä niitä varusteita tarvitaan, että hyvä runko pääsee oikeuksiinsa. Voimalinja on tässä sähkön osalta Volvoa edellä. Mielenkiinnolla odotellaan kommentteja koeajosta tai autostasi aikanaan.
 
Joo järki on harvoin mukana autokaupoissani, tunteella mennään 😁 Huono sijoitus se on joka tapauksessa, joten yritetään nauttia sitten edes.
 
Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen auton vaihto seurattavaksi, kun olen mielessäni haaveillut Volvon XC60 T8:sta. Audin Q5 taas tuntuu vanhahtavalta siihen verraten. Mutta käytännön kokemuksia on kiva kuulla, ja varmaan näillä varusteilla Q5 on ihan kelpo verrokki Volvolle.
 
Markku J sanoi:
Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen auton vaihto seurattavaksi, kun olen mielessäni haaveillut Volvon XC60 T8:sta. Audin Q5 taas tuntuu vanhahtavalta siihen verraten. Mutta käytännön kokemuksia on kiva kuulla, ja varmaan näillä varusteilla Q5 on ihan kelpo verrokki Volvolle.

Niin minustakin 🙂 Vielä kun se ainoa koeajamani uuden kopan Q5 oli aika karvalakkimalli pienimmällä dieselillä, minkä tuo T8 kyllä peittoaa usealla osa-alueella, niin vähän jännittää. Hyvin vähän on Volvossa ollut valittamisen aihetta, aivan mainio auto tehdä matkaa, mutta vaihtelu virkistää. Tehokkaamman sähkön lisäksi sitä Audin kuuluisaa dynaamisuutta tässä haetaan ja kenties vähemmän etupainotteista nelivetoa... eihän sitä tosin tiedä onko ultraquattro lähelläkään vanhoja kunnon torseneita. Mutta et siis tee huonoa valintaa, vaikka haaveet toteuttaisit. Ensi vuoden alussa olisi yksi hyvin varusteltu yksilö myynnissä 😁
 
Asialliset varusteet on Teekasi valinnut. Kannattaa ehkä vielä panostaa äänentoistoon vai meinasitko vakio musavehkeillä mennä?
 
Markku J sanoi:
Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen auton vaihto seurattavaksi, kun olen mielessäni haaveillut Volvon XC60 T8:sta. Audin Q5 taas tuntuu vanhahtavalta siihen verraten. Mutta käytännön kokemuksia on kiva kuulla, ja varmaan näillä varusteilla Q5 on ihan kelpo verrokki Volvolle.

Q5:stä tulee kohta facelift, ehkä jo ensi vuonna, jossa pitäisi olla vastaava näytöillä toteutettu infotainment kuin A6:ssa. 
 
Corvike sanoi:
Q5:stä tulee kohta facelift, ehkä jo ensi vuonna, jossa pitäisi olla vastaava näytöillä toteutettu infotainment kuin A6:ssa.

Joku oli napsinut jo kuvia faceliftistä ja siinä tulee olemaan sama puolittainen päivitys kuin A4:ssäkin, eli pelkästään infotainmentin näyttö vaihtuu kosketusnäyttöön, mutta ilmastoinnin säätimet säilyy ennallaan. Eli ei siis sama kahden kosketusnäytön systeemi kuin A6:ssa. Sisätiloissa juurikaan mikään ei siis muutu.