https://yliteippaus.fi/

Audi Q5 TFSI e

Mrk sanoi:
Tasainen on. Kontin pohja muutaman sentin ylempänä kuin normi koneisissa. Korkeusmuutoksen erottaa kun katsoo takaluukun kynnystä ja noita takaselkänojissa olevia lastenistuinkiinnikkeitä. Kontin pohjan alle ei ole lisätilaa niin kuin on normikoneisissa.
teknisissä tiedoissa on tavaratilan kooksi mainittu 395l joka on siis yhteensä (pohjan alla olevan lisätilan kanssa) 155l pienempi kuin pelkissä polttomoottoriversioissa. Eli koko sama kuin GLC:n hybridissä jossa näkyy selvästi pohjan olevan koholla.

Ilmajousituksen maavaraa, onko sitä jossain tarkempaa speksiä muutakuin että sillä voi nostaa maks 45mm maavaraa?
Jos polttomoottori-ilmajousitettu Q5 on 22mm matalampi niin tuo tarkoittaa että säätövaraa olisi rautajousiin verrattuna vain 23mm ylöspäin.
 
tpu sanoi:
Makuasioita. Minusta tuo rullalla ohjaus on kertaluokkaa mukavampaa kuin kosketuskäyttö.

Tuo irtonainen tablettinäyttö on mielestäni jo aikansa elänyt ja integroidut näytöt tulisi moderneissa autoissa olla osana kojelautaa, ohjattavissa joko kosketusnäytöllä tai rullalla tai touchpadillä. Jonkun mielestä voi irtonainen tabletti olla kaunis ja kevyt, mahdollistaahan se matalamman kojelaudan ja näytön sijoittamisen hiukan ylemmäs mutta kieltämättä se on vähän jälkiasenteisen oloinen.
 
jti sanoi:
Tuo irtonainen tablettinäyttö on mielestäni jo aikansa elänyt ja integroidut näytöt tulisi moderneissa autoissa olla osana kojelautaa, ohjattavissa joko kosketusnäytöllä tai rullalla tai touchpadillä. Jonkun mielestä voi irtonainen tabletti olla kaunis ja kevyt, mahdollistaahan se matalamman kojelaudan ja näytön sijoittamisen hiukan ylemmäs mutta kieltämättä se on vähän jälkiasenteisen oloinen.

Samaa mieltä. Täysin mieleistä pakettia ei ole tällä hetkellä saatavilla SUV hybriditarjonnassa (XC, GLC tai Q5) vähän kompromissin joutuu tekemään valitsi minkä tahansa kolmikosta. Kaikki hyviä vaihtoehtoja. GLC tä uskallan omalla kokemuksella suositella, ja myös XC60 T8 ta tykkäsin viime syksyn koeajolla.
 
vr6@luukku.com sanoi:
Mäkään en ymmärrä sitä näkökulmaa, että jos voit laittaa hyvän auton, joka on ehkä kalliskin. Niin miksei se kallis auto voi olla myös taloudellinen? Ei tietenkään millään litran kulutuserolla ole merkitystä mut jos toistakymppiä alkaa vetää bensaa ninsaattaa se vain tuntuakin jossain

Itse nykyistä autoa ostaessa halusin suht tehokkaan ja ylläpitokuluiltaan kuitenkin järkevän. Ainiin eihän tehokas auto saa olla kulutukseltaan järkevä.

Btw. työkaverin auton on yksityisliisari eli varmaan kiinnostanee jonkun verran onko kulutus 8 vai 15 sataselle.

Siltikin erinomainen asia Audilta toteuttaa neliveto tuolla tavalla vs Volvo. Aika harva kuitenkaan kehunut Volvon T8 nelikkoa,.pl ne joilta se itseltä löytyy

Joskus naurattaa se miten hartaasti kulutuksia ynnäillään, vaikka kulutuserojen vaikutus muiden autoilun kulujen jälkeen on aika mitätön. Esim hybrideissä, onko merkityksellistä jos kulutus on 2.9 vai 4.1 litraa / 100km ja webasto pöhisee jo syksyllä?

Se kuitenkin kannattaa muistaa että on vain inhimmilistä olla todella kiinnostunut jostain yhdestä spesifistä asiasta, esim tässä tapauksessa kulutuksen minimoinnista. Ei vaan kannata huijata itseään ja väittää että sillä on kulujen suhteen merkitystä.

Tämä siis ei välttämättä suunnattu ylläolevalle kirjoittajalle, lähinnä yleistä pohdintaa
 
Corvike sanoi:
Audi vaikuttaa pätevältä lukuunottamatta vanhanaikaista infotainmentia. 50 tfsi e tosiaan riittäisi yhteistehojen suhteen, mutta harmi kyllä tehoero on suurelta osin heikommassa sähkömoottorissa, mikä kuulostaa huonolta jutulta.

Audi 50 TFSI e:ssä on 85 kW sähkömoottori, joka riittää kyllä minulle. GLC:ssä on myös 85 kW sähkömoottori ja kiinteä kardaaniveto, jolle AMSS mittasi 0-100 kmh 15,7 sekunttia (XC 60 T8 :n 65 kW takatuuppari ei riitä; 0-100kmh vei 26 sekunttia). GLC:n sähköajolla pysyykin ihan hyvin liikenteen rytmissä.

Kun suoralla asfaltilla 50 TFSI e on todennäköisesti etuvetoinen, kiihtyy se 0-100kmh noin 15 sekunnissa. 55:ssa on 105 kW:n sähkömoottori, jolloin 0-100 kmh menee villinä veikkauksena alle 12 sekunnissa…

======================================

Tuo 55:sen isompi sähkömoottori näkyy parempina suoritussarvoina kauttaaltaan ja myös erittäin hyvinä maantiekiihtyvyyksinä. Eipä tosin 85 kW:llakaan ole jalkoihin jääty… On mielenkiintoista nähdä, miten autojen WLTP-arvot eroavat toisistaan.
 
jti sanoi:
Tuo irtonainen tablettinäyttö on mielestäni jo aikansa elänyt ja integroidut näytöt tulisi moderneissa autoissa olla osana kojelautaa, ohjattavissa joko kosketusnäytöllä tai rullalla tai touchpadillä. Jonkun mielestä voi irtonainen tabletti olla kaunis ja kevyt, mahdollistaahan se matalamman kojelaudan ja näytön sijoittamisen hiukan ylemmäs mutta kieltämättä se on vähän jälkiasenteisen oloinen.

Juu, ulkonäköpuolesta olen ihan samaa mieltä. Kommentoin vain käytettävyyttä :)
 
Corvike sanoi:
Mistä olet löytänyt kuvia audin plugarien tavaratilasta? itse katselin eilen eikä missään oikein ollut mitään. Myös A6 kiinnostaisi

Tuossa ainakin yksi: https://www.cnet.com/roadshow/pictures/audi-q5-phev-geneva-motor-show/11/ Taitaa olla sama mesta kuin yo. Youtube-videossa. Googlella löytyi muitakin mutta en jaksa enää kaivella niitä.

Nämä mopoautomaiset feikkipakoputket ovat mielestäni aika nolot: https://www.cnet.com/roadshow/pictures/audi-q5-phev-geneva-motor-show/17/ Vai tuleeko noista oikeasti jotain ulos?

Sisusta on kyllä hienon oloinen ainakin tässä yksilössä.
 
tpu sanoi:
Makuasioita. Minusta tuo rullalla ohjaus on kertaluokkaa mukavampaa kuin kosketuskäyttö.

Täysin samaa mieltä tästä. Volvon kosketusnäyttö on malliesimerkki epäergonomisesta ja hankalakäyttöisestä käyttöliittymästä.

Tuo Audin toteutus Q5:ssä on vain liian vanhanaikaisen näköinen ja näyttökin on pieni
 
pantero sanoi:
Audi 50 TFSI e:ssä on 85 kW sähkömoottori, joka riittää kyllä minulle. GLC:ssä on myös 85 kW sähkömoottori ja kiinteä kardaaniveto, jolle AMSS mittasi 0-100 kmh 15,7 sekunttia (XC 60 T8 :n 65 kW takatuuppari ei riitä; 0-100kmh vei 26 sekunttia). GLC:n sähköajolla pysyykin ihan hyvin liikenteen rytmissä.

Kun suoralla asfaltilla 50 TFSI e on todennäköisesti etuvetoinen, kiihtyy se 0-100kmh noin 15 sekunnissa. 55:ssa on 105 kW:n sähkömoottori, jolloin 0-100 kmh menee villinä veikkauksena alle 12 sekunnissa…

======================================

Tuo 55:sen isompi sähkömoottori näkyy parempina suoritussarvoina kauttaaltaan ja myös erittäin hyvinä maantiekiihtyvyyksinä. Eipä tosin 85 kW:llakaan ole jalkoihin jääty… On mielenkiintoista nähdä, miten autojen WLTP-arvot eroavat toisistaan.

Samaa mieltä, GLC:n 85kw riittää yllättävän hyvin.
 
jti sanoi:
teknisissä tiedoissa on tavaratilan kooksi mainittu 395l joka on siis yhteensä (pohjan alla olevan lisätilan kanssa) 155l pienempi kuin pelkissä polttomoottoriversioissa. Eli koko sama kuin GLC:n hybridissä jossa näkyy selvästi pohjan olevan koholla.

Ilmajousituksen maavaraa, onko sitä jossain tarkempaa speksiä muutakuin että sillä voi nostaa maks 45mm maavaraa?
Jos polttomoottori-ilmajousitettu Q5 on 22mm matalampi niin tuo tarkoittaa että säätövaraa olisi rautajousiin verrattuna vain 23mm ylöspäin.

Tavaratilan koko on kyllä pettymys, muistaisin lukeneeni jostain että se olisi ollut yli 500l
 
Drpepper sanoi:
Joskus naurattaa se miten hartaasti kulutuksia ynnäillään, vaikka kulutuserojen vaikutus muiden autoilun kulujen jälkeen on aika mitätön. Esim hybrideissä, onko merkityksellistä jos kulutus on 2.9 vai 4.1 litraa / 100km ja webasto pöhisee jo syksyllä?

Tottakai sillä on merkitystä, onko kulutus 2,9 vai onko se 40% suurempi. Rahallisesti ero ei ole kovin suuri vuositasolla, mutta ei kai tuossa kustannuksesta olekaan kysymys eikä kukaan tuota perustele kustannuksilla.

Keskivertoautoilijan ei kannata vanhan auton kulutuksen takia ostaa uutta autoa muutenkaan. Jos keskivertoautolijan vanha auto esim kuluttaa 8 l/100 km, ei ole mitään järkeä maksaa kymmeniä tuhansia siitä, että uusi auto kuluttaa vähemmän.

Toisaalta siinä ei ole mitään järkeä, että ostaa paljon kuluttavan ja saastuttavan hybridin jossa vielä webasto pöhisee ilman mitään suodattimia koko ajan
 
Kieltämättä tuo Audin kontin tilavuus on pettymys eli se näyttää olevan samaa kokoa kuin nykyisessä GLC:ssä. Lisänä GLC:ssä on pieni lokero tavaratilan pohjalla, jonne menee kaapelit ja muuta pientä. Ymmärsinkö oikein, ettei Audissa tuota lokeroa ei ole? Videossa sitä ei ainakaan esitelty? Onko kellään tietoa kuinka iso kontti on tulevassa X3:ssa? XC60 ratkaisu on tuolta osin paras kun akut on voitu jo suunnitteluvaiheessa sijoittaa paremmin...
 
Audin sivuilta teknisistä tiedoista löytyi oikea tilavuus eli 465l, mielestäni suht OK.
 

Liitteet

  • CF16DFE6-E8EE-4EEB-99FD-9C332D9864A1.png
    CF16DFE6-E8EE-4EEB-99FD-9C332D9864A1.png
    23,7 KB · Katsottu: 163
Onko kuvia siitä miten sähkömoottori ja generaattoriyhdistelmä on saatu polttomoottorin ja vaihteiston väliin/rinnalle? Ja jossain oli maininta että siinä on erillinen kytkin jolla saadaan polttomoottori irti tuosta paketista.
GLC:ssähän vaihteisto on se 7-vaihteinen malli koska 9-vaihteinen ei pituutensa puolesta mahdu väliin. Audin S-tronic lienee kompaktimpi mutta on siinä taas kaksoiskytkinvaihteiston takia vaikeampi ryömintä ja luistatus hitailla nopeuksilla jota vetohommissa ja maastossa kaipaisi.
 
Samppari sanoi:
Audin sivuilta teknisistä tiedoista löytyi oikea tilavuus eli 465l, mielestäni suht OK.

Automerkistä riippumatta, näillä teknisten tietojen litroilla ei ole usein mitään korrelaatiota todellisuuteen.

Monta kertaa omillakin silmillä nähnyt, miten paperilla tilaa on litroissa rutkasti, mutta takaluukun avaamalla näkee, että ei sitä oikeassa elämässä ole. Saman pystyy toteamaan myös TM:n mittauksista.
 
Samppari sanoi:
Audin sivuilta teknisistä tiedoista löytyi oikea tilavuus eli 465l, mielestäni suht OK.
Aamulla tuolla samalla sivulla luki 395l eli ovat sitten korjanneet. Tuo on riittävä ja koska ilmeisesti molemmilla puolilla on levennykset niin pidempääkin tavaraa voi kuljettaa poikittain tavaratilassa niin sitten varsinkin on ok. Nykytrendin mukaiset kapeat tavaratilan on huonot kun pitäisi jotain 120-130cm kovaa laukkua kuljettaa niin se menee pakostakin diagonaalisesti vieden enemmän tilaa.
 
Mikäs ulkoväri tuossa edellisen sivun videossa on?
Onko normiväri vai joku erikoisväri? Hyvältä näyttää videolla.
Onkohan tuo sama väri joka on Audi.fi esittelysivulla?
 
Kuten jti jo huomasi (tsekkasin myös itse) niin aamulla kontin koko oli Audin nettisivuilla 395 ltr eli tuo 465 ltr kuullostaa jo paljon paremmalta ;)
 
Kuten jti jo huomasi (tsekkasin myös itse) niin aamulla kontin koko oli Audin nettisivuilla 395 ltr eli tuo 465 ltr kuullostaa jo paljon paremmalta ;)
 
Tuo on kyllä hieno väri ja sopii hyvin ainakin pienempään Q5:een. Lisähinta on melko kova, mikä jättänee nämä harvinaisuuksiksi. Kelpaisi kyllä minulle.
 
Markku J sanoi:
Tuo on kyllä hieno väri ja sopii hyvin ainakin pienempään Q5:een. Lisähinta on melko kova, mikä jättänee nämä harvinaisuuksiksi. Kelpaisi kyllä minulle.

Samoin! Livenä upea. Uskon että q5 ja xc60 jakaa markkinan suomessa, antiikkinen glc sit loput 😂

Kuuluiko tuohon lanseeraus-editioon nahkaverhoilu ja adaptiivinen vakkari? Jos näin niin ylivoimainen paketti ja vie volvolta monet asiakkaat.

Vai tulikohan glcstä jo facelifti? Joka tapauksessa sen hinnoittelu tod näk 10k€+ kalliimpi järkevillä varusteilla.