autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: OmaVero 2019-  (Luettu 2451 kertaa)

Poissa Jysky

OmaVero 2019-
« : 12.12.2018 20:19 »
Tuli tänään ens vuoden verokortti- siis tämä uusi yhden tulorajan kortti.
En ole koskaan käyttänyt tuota pidätysmallia (oliks se nyt ”B” ennen). Nytkin ovat ennustaneet, että palkkatuloni laskisi ensivuonna ja jos ei nyt pidä itse huolta niin loppu vuosi menisi lisäprosenteilla. Perusprossakin laskenu 7 %-yksikköä. Noilla jutuilla varmasti lisäveroja maksamassa.

No enemmän viel ihmettelen 10 vuotta takaisin päin menoa, kun kyljessä tuli myös veronmaksu planketit yhteensä 1000 euron veroille 3 erässä. Tulolajiksi ilmoitettu palkkatulot. Muinoin noilla ennakoitiin mm pääomatuloja- nytkin selvityksessä vuokratuloiksi ounastellaan 5000,- joten eihän tuo tonni riitä noihinkaan alkuunkaan jos niihin perustuis.

Isoimmat kysymysmerkit on on päiväraha- ja sairaanhoitomaksuissa. Niissä tulot on tuplat verotettaviin palkkatuloihin verrattuna ja 2,5 kertaiset YEL-tuloihin verrattuna (tuohonhan maksettava päivärahakin perustuisi). YLE-veron peruste on jotain näiden kaikkien välimaastosta.

Jotenkin vaikuttaa arvonnalla tehdyksi toi lappu.
Ateca TDI 4drive

Poissa jlindstrom

• Klassikko
Vs: OmaVero 2019-
« Vastaus #1 : 12.12.2018 20:27 »
Eipä tuo tule muuttamaan toimintamallia omalla kohdalla mihinkään. Joka vuosi olen tilannut uuden verokortin omilla spekseillä ja sitten loppuvuonna lokakuun nurkilla toinen uusi verokortti, missä olen täsmentänyt loppuvuoden tilanteen ja siten päätynyt suunnilleen oikeaan lopputulokseen.

Ja nimenomaan aina yhdellä tulorajalla.

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #2 : 12.12.2018 20:56 »
^Samoin olen tehnyt. Olen jo varmaan parikymmentä vuotta seurannut verotustani excelissä ”online” niin ei ole tullut yllätyksiä.
Aina kultakin vuodelta tulossa oleva veronpalautuskin/jäännösvero päivittyy joka kuukausi exceliin automatic. Jos alkaa mennä liian suureksi, korjataan verokorttia.
Aina olen myös mennyt tuolla yhdellä tulorajalla.

Poissa enkero

• Vakiokalustoa
  • **
  • The best or nothing.
« Vastaus #3 : 12.12.2018 21:21 »
Tuli jopa vähän myöhäistäkin myöhempään herättyä siihen, että työpaikan vaihdoksen takia palkkakaudet heitti upsistakeikkaa ja verokortti sitä myötä oli jonkin kilon lounaassa. Paniikinomainen verolaskurin ”optimointi” kuitenkin näytti, että kaikki pakolliset vähennykset syötettynä reboundia ei pitäisi tulla kymppejä enempää. Toki jos optimoisi esim. viime hetken eläkesäästöillä niin tilanne voisi muuttua kovastikin helpommaksi, eli jäisi verotilille hyvää karmaa vai miten se ensi vuonna menneekään?
C250 CDI 4matic t -12

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #4 : 12.12.2018 21:44 »
Tästäkin taas tehdään vain entistä vaikeampaa. Verottajan mielestä varmaan asiat menevät parempaan suuntaan, mutta suuri osa ressukoista veroalamaisista ei ymmärrä verotuksesta yhtään mitään ja tällä yhden tulorajan mallilla saadaan taas lisää velkakierteessä olevia, kun ottavat pikavippiä "verojen maksuun", rahojen loppuessa syksyllä, kun ennakkoa peritään lisäprosentilla.

Näkyy tuolla Omaverossa olevan jo verokortti näkyvillä. Ihan päin persettä laskettu, mutta antaa olla. Otetaan osa tuloista ohi verottajan, niin sillähän siitä selviää. Jos tässä nyt yhtään on käytetty pohjana vanhoja verotustietoja, niin ilmeisesti 10 vuoden takaisten tulojen mukaan laskettu.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #5 : 12.12.2018 22:06 »
Tästäkin taas tehdään vain entistä vaikeampaa. Verottajan mielestä varmaan asiat menevät parempaan suuntaan, mutta suuri osa ressukoista veroalamaisista ei ymmärrä verotuksesta yhtään mitään ja tällä yhden tulorajan mallilla saadaan taas lisää velkakierteessä olevia, kun ottavat pikavippiä "verojen maksuun", rahojen loppuessa syksyllä, kun ennakkoa peritään lisäprosentilla.

Samaa itsekin mietin. Kk-rajalla on melko vaikea sössiä omaa verotusta kovin pahasti, mutta vuosirajan käyttö on aina vaatinut hiukan maalaisjärjen käyttöä ja ymmärrystä siitä, että mitä tapahtuu loppuvuodesta, jos arvioi omat tulonsa alakanttiin.

Ja jos näin käy ja elää muutenkin kädestä suuhun, niin loppuvuoden kuukaudet voivat tosiaan ajaa entistä pahempaan velkakierteeseen.

Mutta mun mielestä vuosiraja on toki todella näppärä, ei tarvitse edes kovin tarkasti tuloja osata arvioida, kunhan hehtaarit on oikein. Syksyllä sitä kuitenkin tilaa sitten uuden kortin, millä koko vuoden verotus saadaan hyvään tasapainoon.

Just kävin OmaVerossa naputtelemassa uuden kortin ensi vuodelle, kun automaattisesti lähetetty oli aivan päin sitä itseään. Helppoa ja näppärää oli uuden kortin tilaaminen OmaVerossa ja itse kortti pläjähti parin minuutin viiveellä pdf:nä tarjolle. Kerrankin nämä hommat toimivat, kuten pitääkin.

Poissa jlindstrom

• Klassikko
« Vastaus #6 : 12.12.2018 22:20 »
Suurella osalla palkansaajista on suhteellisen vakaa kk-ansio. Samoin tiedossa pitäisi olla mahdolliset liittojen maksut, lainojen tiedot, työmatkakulut jne.

Kun nuo fundamentit on tiedossa, vuosiansion pitäisi olla aikatarkkaan tiedossa samoin kuin tärkeimmät vähennykset. Tuolloin oikean vuosirajan määrittäminen on aika triviaalia.

Jos sitten vielä pelottaa, niin nostaa manuaalisesti pinnan-kahden verran.

Ei se niin vaikeaa ole

Proviospalkkaiset, keikkatyöläiset jne on sitten eri asia. Siellä pitää osata oikeasti käyttää päätään ja tarpeen mukaan säätää korttia pitkin vuotta.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #7 : 12.12.2018 22:23 »
Proviospalkkaiset, keikkatyöläiset jne on sitten eri asia. Siellä pitää osata oikeasti käyttää päätään ja tarpeen mukaan säätää korttia pitkin vuotta.

Lähinnä mulle tulee mieleen (duunari)alat, missä tehdään puolisäännölliseen/säännölliseen ylitöitä. Kk-rajalla ne ovat menneet melkein aina heti ja suoraan lisäprossalle, mutta vuosirajalla ne syö toki vain vuotuista ansiota. Jos tätä ei ymmärrä huomioida, niin loppuvuodesta on sitten todella tuhdit prossat.

Poissa IC1970

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #8 : 12.12.2018 22:24 »
Tämmöinen ihmetys tuli tosiaan tänään postilaatikkoon ja netin puolelta luonnollisesti löytyi samanlainen. Aika hyvin osui, tähän vuoteen verrattuna oli 800 euroa vajaa arvionsa, tein alkuvuodesta aika paljon ylitöitä, jotka ovat olleet pannassa jo puolisen vuotta ja tuskin muuttuu, joten voipi olla, että ensi vuoden brutto menee alle tuon arvionkin, vaikka jotain pieniä korotuksia on tulossa. Siispä tuolla mennään, katsellaan sitten joskus lokakuun korvilla, miten osuu ja korotetaan tarvittaessa, ettei mene joulukuun tili isolla prosentilla.

Mulle tuli 0.5% lisää perusveroon, kiristymään päin näyttäisi siis olevan  ???
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i S&S Edition 2011

Poissa GTA1

« Vastaus #9 : 12.12.2018 22:32 »
Lappu tuli tänään tännekkin. Meinasivat tiputtaa prosentin verran vaikka nousua oli tapahtunut sitten edellisen verokauden.
Palautusta ajattelin mielummin saada ensijoulunkin alla kuin että maksaa mätkyjä joten kävin tuossa palvelussa mulkkaamassa tulojani vähän optimistisesti ylöspäin jotta sain uuden verokortin näyttämään samaa prosettia myös ensivuodelle kuin nyt oli ollut.
3Gt xDrive / A1 duattro😉

Paikalla JiiJii71

« Vastaus #10 : 12.12.2018 22:38 »
Vuosi verokorttia olen käyttänyt koko tämän vuosituhannen ajan. Helpompi koko vuoden ansiot on hahmottaa kuin vaihtelevien yksittäisten kuukausien.

Uutta mahdollista verokorttia en ole vielä nähnyt kun olen täällä työreissussa. :)
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #11 : 12.12.2018 22:40 »
... Mulle tuli 0.5% lisää perusveroon, kiristymään päin näyttäisi siis olevan  ???
Ei tuosta verottajan lapusta voi vielä paljoa päätellä. Mulla näkyi pysyvän veroprosentti samana kuin tänä vuonna. Tuohan on vain verottajan näkemys/arvaus sinun ensi vuoden tuloistasi ja vähennyksistäsi jne.
Itse en jaksa tuosta vielä huolehtia, varmaan aika oikea on veroprosentti. Täytyy katsoa sitten keväällä uudestaan kun on mahdolliset bonukset tältä vuodelta maksettu, tarviiko prosenttia viilata johonkin suuntaan.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #12 : 12.12.2018 22:40 »
Uutta mahdollista verokorttia en ole vielä nähnyt kun olen täällä työreissussa. :)

Pankkitunnuksilla vaan sisään ja täällä se sua jo odottelee ;)

https://www.vero.fi/OmaVero

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #13 : 12.12.2018 23:00 »
Suurella osalla palkansaajista on suhteellisen vakaa kk-ansio. Samoin tiedossa pitäisi olla mahdolliset liittojen maksut, lainojen tiedot, työmatkakulut jne.

Kun nuo fundamentit on tiedossa, vuosiansion pitäisi olla aikatarkkaan tiedossa samoin kuin tärkeimmät vähennykset. Tuolloin oikean vuosirajan määrittäminen on aika triviaalia.

Jos sitten vielä pelottaa, niin nostaa manuaalisesti pinnan-kahden verran.

Älä nyt viitsi, kun ne voi juuri ja juuri tietää kuukausipalkkansa, mutta että osaisivat laskea sen perusteella vuosipalkkansa. Puolet kansasta on niin toistaitoisia, ettei onnistu. Joku saattaa päätellä, että 12 x kuukausipalkka tuo oikean summan, mutta pitää olla joku laskutaitoinen ay-jyrä, että tietäisivät oikean kertoimen.

Poissa Jysky

« Vastaus #14 : 12.12.2018 23:22 »
....Palautusta ajattelin mielummin saada ensijoulunkin alla kuin että maksaa mätkyjä joten kävin tuossa palvelussa mulkkaamassa tulojani...

Paitsi että ens vuonna lähettäisivät mieluusti jo elokuun alussa- ainakin niille joiden veroehdotus osuu kohdilleen.
Ateca TDI 4drive

Poissa jlindstrom

• Klassikko
« Vastaus #15 : 13.12.2018 00:03 »
Älä nyt viitsi, kun ne voi juuri ja juuri tietää kuukausipalkkansa, mutta että osaisivat laskea sen perusteella vuosipalkkansa. Puolet kansasta on niin toistaitoisia, ettei onnistu. Joku saattaa päätellä, että 12 x kuukausipalkka tuo oikean summan, mutta pitää olla joku laskutaitoinen ay-jyrä, että tietäisivät oikean kertoimen.

No jos tuo on liian vaikeaa, niin olettamalla ”mikään ei ikinä muutu”, voi ottaa sen vuoden viimeisen tilinauhan ja kertoa loppusumman 1,03. Kun sitten vielä edellisen vuoden lopullisesta verotuksesta katsoo muut tiedot ja tajuaa pienentää korkovähennystä, niin ei pitäisi joutua kuseen.

Toki 3% tulojen lisäys on monelle utopiaa

Poissa GTA1

« Vastaus #16 : 13.12.2018 07:08 »
Paitsi että ens vuonna lähettäisivät mieluusti jo elokuun alussa- ainakin niille joiden veroehdotus osuu kohdilleen.
No niinpäs olikin.
3Gt xDrive / A1 duattro😉

Poissa HiTec

• Klassikkoainesta
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #17 : 13.12.2018 09:46 »
Näpsästipä tuo taas pyöräytti 1.1.2019 alkavan uuden verokortin, tuota vuosikönttää käyttänyt jo muutenkin aina. Sopivasti suunnitellen tuosta saa kiwat joulurahat jemmaan, pitkin vuotta pikkuhilja säästellen, jonkinmoista korkoakin kun tuolle säästösummalle maksavatten = parempi kuin pankkitilillä lojuuttaminen. tosin ensivuonna taitaa nuo palautukset napsahtaa jo aika paljon aikaisemmin, mutta katsotaan sitten mihin tuon fyrkan itse hilloaa joulua odottelemaan 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #18 : 13.12.2018 09:51 »
Näyttihän tuo aika kohdillaan olevan. Tulorajahan on voimassa 1.2.2019 - 31.12.2019. Joillakin näyttää kaikkien maailman viranomaisten kanssa olevan vaikeaa.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #19 : 13.12.2018 10:18 »
Näyttihän tuo aika kohdillaan olevan. Tulorajahan on voimassa 1.2.2019 - 31.12.2019.

Jos itse tekee muutosverokortin, niin se on sitten 1.1. - 31.12.2019. Jotenkin omaan makuun paljon selkeämpää, vaikka eihän tällä yksityiskohdalla nyt sinänsä suurta merkitystä ole.

No jos tuo on liian vaikeaa, niin olettamalla ”mikään ei ikinä muutu”, voi ottaa sen vuoden viimeisen tilinauhan ja kertoa loppusumman 1,03. Kun sitten vielä edellisen vuoden lopullisesta verotuksesta katsoo muut tiedot ja tajuaa pienentää korkovähennystä, niin ei pitäisi joutua kuseen.

Ehkä olen taas liian pessimisti, mutta veikkaan, että tässäkin on monelle liian paljon miettimistä. Aika moni varmaan vaan toimittaa sen valmiiksi arvotun kortin työnantajalle ja siinä se. Ja sitten loppuvuodesta marmattaa, kun verottaja potkii häntä päähän...