autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautojen yleistymisen esteet  (Luettu 243379 kertaa)

Poissa Tietäjä

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1173
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5620 : 08.04.2021 07:48 »
Keskustelut sähköautojen ympärillä puolesta ja vastaan ei kerro juurikaan autoista vaan keskustelijoista.

Olikos Tiedelehdessä missä referoitiin tutkimusta missä oli havaittu ääriliikkeitä kannattavien olevan keskimäärin hitaampia ajattelultaan. Ääriliikkeet (ylipäänsä joko-tai ajattelu) tarjoa helpon ja yksinkertaisen maailmankuvan.
Tuota voinee yleistää myös tähän sähköautokeskusteluun, vai voiko?

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5621 : 08.04.2021 07:49 »
Itselläni oli aiemmin kaasu-Octavia jonka range kaasulla oli 300-400km, ei yhtään tuon pidempi tarvii olla. Enemmän kyse on siitä että latausverkosto olisi riittävä joustavaan matkantekoon, parin sadan km välein tauko tulee kuitenkin pidettyä.

Äkkiseltään väittäisi että sähkölatauspaikkoja on melkoinen määrä kaasutankkauspaikkoihin verrattuna...
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5622 : 08.04.2021 07:51 »

Tuota voinee yleistää myös tähän sähköautokeskusteluun, vai voiko?



Entä ne edelläkävijä joita muut sitten peesaa?

https://fi.wiktionary.org/wiki/edell%C3%A4k%C3%A4vij%C3%A4

henkilö, yritys tai maa, joka on jossakin asiassa muita edistyksellisempi
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11193
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5623 : 08.04.2021 08:04 »
Äkkiseltään väittäisi että sähkölatauspaikkoja on melkoinen määrä kaasutankkauspaikkoihin verrattuna...

Tämä oli varmasti kaasuautojen yleistymisen este. Se että este on sähköautolla pienempi, ei tarkoita että se ei olisi enää este.
Jotenkin minusta ei vaikuta, että sähköautoja vastustettaisiin, vaikka sitä moni toitottaa. Kuinka montaa lopulta kiinnostaa, millä voimalla se auto kulkee, kunhan se täyttää ne kulkemisen vaatimukset.

Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5624 : 08.04.2021 08:05 »
Minä näkisin tämän ketjun tarkoituksen ennemmin ratkaisukeskeisenä,

... olen samaamieltä....

mutta jotkut intoilijat pitävät tätä ketjua kivana kanavana länkyttää kirjoittajille, joilla se este on olemassa.

... mutta tuosta en - no ehkä vähän provosoinia välillä on ilmassa - mutta kokonaisuutena kuitenkin kyse omakohtaisten kokemusten kertomaa.

Vaikka toistan itseäni, niin totean että jouluna 2018 ei käynyt pienessä mielessäkään sähkärin soveltuvuus omiin ajoihin (60 000km vuotuinen suorite), mutta kun oli luppoaikaa ennen uuttavuotta 2019 tuli lueskeltua vaikka kuin sähkäreihin liittyvää juttua ja kas tulikin fiilis että tuollahan pääsee paljon edullisemmin kuin dieselillä. Ja kun näytti että päivittäiset ajot 250-270km onnistuu niin että yksi latinki piisaa/vrk olikin aika jättää varaus M3:sta.

No se ei realisoitunut koskaan hankintaan saakka, mutta toista sähkäriä pääsin testaamaan ja siitä sitten lähtikin tilaus. Reilu vuosi odotusta ja keväällä 2020 auto ajoon ja alkumetrien jännitys rangen todellisesta riittävyydestä häipyi parissa viikossa = latauskaapelia ei tarvinnut enää joka käänteessä olla kytkemässä.

No nyt mennään toista kierrosta sähkärillä - enkä usko että paluuta polttikseen on. taludesta kyllä sellaisiakin löytyy, mutta eipä noihin km kerry.

Vaikka itselle sähkäri sopii kuin nenäpäähän - nyt siis ihan käytännön kautta opittuna - epäilyistä huolimatta, en missään olosuhteessa mene väittämään että se sopii kaikille, mutta sen rohkenen omakohtaisella kokemuksella väittää että monelle se sopisi kun vain rohkeus riittää aiheeseen perehtyä ja niin että itse pääsee omissa ajoissa sitä käytännössä kokeilemaan.

Sillä juttuja riittää suuntaan ja toiseen eikä niistä kyllä välttämättä saa todellista kuvaa omiin fasiliteetteihin liittyen, suuntaa antavia kyllä.

Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5625 : 08.04.2021 08:10 »
Kuinka montaa lopulta kiinnostaa, millä voimalla se auto kulkee, kunhan se täyttää ne kulkemisen vaatimukset.

Ei periaatteessa mitään väliä, kulkemisen kustannukset varmaan kiinnostaa sitten laajempaa porukkaa.

Kaasujen ongelma kun sitä omiin käyttöihin olen selvitellyt vuosin saatossa n kertaa, on - nykyään yhä harveneva mallisto - tankkausen hankaluus, range mainitut 300-400km niin tarkoittaisi liki joka päivä tankkauspaikalla poikkeamista omilla ajoilla.
Sähkärillä samalla rangella ko. ongelmaa ei ole kun piuha menee kiinni vakkari parkkisella - ei siis mitään ylimääräistä suuntaan tai toiseen ajoreitillä.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5626 : 08.04.2021 08:12 »
Kyllä aikuinen mies pärjää aivan hyvin sähköautolla.

Loistava provosointi... :o
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Insomnia

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 725
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5627 : 08.04.2021 08:16 »
Äkkiseltään väittäisi että sähkölatauspaikkoja on melkoinen määrä kaasutankkauspaikkoihin verrattuna...
Tuollainen kaasu-Octavia jatkaa kuitenkin matkaansa bensalla vaikka kaasutankkauspaikkaa ei ole, mutta sähköauto ei, jos laturi puuttuu.

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5628 : 08.04.2021 08:19 »
Tulee päiväseltään käytyä Oulu-Kuusamo-Oulu reissuja kerran viikossa ja siihen ei kyllä jaksa laturille jäädä odotteleen.

217km Googelin mukaan. Kääntöpaikassa ei järkevästi latausmahdollisuutta?

Entä jos/kun kustannat kulkemisen 100% omista taskuista - muuttaisiko se tilannetta(jos ei näin ole)?

Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11193
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5629 : 08.04.2021 08:21 »

Vaikka toistan itseäni, niin totean että jouluna 2018 ei käynyt pienessä mielessäkään sähkärin soveltuvuus omiin ajoihin


Eipä käynyt minunkaan mielessä, kun se yksi auto oli ainoa menopeli ja uutta piti 2018 hankkia. Sen piti soveltua, no, ihan johonkin muuhun, kuin mitä sitä nyt käytetään.
Tällä hetkellä minulle riittäisi mainiosti jopa pienellä akulla varustettu sähköauto, mikäli sen voisi kotona ladata. Tätä tilannetta ei vain voinut kukaan arvata silloin kun edellinen auton vaihto tapahtui.

Tarpeet muuttuvat ja jos ne osaa aina hyvin ennakoida, niin saapi olla onnellinen.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5630 : 08.04.2021 08:24 »
Tuollainen kaasu-Octavia jatkaa kuitenkin matkaansa bensalla vaikka kaasutankkauspaikkaa ei ole, mutta sähköauto ei, jos laturi puuttuu.

Toki jatkaa, mutta sitten katoaa se idea. Sähköpistokkeista löytyy aina pitkin maita ja mantuja - hitaita toki jos sukon varaan joutu, mutta jos loppuu kesken on tilanne hankala.

Miten muuten montako kertaa on polttoaine loppunen autosta kesken matkan?

Itsellä on kerran - polttoaine putki halki enkä huomannut että juuri tankattuna tankki pääsi salakavalasti tyhjenemään.
Kun liikkuu syrjä seuduilla ja ei niin virka-aikaan on ollut tapana ottaa em olosuhde huomioon, niin ei jää taipaleelle - varautumista siis.
Mutta näkyy noita ihan ruuhkasuomessa autoilijoita joilla gasoliini on finitto kesken matkan - joka kyllä itseä ihmetyttää.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Taky

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5631 : 08.04.2021 08:25 »
Tarpeet muuttuvat ja jos ne osaa aina hyvin ennakoida, niin saapi olla onnellinen.

Juuri noin.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Paikalla ihaa

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5632 : 08.04.2021 08:26 »
Tuollainen kaasu-Octavia jatkaa kuitenkin matkaansa bensalla vaikka kaasutankkauspaikkaa ei ole, mutta sähköauto ei, jos laturi puuttuu.

No ei se sillä 9 litran bensiinitankilla kyllä kovin pitkälle jatku, (muistelen lukeneeni että se tankki tosiaan on noin pieni.)
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa Insomnia

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 725
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5633 : 08.04.2021 08:30 »
No ei se sillä 9 litran bensiinitankilla kyllä kovin pitkälle jatku, (muistelen lukeneeni että se tankki tosiaan on noin pieni.)
Suomessa on niin tiheä tankkausverkosto, että käytännössä jatkuu aina seuraavalle asemalle asti.

Poissa Insomnia

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 725
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5634 : 08.04.2021 08:35 »
Toki jatkaa, mutta sitten katoaa se idea. Sähköpistokkeista löytyy aina pitkin maita ja mantuja - hitaita toki jos sukon varaan joutu, mutta jos loppuu kesken on tilanne hankala.

Miten muuten montako kertaa on polttoaine loppunen autosta kesken matkan?

Itsellä on kerran - polttoaine putki halki enkä huomannut että juuri tankattuna tankki pääsi salakavalasti tyhjenemään.
Kun liikkuu syrjä seuduilla ja ei niin virka-aikaan on ollut tapana ottaa em olosuhde huomioon, niin ei jää taipaleelle - varautumista siis.
Mutta näkyy noita ihan ruuhkasuomessa autoilijoita joilla gasoliini on finitto kesken matkan - joka kyllä itseä ihmetyttää.
Niin sähkäriähän voi ladata kenen tahansa sukosta missä tahansa ja se on ok.

Tokikaan tuollaista kaasuautoa ei kannata ostaa jos sen kaasurange ei riitä. Ei se ole sen kummempaa, sähkärillä on sama ongelma rangen suhteen, vaikka teillä fanaatikoilla on vaikea sitä myöntää.

Sähköautoonhan ei voi teknistä vikaa tulla. Polttomoottoriautojen yksinoikeus.

Poissa monster

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1090
  • BMW R1200GS, Caddy Maxi Erdgas, MB E200
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5635 : 08.04.2021 08:55 »
Suomessa on niin tiheä tankkausverkosto, että käytännössä jatkuu aina seuraavalle asemalle asti.

Omassa kaasu Caddyssä enemmän kaasupulloja niin kantama ~780km kaasulla + 9l bensatankki. Mainiosti riittää kantama ja "lataus" suht nopea 3-4min. Eli kaasupelejäkin on isommilla ja pienemmillä kantamilla. Kaasupakussa käyttövoimavero ~100eur/v luokkaa.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Poissa vkarasja

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5636 : 08.04.2021 09:54 »
217km Googelin mukaan. Kääntöpaikassa ei järkevästi latausmahdollisuutta?

Entä jos/kun kustannat kulkemisen 100% omista taskuista - muuttaisiko se tilannetta(jos ei näin ole)?
Oma arkinen esimerkkini on tätäkin lyhyempi eli perjantaisin töiden jälkeen Espoosta mökille Kemiönsaareen 155 km ja sunnuntai-iltana takaisin. Yhteensä siis 310 km ja paikanpäällä ei ainakaan tällä hetkellä ole latausmahdollisuutta. Lisäksi satunnaista ajoa paikanpäällä 10-20 km. Sunnuntai-iltana en todellakaan ala tuolla n. 2 tunnin kotimatkalla kökkimään jossain Karjaalla huoltoaseman latauspisteessä akun loppumisen takia eli se min 350-400 km range tarvitaan myös kylmemmällä säällä.

Jos lasken n. 30 vuotuisen kerran mukaan, niin sähkö vs diesel toisi n. 600€ säästöä pelkästään näiden matkojen kulkemisessa.

Mulla ei tule kuin n. 20.000 km vuodessa, mutta silti ei omaan profiiliin oikein vielä sopivaa sähkökulkinetta löydy. Sen sijaan tuo toinen pihassa makaava kulkine eli A3 ei ole varmaan ikinä käynyt yli 75 km päästä kodista ja sen tilalle seuraavaksi tuleva kulkinen käyttää kyllä melko varmasti sähköä liikkumiseen.

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5637 : 08.04.2021 10:05 »
Sillä välin uutisia maailmalta.


Norjassa uusien polttomoottorisien autojen myynti on suorastaan romahtanut.

Maaliskuussa bensiini- ja dieselkäyttöisten myynti oli alle 5% kumpikin.

Sama trendi tulee muutaman vuoden viiveellä olemaan muissakin maissa.



https://electrek.co/2021/04/07/norways-gas-car-sales-crashing-world-follow
”Suurin osa meistä törmää aika ajoin totuuteen,
mutta useimmat jatkavat kuin mitään ei olisi tapahtunut”

Poissa Insomnia

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 725
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5638 : 08.04.2021 10:17 »
Sillä välin uutisia maailmalta.


Norjassa uusien polttomoottorisien autojen myynti on suorastaan romahtanut.

Maaliskuussa bensiini- ja dieselkäyttöisten myynti oli alle 5% kumpikin.

Sama trendi tulee muutaman vuoden viiveellä olemaan muissakin maissa.



https://electrek.co/2021/04/07/norways-gas-car-sales-crashing-world-follow
Sitten luetaan uutinen uudestaan.

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #5639 : 08.04.2021 10:24 »
Sitten luetaan uutinen uudestaan.


Nojoo. Pelkästään bensiini- ja dieselkäyttöisten ensirekisteröinnin maaliskuussa 2021 alle 5% kumpainenkin.

Onko nyt riittävän selkeästi esitetty?
”Suurin osa meistä törmää aika ajoin totuuteen,
mutta useimmat jatkavat kuin mitään ei olisi tapahtunut”