autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sähköautojen yleistymisen esteet  (Luettu 119692 kertaa)

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1512
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2760 : 20.03.2020 13:54 »
ja kuinkas moni noista 2,7 miljoonasta autosta tarvii latauspaikkaa....?

Käytännössä jokainen jos meinataan siirtyä sähköiseen liikenteeseen.

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3404
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2761 : 20.03.2020 13:57 »
10-20v aikavälillä.... ;D
Volvo V60 T8 R-Design MY20

Poissa Tipi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 314
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2762 : 20.03.2020 14:04 »
Uutisessa puhuttiin 600 000:sta  latausvalmiudella olevasta paikasta ja alle 100 000:sta varsinaisesta latauspaikasta. Noiden lukujen ulkopuolellahan sitten ovat kaikki omakotitalojen lataukseen kelpaavat pistokkeet ja  asunto-osakeyhtiöiden lämpötolpat joista ladataan ilman isompia remontteja. Suomessa on pikaisesti googlattuna aika tasan miljoona omakotitaloa ja rohkenen väittää että latausmahdollisuuden puuttuminen on niissä harvinaista.

Kukaan tuskin on meinannut uudistaa koko autokantaa vuoteen 2030 mennessä. Silloin ehkä lopetellaan uusien polttisten myyntiä.

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1512
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2763 : 20.03.2020 14:14 »
Tulkitsee noita lukuja miten tahansa, niin hintaluokassa vetyasemien rakentaminen ei lopulta eroaisi paljon latauspaikkojen rakentamisesta

Poissa Tipi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 314
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2764 : 20.03.2020 14:22 »
Tulkitsee noita lukuja miten tahansa, niin hintaluokassa vetyasemien rakentaminen ei lopulta eroaisi paljon latauspaikkojen rakentamisesta

Meinaat että 250 vetyasemaa riittäisi, jos oletetaan hinnaksi miljoona euroa/kpl? Vedyllä ajaminen ei myöskään olisi erityisen edullista nykyisiin polttonesteisiin verrattuna. Sähköllä taas kulut kolmanneksen luokkaa bensasta/dieselistä.

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1512
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2765 : 20.03.2020 14:36 »
Meinaan että tuskin 4/5:lla autoilijoista on latauspaikka valmiina kotona tällä hetkellä. Muita kustannuksia varmasti voi tulla vedyn kanssa, mutta toisaalta etujakin.

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1686
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2766 : 20.03.2020 14:52 »
Meinaan että tuskin 4/5:lla autoilijoista on latauspaikka valmiina kotona tällä hetkellä. Muita kustannuksia varmasti voi tulla vedyn kanssa, mutta toisaalta etujakin.

Kaikilla, joilla on pistokepaikka on tavallaan latauspaikka. Tavallaan siksi, että nuo pistokepaikat on säädetty ja laitettu siten, että lämmitetään autoa. Tehon puolesta keskimääräinen auton käyttö on niin pientä, ettei suurta lisätehontarvetta tule. Erona on, että 2h aamun lämmityksen sijaan auto latautuu 8-12h illasta aamuun. Koko sähköverkon kulutus on tuona aikana alhaisempi kuin päivällä, eli uutta tehopiikkiä sähköverkkoon suurikaan määrä autoja ei tuo.

Käytännössä merkittävää kulua kyllä tulee, koska tolppien päät pitää/kannattaa vaihtaa, kun sähköautoon siirrytään. Kätevintä olisi kiinteä type-2 johto, vaikka lataus olisi vain yksivaiheinen 8A. Toki on suuri määrä vanhoja lämpötolppia, jotka eivät suoraan käy. Ne eivät kyllä muutenkaan vastaa nykyvaatimuksia, joten uusiminen olisi jokatapauksessa edessä, vaikka jatkettaisiin polttiksilla.

Poissa googleismyfriend

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 559
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2767 : 27.03.2020 10:29 »
Meinaat että 250 vetyasemaa riittäisi, jos oletetaan hinnaksi miljoona euroa/kpl? Vedyllä ajaminen ei myöskään olisi erityisen edullista nykyisiin polttonesteisiin verrattuna. Sähköllä taas kulut kolmanneksen luokkaa bensasta/dieselistä.

Vetyautot tule olemaan jo lyhyellä aikavälillä akkuautoja halvempia sekä pitkäikäisempiä. Ja se on se mikä merkkaa eniten. Joku miltsin sijoitus/vetyasema on pitkän aikavälin investointi yritykselle eikä missään mielessä kovin iso rahamäärä.

Poissa ram1

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 46
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2768 : 27.03.2020 10:53 »
Vetyautot tule olemaan jo lyhyellä aikavälillä akkuautoja halvempia sekä pitkäikäisempiä. Ja se on se mikä merkkaa eniten. Joku miltsin sijoitus/vetyasema on pitkän aikavälin investointi yritykselle eikä missään mielessä kovin iso rahamäärä.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-toyota-mirai-vedyssa-on-tulevaisuus/
Tämän jutun jos lukee, niin rohkenen olla eri mieltä halvemmuudesta. Myöskin tuo tekniikan määrä, paino ja tilansyönti aika kovalla tasolla. Tehot peruscorollaa, paino hipoo paria tonnia.

 Ja kun muut autonvalmistajat sanoo vielä, mitä tuossa kerrotaan, niin ihan nopeasti ei tuolta vastausta löydy, jos ei edes halukkuutta kehitystyöhön vielä tässä vaiheessa. Sähkökehitys alkaa monilla olemaan jo melkoisen hyvällä mallilla, ja kehitystä tulee tapahtumaan nopeastikin etenkin kun akkuteknologia kehittyy. Itse toki polttismiehiä hamaan tulevaisuuteen ja näköjään halvempaakin kuin vedyllä ajo.

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 948
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2769 : 27.03.2020 11:01 »
Onko osassa maailmaa taas halvempaa mennä dieselillä kuin sähköllä? Saksassa diesel alle euron litra ja sähkö 30snt/kwh

Poissa JiiJii71

Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2770 : 27.03.2020 11:02 »
Samoin pitkäikäisyyden kanssa on aika niin ja näin, kun kalliilla polttokennolle luvataan käyttöikää vain neljännesmiljoona kilsaa.
People don’t want to hear the truth, because they don’t want their illusions destroyed.

Poissa googleismyfriend

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 559
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2771 : 27.03.2020 11:15 »
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-toyota-mirai-vedyssa-on-tulevaisuus/
Tämän jutun jos lukee, niin rohkenen olla eri mieltä halvemmuudesta. Myöskin tuo tekniikan määrä, paino ja tilansyönti aika kovalla tasolla. Tehot peruscorollaa, paino hipoo paria tonnia.

 Ja kun muut autonvalmistajat sanoo vielä, mitä tuossa kerrotaan, niin ihan nopeasti ei tuolta vastausta löydy, jos ei edes halukkuutta kehitystyöhön vielä tässä vaiheessa. Sähkökehitys alkaa monilla olemaan jo melkoisen hyvällä mallilla, ja kehitystä tulee tapahtumaan nopeastikin etenkin kun akkuteknologia kehittyy. Itse toki polttismiehiä hamaan tulevaisuuteen ja näköjään halvempaakin kuin vedyllä ajo.


Toyota ja Hyundai on itse arvioineet että polttokennoauton valmistuskustannukset alittavat vuonna 2025 polttomoottoriautojen valmistuskustannukset. Eli ollaan aika äkkiä tilanteessa, jossa vetyauton hinta on akkuautoa halvempi. Itseasiassa taitaa Mirai olla halvempi jo nyt kuin vastaavan rangen (paperilla) tarjoava long range tesla.

Juttu on se, että vetyautojen joukkotuotanto madaltaa hintaa oleellisesti eikä tarvitse autoon tehdä ns. cost cutting juttuja. Näinhän akkuautossa ei ole.

Tuosta suorituskyvystä vielä, Mirain tarjoama 10 sekkaa satkuun riittää todella monelle kun on kyse käyttöautosta sillä range on varsin pitkä. Akkuauto tarjoaa kyllä paremman suorituskyvyn suoralla, mutta ei sillä oikein ole merkitystä. Ne on liian painavia oikeasti sporttiseen ajoon ja pitkän matkan taittaminen on kokonaisuutena vähän nihkeetä. Eli on selkeitä merkkejä siitä, että ne jotka haluavat nauttia silloin tällöin suorituskykyisestä autosta, niin he päätyy edelleen (siirtyy takaisin) polttomoottoriautoon.

On erittäin mielenkiintoista nähdä uuden Mirain hinta. Luulen että osuu Tesla model 3 hintahaarukkaan.

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2772 : 27.03.2020 11:20 »
En nyt hehkuttaisi polttokennoautoa suhteessa polttomottoriautoon tai sähköautoon, mutta näen sen yhtenä vaihtoehtona, joka varmasti joissain tilanteissa olisi akkuautoa fiksumpi.
Se on sitten eri asia, kannattaako pitää montaa päällekkäistä järjestelmää.
Toivottavasti, sillä minulle polttokennoratkaisu sopisi paremmin, kuin narun päässä roikotettava, ellei se sähkön saanti ratkaisevasti tehostu.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2347
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2773 : 27.03.2020 13:51 »
Toyota ja Hyundai on itse arvioineet että polttokennoauton valmistuskustannukset alittavat vuonna 2025 polttomoottoriautojen valmistuskustannukset. Eli ollaan aika äkkiä tilanteessa, jossa vetyauton hinta on akkuautoa halvempi. Itseasiassa taitaa Mirai olla halvempi jo nyt kuin vastaavan rangen (paperilla) tarjoava long range tesla.

Juttu on se, että vetyautojen joukkotuotanto madaltaa hintaa oleellisesti eikä tarvitse autoon tehdä ns. cost cutting juttuja. Näinhän akkuautossa ei ole.

Tuosta suorituskyvystä vielä, Mirain tarjoama 10 sekkaa satkuun riittää todella monelle kun on kyse käyttöautosta sillä range on varsin pitkä. Akkuauto tarjoaa kyllä paremman suorituskyvyn suoralla, mutta ei sillä oikein ole merkitystä. Ne on liian painavia oikeasti sporttiseen ajoon ja pitkän matkan taittaminen on kokonaisuutena vähän nihkeetä. Eli on selkeitä merkkejä siitä, että ne jotka haluavat nauttia silloin tällöin suorituskykyisestä autosta, niin he päätyy edelleen (siirtyy takaisin) polttomoottoriautoon.

On erittäin mielenkiintoista nähdä uuden Mirain hinta. Luulen että osuu Tesla model 3 hintahaarukkaan.

Kaiken tämän jälkeen on vielä ratkaisematta se, miten vety tuotetaan jaellaan edes jotenkin järkevällä hyötysuhde- ja kustannustasolla. Päätavoite ei ole akkuautojen buustaaminen vaan ympäristönsuojelu ja siinä kontekstissa vedyn tuotanto, varastointi ja jakelu on aivan keskeisessä osassa. Lisäksi Toyotan ja Hyundain lisäksi pitääisi saada muutkin merkittävät autovalmistajat ajatuksen taakse, muuten infra ei tule toteutumaan. Ja jos ei ole infraa niin...

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2774 : 27.03.2020 13:57 »
Noni. Siinähän se tuli. Ei tällaisia ongelmia ole ennenkään pystytty ratkaisemaan. Eikäkö...

Tekninen tietämykseni on rajallinen, mutta tuntuu kuitenkin siltä, että tuskin tuota kehitettäisiin, ellei tiedossa ole kohtuullisia kehitysmahdollisuuksia.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 507
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2775 : 27.03.2020 14:05 »
Jokohan Toyotalla on ratkaistu vedyn kanssa tekemisissä olevien komponenttien ikääntyminen?
Ainakin muistaakseni Mirain ekan sukupolven autoissa kaikki vedyn kanssa kosketuksissa olevat osat olisi pakko vaihtaa 5v välein syöpymisen vuoksi

Jos tätä ei ratkaista niin aika pahuksen kalliiksi tulee vetyauto. Vaikuttanee myös kustannuksia nostavasti vedyn jakelu ja siirto tekniikkaan.

Nythän kyllä kehitetään muillekin palaville aineille polttokennotekniikkaa.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2347
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2776 : 27.03.2020 14:28 »
Noni. Siinähän se tuli. Ei tällaisia ongelmia ole ennenkään pystytty ratkaisemaan. Eikäkö...

Tekninen tietämykseni on rajallinen, mutta tuntuu kuitenkin siltä, että tuskin tuota kehitettäisiin, ellei tiedossa ole kohtuullisia kehitysmahdollisuuksia.

On ne varmasti ratkaistavissa olevia asioita, ainakin suurimmalta osin. Mutta jos niiden ratkaisuun ei kovin isosti panosteta, niitä ratkaisuja on turha kuvitella löytyvän muutaman vuoden aikajänteellä. Itse en kylläkään osaa nähdä siinä määrin merkittäviä etuja vedystä täyssähköön verrattuna, että pitäisin kovin järkevänä investoida siihen miljardeja ja taas miljardeja. Poikkeuksena mahdollisesti raskas liikenne yms. erikoissovellukset. Myönnän toki auliisti, että tyystin maallikkonäkökulmasta näitä pohdiskelen.

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2777 : 27.03.2020 14:30 »
Joo, en minäkään ennustaja ole. Toiveikas vain.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4313
  • Tulossa Bass olut
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2778 : 27.03.2020 14:47 »
Tulee mieleen edesmenneen Matti Otalan haastattelu, kun hän kertoi saamastaan tehvästä 80-luvun puolessa välissä Nokian Kairamolta. Tehtävänä oli kehittää kädessä pidettävä matkapuhelin. Insinöörit pitivät tehtävää teknisesti mahdottomana ja kaupallinen väki kannattamattomana, kun kukaan ei sellaista tervitsisi.

No, kaikkihan tietää miten siinä kävi.
Ajossa: Skoda Kodiaq RS, Moon White
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa googleismyfriend

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 559
Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Vastaus #2779 : 27.03.2020 16:09 »
On ne varmasti ratkaistavissa olevia asioita, ainakin suurimmalta osin. Mutta jos niiden ratkaisuun ei kovin isosti panosteta, niitä ratkaisuja on turha kuvitella löytyvän muutaman vuoden aikajänteellä. Itse en kylläkään osaa nähdä siinä määrin merkittäviä etuja vedystä täyssähköön verrattuna, että pitäisin kovin järkevänä investoida siihen miljardeja ja taas miljardeja. Poikkeuksena mahdollisesti raskas liikenne yms. erikoissovellukset. Myönnän toki auliisti, että tyystin maallikkonäkökulmasta näitä pohdiskelen.

Niin, siis vety ja polttokennoteknologia kiinnostaa todella laajalla kentällä ja sitä tutkitaan/kehitetään paljon. On monen alan intresseissä olla ko. teknologiassa edelläkävijöitä. Aurinkokennoteknologia menee huimaa vauhtia eteenpäin, joka avaa lisää mahdollisuuksia vedyn käyttöön. Pelkästään Euroopassa on useampi erillinen projekti menossa joiden painopiste on pienen aurinkokenno/vety-laitoksen kehittäminen. Se siis on kuluttajille suunnattua tekniikkaa ja uskon että sen kaupallistumiseen ei enää kauhean kauaa mene. Eli kyllä hommaan panostetaan koko ajan ja kehitys etenee.

Itse näen taas polttokennoauton etuina akkuautoon seuraavat merkittävät asiat: pitempi range, oikeasti ympäristöystävällinen, matalammat valmistuskustannukset ja parempi skaalautuvuus. Sen lisäksi akkuautoissa on erikoinen ongelma joka selvisi minullekkin vasta äskettäin, akun varaustilan laskiessa myös suorituskyky laskee. Se on ongelmallinen asia tietyissä applikaatioissa.

Tietäjän väitteeseen Miraista en löytänyt tietoa. Toyota antaa Mirain polttokennokamoille 8 vuoden takuun.